Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
opdringerigheid
Moderator: moderatorteam
- Rosco
- geregistreerd lid
opdringerigheid
Onze mechelaar, die wij sinds afgelopen vrijdag in huis hebben, is een hele lieve hond. Hij is gek op aandacht.
Dat is niet zo gek als je bedenkt dat hij als waakhond diende en meestal alleen was.
Nu is hij dus bij ons in huis. Het is werkelijk een superhond, hij luistert als de beste en kan goed alleen.
Hij gaat dagelijks mee met de uitlaatdienst, dan is hij 4 uur van huis waarvan hij ongeveer 3 uur op een veld met zo'n 30 honden speelt. Als mijn vriend thuis komt gaat hij een uur met hem lopen en 's avonds laat ik hem nog ongeveer een half uur uit.
We geven hem veel aandacht maar het kan hem niet genoeg zijn.
Als we stoppen tilt hij je hand op, legt zijn snuit op je schoot. Als we daar niet meer op in gaan, gaat hij piepen en blaffen.
Moeten wij dit afstraffen? Zoja... hoe? AF helpt voor 2 seconden. Het houdt pas op als ik hem naar zijn plaats stuur. Dan loopt ie met zijn staart laag naar zijn kleedje.
Doen we hier goed aan? Hoe kunnen we het hem anders afleren?
Dat is niet zo gek als je bedenkt dat hij als waakhond diende en meestal alleen was.
Nu is hij dus bij ons in huis. Het is werkelijk een superhond, hij luistert als de beste en kan goed alleen.
Hij gaat dagelijks mee met de uitlaatdienst, dan is hij 4 uur van huis waarvan hij ongeveer 3 uur op een veld met zo'n 30 honden speelt. Als mijn vriend thuis komt gaat hij een uur met hem lopen en 's avonds laat ik hem nog ongeveer een half uur uit.
We geven hem veel aandacht maar het kan hem niet genoeg zijn.
Als we stoppen tilt hij je hand op, legt zijn snuit op je schoot. Als we daar niet meer op in gaan, gaat hij piepen en blaffen.
Moeten wij dit afstraffen? Zoja... hoe? AF helpt voor 2 seconden. Het houdt pas op als ik hem naar zijn plaats stuur. Dan loopt ie met zijn staart laag naar zijn kleedje.
Doen we hier goed aan? Hoe kunnen we het hem anders afleren?
- starfleet
- Erelid
Misschien dat hij het leuk vindt om tijdens de wandeling wat te leren, geestelijk bezig zijn, aandachtsoefeningen, achter een bal aan, trainen. Qua tijd zit het wel goed lijkt me, maar misschien dat je een iets andere invulling kunt geven?
Tja en verder vind ik het alleen maar normaal dat je hem negeert op een gegeven moment. Hij moet waarschijnlijk nog leren dat mensen niet persé aandacht betekent. Misschien kan je hem met een lekkere kluif of Kong naar zijn plaats sturen?
Anne
Tja en verder vind ik het alleen maar normaal dat je hem negeert op een gegeven moment. Hij moet waarschijnlijk nog leren dat mensen niet persé aandacht betekent. Misschien kan je hem met een lekkere kluif of Kong naar zijn plaats sturen?
Anne
-
PennHIPpie
- Actief
- Contacteer:
Ik denk dat zijn pogingen om aandacht te trekken in elk geval geen succes mogen hebben. Negeren lijkt me de beste oplossing. Als je streng tegen hem doet kan hij dat ook als aandacht ervaren. Misschien heb je hem al wat veel aandacht gegeven als hij erom vroeg? Zoiets sluipt er gemakkelijk in. Vooral bij eentje die zo lief zijn snuitje op je hand legt... dan wordt het moeilijk om daar niet op te reageren, maar als je niet wilt dat hij tot vervelens toe zijn charmes in de strijd gooit, moet je wel consequent zijn. Hij is nu een week bij jullie in huis en is jullie waarschijnlijk aan het uitproberen. Is ook niet raar, hoe anders kan hij uitvissen wat wel en niet kan? Maar jij bepaalt wanneer je hem aandacht geeft en niet hij en dat doe je dan ook niet op zijn, maar op jouw initiatief. Mocht hij het opgeven en je met rust laten, laten we het hopen, dan zou je hem wel weer met aandacht kunnen belonen, dus op een moment dat hij er helemaal niet om vraagt.
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
Het doel van HD-onderzoek is niet een goede uitslag, maar goede heupen!
----------

----------
PennHIP Forum Nederland
----------

-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
-
PennHIPpie
- Actief
- Contacteer:
Re: opdringerigheid
Ik was geloof ik iets te gehaast en had niet alles goed gelezen.Rosco schreef:Als we daar niet meer op in gaan, gaat hij piepen en blaffen.
Misschien zou je inderdaad afleiding kunnen proberen. Maar dan moet je wel oppassen dat hij vervolgens niet daarom steeds gaat piepen en blaffen.
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
----------

----------
PennHIP Forum Nederland
----------

- Rosco
- geregistreerd lid
starfleet, wanneer we buiten zijn doen we al veel oefeningen. Rosco is vroeger opgeleid tot politiehond, dus hij kan ontzettend veel en daar hebben we allebei heel veel plezier van.
Negeren is inderdaag het meest logische, maar hij blaft heel veel achter elkaar en vrij hard, de buren vinden dat zeker om dit tijdstip niet zo leuk. Maar ok, dat is tot daaraan toe, maar wat als ie ook nog eens in onze mouwen gaat bijten? Niet om ze te verscheuren, eraan te trekken of het kapot te maken, maar met zijn voortandjes vrij zacht.
Negeren is inderdaag het meest logische, maar hij blaft heel veel achter elkaar en vrij hard, de buren vinden dat zeker om dit tijdstip niet zo leuk. Maar ok, dat is tot daaraan toe, maar wat als ie ook nog eens in onze mouwen gaat bijten? Niet om ze te verscheuren, eraan te trekken of het kapot te maken, maar met zijn voortandjes vrij zacht.
-
PennHIPpie
- Actief
- Contacteer:
Misschien helpt het om die mouwen met iets heel vies' in te smeren?
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
----------

----------
PennHIP Forum Nederland
----------

- starfleet
- Erelid
Gewoon in de verte blijven staren, krantje erbij pakken en doen of je leest en ook de buren inlichten waar je mee bezig bent. Kijk als het echt totaal negeren geen resultaat heeft na een paar weken, dan is het wat anders, maar alle kans dat hij ophoudt als je een weekje echt totaal negeert.Rosco schreef:
"Vrouwtje koffie drinken en jij gaat nou lekker kluiven" en dat consequent zou ik proberen. Mijn hond blaft niet om aandacht, maar kan ook heel zielig piepen en met de neus aantikken. Je hebt de hond pas sinds vrijdag in huis, dus ik zou echt proberen of het met strikt negeren (ook niet aankijken) lukt, negen van de tien keer wel.
Anne
-
PennHIPpie
- Actief
- Contacteer:
Mijn vorige tip, daar heb je ook niks aan. Maar ik heb wel een ander idee, ik weet niet of je er iets aan hebt, maar over afleiding gesproken...
Ik ben onze honden aan het trainen om de bench in te gaan op het dingdong geluid van een draadloze deurbel. Dat aan te leren gaat vrij snel. Bij zo'n bel zit een geluidskastje dat je overal kunt neerzetten en een los knopje dat zo in je hand past. Onze honden zijn al enigzins gefixeerd op dat geluid. Gaat de bel, dan houden ze op met wat ze aan het doen waren en lopen ze de bench in waar ze iets lekkers krijgen. Ik kan waar ik ook ben in huis dat knopje bij me hebben en er op drukken om ze in de bench te sturen, zonder dat ze weten dat ik dat doe.
Wellicht zou je zoiets met enige aanpassing kunnen gebruiken om die hond uit zijn blaf-en-piep-modus te krijgen zonder dat je hem direct aandacht geeft?
Stel je leert hem op die dingdong ergens rustig te gaan liggen en te blijven, waar hij na enige tijd beloond wordt.... Het is maar een idee, mocht niks helpen.
Maar negeren is waarschijnlijk toch de simpelste en doeltreffendste oplossing.
Ik ben onze honden aan het trainen om de bench in te gaan op het dingdong geluid van een draadloze deurbel. Dat aan te leren gaat vrij snel. Bij zo'n bel zit een geluidskastje dat je overal kunt neerzetten en een los knopje dat zo in je hand past. Onze honden zijn al enigzins gefixeerd op dat geluid. Gaat de bel, dan houden ze op met wat ze aan het doen waren en lopen ze de bench in waar ze iets lekkers krijgen. Ik kan waar ik ook ben in huis dat knopje bij me hebben en er op drukken om ze in de bench te sturen, zonder dat ze weten dat ik dat doe.
Wellicht zou je zoiets met enige aanpassing kunnen gebruiken om die hond uit zijn blaf-en-piep-modus te krijgen zonder dat je hem direct aandacht geeft?
Stel je leert hem op die dingdong ergens rustig te gaan liggen en te blijven, waar hij na enige tijd beloond wordt.... Het is maar een idee, mocht niks helpen.
Maar negeren is waarschijnlijk toch de simpelste en doeltreffendste oplossing.
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
----------

----------
PennHIP Forum Nederland
----------

-
Dinges
- Vaste gebruiker
Dokus had die neiging ook, alleen niet zo erg als die van jou. Met hem heb ik het redelijk snel afgeleerd, door hem op zo'n moment helemaal niet interessant te vinden. Ik keek een andere kant op, en deed net alsof hij er niet was. Op het moment dat hij begon te springen of te bijten, duwde ik hem kort weg. Daarbij keek ik hem nog steeds niet aan, en negeerde ik hem verder volkomen. Ging hardstikke goed. Maar mijn vader dacht het op dezelfde manier te kunnen doen. Alleen, hij keek hem wel aan met wegduwen, en maakte i.p.v. een korte rechte beweging, een lange draaiende beweging. Dit werkte heeeel erg averechts! (Spelen!!!
)
Het lijkt me dat je een fijne hond hebt uitgezocht, hij moet alleen nog maar leren dat hij niet voortdurend bezig gehouden kan worden.
Het lijkt me dat je een fijne hond hebt uitgezocht, hij moet alleen nog maar leren dat hij niet voortdurend bezig gehouden kan worden.
-
Marlous
- Zeer actief
Ik heb met Elvis een ander probleem, maar mijn oplossing daarvoor kan je misschien ook wel gebruiken.
Elvis, nu 7 maanden, vraagt ook heel veel aandacht, als hij bv wil spelen en ik niet dan springt hij tegen me op of hangt in mijn broekspijp of arm (wel op een redelijk normale manier hoor, het is niet zo dat hij mij bijt) maar op die manier probeert hij aandacht te krijgen. Als ik dan nee tegen hem zeg dan is dat ook aandacht. Als ik dan een speeltje aan hem geef dat hij daarin mag "bijten" is dat ook weer de aandacht die hij zoekt.
Zo kom ik dus niet verder want hij leert, kijk als ik vervelend doe krijg ik toch aandacht, ze wordt boos op me of geeft me een speeltje. Zo houd dat gedrag natuurlijk niet op.
Wat ik nu doe omdat ik dat hangen in mijn broek natuurlijk niet kan negeren, is gewoon de kamer uitlopen. Niks tegen hem zeggen, niet aankijken gewoon de kamer uitlopen en ik blijf dan een minuutje in de gang staan. Zo verbreek ik elk contact met hem en krijgt hij dus geen aandacht. Als ik dan de kamer weer binnenkom dan houdt het ook meteen op hij pakt een speeltje en gaat zichzelf vermaken.
Dit werkt voor mij echt het beste en ik moet zeggen dat Elvis dit gedrag ook echt niet meer vertoont. Alleen op de dagen dat ik even iets minder tijd voor hem heb dan begint hij weer. Maar dan hoef ik maar weer 2 keer de gang in te lopen en begrijpt hij weer dat het gewoon niet werkt op die manier.
Je zou kunnen proberen of dit ook bij jou helpt. Misschien wel!
Elvis, nu 7 maanden, vraagt ook heel veel aandacht, als hij bv wil spelen en ik niet dan springt hij tegen me op of hangt in mijn broekspijp of arm (wel op een redelijk normale manier hoor, het is niet zo dat hij mij bijt) maar op die manier probeert hij aandacht te krijgen. Als ik dan nee tegen hem zeg dan is dat ook aandacht. Als ik dan een speeltje aan hem geef dat hij daarin mag "bijten" is dat ook weer de aandacht die hij zoekt.
Zo kom ik dus niet verder want hij leert, kijk als ik vervelend doe krijg ik toch aandacht, ze wordt boos op me of geeft me een speeltje. Zo houd dat gedrag natuurlijk niet op.
Wat ik nu doe omdat ik dat hangen in mijn broek natuurlijk niet kan negeren, is gewoon de kamer uitlopen. Niks tegen hem zeggen, niet aankijken gewoon de kamer uitlopen en ik blijf dan een minuutje in de gang staan. Zo verbreek ik elk contact met hem en krijgt hij dus geen aandacht. Als ik dan de kamer weer binnenkom dan houdt het ook meteen op hij pakt een speeltje en gaat zichzelf vermaken.
Dit werkt voor mij echt het beste en ik moet zeggen dat Elvis dit gedrag ook echt niet meer vertoont. Alleen op de dagen dat ik even iets minder tijd voor hem heb dan begint hij weer. Maar dan hoef ik maar weer 2 keer de gang in te lopen en begrijpt hij weer dat het gewoon niet werkt op die manier.
Je zou kunnen proberen of dit ook bij jou helpt. Misschien wel!
Groetjes Marlous
- Rosco
- geregistreerd lid
-
chaos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
- Aantal honden: 3
Als jouw hond opgeleid is tot "politiehond" kent hij waarschijnlijk ook het commando af & blijf. Als je hem nu gewoon op zijn eigen plaats laat blijven?
Gewoon zelf het initiatief nemen tot even een aai als je klaar bent verwijs je hem naar zijn plaats. Dan weet hij wat er van hem verwacht wordt.
Hij moet gewoon nog wat wennen....
Gewoon zelf het initiatief nemen tot even een aai als je klaar bent verwijs je hem naar zijn plaats. Dan weet hij wat er van hem verwacht wordt.
Hij moet gewoon nog wat wennen....
- Rosco
- geregistreerd lid
Chaos, als je mijn eerste stukje leest, zie je dat wat jij beschrijft ook de enige oplossing is. Mijn vraag was of ik daar goed aan doe.
Voor wat dat wennen betreft, daar heb je wel gelijk in. Hij is gewoon heel blij met de aandacht die hij nu krijgt. De afgelopen 2 jaar heeft hij in een garage geleefd.
Voor wat dat wennen betreft, daar heb je wel gelijk in. Hij is gewoon heel blij met de aandacht die hij nu krijgt. De afgelopen 2 jaar heeft hij in een garage geleefd.