Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stress

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Stress

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Geen probleem, maar een vraagje.

Ik rijd drie dagen in de week een half uur om Bram naar de opvang te brengen. Halverwege weet Bram al dat we op weg zijn en vanaf dan is hij in de stress: piepen, heen en weer lopen, gapen met piepen etc.

Ik sluit me er voor af, maar vind het eigenlijk zo sneu voor hem omdat hij zo in de stress schiet. Is er nog iets wat ik kan proberen? Botjes enzo liggen er voldoende in de auto, dus hij kan prima wat anders doen.

O ja, voor de duidelijkheid: de stress is positief, hij is wild enthousiast omdat hij daar met z'n vriendjes gaat spelen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

daar is pas toch ook al een topic over geweest?? :denken:

In ieder geval: de honden die bij ons bij de opvang kwamen waren ook helemaal doorgedraaid als ze door hadden dat ze naar ons gingen.
Geen baasje die daar iets op had gevonden.

Overigens als mijn honden door hebben dat ze naar het bos gaan o.i.d. gillen ze ook de hele boel bij elkaar.... :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

estelle schreef:daar is pas toch ook al een topic over geweest?? :denken:

In ieder geval: de honden die bij ons bij de opvang kwamen waren ook helemaal doorgedraaid als ze door hadden dat ze naar ons gingen.
Geen baasje die daar iets op had gevonden.

Overigens als mijn honden door hebben dat ze naar het bos gaan o.i.d. gillen ze ook de hele boel bij elkaar.... :wink:
Nee toen ging het over stress als ik uit de auto was :mrgreen:

O, geen oplossing dus. Nou ja, dan de radio maar wat harder :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ekennel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door ekennel »

Ik zou ook niet weten wat je er aan kunt doen. En ik weet ook niet zeker of het wel echt stress is. Lijkt me meer op opwinding vanwege een leuk vooruitzicht. En waarom zou je hier iets aan willen doen. Behalve dan dat het natuurlijk best irritant is zo'n jankerd, pieperd etc. in de auto. :mrgreen:

Nee sorry, het is wel herkenbaar, maar ik kan je er niet mee helpen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

ekennel schreef:Ik zou ook niet weten wat je er aan kunt doen. En ik weet ook niet zeker of het wel echt stress is. Lijkt me meer op opwinding vanwege een leuk vooruitzicht. En waarom zou je hier iets aan willen doen. Behalve dan dat het natuurlijk best irritant is zo'n jankerd, pieperd etc. in de auto. :mrgreen:

Nee sorry, het is wel herkenbaar, maar ik kan je er niet mee helpen.
Ik word idd af en toe doof van het gepiep :mrgreen: En ik heb zelf het idee dat het niet prettig is voor hem, maar dat is waarschijnlijk projectie van m'n eigen idee.

Ik dacht ook eigenlijk dat bijna geen enkele hond dat doet. Ik zie andere honden altijd zo rustig in de auto zitten :denken:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Hmmm...wanneer het piepen zo irritant wordt dat ik er half doof van wordt dan geef ik toch wel even een brul dat ze nu echt moeten ophouden. Dat werkt meestal wel. :wink:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Zoek stok! schreef:[
Ik dacht ook eigenlijk dat bijna geen enkele hond dat doet. Ik zie andere honden altijd zo rustig in de auto zitten :denken:
die van mij zitten rustig in de auto en piepen niet :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Misschien kun je eerder vertrekken en als Bram weer zo tekeer gaat onderweg stoppen? Vervolgens met Bram de auto uit en als hij weer zo tekeer gaat weer stoppen en eruit...
Uhm...natuurlijk niet echt handig als je alleen maar snelweg moet rijden :denken:...
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik had dat als ik met de kinderen naar het zwembad reed vroeger :roll:

Anne
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Mykos wordt sinds een tijdje ook helemaal gek als hij weet dat we naar het uitlaatgebied gaan. Hard piepen, janken en soms blaft ie lekker hard in mij oor. :roll: Een brul geven helpt maar een seconden dus ik negeer het nu maar. Helaas begint Indy het nu over te nemen. Gelukkig doet zij het heel zachtjes. :mrgreen:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Als ik met Floor in de buurt van het trainingsterrein kom gaat ze ook helemaal zitten joelen: FLYBALLLLLL :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers

Ongelezen bericht door astrid »

Wij hadden het met Ivan. Daar werd je zo gek van, die namen we vaak gewoon niet meer mee. Een gesprek was dan niet mogelijk in de auto, janken gillen piepen blaffen, echt keihard. En als de opwinding op z'n hoogst was, dan trok hij de bekleding van de auto uit elkaar. Die was al moe als we aankwamen in het bos of op het strand :roll:
Als we dan terug gingen was hij stil, en zat keurig naar buiten te kijken.

Van alles geprobeerd, nooit een oplossing voor gevonden.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Bowie zit altijd als een dooie in de auto naar buiten te koekeloeren en laat alles maar over d'r heen komen.

Maar in huis, als ik m'n wandelschoenen aantrek of als ik 's morgens met d'r uitga dan gaat ze rekken en strekken maar daarbij maakt ze een heel hard geluid, een soort huilen, maar dan in 1 toon en daarna gaat ze gapen :19: En dat een paar keer achter elkaar, ik denk ook een soort van positieve stress wat ze wilt uiten, ik moet er altijd hartelijk om lachen :wink:
mitmig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Drie dwergpinschers en twee Thaise 'soidogs'
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door mitmig »

:jank: Heb hier ook zo'n verschrikking rondlopen ... Sjarlie!!! Die schreeuwt alles bijelkaar als we met de auto weggaan! Puur van opwinding ...waar gaan we naar toe :cheer: ..... bos, strand :cheer: ! En niks helpt: negeren, boos worden, ja ... soms helpt het als ik zeg dat ze stout is, zit ze me heel zielig aan te kijken. En op de terugweg ... zo stil als een muis! :denken: Maar door die toestanden gaan we ook niet veel met de auto weg, want het doet echt pijn aan je oren en is niet goed voor je gemoedsrust! Gelukkig zijn die andere twee (nog) stil. :mrgreen:
Groetjes, Monique

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoie schreef:
Die van mij ook :pffff: :mrgreen:

Maar ja, we gaan nooit met de auto naar het bos, misschien dat dat scheelt. Als we met de auto gaan, gaan we steeds ergens anders naartoe, dus ze hebben niet echt een link die ze kunnen leggen.
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Het lijkt me beslist de moeite waard om dit gedrag te doorbreken. Dit vergt wel tijd, misschien dan maar tijd voor maken, maar als je het er voor over hebt zeker proberen:

Als je hond meteen al begint te blaffen als je de auto instapt, hup! er weer uit en met je hond -aangelijnd- naast de auto blijven staan. Niet boos reageren, gewoon niks zeggen en wachten tot je ziet dat je hond weer kalm is. Daarna weer in de auto stappen met je hond en kijken wat er gebeurt. Als hij stil is rustig belonen, begint hij weer te blaffen, weer uitstappen. Blijft hij rustig..."braaf!", dan pas wegrijden.
Als je hond tijdens de rit weer begint te blaffen, auto meteen stoppen en weer uitstappen, zonder naar je hond te reageren. Wel rustig belonen als hij tijdens de rit stil is.

Dit geldt natuurlijk niet voor pups die nog niet aan autoritjes gewend zijn.
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Moos schreef:
Zoie schreef:
Die van mij ook :pffff: :mrgreen:

Maar ja, we gaan nooit met de auto naar het bos, misschien dat dat scheelt. Als we met de auto gaan, gaan we steeds ergens anders naartoe, dus ze hebben niet echt een link die ze kunnen leggen.
spok had er in het begin wel een handje van honden uit te blaffen als hij er een door het raampje zag, maar dat heb ik toch maar afgekapt, had er niet zo'n zin in.

Spok legt wel de associatie met uitgaan, neem ik aan, maar hij springt er niet graag in om de een of andere reden. Misschien wel omdat we meestal lopend naar het uitlaatveldje zijn gegaan, en dat vindt hij nog altijd het leukste, hoewel hij er ogenschijnlijk eigenlijk niet zoveel doet iha.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Annelies schreef:Het lijkt me beslist de moeite waard om dit gedrag te doorbreken. Dit vergt wel tijd, misschien dan maar tijd voor maken, maar als je het er voor over hebt zeker proberen:

Als je hond meteen al begint te blaffen als je de auto instapt, hup! er weer uit en met je hond -aangelijnd- naast de auto blijven staan. Niet boos reageren, gewoon niks zeggen en wachten tot je ziet dat je hond weer kalm is. Daarna weer in de auto stappen met je hond en kijken wat er gebeurt. Als hij stil is rustig belonen, begint hij weer te blaffen, weer uitstappen. Blijft hij rustig..."braaf!", dan pas wegrijden.
Als je hond tijdens de rit weer begint te blaffen, auto meteen stoppen en weer uitstappen, zonder naar je hond te reageren. Wel rustig belonen als hij tijdens de rit stil is.

Dit geldt natuurlijk niet voor pups die nog niet aan autoritjes gewend zijn.
Bram blaft niet, het is echt pure opwinding, dus piepen en heen en weer op de achterbank.

Je stoppen en uitstappen vind ik een goed idee, ga ik eens proberen. Zal niet makkelijk zijn, want ik rijd constant over een 80 weg, dan moet ik een uitrit pakken ofzo.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Nirak4ever
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Nirak4ever »

Kun je geen andere route rijden? Zodat je kunt kijken of het inderdaad een herkenningspunt is voor de hond als je halverwege bent?

En door de routes af te wisselen zal de hond vooraf nooit weten waar je naar toe gaat.

Misschien een optie?

Anders is het handiger om als je de auto stop zet te wachten tot de hond rustig is. Door haar mee naar buiten te nemen geef je toe aan haar gedrag en zal het alleen maar eerder beginnen.
Dus auto stilzetten, wachten tot ze rustig is en weer doorrijden. Snap dat dat dan natuurlijk wel moet kunnen

Succes
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
astrid schreef:Als we dan terug gingen was hij stil, en zat keurig naar buiten te kijken.
zo, linda, heb je meteen een antwoord op je vraag : al die rustige hondjes die je ziet zijn op de terugweg :mrgreen: :mrgreen: .
Ja, dan is Bram ook bijzonder rustig :mrgreen:

Een brul geven doe ik weleens als meneer gaat gillen op de snelweg. Dan meen ik het ook uit de grond van m'n hart, want het is druk genoeg hier op de snelweg. Dat moet ik geen afleiding hebben.

Hij is dan wel stil. Ik vind het zo sneu om dat elke keer te doen, of niet?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:
Inge O schreef:
astrid schreef:Als we dan terug gingen was hij stil, en zat keurig naar buiten te kijken.
zo, linda, heb je meteen een antwoord op je vraag : al die rustige hondjes die je ziet zijn op de terugweg :mrgreen: :mrgreen: .
Ja, dan is Bram ook bijzonder rustig :mrgreen:

Een brul geven doe ik weleens als meneer gaat gillen op de snelweg. Dan meen ik het ook uit de grond van m'n hart, want het is druk genoeg hier op de snelweg. Dat moet ik geen afleiding hebben.

Hij is dan wel stil. Ik vind het zo sneu om dat elke keer te doen, of niet?
vind ik niet, als hij daarna wel beloond wordt als hij stil is :wink: .

alleen wel vermijden dat de brul ook onderdeel van zijn routine gaat uitmaken. ofwel moet te horen zijn dat het je menens is, ofwel beter niks zeggen.

ook af en toe eens belonen vóór hij eerst in de fout is gegaan, zodat hij echt goed het verschil leert tussen wat je wél, en wat je niét van hem verwacht :wink: .
Okay, ik ga m'n best doen!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
linda
Zeer actief

Ongelezen bericht door linda »

Rocky is precies t zelfde,ik word er afentoe helemaal gek van. Ik heb er ook geen oplossing voor jammr genoeg

Maaruh,botjes in de auto Linda? Ben je niet bang dat t een keer achterin zijn keel schiet als je plots moet remmen of uitwijken :N:
Afbeelding

in loving memorie Djengis 15-04-04 tot 27-09-05
Zoek stok!
Zeer actief

linda schreef:
Maaruh,botjes in de auto Linda? Ben je niet bang dat t een keer achterin zijn keel schiet als je plots moet remmen of uitwijken :N:
Haha, nee joh die zijn veel te groot. Het zijn van die Farm Food kluiven. En een aantal flostouwen. Ik zeg 'botjes', maar bedoel 'kauwmateriaal' :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Ik zou daar helemaal zenuwachtig van worden :mrgreen:

Mijn hondjes zijn gelukkig stil, en als ze soms wel wat zenuwachtig beginnen te piepen dan geef ik een keer een brul en dan is het over, want dat moet ik niet hebben in de auto hoor :mrgreen:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Zoek stok!
Zeer actief

clausipaus schreef:Ik zou daar helemaal zenuwachtig van worden :mrgreen:

Mijn hondjes zijn gelukkig stil, en als ze soms wel wat zenuwachtig beginnen te piepen dan geef ik een keer een brul en dan is het over, want dat moet ik niet hebben in de auto hoor :mrgreen:
Ik ben weer eens te lief begrijp ik al. Maandag krijg Bram ook een brul!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
linda
Zeer actief

clausipaus schreef:Ik zou daar helemaal zenuwachtig van worden :mrgreen:

Dat gebrul helpt hier maar 5 seconden :boos:
Afbeelding

linda
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
linda schreef:
Haha, nee joh die zijn veel te groot. Het zijn van die Farm Food kluiven. En een aantal flostouwen. Ik zeg 'botjes', maar bedoel 'kauwmateriaal' :mrgreen:
Gelukkig,ik schrok al :wink:
Afbeelding

toxic
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door toxic »

Kian denk ik dat reisziek is :denken:

in de trein en de auto heb ik al gezeten en allebei moet die telkens overgeven :roll:
Misschien ook wel van blijdschap dat we naar bos,veld gaan maar dat denk ik niet want als ie overgegeven heeft is ie rustig en je ziet het ook dat ie echt niet lekker is, dus hebben we maar besloten wat korterbij naar een veld te gaan zonder auto :mrgreen:
groeten
kian en zohra, mijn schatjes!!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”