Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat snapt een hond wel en wat niet?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marja
Zeer actief

Wat snapt een hond wel en wat niet?

Ongelezen bericht door Marja »

ff een voorbeeld:
gisteravond liepen we met de honden aangelijnd naar het uitlaatveldje voor ons huis.
ongeveer 2 min lopen.
eenmaal op het veldje gaan de honden los, poepen/plassen en dan weer aanlijnen en naar huis.
Dit doen we al jaren zo, gaat altijd goed.

Gisteravond liepen ze dus los op het veldje en ineens peert Zara hem!
In vliegende vaart loopt ze het veldje af, park uit, straat over.
Ze zag een hondenvriendje lopen.
Mijn man roept HIERRRRRRRRRRRR!!!!! Ze kwam dus mooi niet :mrgreen:
Na twee min kwam ze eindelijk, rende naar mijn man toe gaat keurig voor hem zitten, kwispelende staart, braaf ben ik he! :mrgreen:

Krijgt ze dus behoorlijk op haar lazer van manlief, want die pikt dit dus niet.

Zeg ik: dat snapt ze toch niet? ze is toch braaf gekomen?
Zegt manlief: ja doeiiiii ze moet DIREKT komen als ik haar roep!

Maar...........snapt een hond dat?
Toen Zara uiteindelijk kwam en op haar lazer kreeg keek ze echt zo van, wat nou? ik ben er toch netjes?
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Willy
Actief

Ongelezen bericht door Willy »

De hond snapt dit niet. Volgt uiteindelijk wel het commando op en krijgt dan op d'r lazer. Het enige wat je hiermee bereikt is dat ze de volgende keer niet meer komt. Ze snapt n.l. wel dat HIER betekend op je lazer krijgen. Ze kijkt wel uit.
Hoe lang het ook duurt voordat het commando opgevolgt wordt: ze is altijd BRAAF!!
Willy en de meiden

Afbeelding
Marja
Zeer actief

Willy schreef:De hond snapt dit niet. Volgt uiteindelijk wel het commando op en krijgt dan op d'r lazer. Het enige wat je hiermee bereikt is dat ze de volgende keer niet meer komt. Ze snapt n.l. wel dat HIER betekend op je lazer krijgen. Ze kijkt wel uit.
Hoe lang het ook duurt voordat het commando opgevolgt wordt: ze is altijd BRAAF!!

Ja dat dacht ik dus al :wink:
Maar hoe maak je haar dan duidelijk dat ze NIET uit het park mag weglopen???
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

nog beter het HIER commando erin trainen dus. :wink:

Overigens als ik echt wil dat ze NU ONMIDDELIJK bij me komen dan maak ik het commando nog zwaarder en harder van toon dus. dan bulder ik bewijs van spreke terwijl ik normaal op een rustige toon 'hier' roep.

Dat bulderen doe ik bijv. als ze moeten komen omdat er een auto aankomt. Of als ik met Hera ergens loop en er komt een andere hond aan. Overigens bij Hera ook tijdens het manwerken haha. :mrgreen:
Marja
Zeer actief

estelle schreef:nog beter het HIER commando erin trainen dus. :wink:

Overigens als ik echt wil dat ze NU ONMIDDELIJK bij me komen dan maak ik het commando nog zwaarder en harder van toon dus. dan bulder ik bewijs van spreke terwijl ik normaal op een rustige toon 'hier' roep.

Dat bulderen doe ik bijv. als ze moeten komen omdat er een auto aankomt. Of als ik met Hera ergens loop en er komt een andere hond aan. Overigens bij Hera ook tijdens het manwerken haha. :mrgreen:
:smile: Je hebt mijn man nooit horen HIERRRR roepen!
Afbeelding
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

als Sindy niet hard genoeg loopt krijgt ze van mij een zetje met mn voet zo onder d'r dikke..... :mrgreen: de volgende loopt ze toch écht een tandje harder hoor!!! :mrgreen:
Afbeelding
Willy
Actief

Ongelezen bericht door Willy »

Marja schreef:

Mijn ervaring is dat als ik mij kleiner maak dus door de knieén ga en mijn armen wijd doe ze nog sneller komen dan anders en vooral als ik ze dan op een hele vrolijke manier HIER roep! Brok erin, vrolijke BRAAF en een knuffel. Werkt bij mij perfect :wink:
Willy en de meiden

Afbeelding
Marja
Zeer actief

Gonny schreef:als Sindy niet hard genoeg loopt krijgt ze van mij een zetje met mn voet zo onder d'r dikke..... :mrgreen: de volgende loopt ze toch écht een tandje harder hoor!!! :mrgreen:
Het probleem is juist dat ze wel te hard (weg)loopt :mrgreen:
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Willy schreef:
Marja schreef:

Mijn ervaring is dat als ik mij kleiner maak dus door de knieén ga en mijn armen wijd doe ze nog sneller komen dan anders en vooral als ik ze dan op een hele vrolijke manier HIER roep! Brok erin, vrolijke BRAAF en een knuffel. Werkt bij mij perfect :wink:
Ja dat werkt bij Stapper ook heel erg goed, hoewel die altijd wel komt als ik hem roep!

En Zara kijkt niet op of om als ik haar roep.........
Vorige week toen het glad was viel ik nogal behoorlijk, ik bleef dus ff op de grond liggen, au au au!
Stapper was binnen een sec. bij me, helemaal ongerust, wat was er met het vrouwtje aan de hand? :19:

Zara keek ff om naar me, met zo'n blik van, mens stel je niet zo aan zeg!, en liep toen gewoon door :boos:

(maar je kunt wel heel erg lachen met haar hoor :mrgreen:
Afbeelding
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

Marja schreef:
Gonny schreef:als Sindy niet hard genoeg loopt krijgt ze van mij een zetje met mn voet zo onder d'r dikke..... :mrgreen: de volgende loopt ze toch écht een tandje harder hoor!!! :mrgreen:
Het probleem is juist dat ze wel te hard (weg)loopt :mrgreen:
ja, maar ze snapt dus wel dat ze door moet lopen!! want dat doet ze de keer ná t zetje wel!! is trouwens als ik ze naar binnen roep uit de tuin!
Afbeelding
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Ik roep eigenlijk altijd heel zachtjes, en als ik dan eens boos ben staat ze meteen naast me :wink: En ik maak het leuk door zo af en toe eens een koekje te geven. Lois is er trouwens ook een keer tussen uit genaaid, maar ik heb haar toen wel beloond voor het terug komen.. hoe moeilijk dat soms is :N:
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Precies! Hier komen ze prima HIER hoor, maar soms wil ik dat ze nu en direct en wel per gisteren bij me komen. En dan wordt mijn toon wat baziger, zeg maar. En binnen een seconde staan ze naast me, en kunnen we alledrie weer lekker ademhalen en ons hart op ritme laten komen (en de trein voort laten denderen ofzo) :wink:
puk
Zeer actief

Ongelezen bericht door puk »

als ze pas na enkele minuten komt , doe ik beide niet geen beloning en geen straf.
:pffff: ik negeer haar :mrgreen:
Afbeelding
groetjes anja en birka
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Als een hond rechtdoor dendert, dwars door mijn commando HIERRRRRR ga ik hem echt de lucht niet inprijzen als het hem dan eens schikt om minuten later eens aan te komen kakken :pffff: Wat ik wel doe weet ik niet want in zulke situaties vliegt er direct een sleutelbos of riem achteraan zodat ik mijn commando wat kracht bij zet zeg maar :mrgreen: Ik wordt al boos als ik dat lees weet je dat? Er kan en mag hier echt heel veel hoor, het zijn natuurlijk wel mijn hondenkinderen :wink: maar door een HIERRRRRRRR heen rennen is echt foute boel hoor. Een HIERRRRRR is namelijk bloedserieus, want normaal is het een hiehierrr :cheer: :cheer: :cheer: Levensgevaarlijk :neenee:
Laatst gewijzigd door *Linda* op 07 jan 2006 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Marja
Zeer actief

Over het algemeen komt ze ook wel als ik HIER roep. koekje en even een aai en goedzo braaf en ze mag weer gaan.
Dit oefen ik ook regelmatig onder het wandelen.

Het probleem is dat als ze iets ziet, een konijn of een leuke hond, dat ze dan een spurt neemt en ineens stokdoof is.
Eigenlijk hoef ik niet eens te roepen want ze komt dan gewoon niet.

Nou loop ik altijd met ze bij het ijsselmeer of in het bos dus veel kwaad kan het niet daar.
Maar goed is het niet natuurlijk :wink:

Soms denk ik wel eens dat het aan het ras ligt :roll: bij de beschrijvingen van de pyr.mastin staat altijd: zeer eigenzinnig, luistert alleen als ze het nut ervan inzien, eigenwijs enz enz
Of is dat een zwak excuus :denken:
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Nou, ik moet wel zeggen dat die 2 die ik ken, werkelijk voor geen meter luisteren :mrgreen:
Marja
Zeer actief

Sunnybunny schreef:Nou, ik moet wel zeggen dat die 2 die ik ken, werkelijk voor geen meter luisteren :mrgreen:

Hahaha zie je wel!!!
Nou dan stop ik lekker met trainen, heeft toch geen zin :pffff:
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Marja schreef:
Sunnybunny schreef:Nou, ik moet wel zeggen dat die 2 die ik ken, werkelijk voor geen meter luisteren :mrgreen:

Hahaha zie je wel!!!
Nou dan stop ik lekker met trainen, heeft toch geen zin :pffff:
Juist, het heeft geen enkel nut :mrgreen:
joline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joline »

Onze keeshond kan ook zo eigenwijs zijn, de ene keer luistert hij goed als hij bij me moet komen, en de andere keer rent hij gewoon lekker op de andere hond af die hij ziet :roll:
Hij vindt andere honden, vooral teefjes erg interessant. De meeste honden waar hij op af rent lopen lekker los, maar ik wil gewoon niet dat hij er op een kilometer afstand al heen rent, want ik weet nooit of het baasje ervan gediend is, daarom wil ik hem in eerste instantie altijd bij me houden. Met koekjes kan ik hem vaak bij me houden :mrgreen:
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Kan me voorstellen dat je je dood schrok zo is die van mij ook al een paar keer bijna onder een auto gekomen. Juist als ze altyd luisteren schrik je als ze ineens zon move maken. Ik denk dat ik persoonlijk zou belonen als ze toch kwam. Maar wat ook eerder gezecht is ik zou idd de riem of wat anders achter haar aangooien zo straf je het af maar wel op het goede moment omdat ze dan nog bezig is met iets fout doen. Negeren als ze terug komt is ook een optie.

Maar het straffen als ze uiteindelijk terug komt is wat mij betreft uit den boze. Zo leert de hond eigenlijk alleen om nog langer weg te blijven. Helaas heb ik dat hier ook meegemaakt was erg zielig (zullen jullie zeker niet doen hoor ) Ging om een teckel die ging er wel eens vandoor en kwam niet meteen(als je t ij nvraagt ook nooit getraind maargoed) Als ze dan uiteindelijk kwam kreeg ze een inmense schop onder haar buikje :jank: dus iedere keer bleef ze langer weg om die schop te onlopen en iedere keer werd die trap harder tot ze wel eens een hele dag weggeweest is echt zielig.

En af en toe gewoon weer gaan trainen werkt misschien ook goed ik neem soms ook brokjes mee alsik gewoon ga wandelen en dan geef ik haar af entoe eentje als ze komt noem maar op zodat ze weet dat ze soms toch wat krijgt dan is haar motivatie ook hoger om terug te komen.
Maxensammie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Maxensammie »

Mijn man doet dit dus bijna altijd: als een van de honden niet gelijk komt op commando en dan later toch, dan wordt hij boos.
Heb al zovaak gezegd dat dit niet juist is.
Het gevolg is inmiddels dat onze jackrussel dus niet meer bij hem komt als hij HIER roept.
Nu ziet mijn man pas in wat voor effect dit heeft gehad. Nu moet hij weer helemaal overnieuw beginnen met het commando HIER en dan beloning.

Groetjes!
Marja
Zeer actief

Ik heb het mijn man ook nog eens duidelijk uitgelegd, dan maar negeren ipv straffen.
Manlief deed erg zijn best vandaag :mrgreen:
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Als Tosca een kat ofzo ziet en ze gaat erachter aan dan roep ik ook niet meer. Heeft totaal geen zin. :19: Als mevrouw dan een keer terug komt word ze meteen aangelijnt en" strak" gehouden. :evil: En dan kan madam ineens perfect volgen etc. :roll:
Nee dan ga ik haar ook niet meer belonen voor het uiteindelijke terugkomen. :boos:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Maxensammie schreef: Nu ziet mijn man pas in wat voor effect dit heeft gehad. Nu moet hij weer helemaal overnieuw beginnen met het commando HIER en dan beloning.

Groetjes!
Het is vaak het handigst als je man een heel ander woord gaat gebruiken om de associatie te doorbreken.

Anne
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Als ik ze zelf moet gaan halen (wat ik vrij snel doe, ik ga echt geen 5 minuten wachten) straf ik ze. En dat weten ze ook, dus als ze me zien aankomen, verschieten ze meestal al. Wat inhoudt dat ze opeens wel aandacht voor me hebben. Op dat moment roep ik terug vrolijk en als ze dan komen beloon ik zeker wel.

Als ze niet willen komen, maar uiteindelijk wel (voor ik vertrokken ben dus om ze te gaan halen) zal ik ze niet belonen, maar ook niet straffen. Geen haar op mijn kop die er aan denkt een hond te straffen die naar me toe komt.

Werkt eigenlijk prima zo, heb zelden last van honden die bananen in hun oren zitten hebben.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”