Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dalmatische hond en gehoortest

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Maan
Vaste gebruiker

Dalmatische hond en gehoortest

Ongelezen bericht door Maan »

--------------------------------------------------------------------------------

Je hoort nog weleens zeggen dat een dierenarts het gehoor van een pup heeft getest en dat het allemaal wel ok zit. Wanneer er geen offcieel certificaat bij een pup wordt geleverd dan kun je er donder op zeggen dat de pup niet getest is op het gehoor. En dat is wel zo belangrijk bij dit ras.

In Nederland zijn 2 apparaten beschikbaar om een Beartest te laten doen. Het ene staat in Zeist bij dr. Dijkshoorn, het andere in Eersel bij dr. Kappen. Een andere mogelijkheid is er niet in Nederland.

Wanneer het een nest pups betreft waar stambomen voor af worden gegeven ziet het certificaat er zo uit:

Afbeelding

Het kan zijn dat de fokker van het nest deze certificaten nog niet heeft gekregen van de Raad op het moment dat de pups worden afgegeven maar dan zal de fokker een nestcertificaat moeten kunnen overleggen. Die krijgt hij/zij namelijk mee van Dijkshoorn of Kappen. Hierop staan de uitslagen van alle pups vermeld.

Afbeelding

Wanneer het een nest is zonder stamboom (en dan vraag ik me al af wat je ermee moet maar dat terzijde) dan zul je van een van de eerder genoemde dierenartsen een certificaat krijgen. En dat ziet er b.v. zo uit:

Afbeelding

Deze laatste is trouwens een pup van een fokker buiten de rasvereniging die WEL zijn verantwoordelijkheid heeft genomen en de pups heeft laten testen. Die zijn er niet veel.
Dalmaat
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dalmaat »

Goed dat je het even plaatst. :ok:

Veel mensen geloven dat iedere DA gehoor kan testen...
http://www.rijstmetkrenten.nl Update: 31 juli 2006
Afbeelding
CarolineS
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door CarolineS »

Ook bij de Australian Cattledog komt doofheid voor en het is dus van belang dat de pups getest worden en dat er uitsluitend gefokt wordt met honden met een volledig gehoor. Inderdaad, alleen een officiële BEAR-test geeft zekerheid.
groeten,
Caroline

Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Wat houdt zo´n BEAR-test dan in, geeft deze de volledige zekerheid dat een pup niet toch doofheid zal ontwikkelen?

Ik vraag me dit af want ik heb wel eens een Dalmaat meegemaakt die als pup wel hoorde maar 6 maanden later niet meer.
Maan
Vaste gebruiker

Wil de hond schreef:Wat houdt zo´n BEAR-test dan in, geeft deze de volledige zekerheid dat een pup niet toch doofheid zal ontwikkelen?

Ik vraag me dit af want ik heb wel eens een Dalmaat meegemaakt die als pup wel hoorde maar 6 maanden later niet meer.
De cochelaire doofheid waar we het hier over hebben heeft een degenerend effect. In principe worden alle pups horend geboren maar bij sommige neemt het gehoor af naarmate ze ouder worden. Dit proces neemt ongeveer 6 weken in beslag.

Dit is tegelijk de reden waarom de pups op de leeftijd van 6 weken of ouder getest worden.

Uit ervaring blijkt wel dat dove pups zo rond de 3 weken oud al herkend kunnen worden in het nest. Het komt maar een enkele keer voor dat het gaat zoals de cochelaire doofheid beschreven is. Een ervaren fokker zal in 99% van de gevallen de dove pups met 3 weken al herkend hebben.

Wanneer de pups getest worden gaat het als volgt:

Ze worden gewogen en krijgen een roesje toegediend. De oren worden nagekeken op vuil en ontstekingen. Als er een ontsteking of vuil zit kan het namelijk de test beinvloeden. De oren moeten schoon zijn.

Uiteraard wordt ook de chip gecontroleerd.

Hierna worden er 3 naaldjes bij de pup aangebracht. Onder elk oor een en bovenop het hoofd eentje. Daarna gaat de stop waar het geluid uitkomt in het oor en wordt de test aangezet. Ieder oor wordt apart getest. Op de monitor is de hersenactiviteit af te lezen. Wanneer de lijn piekt dan hoort de het oor, blijft het een kabbelende lijn dan is het oor doof.

Hier een filmpje:
http://www.namaras.nl/clip15.htm

(dit is een filmpje van mijn eigen pups)
Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dibbes »

Interesant onderwerp.

Zou je misschien die twee bovenste certificaten kunnen verkleinen? Ik kan ze nu niet echt lezen.
Maan
Vaste gebruiker

Dibbes schreef:Interesant onderwerp.

Zou je misschien die twee bovenste certificaten kunnen verkleinen? Ik kan ze nu niet echt lezen.
Zo beter?
Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dibbes »

Wel iets :wink:

Ik moet toch maar eens gaan sparen voor dat 21" beeldscherm :mrgreen:
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Weer iets geleerd!!!

Ps erg prettig hoor die 21 Inch beeldschermen!!
Weet het uit ervaring, laat ik het zo zeggen mijn coputerscherm is groter als de tv hihi
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”