Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ineens boos - angstig bij sommige mensen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Patrol
Zeer actief

Ineens boos - angstig bij sommige mensen

Ongelezen bericht door Patrol »

Patrol hebben wij gekregen toen ze 2 jaar was. Ze was mager en waarschijnlijk niet zo goed behandeld. Een snelle aai kon ze niet hebben, dan dook ze weg, ze was niet zindelijk.....

Nu is het een hele lieve, makkelijke hond. De zindelijkheid is al stukken beter geworden en ze is echt de grootste knuffelkont die er is...

Maar ze heeft een vreemd trekje...

Ze kan angstig reageren op mannen die bij ons op bezoek komen. Blaffen en soms zelfs een hap richting die persoon. Dat is een tijdje beter gegaan, maar nu doet ze het weer erger en soms ook ineens.

Voorbeeld: een vriend van ons komt binnen, heel rustig aait beide hondjes en gaat zitten aan tafel. Wij lekker eten, Patrol komt regelmatig knuffels halen en kijken of er wellicht iets te halen is.. :roll: .. Dan staat vriend op en hij loopt naar de toilet in de gang. Als hij terug komt gaat Patrol als een gek te keer tegen hem. Ik zeg niet naar haar kijken en zeg tegen haar dat het goed is.. ze blaft nog wat na... vriend gaat weer zitten en nog geen 30 sec. later komt Patrol weer knuffels halen....

Ik heb het idee dat ze slecht tegen kan als vreemde mensen, meestal mannen haar recht aankijken.. Kan het zijn dat ze daar onzeker van wordt?? Ik vraag mensen dan ook om dat niet te doen, maar ja... blijkbaar is dat lastig. Ook merk ik dat ze het eerder doet bij mensen die het niet zo erg op honden hebben en zich niet zo goed een houding kunnen geven. Eigenlijk een beetje bang zijn.

Ook moet ze niks van mensen hebben die zich ineens op haar storten, die dus heel lief voor haar zijn en die ook wel met honden overweg kunnen.

Hoe moet ik reageren naar Patrol toe? Straffen, naar haar plek sturen?? Ik doe meestal rustig haar op haar plek sturen, haal een koekje en laat de 'enge' persoon haar een koekje geven op het moment dat ze bij hun komt? Is dat een goed idee?? Ik heb echt het idee dat het angst is....

Ze deed deze zomer ook ineens bij mijn moeder.. blafte en liep van mams weg, terwijl die dikke vriendjes zijn. Mijn moeder had een zonnebril op en toen ze die afdeed en Patrol riep kwam ze weer schuddekontend aan....
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Ik vind dat je het goed aanpakt met het geven van een koekje. Je hebt een erg onzekere hond zo te lezen. Vreemden kunnen je hond het beste negeren en laat het wel of niet contact maken over aan je hond. Daarin moet jij het voortouw nemen. Sta hier gewoon op in het belang van je hond. Strak aankijken kan heel bedreigend overkomen voor een hond. Dat heet fixeren en gaat altijd vooral aan een aanval (of een spel als de hond je goed kent). Een lobbes van een hond maakt zich hier niet druk om. Jouw hond blijkbaar wel. Als je hond leert dat hij met een snelle bijt of gegrom het voor elkaar krijgt dat vreemden hem met rust laten dan ben je verder van huis natuurlijk.

Dus probeer het voor je hond zo leuk en ontspannen mogelijk te houden. Straffen en opsluiten in een andere ruimte zal er voor zorgen dat je hond bezoek als vervelend gaat associëren. Dat wil je ook niet natuurlijk. Dus geef maar een koekjes als er bezoek komt. Dan betekend bezoek dat je wat lekkers krijgt en heeft de hond er positief gevoel bij.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

wat vervelend!!
Als Patrol hier is moet ze ook atlijd even weer wennen hoor....beetje angstig e.d. Maar dat is toch heel snel weer over.
Wel is ze idd erg schrikkerig als er iets gebeurd.

Ik zou even niet weten hoe of wat, denk dat je het wel goed aanpakt.
Patrol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Patrol »

estelle schreef:wat vervelend!!
Als Patrol hier is moet ze ook atlijd even weer wennen hoor....beetje angstig e.d. Maar dat is toch heel snel weer over.
Wel is ze idd erg schrikkerig als er iets gebeurd.

Ik zou even niet weten hoe of wat, denk dat je het wel goed aanpakt.
Ja.. dat is ook zo. Jij kent haar natuurlijk! :ok: Heeft jouw man wel eens zo'n situatie met haar gehad??

En mijn intepretatie dat ze angstig is klopt toch??
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ja Patrol is wel angstig hoor. De allereerste keer dat ze hier was durfde ze ook niet bij ons te komen, weet je nog? En ze vond het erg eng als we haar vast pakte of de riem om wilde doen. Nu niet meer maar ze is wel op haar hoede de eerste daagjes, ze moet echt los komen zeg maar.

Ik heb haar niet echt extreem angstig op onze mannen zien reageren, wel loopt ze liever in de buurt bij marjanne en mij als bij de mannen. En ik dacht ook dat ze zich makkelijker door ons liet pakken.

Geef dr maar een knuffel!
twister_storm
Actief

Ongelezen bericht door twister_storm »

Volgens mij is de aanpak die je nu gebruikt heel goed. Vooral niet gaan straffen omdat dit niets oplost.

Angstige honden zoals die van jou hebben waarschijnlijk het vertrouwen in bepaalde mensen verloren. Het kan zo zijn dat dit meer op mannen is gericht dan op vrouwen. Met veel geduld en meewerkende mannen kun je al veel meer vertrouwen winnen.

En zoals al werd gezegd. Laat de hond het initiatief nemen tot toenadering door mensen. Als de "vreemde mannen" de hond totaal negeren komt de hond vanzelf even polshoogte nemen. Een koekje is altijd leuk en lekker dus een goede zet om die te laten geven zodra er polshoogte genomen wordt. Niet gelijk proberen om de hond dan te gaan aaien, dan bestaat de mogelijkheid dat deze alsnog wegduikt of gaat blaffen.

Negeren en bij toenadering een koekje geven.
Sandra, Twister en Storm
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”