Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help alsjeblieft!!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

nisan
geregistreerd lid

Help alsjeblieft!!

Ongelezen bericht door nisan »

Hallo, ik ben nieuw hier, en ik wil dringend iets vragen, maar zal eerst even een korte inleiding geven over onze hond Xena.

We hebben haar gezien in Griekenland bij vrienden van ons die daar een opvang hebben. Ze was toen 4 weken jong en zat in een nestje met haar moeder er nog bij. Mijn vriend en ik hadden al voor die tijd besloten er een tweede hond bij te willen. (hadden al een shi-tzu van 2 jaar) Dus ja dat werd Xena. Ze is toen ze 5 weken was naar Duitsland gegaan met het vliegtuig met haar broertjes en zusjes en haar moeder. Toen ze 12 weken was, mochten wij haar daar ophalen. Nou dit is een beetje de geschiedenis van Xena.

Tussen Xena en onze andere hond Gizmo ging het niet lekker. Even wennen denk je dan. Nu ruim 2 maanden later, gaat het beter, maar ze zijn helaas geen vriendjes. Ook tussen Xena en mijn moeder haar hondje, gaat het niet goed, dit is jammer, want ik ben daar vaak, maar geen drama of reden tot herplaatsing. Met grote honden gaat het wel goed. Naar ons idee is ze vrij dominant naar kleine honden, maar naar grote is ze sneller bang. Zindelijk was ze eigenlijk meteen al, op ongelukjes met plassen na. Dit eerder aan ons te wijten, wegen niet goed opletten. Nu mijn vraag: Zij heeft van dag 1 in de bench naast ons bed geslapen, gaat hardstikke goed. Gizmo slaapt al 2 jaar tussen ons in. Als Xena de kans krijgt, springt ze op bed en..... gaat plassen!!! :evil: Wat kan ik hier tegen doen. Ik weet dat ik op moet letten, maar ja ze doet het echt supersnel, en wil echt öntsnappen"en op bed plassen. Voor mijn vriend is dit echt reden om haar weg te doen. (eerder de druppel ze heeft nog wel wat andere opvoedingsprobleempjes, maar dat krijg ik er zeker weten wel uit!!) Wie o wie heeft misschien de gouden tip, wat we tegen dat bedplassen kunnen doen, gebeurt regelmatig 4 x in de week. Dit is natuurlijk geen pretje haha!!

Ik hoop wat te horen en sorry voor het lange verhaal, maar anders hebben jullie misschien een verkeerd beeld.

Groetjes Eva
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Als ik het goed begrijp slaapt Gizmo tussen jullie in, en Xena op de grond naast het bed?
En Xena staat qua rangorde boven Gizmo? Misschien pikt ze het niet dat een ranglagere lekker tussen jullie in ligt te pitten en zij het moet stellen met een plekkie op de grond?

Ik roep maar wat hoor. :wink:
nisan
geregistreerd lid

Ja dat denk ik dus ook. dat ze nijdig is dat zij niet op bed mag en daarom als een soort terretoriumdrift plast op bed. Maar ja daar ben ik dan niet blij mee. Dus wat moet ik dan??
rianneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door rianneke »

miekmiek schreef:Als ik het goed begrijp slaapt Gizmo tussen jullie in, en Xena op de grond naast het bed?
En Xena staat qua rangorde boven Gizmo? Misschien pikt ze het niet dat een ranglagere lekker tussen jullie in ligt te pitten en zij het moet stellen met een plekkie op de grond?

Ik roep maar wat hoor. :wink:

ik dacht ook aan jalouzie. Dus misschien of beide honden het bed in of beide honden het bed uit!
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
nisan
geregistreerd lid

Helaas is dat geen oplossing voor ons, Gizmo slaapt namelijk al 2 jaar tussen ons in en dat ga ik niet veranderen. We hebben het wel geprobeert om Xena in bed te nemen, maar die verstoot meteen Gizmo van haar plek en dat is dan de hele nacht ruzie. Daar word je gek van!! Het gaat ons erom wat je moet doen als Xena in bed plast. Moet ik haar straffen (denk het niet, want ik zie het vaak niet meteen als ze het doet) moet ik haar bench verplaatsen naar de huiskamer, zodat de slaapkamer helemaal verboden terrein word. (wonen gelijkvloers is lastig) of zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt en stopt het vanzelf??? Kortom is dit gedrag af te leren??
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

nisan schreef: Kortom is dit gedrag af te leren??
Waarom moet Xena eigenlijk op de slaapkamer. Als zij de ranghogere is, kan ik me heel goed voorstellen dat ze op bed plast als ze er wel eens opkomt. Buffy doet dat ook als de kat in haar mand heeft gelegen :roll:

Dus ik zou het gewoon voorkomen en Xena niet op de slaapkamer laten.

Anne
nisan
geregistreerd lid

starfleet schreef:[
Waarom moet Xena eigenlijk op de slaapkamer. Als zij de ranghogere is, kan ik me heel goed voorstellen dat ze op bed plast als ze er wel eens opkomt. Buffy doet dat ook als de kat in haar mand heeft gelegen :roll:
Dus ik zou het gewoon voorkomen en Xena niet op de slaapkamer laten.
Anne
Xena is op de slaapkamer, omdat ik haar niet meteen s'nachts alleen wilde laten in de huiskamer, tot nu toe hebben we haar nog niet verplaatst! Hoe meer ik nu zit te schrijven, hoe meer bij mezelf denk, dat het misschien beter is om een ander huisje te gaan zoeken voor haar. Ik wilde daar helemaal niet aan denken, maar eigenlijk gaat het gewoon niet goed. Misschien is ze wel beter af bij mensen die er meer verstand en ervaring mee hebben als wij. De sfeer word er bij ons thuis ook niet beter op en onze andere hond is er ook nog steeds niet gelukkig mee. Ik weet het niet meer.
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Sorry hoor maar dat snap ik niet. Wat is nu de reden dat je haar wil herplaatsen? Het bedplassen of iets anders?

Het bedplassen is heel logisch. Xena is ranghoger en pikt het dus idd niet dat een ranglagere de beste slaapplaats heeft. Dat kan eigenlijk ook niet want daar krijg je gezeik van. Je geeft ze niet de kans om het samen uit te zoeken.
Ik denk dat je niet goed hebt gekeken naar het karakter van je 1e hond en wat daar evt bij zou passen.
miekmiek

Het lijkt me een beetje voorbarig om je hondje meteen te gaan herplaatsen om dit probleem. De oplossing kan heel simpel zijn; beide honden gewoon uit de slaapkamer houden. Blijkbaar ontstaat er door het hele slaapkamergebeuren onrust bij de honden, en je kunt dit vermijden door ze een andere slaapplek te geven.

Ik neem aan dat je nu niet gaat zeggen dat je dit niet wilt omdat Gizmo tussen jullie in MOET liggen. Dat zou ik namelijk wat egocentrisch vinden tegenover Xena en helemaal niet eerlijk, omdat ze gewoon hondengedrag laat zien waarvan ze nu dus eigenlijk de dupe wordt.
miekmiek

Begrijp me niet verkeerd; ik weet best dat je soms moedeloos kan worden van zo'n probleem. Vaak zie je het niet meer objectief en ga je negatieve gevoelens koesteren tegenover de nieuwkomer. Voorheen ging alles immers prima en nu ontstaan er problemen.

Probeer even diep adem te halen en te zoeken naar een oplossing. Die wordt je hier geboden, probeer hiermee aan de slag te gaan. Met een tweede hond veranderen er nou eenmaal dingen, dat moet je accepteren want anders loopt alles in de soep.

Geloof me; twee honden is hartstikke leuk. Laat het nou niet stuklopen op zo'n makkelijk te verhelpen probleempje.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Je moet voor jezelf besluiten of je er aan wil werken of niet en als je dat niet wil zo snel mogelijk een goed huis voor haar zoeken. Sorry hoor, maar als dit een reden is om een hond te herplaatsen dan had ik nu helemaal geen honden meer gehad... :denken:

Je moet vanuit de hond gaan denken en niet vanuit jezelf. Je wilde er een tweede hond bij en dat betekent dat er dingen moeten veranderen, dat had je je van te voren moeten bedenken en niet achteraf. Als zij dominant is over je andere hond dan heeft zij ook het recht om bij jullie op bed te liggen. Hier liggen ze ook allemaal op bed, maar als er geruziet wordt dan vliegt het hele zootje zo op de grond en dat hoef je maar een paar keer te doen totdat ze door hebben dat ze maar beter aardig tegen elkaar kunnen doen op het bed als ze er op willen blijven liggen in ieder geval.
nisan
geregistreerd lid

Nee natuurlijk MOET Gizmo niet tussen ons in liggen, we vinden het alle drie gewoon prettig. En nee dit probleem alleen zou ik een hond niet voor weg doen. Ik denk dat we qua gedrag en opvoeden teveel naar Gizmo gekeken hebben en ons niet zo erg gerealiseerd hebben dat een andere hond een stuk moeilijker zou zijn. Dit valt ons gewoon erg tegen en ik merk dat ik vaak boos tegen Xena doe, terwijl ze beter verdient. Dat is de reden dat we misschien aan herplaatsing zitten te denken. Ook kan Xena sinds een aantal dagen niet een uurtje alleen zijn zonder te blaffen, terwijl dat hiervoor wel ging. Klachten gehad van de buren. Het is eigenlijk alles bij elkaar. Ik ben absoluut niet iemand, dat als het niet lukt om dan de hond maar weg te doen. Ik zie hier alleen geen toekomst meer in, dat neemt niet weg dat als we haar weg doen, ik ontzettend verdrietig zou zijn. Maar op dit moment vraag ik me af wat eerlijker tegenover Xena is. Een baasje die er veel energie in wil stoppen en waar ze niet met een klein hondje (lees verwend knuffeldiertje) is, of wij, die er geen raad meer mee weten en vaak (onterecht) boos op haar worden.

En natuurlijk weet ook ik wel veel van hondengedrag af, ik ben geen leek, maar of ik daadwerkelijk de kracht heb om een hond "streng"op te voeden, nee daar komt mijn gevoel teveel bij kijken, ook tegenover mijn andere hond Gizmo. Sorry
Joyce
Zeer actief

Het heeft helemaal niks te maken met streng opvoeden. Geloof me, ik ben alles behalve streng en ik hoor vast bij de positivo's hier :mrgreen: , maar wat ik tot nu heb gelezen is niks wat mij zou verontrusten of waarom ik een hond weg zou doen, dit zijn allemaal probleempjes die bij elke hond voor zouden kunnen komen en waar je met gewoon trainen al een heel eind komt. Maar inderdaad, als jullie de energie er niet in willen steken en dat af reageren op haar kan je beter een nieuw huisje zoeken.
nisan
geregistreerd lid

Kijk het is niet zozeer dat ik er geen energie in wil steken, maar als ik maar voor 100% zeker weet dat ik het eruit krijg, en daar ben ik nu niet van overtuigd. Heeft ook mede met een probleemhond die ik vroeger heb gehad te maken. Ik ben gewoon bang dat als ik haar over een jaar nog heb en het nog steeds niet goed gaat met die twee andere honden, dat ze uiteindelijk toch weg moet. En dus dat plassen en blaffen en andere "kleine"dingen. Nou dat gaat toch niet? Dat zou ik helemaal niet over mijn hart kunnnen verkrijgen. En probeer dan maar eens wat anders te zoeken, nu is ze nog jong en in staat zich elders aan te passen, dan word dat moeilijker ook voor haar. Ik zit nu eigenlijk zelf nog in de fase, wat ga ik doen? Houden en me er 100% voor inzetten(willen wij dat?) of ga ik op zoek naar een goed tehuis?? Me vriend is er al uit, ik nog niet.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Je neemt een hond met al zijn hebbelijkheden en onhebbelijkheden. Misschien past deze hond inderdaad niet bij jullie als je dat niet kunt accepteren.

Ik begrijp dat je zulke dingen er uit wilt trainen, maar de probleempjes waar jij het over hebt zou voor mij geen enkele reden zijn om herplaatsing te overwegen.

Maar als je zo vaak kwaad bent op de hond zou ik het zeker wel doen. Ik vind het zielig voor de hond. Een hond hoort een baasje te hebben die blij met hem is en dat ook uitstraalt, met al zijn gebreken.

En als de hond niet bij je past, want dat steekt eerder achter dit verhaal dan al die kleine probleempjes dan zou je in het belang van de hond, deze beter kunnen herplaatsen.

Ik vind mensen die er zo weinig energie in willen steken als je vriend flapdrollen.
Joyce
Zeer actief

Waar hebben we het nu over? Hoe oud is de hond? En wat zijn precies de problemen en wat heb je er al aan gedaan? Misschien ligt het aan mij, want 4 van de 5 honden zijn hier als volwassen honden onzindelijk binnen gekomen en dan weet je dat en accepteer je dat. Allevier zijn ze nu trouwens zindelijk, Abel was het binnen een paar weken, bij Quiero heeft het een half jaar geduurd. En ja soms was ik vergeten om de slaapkamerdeur dicht te doen, maar daar heb je een wasmachine voor toch...
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Als je er geen zin in hebt dan kan je haar inderdaad beter nu met haar vijf maanden herplaasten bij iemand die er wel gelukkig mee is. Maar ik zou je dan wel aanraden geen andere hond meer te nemen, want de problemen die je noemt zijn nou niet bepaald enorme problemen, niet alle honden worden als modelhond geboren.

Anne
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Jeda was ook een hondje dat gelijk op bed plaste zodra ze de kans kreeg, beestje was nl. alleen de bench gewend de eerste 7 maanden van haar leven.
Niet echt leuk, maar ja het ging vanzelf wel over. Slopen kan ze ook als de beste en dit gedrag krijgen we er nog niet zo snel uit. Beau (hebben we 4 jaar) heeft dit alles nog nooit gedaan dus ik wist niet wat het was. Probeer niet alleen naar het negatieve te kijken dan zul je zien dat het positieve snel gaat overheersen. Door zo te denken zit ze nu niet de hele dag meer in mijn hoofd maar in mijn hart en dat voelt zoveel beter.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
nisan
geregistreerd lid

Ik moet eerlijk zijn. Jullie hebben allemaal gelijk! Als ik het goed en eerlijk bekijk, hebben we er idd geen zin in om Xena langer te houden. Ik ben ook eerlijk hierover, ik heb geen zin om me te irriteren aan een hond, is ook niet eerlijk t/o Xena. Wij nemen er zeker geen tweede hond meer bij. Ik heb er achteraf te licht over nagedacht en nu moet mijn hond er de consequentie van dragen. Leuk?? Nee absoluut niet, ben er doodziek van. Mede door jullie reacties, weet ik ook dat het aan mij ligt. Ik kan het allemaal niet terug draaien, maar er wel een passende oplossing voor zoeken. Dit houd niet in dat ze naar het asiel gaat, ik wil wel een goed huisje vinden voor haar, dit verdient ze. Sorry, dat misschien voor sommige mensen een onnadenkende tr*t ben, het is niet anders. Bedankt voor jullie eerlijke reacties, maar ik weet wat me nu te doen staat.

Groetjes Eva
miekmiek

nisan schreef:Ik moet eerlijk zijn. Jullie hebben allemaal gelijk! Als ik het goed en eerlijk bekijk, hebben we er idd geen zin in om Xena langer te houden. Ik ben ook eerlijk hierover, ik heb geen zin om me te irriteren aan een hond, is ook niet eerlijk t/o Xena. Wij nemen er zeker geen tweede hond meer bij. Ik heb er achteraf te licht over nagedacht en nu moet mijn hond er de consequentie van dragen. Leuk?? Nee absoluut niet, ben er doodziek van. Mede door jullie reacties, weet ik ook dat het aan mij ligt. Ik kan het allemaal niet terug draaien, maar er wel een passende oplossing voor zoeken. Dit houd niet in dat ze naar het asiel gaat, ik wil wel een goed huisje vinden voor haar, dit verdient ze. Sorry, dat misschien voor sommige mensen een onnadenkende tr*t ben, het is niet anders. Bedankt voor jullie eerlijke reacties, maar ik weet wat me nu te doen staat.

Groetjes Eva
Dan zit er niets op dan een ander huisje voor Xena te zoeken. Ontzettend jammer, maar het heeft geen zin om dit voort te laten duren. Je bent het Xena wel verschuldigt om een zo goed mogelijk huisje voor haar te zoeken! Op z'n minst....
Maxensammie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Maxensammie »

[ Ik zit nu eigenlijk zelf nog in de fase, wat ga ik doen? Houden en me er 100% voor inzetten(willen wij dat?) Me vriend is er al uit

Je 100% inzetten voor je dier.....Dat is een vraag die je jezelf moet stellen VOORDAT je het dier in huis neemt!
nisan
geregistreerd lid

Ja dat ik het van te voren had moeten bedenken, weet ik ook wel. Maar ja ken je dat spreekwoord, als je alles van te voren weet..... Ik heb dit gewoon niet voorzien en ja dat is ook mijn eigen schuld, maar dat is achterafgel*ul. Ik ben voor Xena en voor mezelf blij dat ik een beslissing heb genomen. We gaan op zoek naar een liefdevol huis voor haar. Dus je mag altijd pb voor interesse. En natuurlijk zijn er mensen die hier ontzettend boos om worden. Zou ik misschien ook zijn als ik dit van andere lees, maar die zitten nu niet in deze situatie en ik wel.
Maxensammie
Vaste gebruiker

Ik denk dat je zeker de juiste beslissing hebt genomen voor Xena...

Groetjes Karin
Maxensammie
Vaste gebruiker

Nog even aanvullend:

Nee, tuurlijk kan je alles niet van te voren weten. Als mijn hond morgen dood gereden wordt, nee dat had ik niet kunnen weten en niks aan kunnen doen.
Maar het probleem wat jij hier aan geeft is zo simpel op te lossen: Leg beide honden beneden te slapen en het is over!
Het is hier geen kwestie van niet kunnen maar van niet willen en ja, het spijt me...maar dat vind ik kwalijk.

Groetjes Karin
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Een goede plaats voor de hond zoeken en voorlopig niet een andere hond erbij nemen.
(bij Cloris kun je terecht voor de rubriek herplaatsing)
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
nisan
geregistreerd lid

Nee een andere hond erbij, daar beginnen wij niet meer aan. En natuurlijk is het kwalijk te noemen, dat we niet willen, dat zou ik als ik het van iemand anders lees, ook vinden. Maar ja das altijd makkelijk als het over iemand anders gaat, voorlopig zijn wij en ook Xena niet gelukkig. Maar ik begrijp jullie reactie heel goed, ben ook blij dat jullie er eerlijk over zijn, dat ben ik ook.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Een goede beslissing.Ik hoop dat je een fijn nieuw huis vind voor Xena.
nisan
geregistreerd lid

Bedankt voor het begrip. Ik heb inmiddels Cloris een mail gestuurd met de vraag of ze op het overplaats topic mag. Ik hoop dat er snel een nieuw baasje komt die haar met liefde groot wil brengen.
MJ&DiEv
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door MJ&DiEv »

Is inderdaad heel jammer om ze hiervoor weg te doen. Wij hadden met onze hond én kat vroeger hetzelfde probleem en hebben ze gewoon de toegang tot de slaapkamer ontzegd voor een hele tijd. Nu een heel eind later mogen ze terug op de slaapkamer en gebeurt dit nooit meer... Wel laten we ze er nooit alleen. Mss ook een oplossing indien je er toch nog de moed voor zou vinden om ze nog een kans te geven?!

Nuja, vind het wel mooi dat je eerst zelf een nieuwe, goede thuis ervoor zoekt ipv ze zomaar in het eerste, het beste asiel te dumpen... :ok:
nisan
geregistreerd lid

Bedankt. Een asiel is uitgesloten!!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”