Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Enge kat.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Enge kat.

Ongelezen bericht door Moos »

De kat van mijn moeder, Pimmie, is nogal een felle donder. Als hij iets niet wil wil hij niet, en dat laat hij dan weten ook.
Saar is helemaal idolaat van alles wat kat is, en dus ook van Pim. Ze blijft altijd netjes op een metertje afstand, maar gaat dan als een gek staan kwispelen en springen en spelbuigingen maken om zijn aandacht te krijgen. Tot nog toe ging dat prima zo; Pim keek hautain de andere kant op, en na een tijdje gaf Saar het dan op.

Nu is mijn moeder net verhuisd, en Pim daardoor denk ik wat gestresder. Met als gevolg dat hij Moos al een keer gemept heeft terwijl hij gewoon langs hem liep, en Saar nu ook begint te meppen als ze te dicht in de buurt komt. Moos leert daar van en loopt dan met een boogje om de kat heen, verder niks aan de hand. Probleem is nu dat Saar na 1 mep van Pim (die dan niet eens raak is!!) de rest van de tijd als de dood voor hem is. Niet een beetje bang, maar zo bang dat ze de rest van de tijd dat we daar zijn met haar staart helemaal uit de krul, oortjes in d'r nek op flinke afstand van Pim blijft.
Wat ze dan direct doet is steun zoeken bij mij, wat ze ook doet bij 'enge' honden. Dat mag, dus ik laat dat nu dan ook maar toe. Ze volgt me dan ook de godganse tijd het huis door.

Wat nu het lastige is, is dat Pim erg graag 'erbij' ligt. Als we tv kijken ligt Pim op het kleed, of op de bank. Saar vindt Pim eng en wil vreselijk graag steun bij mij zoeken, alleennnn ik zit waar Pim ook is, en dan durft ze dus niet in de buurt te komen. Als ik haar negeer blijft ze bij de keuken zitten kniezen. En eigenlijk wil ik haar ook niet echt negeren omdat ik juist dat steun zoeken al maanden aan het trainen en vreselijk aan het aanmoedigen ben. Daarnaast wil ik ook gewoon niet dat ze bij mijn moeder na 1 mep de halve avond een beetje bangig alleen bij de keuken gaat liggen terwijl de rest van het gezin in de kamer zit.
Wat ik nu dan doe is haar bij me roepen op een plek in de kamer zover mogelijk bij Pim vandaan, en haar dan de bank opsjorren (vandaag over de zijleuning heen, want verder durfde ze niet te komen :roll: ).
Maar ja, dan bevestig ik haar angst dus wel weer :19:

Iemand tips?

Ze is trouwens de eerstvolgende keer dat we bij mijn moeder komen helemaaaal niet meer bang, totdat er 1 mepje volgt en dan begint het weer van voren af aan. Eigenlijk wil ik gewoon dat ze van dat kleine mepje leert dat ze een beetje om de kat heen moet lopen, net als Moos, maar dat zit er niet helemaal in...
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Pimmetje meppertje lekker even in een andere kamer zetten?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Pimmetje meppertje lekker even in een andere kamer zetten?
Dan zouden we hem als Saar er is buiten moeten houden, maar ja, dat is ook eigenlijk geen doen, Saar is daar zo vaak :19:
Pimmetje meppert laat zich zeker niet opsluiten in een kamer, dan krabt hij alles aan gort denk ik. En in de winter vindt hij het buiten helemaal niks, en het is wel erg sneu om hem dan een paar dagen in de week niet binnen te laten als het buiten koud is en regent...
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:Pimmetje meppertje lekker even in een andere kamer zetten?
Dan zouden we hem als Saar er is buiten moeten houden, maar ja, dat is ook eigenlijk geen doen, Saar is daar zo vaak :19:
Pimmetje meppert laat zich zeker niet opsluiten in een kamer, dan krabt hij alles aan gort denk ik. En in de winter vindt hij het buiten helemaal niks, en het is wel erg sneu om hem dan een paar dagen in de week niet binnen te laten als het buiten koud is en regent...
Vind je? Moet ie Saartje maar niet meppen! :mrgreen:

Ik heb geen enkele ervaring met honden en katten samen, behalve dan de ervaring dat Bram erachter aan gaat. Dus ik laat het even over aan de experts.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik denk dat je gewoon de pech hebt dat Saar een heel angstig hondje is :19: Mijn honden krijgen ook wel eens een haal van één van onze katten (4) en dat vinden ze niet leuk, maar daar wordt ook geen compleet drama van gemaakt. Waar heb je Saar eigenlijk vandaan? Waren haar vader en moeder ook zo angstig?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Moos
Zeer actief

Sunnybunny schreef:Ik denk dat je gewoon de pech hebt dat Saar een heel angstig hondje is :19: Mijn honden krijgen ook wel eens een haal van één van onze katten (4) en dat vinden ze niet leuk, maar daar wordt ook geen compleet drama van gemaakt. Waar heb je Saar eigenlijk vandaan? Waren haar vader en moeder ook zo angstig?
Vader en moeder waren juist heel open en vrolijk. Ze is ook niet zozeer extreem angstig, als wel onzeker en snel onder de indruk.

En Pim is ook wel een gnieperd van een kat :mrgreen:
Ze krijgt ook weleens een haal van de katten hier (2) en dan sprint ze er net zo hard weer achteraan.
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Tja, ik denk dat er niets anders op zit als dat ze zich er bij neer moet leggen dat het een genieperd is :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Sunnybunny schreef:Tja, ik denk dat er niets anders op zit als dat ze zich er bij neer moet leggen dat het een genieperd is :mrgreen:
Ik zal eens een goed gesprek met haar gaan voeren morgen "luister Saar, Pim is een genieperd, leer er maar mee leven"

Nog even over dat angstige :wink:
Ik schrijf daar hier natuurlijk veel over omdat ik daar dan mee zit, maar het is absoluut niet zo dat Saar een soort van trillend bevend zielig hondje is ofzo :mrgreen:
Ze is onzeker, en snel onder de indruk van dingen, maar ze reageert op het overgrote deel van de dingen vol enthousiasme, ook op het overgrote deel van de honden en al helemaal op mensen :wink:
Mensen die haar zien snappen vaak totaal niet waar mijn omschrijving van dat onzekere hondje vandaan komt. Dat zie je pas op bepaalde momenten, maar vaker dus niet dan wel :wink:
Laatst gewijzigd door Moos op 30 dec 2005 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

omdat ze dit gedrag niet kent van pimmetje, zal ze ws zo "overdreven "reageren, ik zou haar dus wel echt negeren, hoe sneu ook, laat haar dan maar op een afstandje zitten..of in de keuken gaan zitten... misschien heeft het gewoon wat tijd nodig ivm met alle veranderingen van de verhuizing... :wink:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ja ik zou het ook negeren en dat zet ze zich, denk ik, vanzelf wel over haar angst heen.
Ze moeten even wennen dat Pimmetje soms meppies geeft.
Ik denk dat het een kwestie van tijd is :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moos
Zeer actief

Stang schreef:Ja ik zou het ook negeren en dat zet ze zich, denk ik, vanzelf wel over haar angst heen.
Dat zou natuurlijk ook nog kunnen, daar had ik nog niet aangedacht. Dat ze gewoon even moet leren dat Pimmie mept :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Ik schrijf daar hier natuurlijk veel over omdat ik daar dan mee zit, maar het is absoluut niet zo dat Saar een soort van trillend bevend zielig hondje is ofzo :mrgreen:
Ze is onzeker, en snel onder de indruk van dingen, maar ze reageert op het overgrote deel van de dingen vol enthousiasme, ook op het overgrote deel van de honden en al helemaal op mensen :wink:
Mensen die haar zien snappen vaak totaal niet waar mijn omschrijving van dat onzekere hondje vandaan komt. Dat zie je pas op bepaalde momenten, maar vaker dus niet dan wel :wink:
Zo is dat. Mensen denken dat Bram alleen maar vervelend en ongehoorzaam is omdat ik daar vaak topics over open. Bij Saar is het knelpunt het onzekere en dus open je daar topics over. Maar het grootste gedeelte van de dag is Saar gewoon een heel leuk, enthousiast en lief hondje!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Stang schreef:Ja ik zou het ook negeren en dat zet ze zich, denk ik, vanzelf wel over haar angst heen.
Dat zou natuurlijk ook nog kunnen, daar had ik nog niet aangedacht. Dat ze gewoon even moet leren dat Pimmie mept :mrgreen: :wink:
:idea: Briefje op z'n hoofd doen. Ik ben Pimmie de meppert! Kun je een kat trouwens helemaal niks afleren?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Zo is dat. Mensen denken dat Bram alleen maar vervelend en ongehoorzaam is omdat ik daar vaak topics over open. Bij Saar is het knelpunt het onzekere en dus open je daar topics over. Maar het grootste gedeelte van de dag is Saar gewoon een heel leuk, enthousiast en lief hondje!
Dank je :wink:

En Bram dus ook :ok:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Moos schreef:

Nou ja, net wat minder lief dan Saartje :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
:idea: Briefje op z'n hoofd doen. Ik ben Pimmie de meppert! Kun je een kat trouwens helemaal niks afleren?
Nou, hahahahaha, Pim niet. Ik zit hier echt proestend achter de computer, Pim en iets afleren :smile: :smile: (ligt niet aan jou hoor, kan jij ook niet weten :mrgreen: :wink: ). Pim is echt een monster onder de katten. Als hij een hond was geweest zouden we bij een gedragstherapeut lopen omdat hij de baas is in huis en ons van bed af gromt.
Hij is wel heel lief hoor, als het hem uitkomt, anders kunnen wij ook een mep krijgen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Moos schreef:

Nou ja, net wat minder lief dan Saartje :wink:
Ik vind Bram heel lief :pffff: , net zo lief als Moos. :mrgreen: :wink:
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Nou tis goed dat je het nog even zegt want ik had echt al een heel zielig en zenuwachtig hondje in mijn hoofd :wink: Das inderdaad omdat het grote deel van jouw berichten daar over gaan. Nadeel van een forum :wink:
Moos
Zeer actief

Sunnybunny schreef:Nou tis goed dat je het nog even zegt want ik had echt al een heel zielig en zenuwachtig hondje in mijn hoofd :wink: Das inderdaad omdat het grote deel van jouw berichten daar over gaan. Nadeel van een forum :wink:
Dat idee kreeg ik ook opeens n.a.v. jouw berichtje. Ik zag opeens zo'n trillend Cavaliertje voor me van de puppycursus die we deden. Zo is Saar dus absoluut niet :wink: En zenuwachtig al helemaal niet trouwens. :wink:
Laatst gewijzigd door Moos op 30 dec 2005 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Nou, hahahahaha, Pim niet. Ik zit hier echt proestend achter de computer, Pim en iets afleren :smile: :smile: (ligt niet aan jou hoor, kan jij ook niet weten :mrgreen: :wink: ). Pim is echt een monster onder de katten. Als hij een hond was geweest zouden we bij een gedragstherapeut lopen omdat hij de baas is in huis en ons van bed af gromt.
Hij is wel heel lief hoor, als het hem uitkomt, anders kunnen wij ook een mep krijgen.
O :N: Zo'n kat hebben de buren volgens mij ook :smile2: Die mogen ook af en toe zijn huis in komen. Maar Bram heeft hem wel keurig onze tuin uit gejaagd. Dat dan weer wel.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
*Linda*
Zeer actief

Moos schreef:
Sunnybunny schreef:Nou tis goed dat je het nog even zegt want ik had echt al een heel zielig en zenuwachtig hondje in mijn hoofd :wink: Das inderdaad omdat het grote deel van jouw berichten daar over gaan. Nadeel van een forum :wink:
Dat idee kreeg ik ook opeens n.a.v. jouw berichtje. Ik zag opeens zo'n trillend Cavaliertje voor me van de puppycursus die we deden. Zo is Saar dus absoluut niet :wink: En zenuwachtig al helemaal niet trouwens. :wink:
Nou, das dan ook weer helder :ok:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb Saar gezien en ik vond haar echt geen bang en schichtig hondje hoor :wink:
Ze is voorzichtig, wat timide en afwachtend, maar dat vind ik helemaal niet zo verkeerd.

Het is alleen oppassen dat je haar niet als bang en schichtig hondje gaat behandelen, want soms (denk ik) is het even een kwestie van wennen wat met een karaktertje als die van Saar net even wat langer duurt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik herken wel een aantal dingen van Saar in Ameno.
Ook hier heeft het even geduurd voordat het haar niet meer interesseerde dat de katten niet altijd willen spelen.
Ik heb haar dus wel genegeerd in dit geval (terwijl ik haar buiten wel eens gewoon steun) en nu is het zo dat als de katten een mep geven zij blaft.
Dan staan ze allemaal even stijf van de schrik en daarna wordt er weer gespeeld en geknuffeld.

Ik zou het inderdaad maar even laten gaan en haar nu even niet steunen.
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Raisa is ook een onzeker hondje en heeft hier ontzag voor rooie kater Sjaak. Die mept niet (issie veeeeels te lief voor, hihi) maar wil haar vaak kopjes komen geven. Raisie vlucht dan naar haar mand, ook oortjes plat in de nek en staart tussen de benen.
Als Sjakie toevallig ergens 'in de weg' staat voor Rais dan durfde ze er vroeger helemaal niet meer langs. Al is het nog schichtig, nu na een aantal maanden loopt ze wel langs hem. Met de tijd wordt het inderdaad wat minder.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Stang schreef:Ik heb Saar gezien en ik vond haar echt geen bang en schichtig hondje hoor :wink:
Ze is voorzichtig, wat timide en afwachtend, maar dat vind ik helemaal niet zo verkeerd.

Het is alleen oppassen dat je haar niet als bang en schichtig hondje gaat behandelen, want soms (denk ik) is het even een kwestie van wennen wat met een karaktertje als die van Saar net even wat langer duurt.
Zoals jij haar gezien hebt is haar 'neutrale stand' zeg maar :mrgreen:
Ze kan ook nog ontzettend vrolijk en springerig zijn, maar daarvoor waren en Kaya en Moritz net iets te groot, al waren ze nog zo lief :wink:

Dat bange komt tot uiting in bepaalde situaties. Linda (zoek stok!) heeft haar toevallig zo gezien i.v.m. een andere hond. Verder zie ik haar voornamelijk zo, en mijn moeder, maar aangezien ze over het algemeen gewoon een vrolijk hondje is de meeste mensen niet (en gelukkig maar! :ok: )

Ik za het inderdaad gewoon wat tijd geven. Bedankt allemaal :ok:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik denk dat Saartje zo wel leert om de kat met rust te laten, het moet even wennen dat hij anders is als eerst en anders dan de andere katten in huis. Wat zal de mepperd blij zijn als er een puppie in huis komt :mrgreen:

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:. Wat zal de mepperd blij zijn als er een puppie in huis komt :mrgreen:

Anne
De mepperd zal daar vast heeeel blij mee zijn :roll:

Alhoewel hij wel speelde met pupje Moos. En nog steeds gaat het met Moos en Pim gewoon onwijs goed. Met pupje Saar speelde hij niet, want Saar werd helemaal gek van vreugde als ze hem zag, en daar moest hij niks van hebben.
Ik hoop voor de mepperd dat het nieuwe pupje meer op Moos lijkt :mrgreen:
Afbeelding
kabouter
Actief

Ongelezen bericht door kabouter »

Mensen die haar zien snappen vaak totaal niet waar mijn omschrijving van dat onzekere hondje vandaan komt. Dat zie je pas op bepaalde momenten, maar vaker dus niet dan wel :wink:[/quote]

Goed dat je dat even duidelijk maakt. Ik had niet de indruk dat Saar nu een en al een neurotisch hoopje is,maar je zou het idd wel kunnen gaan denken na de vele verhalen over Saar. Ik begrijp dat je juist wanneer er een probleem(pje) is een topic opent. Doe ik ook.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Lekker late reactie van mij (ik zat een *WEEK* zonder internet!)

Ik denk dat je wat Saars angsten betreft goed in de gaten moet houden dat jij onderscheid maakt tussen gegronde angsten en wat minder gegronde angsten. Een grote opdringerige hond buiten is eng, dan mag Saar steun verwachten. Maar ze kent katten, Pimmetje reageert vrij voorspelbaar en ze weet waarschijnlijk best dat Pimmetje haar niet op zal vreten. Ik ben niet vaak voor de 'hup, niet zeuren'- methode, maar in dit geval zou ik lekker met Pim op schoot gaan zitten en Saartjes angst negeren, en tegelijkertijd af en toe even benadrukken hoe leuk Pim wel niet is door bijvoorbeeld na een kwartiertje vrolijk stukken biefstuk uit te gaan delen. Eerst Pim, dan Moos, en dan Saar. Durft Saar niet naar je biefstuk te komen omdat Pim ook bij je staat te bedelen om nog een stukje, desnoods toegooien. De boodschap moet zijn dat Pim lief en leuk is zolang Saar zich gedraagt, en dat Saar niet moet miepen als ze helemaal uit zichzelf een negatieve reactie heeft uitgelokt bij Pim. Viel Pimmetje haar nou vanuit het niets aan, dan was het een heel ander verhaal.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Moos
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Lekker late reactie van mij (ik zat een *WEEK* zonder internet!)

Ik denk dat je wat Saars angsten betreft goed in de gaten moet houden dat jij onderscheid maakt tussen gegronde angsten en wat minder gegronde angsten. Een grote opdringerige hond buiten is eng, dan mag Saar steun verwachten. Maar ze kent katten, Pimmetje reageert vrij voorspelbaar en ze weet waarschijnlijk best dat Pimmetje haar niet op zal vreten. Ik ben niet vaak voor de 'hup, niet zeuren'- methode, maar in dit geval zou ik lekker met Pim op schoot gaan zitten en Saartjes angst negeren, en tegelijkertijd af en toe even benadrukken hoe leuk Pim wel niet is door bijvoorbeeld na een kwartiertje vrolijk stukken biefstuk uit te gaan delen. Eerst Pim, dan Moos, en dan Saar. Durft Saar niet naar je biefstuk te komen omdat Pim ook bij je staat te bedelen om nog een stukje, desnoods toegooien. De boodschap moet zijn dat Pim lief en leuk is zolang Saar zich gedraagt, en dat Saar niet moet miepen als ze helemaal uit zichzelf een negatieve reactie heeft uitgelokt bij Pim. Viel Pimmetje haar nou vanuit het niets aan, dan was het een heel ander verhaal.
Ja, je hebt gelijk hoor. Pim op schoot nemen zal alleen niet lukken, want meneer wil alleen op schoot als hij dat wil, en anders niet. En dat laat hij weten ook door opeens vol in je arm te hangen :N: :mrgreen:
Hij valt trouwens ook weleens uit het bijna niets aan hoor, maar dat heeft hij alleen nog maar bij Moos gedaan tot nog toe.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”