Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

lopen met een wat grotere roedel

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baily

lopen met een wat grotere roedel

Ongelezen bericht door Baily »

Vandaag ben ik naar het bos geweest met Beer, Balou, Dino en Buck.

Normaal gesproken ga ik in twee groepen omdat Desi dan ook nog mee gaat en die loopt aan een flexilijn en als ik alle honden bij me heb wil ik op zijn minst mijn handen vrij hebben om in noodsituaties in te grijpen, dus dat gaat niet met Desi erbij.

Maar nu was Ed thuis en die is met Desi een eind gaan lopen in de buurt.Dus ik dacht dan ga ik met de andere vier tegelijk. Op zich hartstikke leuk, ik zou willen dat het altijd kon, alleen het is wel een extra moeilijkheidsgraad erbij.

Balou luistert goed, Dino ook en Buck ook, alleen Beer niet. En dat gaat niet lukken ook, want het is gewoon een eigenwijs monstertje.

Maar hij heeft de vervelende gewoonte om te blaffen naar mensen zonder hond of kind, die in onze buurt lopen. ALs ze een hond of kind bij zich hebben is er niets aan de hand.Onbegrijpelijk :19:

Ik kan hem dus niet afleiden op zo'n moment, want als ik hem roep gaat hij eerst even om zich heen kijken of er nog iets anders, leukers te beleven is.Maar het vervelende is dus, dat je je al dood schaamt als hij tekeer gaat tegen mensen, maar ook nog eens dat hij Buck alert maakt op iets. Want die negeert mensen altijd en daar ben ik wel blij mee. Maar nu denkt hij dat er iets aan de hand is en staat er met zijn grote neus als roedelleider bij. Hij laat zich wel corrigeren gelukkig en komt dan snel weer naar mij, maar ik kan Beer niet gaan halen, want dan lopen alle honden met me mee, en wordt het alsnog een chaos, want Beer duikt ook steeds onder mijn handen vandaan en mijn rustige uitstraling..... :pffff: (waar ik bewust op let) is dan ook ver te zoeken op dat moment.

Ik zie zelf geen oplossing hiervoor en vind het wel erg jammer, want als alles rustig is, is het zo leuk als ze met z'n viertjes spelen.

Misschien iemand anders een idee hoe ik dit beter aan kan pakken. Want ik wil wel verantwoord lopen emt zo'n toch wat grotere roedel. Anders kan het gewoon niet. Maar het is zo leuk. :wink:
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Je kunt ook een lange lijn (bv 5 meter) aan de halsband vast klikken.
De lijn hou je niet vast maar laat hem achter je hond aanslepen.
Op de momenten dat hij naar mensen toe wil kun je een voet op de lijn zetten. Dan kun je hem alsnog roepen, naar je toe halen en natuurlijk belonen. Op die manier kun je het gedrag doorbreken en hem belonen voor wat hij goed doet. En je hebt enigzins controle op afstand.

Hiermee voorkom je dat hij zichzelf elke keer beloont door naar mensen te blaffen.

Ik doe het af en toe wel eens met honden van de uitlaatdienst en uiteindelijk heeft het altijd resultaat. Na een tijdje hoef ik de lijn niet meer in te halen maar komen ze uitzichzelf naar me toe. Als ze dat goed onder de knie hebben mogen ze zonder lijn lopen.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Baily

Inge O schreef:zie je daar dan constant mensen, of maar af en toe? is beer niet bij je terug te roepen een eindje op voorhand, zodat hij aangelijnd voorbij die mensen kan?

ik ken de situatie in die zin ook wel dat ik het me met mijn 4 wartjes bij elkaar ook niet kan veroorloven dat er eentje een voorbijganger aanblaft, want dan duurt het niet lang of de rest neemt het over. vlammetje heeft daar wel heel erg de neiging toe, maar haar roep ik dus al op voorhand bij me op plaatsen waar mensen echt vlak langs ons heen moeten gaan. is het op een plek waar mensen ook geen loslopende honden verwachten (en dat is hier bijna overal zo, vermits we geen losloopgebieden hebben), dan roep ik ze allemaal bij me, omdat de meeste mensen zo'n roedel grote honden toch maar eng vinden.
Op dit moment niet voortdurend, nu gebeurt het zeg maar een keer of drie a vier per uur. Maar zomers als het drukker is loop ik daar ook, dus dan struikel je soms over de mensen :wink: . Dat ontwijk ik dan wel enigszins, maar altijd lukt dat niet.

Beer is niet een hond die direct komt als ik roep. Ik roep hem, en dan treuzelt hij, snuffelt nog wat, kijkt me aan van "ja ik hoor je wel hoor", en als ik dan iets van een koekje tevoorschijn tover dan komt hij aangehobbelt. Maar pas als hij uitgerommelt is.

Ik heb al van alles geprobeert, vanaf dat hij klein is, maar we hebben een soort haat/liefde verhouding........ :mrgreen:

Ik kan het ook nog wel enigszins waarderen dat hij zo is, maar niet op momenten dat het me in problemen brengt. Maar ik vind hem echt net zo lief als de anderen hoor. Alleen heb ik bij hem wat vaker inwendige #$%^^ momenten.
Baily

Sandro schreef:Je kunt ook een lange lijn (bv 5 meter) aan de halsband vast klikken.
De lijn hou je niet vast maar laat hem achter je hond aanslepen.
Op de momenten dat hij naar mensen toe wil kun je een voet op de lijn zetten. Dan kun je hem alsnog roepen, naar je toe halen en natuurlijk belonen. Op die manier kun je het gedrag doorbreken en hem belonen voor wat hij goed doet. En je hebt enigzins controle op afstand.

Hiermee voorkom je dat hij zichzelf elke keer beloont door naar mensen te blaffen.

Ik doe het af en toe wel eens met honden van de uitlaatdienst en uiteindelijk heeft het altijd resultaat. Na een tijdje hoef ik de lijn niet meer in te halen maar komen ze uitzichzelf naar me toe. Als ze dat goed onder de knie hebben mogen ze zonder lijn lopen.
Die lange lijn vind ik een geweldig idee....... :ok: ik ga dat morgen gelijk proberen. Punt is inderdaad als ik hem maar op tijd heb dan lukt het beter om hem te laten ophouden met blaffen.

Anders wordt het een hopeloos achter hem aan lopen en net niet te pakken kunnen krijgen (niet goed, ik weet het). En erbij weg lopen vind ik zo a sociaal tegenover de mensen die aangeblaft worden, bovendien heb ik dat geprobeert en blaft hij net zo dapper door. Boeit hem niet dat ik weg ga. De andere honden lopen dan wel met me mee.
En het is maar een onderdeurtje, zo'n wit *** keffertje is het dan. Maar hij heeft een blaf waar een bouvier jaloers op is. :N:
annemarie_hond
Actief

Ongelezen bericht door annemarie_hond »

Ik neem ze nooit meer alle 5 /6 tegelijk mee omdat ik het voor mij zelf te onrustig vindt maar ook omdat ze een groep vormen tegen andere honden(ze stuiven met zijn allen op een ander af en die schrikt zich te pletter)
en dan het commentaar wat je dan krijgt, want dan zijn mijn herder natuurlijk vals enzo nee voor mij niet meer.
gr.AnneMarie(die nu altijd de honden 2 bij 2 uitlaat)
Baily

annemarie_hond schreef:Ik neem ze nooit meer alle 5 /6 tegelijk mee omdat ik het voor mij zelf te onrustig vindt maar ook omdat ze een groep vormen tegen andere honden(ze stuiven met zijn allen op een ander af en die schrikt zich te pletter)
en dan het commentaar wat je dan krijgt, want dan zijn mijn herder natuurlijk vals enzo nee voor mij niet meer.
Wat een mooie honden heb je 5 herders?
annemarie_hond
Actief

Ongelezen bericht door annemarie_hond »

Baily schreef:
annemarie_hond schreef:Ik neem ze nooit meer alle 5 /6 tegelijk mee omdat ik het voor mij zelf te onrustig vindt maar ook omdat ze een groep vormen tegen andere honden(ze stuiven met zijn allen op een ander af en die schrikt zich te pletter)
Wat een mooie honden heb je 5 herders?
Ja ik heb Oud Duitse Herders(ODH)
zelf heb ik er 5 en ik heb 1 logé (die blijft een antal maanden bij me.)
klick voor meer foto's en info op hetlogo of onder het logo
gr.AnneMarie
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Om dit soort problemen te voorkomen lopen wij dus ook in groepjes.
Een groepje met alle brave honden (dat zijn er dan 5 stuks) waar we overal mee naar toe gaan en het kleine groepje van de 3 aso honden (dat zijn er 3)waar we alleen op rustige plekken mee wandelen en dan hebben we onze ogen en oren overal zitten plus dat we dus alleen op plekken lopen waar je behoorlijk ver vooruit kunt kijken en als we dan iets zien roepen we ze bij ons en gaan ze aan de lijn.

Ja en dan hebbne we onze 2 gestoorde roemenen nog. Die gaan heel afentoe mee maar meestal vermaken die zich op ons weiland. Gewoon omdat ze idd de hele bende enorm oprellen en Woopy vind auto rijden echt doodeng.

Het is bij ons ook zo hoor dat als er eentje van de roedel denkt dat er iets mis is de rest ook gelijk op de alarmfase gaat en dan heb je dus idd een hele chaotische bende. Alhoewel dat bij ons al tijden niet meer is voorgekomen omdat je er steeds ervarener in wordt en de honden steeds beter voor bent.

Hebben wij denk ook het geluk dat mensen hier niet snel over de flip gaan als ze ons tegen komen en het niet zo leuk verloopt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”