Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

te ruw spelen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

rianneke
Zeer actief

te ruw spelen

Ongelezen bericht door rianneke »

Layka speelt de laatste tijd erg ruw.. ze heeft heel veel energie en heeft zin om lekker te spelen. Leuk hoor!

Alleen gaat het een beetje te ruw, ze heeft me net perongeluk met het spelen in mijn been gebeten en gister had ze mijn vinger al te pakken. Gelukkig bijt ze niet door, maar op mijn been wel een bloeduitstortinkje.

We willen graag met haar spelen maar dit gaat ff te ruw. Ik ben meteen gestopt met spelen en heb au geroepen daar schrok ze wel van en gaf me meteen kusjes, maar ze gaat zo op in haar spel.

Moet ik zelf nog wat meer uitkijken? Of moet ik Layka leren rustiger te spelen? Zo ja heeft er iemand tips? Vroeger toen ze wat kleiner was deed ze het wat rustiger en als wij dan zeiden rustig en au dan keek ze ook uit.. maar nu kent ze het woord voorzichtig niet meer als we spelen.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Mag ze een keer met Rimpel spelen? :mrgreen:
Die is ook zo ruw in zijn spel....

Ik ben er gewend aan geraakt...
Ik moet zeggen dat hij met ons wel iets voorzichtiger is geworden..
Maar hij loopt mijn neefje van 3 gerust ondersteboven.
Als het kereltje in de weg staat (van Rimpel naar de bal of een stok) gaat ie er dwars doorheen/overheen in volle vaart...
Mijn zus is hij eens in de buik gesprongen toen ze zwanger was...
Hij is lomp en snapt dat niet...zal ook wel niet meer 'goedkomen'

Maar ik ben wel op zoek naar een hond van een beetje formaat die dat waarderen kan en die daar tegen kan...
Dus...sociale honden die niet de pik hebben op Sharpei's mogen zich hierbij melden! :mrgreen:

We hebben wel geprobeerd het eruit te krijgen maar als hij gefocust is op een balletje vergeet hij alles...
Met andere dingen is hij wel voorzichtig...dingetjes doen met zijn poot, lekkers aanpakken uit de hand...dat gaat echt zo voorzichtig dat het om te lachen is...

Het kan ook iets tijdelijks zijn, ik weet het niet.
Bij Rimpel is het niet meer overgegaan in ieder geval
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Ik ben het ruwe spel ook al gewend, en ga het ook niet stoppen, ik heb soms echt flinke japen op mijn armen of benen, laatst een grote snee op me kop omdat ie erin wilde bijten hahahaha....ach ja dat is spelen met een boxer, hoe harder des te leuker ze het vinden.

Maar als jij het zelf wil minderen dan moet je als ze te hard worden ineens iets doen wat niet bij het spel hoord, gewoon een boekje pakken en nonchalant lezen, zodat ze zowiezo niet denken dat ze hebben gewonnen, want dan blijven ze het doen.
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Nou ja het is gewoon een kwestie van opvoeden en grenzen stellen hoor. Je mag zelf bepalen wat je nog acceptabel vind en wat niet. Als je vind dat het je te ruw gaat dan stop je gewoon het spel. Je zegt "auw!" Of je slaakt een pijnkreetje en stopt meteen het spelen. Zo leert je hond heel snel dat er grenzen zijn aan het spelen en dat bij te ruw spel het spelen stopt. Ze leren pups ook met elkaar en de ouders omgaan.

Ik zou daar nu mee beginnen wat een hond van twee nog leren zachtjes te spelen als hij tot die tijd gewoon lekker ruw mocht zijn is natuurlijk veel lastiger.

Ik kon met mijn hond heel leuk stoeien en het leek er voor buitenstaanders wreed aan toe te gaan. Echt grommen en happen in de lucht en mijn arm beetpakken met die grote bek. Maar het was allemaal aangeleerd tijdens spel. Mijn hond wist precies de grenzen. Ze zocht ze ook altijd op natuurlijk dus met regelmaat ging het toch weer te ruw en dan stopte ik het spel weer onmiddellijk. Dat moet je samen uit zien te vinden. Maar aan spel is het zeker verstandig om strenge regels toe te passen. Je hond alles maar laten doen is niet verstandig.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
rianneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door rianneke »

Mark-fryslan schreef:Nou ja het is gewoon een kwestie van opvoeden en grenzen stellen hoor. Je mag zelf bepalen wat je nog acceptabel vind en wat niet. Als je vind dat het je te ruw gaat dan stop je gewoon het spel. Je zegt "auw!" Of je slaakt een pijnkreetje en stopt meteen het spelen. Zo leert je hond heel snel dat er grenzen zijn aan het spelen en dat bij te ruw spel het spelen stopt. Ze leren pups ook met elkaar en de ouders omgaan.

Ik zou daar nu mee beginnen wat een hond van twee nog leren zachtjes te spelen als hij tot die tijd gewoon lekker ruw mocht zijn is natuurlijk veel lastiger.

Ik kon met mijn hond heel leuk stoeien en het leek er voor buitenstaanders wreed aan toe te gaan. Echt grommen en happen in de lucht en mijn arm beetpakken met die grote bek. Maar het was allemaal aangeleerd tijdens spel. Mijn hond wist precies de grenzen. Ze zocht ze ook altijd op natuurlijk dus met regelmaat ging het toch weer te ruw en dan stopte ik het spel weer onmiddellijk. Dat moet je samen uit zien te vinden. Maar aan spel is het zeker verstandig om strenge regels toe te passen. Je hond alles maar laten doen is niet verstandig.

Groetjes Mark
Ja inderdaad dat heb ik dus gedaan, au geroepen en direct gestopt. Ook vind ik dat we dit niet moeten accepteren.

Een hond van 2 leren, zal lastiger zijn maar ze heeft het nooit gedaan dat ruw spelen dus het is niet zo dat ze dat al haar hele leventje doet, ze was altijd heel voorzichtig zoals wij dat haar geleerd hebben
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Ik denk inderdaad ook dat de enige manier is, te stoppen met het spel als het te ruw wordt, maar ik weet ook dat het meestal enthousiasme van de hond is in het spel. Moeilijk he...??

Onze Noa had in het begin met spelen de vervelende gewoonte om op de meest onverwachte momenten even lekker naar je neus te happen, tot het een keer echt helemaal fout ging....Het bloed en de tranen stroomden over mijn gezicht. Ik had geen idee wat Noa daarna dacht en voelde, maar het leek alsof ze heel erg was geschrokken. Ze bleef me maar deemoeds-likjes geven en heeft niemand ooit nog naar de neus gehapt...gelukkig...
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Annelies schreef:Ik denk inderdaad ook dat de enige manier is, te stoppen met het spel als het te ruw wordt, maar ik weet ook dat het meestal enthousiasme van de hond is in het spel. Moeilijk he...??

Onze Noa had in het begin met spelen de vervelende gewoonte om op de meest onverwachte momenten even lekker naar je neus te happen, tot het een keer echt helemaal fout ging....Het bloed en de tranen stroomden over mijn gezicht. Ik had geen idee wat Noa daarna dacht en voelde, maar het leek alsof ze heel erg was geschrokken. Ze bleef me maar deemoeds-likjes geven en heeft niemand ooit nog naar de neus gehapt...gelukkig...
Het is ook lastig hoor. Maar het gaat gewoon om grenzen aangeven. Een hond maakt wel eens een vergissing geheel niet kwaad bedoeld. Maar dan moet je toch wel even aangeven dat het je pijn heeft gedaan. Dat je dat geen leuke manier van omgaan vindt met elkaar. Niks meer en niks minder. Dus gewoon stoppen met het leuke spel en verder niks.

Jouw hond is geschrokken dat je zo kwetsbaar bent. Dat was voor jouw hond het leer moment om het voortaan wat zachter aan te doen. Zo leren honden omgaan met ons tere velletje wat nu eenmaal veel minder kan hebben als een dikke hondenvacht.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

ze zien het verschil wel als je het leert.. tyson speelt met mij ook voorzichtiger dan met mn vriend..

soms wordt ie iets te enthousiast.. dat leg ik m op zn rug.. kalmerende woordjes.. hij is meteen weer rustig..

gewoon meteen aangeven.. stoppen met spelen.. op rug leggen.. wat jij t beste vind.. sowieso niet accepteren hoor!!
Malleboe
Actief

Ongelezen bericht door Malleboe »

[quote="SuperTyson"]dat leg ik m op zn rug.. kalmerende woordjes..

quote]

Dat probeer ik met onze pup ook maar ze ziet het op de rug dan als een nieuw spelletje :boos:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Malleboe schreef:
Dat probeer ik met onze pup ook maar ze ziet het op de rug dan als een nieuw spelletje :boos:
Je kan dan beter negeren.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”