Dat beetje onderhoud heb je er wel voor over. Poedels zijn geweldig
Kijk maar eens naar dit schatje, geen koningspoedel maar een dwerg. Eigenlijk is een dwergpoedel een kleine koningspoedel heel goed te vergelijken dus.
Eventjes de voor en nadelen van een poedel op een rijtje:
Voordelen
-Ze zijn heel intelligent, leren heel snel, vinden het ook leuk om te leren
-Ze hoeven niet perse in leeuwenpak geknipt te zijn, dit is wat je vaak ziet bij afbeeldingen van een poedel. Ze kunnen in verschillende modellen geknipt worden. Die van ons ziet er bijv gewoon als een hond er uit.
-Ze passen zich aan aan het baasje. Ze weten precies hoe ze zich bij wie moeten gedragen. Bij mij is ze bijv heel erg een schoothondje, bij mijn vriend een speels hondje
-Je kunt heel veel met ze. Lekker luieren en kroelen, maar ook rennen, stoeien en gewoon wild doen.
-Ze verliezen geen haar en heel weinig huidschilfers
-Ze hebben geen sterke geur bij zich
-Ze zijn niet overdreven dominant
-Het zijn bij uitstek honden die ideaal zijn voor mensen die eigenlijk allergisch zijn voor honden. Juist omdat ze geen haar en weinig huidschilfers verliezen hebben mensen met allergie meestal geen last van ze.
-De poedel is een heel gezond en sterk ras. Er komen niet zoveel erfelijkheidsziekten voor. In theorie kunnen ze zelfs 20 worden, wat uiteraard geen garantie is dat dat ook in de praktijk zal zijn.
Nadelen:
-Het zijn echte waakhonden. Zodra er iemand buiten loopt wordt er al gebromd. Tegen onbekende wordt er uitgebreid geblaft. Maar zodra ze ziet dat het vertrouwt is, is ze gauw uitgeblaft. Ik heb het met onze poedel nog nooit meegemaakt dat ze zomaar bijt. Maar ik denk dat het een kwestie van goede gehoorzaamheids training van jongs af aan is.
-Hun vacht moet elke dag verzorgd worden. Eerst borstelen en daarna kammen. Hun vacht blijft groeien, waardoor er verdwaalde haren in vast kunnen komen zitten en de vacht nog al makkelijk kan gaan klitten.
-Ze moeten geregeld naar een trimsalon. In de winter wat minder vaak omdat ze dan een goede wintervacht mogen hebben. In de zomer wat vaker omdat die vacht dan juist te warm wordt. Verder is het als baasje een beetje bekijken wanneer je het nodig vind, zolang het haar bij de poedel niet in de weg komt te zitten.
Nog even een foto als overtuiging dat een poedel niet per definitie er als een echte poedel er uit hoeft te zien.