Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alleen buiten?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Drossie
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Border Collie
Aantal honden: 3

Alleen buiten?

Ongelezen bericht door Drossie »

We hebben onze pup, een Border Collie (van 4 maand), nu 2 maanden en tot hiertoe heeft hij niet zoveel alleen moeten zitten. Max een uur of 3 in zijn bench. Als we beiden dan moesten werken, kwam er iemand een half uurtje met hem spelen en uitlaten. Tot zover liep het eigenlijk perfect.
Maar we werken beiden in ploegen, zeer onregelmatig dus, en we gaan nu de komende weken wat meer samen weg zijn van huis, waardoor Wodan wat meer alleen gaat zitten. Meestal zal dat zijn van 7u tot 14u30.
We denken er nu aan van een stalletje in de tuin te kuisen en daar een mand te zetten. Maar het bij het gedacht alleen krijg ik al koude rillingen. Ik vind het zo zielig dat hij dan in dat stalletje in een mand moet liggen. Maar hij kan dan wel buiten zoveel hij wil.
De tijd die ik thuis ben, spendeer ik bijna volledig aan hem. Dus aandacht krijgt hij genoeg denk ik.
Zijn er mensen die ook in mijn situatie zitten? Want ik vind het echt zielig zo. Zou ik inderdaad dat stalletje leegmaken en perfect hondveilig maken + een mand erin zetten + drinkbakje + een ganse tuin (+ vijver :roll: ) ter zijner beschikking? Of zou ik op het gras een stuk afbakenen waar hij vrij kan lopen + een hok zetten in die ren?

Ik hoop dat jullie wat raad kunnen geven, want kheb het echt moeilijk bij de de gedachte dat hij zolang buiten zal moeten zitten...
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Is dat elke dag?
Ik vind je hond nog te jong om buiten te zetten en de winter is ook niet het geschiktste moment om daar mee te beginnen. Je moet dan echt een goed geïsoleerd nachthok hebben en een stalletje (bedoel je daarmee een schuur?) is daarvoor niet geschikt.
Hoe woon je verder. Zijn er naaste buren. Je hond zal waarschijnlijk janken als hij alleen gelaten wordt en niet elke buur is daar blij mee.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Drossie
Actief
Border Collie

Sjalot schreef:Is dat elke dag?
Ik vind je hond nog te jong om buiten te zetten en de winter is ook niet het geschiktste moment om daar mee te beginnen. Je moet dan echt een goed geïsoleerd nachthok hebben en een stalletje (bedoel je daarmee een schuur?) is daarvoor niet geschikt.
Hoe woon je verder. Zijn er naaste buren. Je hond zal waarschijnlijk janken als hij alleen gelaten wordt en niet elke buur is daar blij mee.
Nee, zeker niet elke dag. Soms 3 weken niet, dan misschien eens 3 keer per week. Hij zal dan van ongeveer 6u30 tot 12u alleen zitten, buiten. Het stalletje is een gemetste plaats waarin onze mazoutketel staat. In dit stalletje staat dan nog eens een klein muurtje geplaatst met daarop een plank. Het is dus een stalletje in een stalletje...

Nu zit hij soms ook alleen, maar maar max 4u. Hij jankt dan niets en is zeer rustig bij thuiskomst...
Drossie
Actief
Border Collie

Inge O schreef:ik vind die idee van stalletje + tuin ter beschikking voor de hond veel fijner dan binnen zitten, waar verder niks te zien is of te beleven valt, en helemaal fijner dan een bench.
maar de winter is wel de meest vervelende periode om daarmee te beginnen, dat wel. een hond kan prima tegen onze wintertemperaturen, maar meteen overschakelen van meestal binnen naar meestal buiten is nu niet het meest ideale moment.

mijn honden lopen allemaal buiten als ik er niet ben (kunnen dus ook wel binnen in hun grote (onverwarmde) ruimte, en vinden dat veel fijner dan binnen te zitten. maar ze zijn hun ruimte wel gewend, ervaren ze ook helemaal als hun eigen 'hol', en dat zou er bij jouw pup wel eens kunnen aan ontbreken.
het zou dus bvb. kunnen zijn dat je thuiskomt als het regent, en dat hij, ipv. netjes in zijn stalletje in z'n mand te liggen, kletsnat zit te bibberen aan de achterdeur :19: .
En hoe zou ik hem kunnen leren dat er buiten ook een 'hol' is voor hem? En hoe zit het met graven in het gras? Doen jouw honden dat?
En wat voor mand geef je hem? Ik heb schrik dat, als ik hem een mand met kussen geef, het kussen binnen de kortste keren achter in de tuin ligt...
Seahorse
Actief

Ongelezen bericht door Seahorse »

Kun je geen hondenluik installeren? Dan heeft je hond zelf de keus.
Groetjes,
Jolanda en Billy
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Drossie schreef:
Inge O schreef:ik vind die idee van stalletje + tuin ter beschikking voor de hond veel fijner dan binnen zitten, waar verder niks te zien is of te beleven valt, en helemaal fijner dan een bench.
maar de winter is wel de meest vervelende periode om daarmee te beginnen, dat wel. een hond kan prima tegen onze wintertemperaturen, maar meteen overschakelen van meestal binnen naar meestal buiten is nu niet het meest ideale moment.

mijn honden lopen allemaal buiten als ik er niet ben (kunnen dus ook wel binnen in hun grote (onverwarmde) ruimte, en vinden dat veel fijner dan binnen te zitten. maar ze zijn hun ruimte wel gewend, ervaren ze ook helemaal als hun eigen 'hol', en dat zou er bij jouw pup wel eens kunnen aan ontbreken.
het zou dus bvb. kunnen zijn dat je thuiskomt als het regent, en dat hij, ipv. netjes in zijn stalletje in z'n mand te liggen, kletsnat zit te bibberen aan de achterdeur :19: .
En hoe zou ik hem kunnen leren dat er buiten ook een 'hol' is voor hem? En hoe zit het met graven in het gras? Doen jouw honden dat?
En wat voor mand geef je hem? Ik heb schrik dat, als ik hem een mand met kussen geef, het kussen binnen de kortste keren achter in de tuin ligt...
Ik heb ergens gelezen dat je een hond in een buitenhok beter stro als ligbed kan geven.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Re: Alleen buiten?

Ongelezen bericht door Silvia »

Drossie schreef:We hebben onze pup, een Border Collie (van 4 maand), nu 2 maanden en tot hiertoe heeft hij niet zoveel alleen moeten zitten. Max een uur of 3 in zijn bench. Als we beiden dan moesten werken, kwam er iemand een half uurtje met hem spelen en uitlaten. Tot zover liep het eigenlijk perfect.
Maar we werken beiden in ploegen, zeer onregelmatig dus, en we gaan nu de komende weken wat meer samen weg zijn van huis, waardoor Wodan wat meer alleen gaat zitten. Meestal zal dat zijn van 7u tot 14u30.
We denken er nu aan van een stalletje in de tuin te kuisen en daar een mand te zetten. Maar het bij het gedacht alleen krijg ik al koude rillingen. Ik vind het zo zielig dat hij dan in dat stalletje in een mand moet liggen. Maar hij kan dan wel buiten zoveel hij wil.
De tijd die ik thuis ben, spendeer ik bijna volledig aan hem. Dus aandacht krijgt hij genoeg denk ik.
Zijn er mensen die ook in mijn situatie zitten? Want ik vind het echt zielig zo. Zou ik inderdaad dat stalletje leegmaken en perfect hondveilig maken + een mand erin zetten + drinkbakje + een ganse tuin (+ vijver :roll: ) ter zijner beschikking? Of zou ik op het gras een stuk afbakenen waar hij vrij kan lopen + een hok zetten in die ren?

Ik hoop dat jullie wat raad kunnen geven, want kheb het echt moeilijk bij de de gedachte dat hij zolang buiten zal moeten zitten...
Als jou werk situatie nou eenmaal zo is dan moet je inderdaad een oplossing vinden en die van jou lijkt me heel netjes hoor! beter dan de hele tijd in de bench en als je zodra het niet zo steen koud meer is laat wennen aan het buiten zijn dan mag het toch geen probleem zijn?

Als je in het hondenhuisje flink wat stro legt en daarop een kleed heb ik gehoord dat dat lekker warm blijkt te zijn.
Groetjes Silvia en Diesel
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Silvia »

Seahorse schreef:Kun je geen hondenluik installeren? Dan heeft je hond zelf de keus.
en de inbrekers ook :denken: tenminste als je een border collie hebt dan past een mens er ook wel door.
Groetjes Silvia en Diesel
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”