Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik vroeg me af........bij het toepassen van inteelt, combinatie moeder/zoon.......vader/dochter......broer/zus.......geeft de RvB dan wel stambomen aan deze pups?
Ergens vaag in mijn achterhoofd meen ik me te herinneren dat dit niet het geval is......of valt dit onder het nieuwe fokbeleid?
Je krijgt gewoon een stamboom. In het CFB voorstel stond dat ze dat niet meer wilde doen. Maar het CFB is er nooit gekomen. In het BRS wat nu gaat komen staat op dit moment nog niet dat het niet meer zou mogen. En voldoe je niet aan het BRS als het straks ingaat, zelfs dan krijgen de pups nog stambomen. Alleen krijgt de fokker dan een sanctie. Dus inteelt zal hoe dan ook altijd een stamboom kunnen krijgen.
Groetjes,
Nancy Koper
La Grazia Di Dio Cane Corso Italiano
Waar iedere hond een huishond is
@idoo schreef:Als beide ouderhonden in hetzelfde stamboek staan krijgen hun kinderen altijd een stamboom, zelfs al zijn beiden lijders aan PRA, mits je natuurlijk de regels volgt voor het aanvragen ervan!
wat heeft dat er nou mee te maken dat pra gebeuren en wat moet je dan doen om niet de regels te volgen je moet ten allertijde bij de RVB zijn
@idoo schreef:Als beide ouderhonden in hetzelfde stamboek staan krijgen hun kinderen altijd een stamboom, zelfs al zijn beiden lijders aan PRA, mits je natuurlijk de regels volgt voor het aanvragen ervan!
Wat heeft dit met stambomen te maken? Zelf al heeft de hond 3 poten en 4 oren krijgt deze nog een stamboom als beide ouderdieren een stamboom hebben. Als de RvB maar centjes vangt
wat heeft dat er nou mee te maken dat pra gebeuren en wat moet je dan doen om niet de regels te volgen je moet ten allertijde bij de RVB zijn
mol
NIKS!
Maar het is een verduidelijking van de rol van de RvB.
Die kijkt niet naar inteelt of ziektes, maar alleen of je aan de voorwaarden voldoet om stambomen te krijgen.
Hoe je je stambomen kan verspelen is simpel, hoor!
Je moet gewoon te laat met je formulieren zijn.
Volgens de regels zou je ook geen stambomen krijgen als er bastaarden bij je nest rondlopen, maar de controleur kijkt daar in de praktijk niet naar!
dat is niet waar je krijg geen stamboom als een hond van het zelfde ras aanwezig ZONDER stamboom
en dan moet de RVB iedereen aan het handje nemen omtrent inteeld lijnteeld of ziektes?
je bent zeker toch oud en wijs genoeg om te weten waar je mee bezig bent, als dit niet het geval is moet je niet eens gaan fokken
@idoo schreef:
Volgens de regels zou je ook geen stambomen krijgen als er bastaarden bij je nest rondlopen, maar de controleur kijkt daar in de praktijk niet naar![/color]
Bij ons werd toch de chip van de moederhond gecontroleerd.
Een stamboom zegt dus niet zo veel over de kwaliteit van de fok. Daarom ben ik blij dat de Schapendoezen vereniging een certificaat geeft waardoor je de zekerheid hebt dat je pup gefokt is volgens de strenge regels van de vereniging en zodoende de kans op erfelijke ziekten aanzienlijk is verkleind.
Ik loop met de gedachte om de combinatie zoon met moeder te doen.
Voor mijn gevoel zou dit wel eens een hele goede combinatie kunnen zijn, alleen verstandelijk gezien ben ik nogal huiverig........aan inteelt kleeft zo'n nare 'bijsmaak
Via een aantal outcross combinaties ben ik nu op een punt gekomen dat ik zeg......dit type vind ik prachtig en dat wil ik vasthouden vandaar mijn gedachte aan inteelt.
Ik ben beginnend fokker [ dit zou mijn 4-de nest zijn] en vraag naar jullie ervaring w.b. inteelt.
Mol schreef:
mol
NIKS!
Maar het is een verduidelijking van de rol van de RvB.
Die kijkt niet naar inteelt of ziektes, maar alleen of je aan de voorwaarden voldoet om stambomen te krijgen.
Volgens de regels zou je ook geen stambomen krijgen als er bastaarden bij je nest rondlopen, maar de controleur kijkt daar in de praktijk niet naar!
dat is niet waar je krijg geen stamboom als een hond van het zelfde ras aanwezig ZONDER stamboom Ja, zo'n hond noemen we een bastaard!
en dan moet de RVB iedereen aan het handje nemen omtrent inteeld lijnteeld of ziektes?
je bent zeker toch oud en wijs genoeg om te weten waar je mee bezig bent, als dit niet het geval is moet je niet eens gaan fokken
Precies, daar is de RvB niet voor en daarom kijkt de RvB daar ook niet naar. De RvB beheert alleen de stamboeken, daarom heet het ook Raad van Beheer
Ik zeg toch niet dat dat goed of slecht is?
mol
dat noem jij een bastaard ik noem dat een hond zonder stamboom dus laat dat WE maar achter wegen.
truusje schreef:Hartelijk dank voor jullie reacties
Ik loop met de gedachte om de combinatie zoon met moeder te doen.
Voor mijn gevoel zou dit wel eens een hele goede combinatie kunnen zijn, alleen verstandelijk gezien ben ik nogal huiverig........aan inteelt kleeft zo'n nare 'bijsmaak
Via een aantal outcross combinaties ben ik nu op een punt gekomen dat ik zeg......dit type vind ik prachtig en dat wil ik vasthouden vandaar mijn gedachte aan inteelt.
Ik ben beginnend fokker [ dit zou mijn 4-de nest zijn] en vraag naar jullie ervaring w.b. inteelt.
Ik zou het nooit doen ik vindt het ongezond en onetisch. Bovendien zeg je dat je via outcross aan het door jou gewenste type bent gekomen...dus is het toch ook absoluut niet nodig om inteelt te doen om een mooie hond te fokken???
@idoo schreef:
Ja, zo'n hond noemen we een bastaard!
dat noem JIJ een bastaard, ik noem dat een stamboomloze hond. Een bastaard is voor mij compleet onherleidbaar. Dus niet WIJ maar JIJ niet voor anderen spreken aub met die rare ideeen van je
@idoo schreef:
Ja, zo'n hond noemen we een bastaard!
dat noem JIJ een bastaard, ik noem dat een stamboomloze hond. Een bastaard is voor mij compleet onherleidbaar. Dus niet WIJ maar JIJ niet voor anderen spreken aub met die rare ideeen van je
Jamaar die keuze heb je nu eenmaal niet.
Althans je kunt natuurlijk voor jezelf afspreken dat je bijv. stoel zegt als je tafel bedoelt, maar in de communicatie met anderen zit je nu eenmaal vast aan de afgesproken betekenis van de woorden, en een bastaard is nu juist wel compleet herleidbaar, omdat het gaat om iemand van bekende afstamming maar zonder papieren.
Wat jij bedoelt is een kruising.
als ik hier vraag wat een stamboomloze hond is zullen 10 van de 10 personen hetzelfde antwoorden als ik... zelfs nog wel op andere fora waar mensen zitten die over het algemeen minder weten over honden dan hier.
Ook zullen de meeste hetzelfde antwoorden over een bastaard.
En ik durf ook nog wel te wedden op straat als je daar een willekeurig persoon ernaar vraagt. Ik loop niet dagelijks met een woordenboek op zak weet niet hoe jij dat doet maar als ik me duidelijk kan maken hetzij met handen en voeten vind ik dat best...zo heet dat in de volksmond blijkbaar en iedereen weet waar je het over hebt.
kijk voor de gein is op www.dierenasiels.com en zoek bij hond op ras: compleet onherleidbaar BASTAARD zelfs daar staat het nog
@idoo schreef:Als iedereen het woord fout gebruikt is er nog meer reden om het goed te gaan gebruiken: een bastaard is iemand die niet geboren is uit een wettig huwelijk maar wel weet wie zijn ouders zijn, in tegenstelling tot bijv. een vondeling. Een bastaardhond is derhalve geen kruising, maar een stamboomloze nakomeling van twee honden van hetzelfde ras.
Een hond waarvan een of beide ouders onbekend zijn, kan dus nooit een bastaard zijn, want daarvoor moeten beide ouders bekend zijn, omdat je anders niet weet dat ze van hetzelfde ras zijn, en als ze dat niet zijn dan is de hond geen bastaard maar een kruising! Makkelijk zat!
waarom moeilijk doen als iedereen het op deze manier snapt? zo breng je juist verwarring. Misschien veranderen ze het wel als het in de volksmond zo lang op deze manier gebruikt wordt
Ik ga toch niet zo'n verhaal ophangen als ik iemand iets duidelijk wil maken? Iedereen snapt wat je bedoeld, klaar!
Als ik naar het buitenland ga en ik maak iemand met handen en voeten duidelijk wat ik wil hebben is het ook goed ga ik niet daarna nog eens een woordenboek zoeken om te kijken wat het nu is dat is een onnodige en onzinnige handeling.
Alleen.....nog steeds geen reacties op mijn vraag!
De eerse reactie was meteen al een antwoord op jouw vraag, namelijk dat deze hondjes gewoon stamboom krijgen. Voorwaarde is wel dat beide ouders van hetzelfde ras zijn en beiden een stamboom hebben, dan krijgen de pups gewoon stamboom van de Raad van Beheer.
Er geldt momenteel nog geen Centraal Fokbeleid dus alles is nog mogelijk in Nederland.