Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gewoonte doorbreken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Gewoonte doorbreken

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram kan zo sneu kijken als iets niet volgens 'de gewoonte' gaat. Gisteren heb ik hem in een reclamebreak van Rome uitgelaten en toen snel door naar bed.

Normaal neem ik even de tijd om hem toe te stoppen en wat dingen te zeggen, nu was het van 'hoppa in je mandje, dekentje erover, snoepje erin en daahaag'. Toen ik het keukenhekje dichtdeed, kwam hij verbaasd overeind en liep naar het hekje met de deken over zich heen.

En zo'n kop van 'wat krijgen we nou, wat zijn dit voor grappen?'. Ik zei dat het echt goed was en toen sjokte hij terug naar z'n mandje :mrgreen:

Hebben jullie honden ook van die dingen? Dat het op een bepaalde manier moet gaan?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gordonsetter23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gordonsetter
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Gewoonte doorbreken

Ongelezen bericht door Gordonsetter23 »

Zoek stok! schreef:Bram kan zo sneu kijken als iets niet volgens 'de gewoonte' gaat. Gisteren heb ik hem in een reclamebreak van Rome uitgelaten en toen snel door naar bed.

Normaal neem ik even de tijd om hem toe te stoppen en wat dingen te zeggen, nu was het van 'hoppa in je mandje, dekentje erover, snoepje erin en daahaag'. Toen ik het keukenhekje dichtdeed, kwam hij verbaasd overeind en liep naar het hekje met de deken over zich heen.

En zo'n kop van 'wat krijgen we nou, wat zijn dit voor grappen?'. Ik zei dat het echt goed was en toen sjokte hij terug naar z'n mandje :mrgreen:

Hebben jullie honden ook van die dingen? Dat het op een bepaalde manier moet gaan?
oh ja zeker, Ferrero heeft ook zo zijn rituelen, alleen toen hij nog heel jong was kreeg ik al snel door dat hij daar erg aan hing.
vanaf dat moment ben ik wat meer wisselingen gaan aanbrengen in handelingen.
dit heb ik ook bewust gedaan omdat ferrero ook veel tijd doorbrengt bij mijn ouders en die doen alle anderen dingen natuurlijk niet exact hetzelfde als mijn vriend en ik.
Succes is niet hoever je gekomen bent, maar vanaf waar je begonnen bent
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Re: Gewoonte doorbreken

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Gordonsetter23 schreef: dit heb ik ook bewust gedaan omdat ferrero ook veel tijd doorbrengt bij mijn ouders en die doen alle anderen dingen natuurlijk niet exact hetzelfde als mijn vriend en ik.
Mijn vriend doet dingen heel anders dan ik, maar dat is ook weer een gewoonte volgens mij. Het is erg moeilijk om gewoonte-loos met een hond door het leven te gaan :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Rossi is heel erg gewoonte trouw.
Hij hangt erg aan vastigheid en gewoonte. :wink:
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

:neenee: wij doen hier niet aan vaste rituelen, niet bij de kids en niet bij de honden!! elke dag is een verrassing wat er gaat gebeuren!! :mrgreen:
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik probeer zo weinig mogelijk vaste rituelen in te bouwen, maar één is wel vaste prik: voor het slapen gaan krijgen ze allemaal een paar koekjes waar ze "kunstjes" voor moeten doen. Ik denk dat ze hier ook raar op zouden kijken als dat een keer niet gebeurt.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ja, ik heb hier absoluut twee gewoontedieren. Ik moest ook wel bij Moritz, dus had weinig keuze. Daarbij ben ik zelf (helaas) ook een gewoonte mens, dus tja :19: :mrgreen:

Zo neem ik 's ochtends bij m'n thee altijd een koekje en een week of twee geleden dacht ik ineens 'och, laat ik de honden er ook maar eentje geven' en prompt stond Kaya de volgende dag al klaar voor 'haar koekje' :roll:
Als ik nu een dag overslag, dan zit ze me echt vragend aan te kijken :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Gonny schreef::neenee: wij doen hier niet aan vaste rituelen, niet bij de kids en niet bij de honden!! elke dag is een verrassing wat er gaat gebeuren!! :mrgreen:
hier ook zo.
Elke dag is het weer anders.

Wel reageren ze op bepaalde dingen. Zo denken ze nog steeds dat als de pc uitgaat we gaan wandelen en dat is dan weleens sneu als ik dan doodleuk op de bank neerplof om tv te gaan kijken....dan zie je echt 4 teleurgestelde vragende blikken 'gaan we echt niet?' ....
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ik zat net te bedenken, wij hebben geen vaste rituelen, totdat ik las van de pc uitzetten :roll: :roll:
Inderdaad alstie overdag uitgaat staan ze allemaal in de gang te dringen, want dan is het uitgaan tijd. Zet ik de pc s avonds uit, ist bedtijd :roll: :roll: (oke, beetje verslaafd)
En dan het slapen gaan ritueel, eerst allemaal om de beurt een uitgebreide knuffel en dan ieder op zn plek gaan liggen en daar hebben de honden hun eigen rituelen in...
Loddie graaft eerst een gat in het bed, probeert ze tenminste iedere avond, voordat ze gaat liggen.
Ollie komt met zn grote natte neus ff aan mij snuffelen of ik er echt wel lig.
Rambo moet en zal mijn voeten eerst likken voordat ze gaat slapen.
Roula moet eerst drinken en dan pas gaat ze liggen.
En de opvangers bekijken dat allemaal heel verwonderd en gaan hun eigen gang, dus neeeeeeeeeeeeee hier geen rituelen :pffff:
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Wat me zo even te binnen schiet is het avondritueel. Dat herhaalt zich iedere avond voor het slapen gaan.

Vegas ligt op zijn kussen voor de kachel en dan zeg ik: 'Vegas ik ga tanden poetsen en dan gaan we naar bed'. Vegas kijkt me dan aan en nestelt zich nog verder in zijn kussen.

Na het tandenpoetsen ga ik even bij hem liggen en dan zeg ik hem dat hij nu echt op moet staan omdat we naar boven gaan. Vegas veroert geen vin en dan haal ik een koekje. Ik ga bij de deur staan en zeg: 'Kom voor'. Koekje erin en deur open. Vegas doet dan zijn plasje in de tuin op mijn commando: 'plasje doen'.

Na de plas komt Vegas naar binnen, loopt een klein stukje naar de bank, ik zeg tegen hem: 'kom gaan we bedje toe' en dan loopt hij naar de trap waar hij door mijn vriend wordt opgetild.

Dit gaat echt iedere avond hetzelfde :mrgreen:

Verder hebben wij niet echt vaste rituelen omdat iedere dag anders is vanwege het werk. 's Morgens mag Vegas eerst even op bed knuffelen voordat we naar beneden gaan, dat is ook wel standaard :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers

Ongelezen bericht door astrid »

Schoenen aan betekent wandelen hier. Denken ze. Maar ik moet ook nog wel eens wat anders doen, en dan kijken ze erg beteuterd :(:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik denk dat je ongemerkt altijd wel vaste rituelen hebt in hondenogen. Mijn wandelschoenen aandoen en niet gaan wandelen; dat kan ècht niet :evil: :mrgreen:
Boodschappen gaan doen betekent een andere jas aan, en dan gaan ze zielig kijkend in hun mand liggen.
Naderende forumwandelingen worden feilloos herkend, vraag me niet hoe want ze worden dan zo onrustig dat ik alle voorbereidingen probeer te verdoezelen. Maar het is net of ze het voelen :mrgreen:
's Middags koffie met de jongste zoon betekent een kluifje. Dat ik het niet wáág om dat te vergeten :devil: :wink:
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Ja hoor, ik heb zat rituelen met Raisa.

Bij wakker worden 's ochtends altijd even op bed lekker knuffen. Daarna ga ik me aankleden en blijft ze liggen, als ik dan naar beneden ga rent ze met me mee en de keuken in want dan is het tijd voor 't ontbijt.
En inderdaad, de uitlaatschoenen en -jas aantrekken is hét sein voor een leuke wandeling. Als ik een andere jas aantrek komt ze niet eens overeind, als ze denkt dat ze de auto in moet al helemaal niet.
Na elke wandeling krijgt mevrouw een klein snoepje, dus als we thuis komen sjeest ze direct door naar de keuken waar ze lijdzaam naast de 'hondenlade' op me wacht.
En 's avonds is de routine uitlaten om plasje te doen, snoepje, zij gaat dan even liggen terwijl ik de lichten uit doe, ik ga naar boven, tijdens tanden poetsen komt ze me achterna om op het bed van mijn stiefdochter te liggen, even samen knuffelen en dan ga ik naar bed.

Maar wat me ook opgevallen is, is dat ze bij andere mensen 'mijn' rituelen absoluut niet heeft. Dat heb ik gehoord uit verhalen van mijn moeder waar ze gelogeerd heeft. En ook is Chris dit weekend alleen met haar thuis geweest, bij hem rent ze niet naar de hondenlade na het wandelen.
Bij andere mensen heeft ze dus heel snel ook andere rituelen :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Marie-Josée schreef:Ik denk dat je ongemerkt altijd wel vaste rituelen hebt in hondenogen. Mijn wandelschoenen aandoen en niet gaan wandelen; dat kan ècht niet :evil: :mrgreen:
Boodschappen gaan doen betekent een andere jas aan, en dan gaan ze zielig kijkend in hun mand liggen.
Naderende forumwandelingen worden feilloos herkend, vraag me niet hoe want ze worden dan zo onrustig dat ik alle voorbereidingen probeer te verdoezelen. Maar het is net of ze het voelen :mrgreen:
's Middags koffie met de jongste zoon betekent een kluifje. Dat ik het niet wáág om dat te vergeten :devil: :wink:
Hahahahaha, hier exact hetzelfde: ze zien aan mijn schoenen en jas of ik met ze uitga of niet.

Eerst is het springen en dansen als ik opsta, maar trek ik dan niet mijn wandelschoenen aan en hondenjas, dan zijn er twee zeer beteuterende smoeltjes hier :(: :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

hier weinig vaste rituelen, behalve dan het hoogst irritante, door mijn vriend onbewust ingebouwde plasritueel...
'Savonds is het vaste prik dat we er even over praten dat er gelopen gaat worden met de hond, dan doet hij zijn schoenen aan, muts op, etc en daarna gaan ze lopen.
Heel soms komt het echter voor dat het weg gaan niet zo soepel verloopt als anders, bijvoorbeeld door visite.
Gevolg: Saar loopt zich al zo op te winden en voor te bereiden op het plassen buiten dat ze het niet meer in kan houden.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Mijn honden mogen pas eten als ik toestemming geef. Dat moet ik dus niet vergeten, want anders zitten ze na vijf minuten nog steeds braaf voor hun voerbak te wachten. :mrgreen:

Verder sluipen rituelen er ongemerkt in. Al is het alleen maar welke kant je opgaat bij bijvoorbeeld het plasrondje. Laatst dacht ik; ik loop hem eens andersom. Had ik twee honden die druk bezig waren de andere kant op te lopen. :19:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

yep hier ook...

's ochtends als pascal weggaat liggen ze allebei bij mij en krijgen we alledrie een kus en gaat pascal naar buiten.

dan blijven ze ook bij me liggen.

vergeet pascal die kus dan springen ze op en denken ze dat ze meemogen! :mrgreen:
Afbeelding
Marlous
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marlous »

Leuke vraag, nu ik eraan denk, heb ik ook wel wat vaste gewoonte, nou Elvis dan.
Als Elvis gegeten heeft, gaat hij al zelf de bench in omdat hij weet dat hij daar dan een kluifje krijgt, en dat hij dan een uurtje moet rusten.

Ik breng hem ook 2 dagen per week naar mijn schoonouders als ik moet werken, en dan op de ochtend als ik zijn trommel vul met zijn eten dwarrelt hij constant om mij heen omdat hij dan weet waar we naar toe gaan. :mrgreen:
Groetjes Marlous
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Rugzak van boven halen. Dat betekent een lange wandeling. Saar weet het precies, en is dan helemaal opgewonden. Miep doet leuk opgewonden mee, maar heeft geen flauw idee waarom. Die merkt later vanzelf dat ze weer gewoon mee moet hobbelen :mrgreen:
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Ongelezen bericht door Saartje »

Leo heeft ook van die dingen, zoals van blijdschap maffe hoge sprongen maken zodra ik zijn tuigje pak en als ik naar de kast loop waar het dierenvoer staat, dan word ik op de voet gevolgd door een kudde mauwende en ronddribbelende dieren :mrgreen:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Marion. schreef:Rugzak van boven halen. Dat betekent een lange wandeling. Saar weet het precies, en is dan helemaal opgewonden. Miep doet leuk opgewonden mee, maar heeft geen flauw idee waarom. Die merkt later vanzelf dat ze weer gewoon mee moet hobbelen :mrgreen:
Oh schattig he, zo'n dommige hond? Jack is al niet superintelligent, maar Lilo is nog minder slim, plus een beetje wereldvreemd, en die kan ook zo enthousiast doen zonder dat ze nou precies snapt waar het om gaat. :mrgreen:

Wat gewoontes betreft, de eerste paar uur 's ochtends zijn hier altijd hetzelfde. Ik kom beneden, drink koffie, laat Lilo even plassen in de tuin, ga weer naar boven om te douchen, drink nog een bak koffie en dan gaan we lekker lang naar het park. Na het park krijgen ze eten en dan een 'toetje' (dentastick of kauwbotje ofzo), er wordt nog even wat gespeeld en daarna is het diepe rust. De rest van de dag is niet altijd precies hetzelfde, soms gaan ze om 11 uur nog effe gauw uit voor een plas, soms ga ik daarna direct werken en in het weekend is het weer anders. Maar ik merk wel dat Lilo die eerste uren, als ze precies weet wat er allemaal gaat gebeuren, heel vrolijk en zelfverzekerd is. Daarom hou ik er ook stevig aan vast, en probeer ik ook de rest van de dag niet telkens helemaal anders te doen.

Echte 'rituelen' hebben we eigenlijk niet, ook als ik naar bed ga niet. Meestal negeer ik gewoon die twee slapende honden, doe het licht uit en ga naar boven. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”