Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Steeds dominanter

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

MDoelman
Actief

Steeds dominanter

Ongelezen bericht door MDoelman »

Onze Bullmastiff teef van 2 begint op straat aardig dominant te worden naar andere honden toe. Nu is zij 1 van de grotere honden bij ons in de wijk en iedereen (honden) accepteerd haar dominante trekjes. De kleine hondjes willen we eens erg gaan brullen waardoor rebel een beetje opgefokt raakt, maar dit is verder geen probleem. Als ik kleine hondjes aan zie komen (of onbekende) lijn is rebel gewoon aan.

Maar van de week bijvoorbeeld, liep ze los en ik had een hond over het hoofd gezien. Dit was precies de hond die haar dominante trekjes niet accepteert en zeker niet onder wil doen aan rebel. Beide honden borstelde en de staarten hadden ze beide even hoog. Rebel gromde er ook nog eens bij, maar ze vielen niet uit naar elkaar. Gelukkig maar.

Maar ik kreeg rebel dus niet mee, lokken, gek doen, een snoepje. Niks zorgde ervoor dat ze afgeleid werd. Toen heb ik haar bij d'r halsband gepakt en meegesleurd. Maar bij het vastpakken reageerde ze veel feller naar die andere hond en moest dus wel snel handelen. Door Rebel te pakken bij d'r halsband werd ze beperkt in haar ruimte en werd ze dus feller. Eenmaal weggetrokken had ik snel haar aandacht en kon gewoon verder lopen zonder dat ze weer op die hond afvloog.

Doe ik er goed aan om haar zo beet te pakken? Ik twijfel een beetje, maar weet geen betere oplossing. Ja, aanlijnen natuurlijk. Ik wil haar gewoon los kunnen laten lopen en normaal ben ik wel op tijd met aanlijnen bij potentieel gevaar. Ik wil haar niet constant aanlijnen omdat er 1 hond loopt waar het niet goed mee gaat. Deze hond in kwestie loopt trouwens ook altijd los, het is een mechelaar.

Verder kan ze namelijk heel leuk spelen met alle andere honden zolang die maar accepteren dat rebel de baas is.

Martin
Laatst gewijzigd door MDoelman op 16 feb 2006 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Zolang ze niet vecht met andere honden zou ik gewoon doen wat je nu doet. Gaat ze wel vechten op een manier waarbij ze andere honden verwondt (is immers een flinke hond) dan zou ik haar aanlijnen en alleen loslaten als het ergens echt kan. Het is natuurlijk niet acceptabel dat ze die mechelaar die misschien helemaal niet vecht helemaal toetakelt. Dreigen en om elkaar heendraaien is voor veel honden al de grens, ondanks dat ze dat regelmatig doen vechten ze nooit.

In mijn ogen moet degene met de uitdager die evt echt vecht zich aan de sociale regel houden dat andere honden de kans hebben niet gepakt te worden door de hond bij ze weg te houden. Tot die tijd niet teveel ophef over maken en als het lukt haar een beetje weghouden bij grote teven door afleiden en wat lekkers als ze komt. Je kan het beter voor zijn want 2 jaar is een linke leeftijd, nu gaat het of de goede of de verkeerde kant op afhankelijk van wat ze meemaakt :wink:
Afbeelding
Ernst
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ernst »

Vind het ook goed hoe je het nu doet,heb dat ook gehad met mijn old english bulldog(reu).Die had dat met een duitse herder!Pakte hem ook altijd bij de halsband.

Totdat meneer van de duitse zei dat er toch niks gebeurde was alleen maar uiterlijk vertoon volgens die man.

Ik hond los en je raadt wat er gebeurde! :denken:
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

In zulke situaties probeer ik altijd in te schatten wat nu het beste is. Doorlopen is natuurlijk het allerbeste; maar dan moet de andere hond dat ook doen. Ik heb af en toe het idee dat mijn hond in sommige situaties niet door kan lopen omdat het bepaalde ritueel niet is "afgerond". Misschien is het grote onzin wat ik nu zeg, maar zo voelt dit voor mij aan. Ik loop dan een paar passen door en meestal roept de andere eigenaar dan ook zijn hond en ik de mijne. Mijn (ongecastreerde) reu is dan ook (gelukkig, afkloppen) nog nooit in een gevecht geraakt. Vastpakken doe ik nooit eenzijdig, alleen als de andere eigenaar dat ook gelijktijdig doet. Eenmaal vast laat ik hem pas later los en niet als de adrenaline nog op een hoog peil staat en betreffende hond wat verder weg is.
Maak het gelukkig niet vaak mee; maar vind het lastige situaties!

Gr. Marijke
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik heb zelf altijd zoveel mogelijk niet fysiek ingegrepen in die situaties, maar wel mijn hond mee proberen te krijgen d.m.v. stem en commando's en zelf een stukje doorlopen (niet ver natuurlijk). En dat gaat op den duur steeds beter. Bij de halsband pakken maakte dus ook dat mijn hond veel feller werd en aanlijnen op dat moment ook. Dus dat deed ik niet. Wel kun je dat ruim van te voren doen, maar niet op het moment zelf vind ik, want dan gaan ze ook steeds feller worden.

Als het echt niet anders kan omdat je ziet dat het uit de hand gaat lopen, dan kun je beter de hond niet in de nek aan de halsband vastpakken maar onder zijn kin. Dat scheelde bij mijn hond wel iets, omdat als je op zo'n moment van spanning opbouwen per ongeluk de nek aanraakt, dan was bij mijn hond de kans groot dat hij er gelijk opknalde.
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Inge O schreef:
Moon schreef: Ik heb af en toe het idee dat mijn hond in sommige situaties niet door kan lopen omdat het bepaalde ritueel niet is "afgerond". Misschien is het grote onzin wat ik nu zeg, maar zo voelt dit voor mij aan.
eigenlijk is dat ook wel zo hoor, want door zelf uit het conflict te stappen en weg te gaan geeft hij zelf op, én wordt het ook nog eens gevaarlijk voor hem - er zijn genoeg honden die zich juist op het moment dat de 'rivaal' wil weglopen (zonder zich eerst uitgebreid te hebben overgegeven) hun kans mooi zien en toehappen.
Zo heb ik dus eens de blunder gemaakt Vegas aan de riem weg te halen van een andere reu terwijl er spanning werd opgebouwd. Ik wilde Vegas uit de situatie halen maar doordat ik hem meetrok dacht de andere reu dat Vegas ging aanvallen waardoor de reu hem een flinke snauw in zijn nek gaf. Heel dom van mij en dat zal me niet nog een keer gebeuren.

Ik zal Vegas niet gauw meer aan zijn halsband meenemen in zo'n situatie. Ik roep hem bij me en meestal komt hij dan wel. Als hij niet meteen komt ga ik er bij staan en lok hem dan alsnog mee.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

Inge O schreef:
Moon schreef: Ik heb af en toe het idee dat mijn hond in sommige situaties niet door kan lopen omdat het bepaalde ritueel niet is "afgerond". Misschien is het grote onzin wat ik nu zeg, maar zo voelt dit voor mij aan.
eigenlijk is dat ook wel zo hoor, want door zelf uit het conflict te stappen en weg te gaan geeft hij zelf op, én wordt het ook nog eens gevaarlijk voor hem - er zijn genoeg honden die zich juist op het moment dat de 'rivaal' wil weglopen (zonder zich eerst uitgebreid te hebben overgegeven) hun kans mooi zien en toehappen.
mee eens...

Je schrijft alleen zelf :
Maar bij het vastpakken reageerde ze veel feller naar die andere hond en moest dus wel snel handelen.
Dit reden dat een hond vaak feller reageert als die vastgepakt/aangelijnd is,
is meestal meer omdat hij/zij zich op dat moment gesterkt door de baas voelt en
niet omdat hij beperkte in zijn bewegingen is...
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

Inge O schreef:
Murphy's Place schreef: Dit reden dat een hond vaak feller reageert als die vastgepakt/aangelijnd is,
is meestal meer omdat hij/zij zich op dat moment gesterkt door de baas voelt en
niet omdat hij beperkte in zijn bewegingen is...
zou het ook niet de combinatie van de twee kunnen zijn - zoals bij een aangelijnde hond?
Natuurlijk...
Maar mensen vergeten soms nog wel eens dat een hond vaak ook reageert door hun eigen handelingen...
(bewust of onbewust)
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
regina

Ongelezen bericht door regina »

Smorgens kom ik altijd een dwergschnauzerreu tegen, die is erg dominant, maar ook gek op mijn teef bibi, tegen pablo zit ie altijd te grommen, en pablo liep altijd weg dan, nu dus niet meer, vanochtend gromde ie terug en flink borstelen, ik heb hem toen aangelijnd, want ja rottweiler tegen dwergschnauzer, :neenee:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”