Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
handen,benen,armen broekspijpen bijten
Moderator: moderatorteam
-
chuckie
- Zeer actief
handen,benen,armen broekspijpen bijten
en hij bijt nog vrij hard ook!!hoe kan ik hem leren om zachtjes te doen?
als ik auw roep dan reageert hij er niet op,de fokster heeft m wel geleerd dat hij niet mag bijten,dan pakte ze hem in zn nek en zij "nee" maar moet ik het bijten echt op deze manier afstraffen?het is speels bijten dus om hem naarvoor nou op zn kop te geven.
als ik auw roep dan reageert hij er niet op,de fokster heeft m wel geleerd dat hij niet mag bijten,dan pakte ze hem in zn nek en zij "nee" maar moet ik het bijten echt op deze manier afstraffen?het is speels bijten dus om hem naarvoor nou op zn kop te geven.
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
Voor altijd in ons hart
-
oejsje
- Actief
Ik zou hem hierop toch corrigeren, het zijn vrij felle beestjes en het bijten valt anders moeilijk meer te stoppen.
Hij speelt wel, maar ik denk dat het niet voor iedereen een gewenste manier van spelen is, dus zou ik het hem zo snel mogelijk proberen af te leren.
De manier van de fokker lijkt me wel redelijk, wij hebben voor Poeka een vele hardere manier aangerijkt gekregen :N: en als het even kan zou ik het dus toch op een andere manier gedaan hebben.
Op de puppycursus hebben ze ons verteld om hem plat op de grond te drukken en dan maar te wachten tot hij zich ontspand en dus overgeeft. Ik had hem liever bij zijn nekvel gepakt en een keer flink goed nee gezegt!
Poeka hebben we ook 'zachtjes' geleerd, als we zachtjes zeggen dan geeft hij een lik. Hoe we hem dit hebben geleerd... uhm
Volgens mij begreep hij het wel... als hij beet zei ik continue doe eens zachtjes en als hij me dan een keer een lik gaf was ik helemaal blij... en zodoende denk ik dat hij het commando zachtjes door heeft gekregen.
Hij speelt wel, maar ik denk dat het niet voor iedereen een gewenste manier van spelen is, dus zou ik het hem zo snel mogelijk proberen af te leren.
De manier van de fokker lijkt me wel redelijk, wij hebben voor Poeka een vele hardere manier aangerijkt gekregen :N: en als het even kan zou ik het dus toch op een andere manier gedaan hebben.
Op de puppycursus hebben ze ons verteld om hem plat op de grond te drukken en dan maar te wachten tot hij zich ontspand en dus overgeeft. Ik had hem liever bij zijn nekvel gepakt en een keer flink goed nee gezegt!
Poeka hebben we ook 'zachtjes' geleerd, als we zachtjes zeggen dan geeft hij een lik. Hoe we hem dit hebben geleerd... uhm
Volgens mij begreep hij het wel... als hij beet zei ik continue doe eens zachtjes en als hij me dan een keer een lik gaf was ik helemaal blij... en zodoende denk ik dat hij het commando zachtjes door heeft gekregen.
- Annelies
- Zeer actief
Tikje met de vingers...??Gabber schreef:Wat de fokster heeft voorgedaan moet wel kunnen, anders een tikje met de vingers. Zorg wel dat hij snel de betekenis van "nee" leert zodat hij weet dat hij moet stoppen. Ik zou wel gelijk proberen als alternatief een speel-of kauwvoorwerp te geven en hem prijzen als hij daar mee aan de slag gaat.
Deze pup wil graag spelen, maar snapt niet dat wij niet zo'n lekker dik vachtje hebben waar je gewoon je tanden in kunt zetten, zoals dat wel kan bij soortgenoten. Een tik(je) geven of hem aan zijn nekvel pakken verwart alleen maar en heeft in mijn ogen een negatief effect op de band met je hond in dit stadium.
Beter is het om hem het besef bij te brengen dat het niet kan, dat harde bijten. Hard "Au!" roepen kun je wel doen, maar daarna dan ook direct het spel even stoppen, zodat je hond het besef krijgt dat als hij hard bijt, dit niets voor hem oplevert...

Overgave kan de grootste overwinning zijn...
-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies, negeren die handel
Zodra hij het doet hou je op met het spel. Je doet niets meer, kijkt niet naar hem, zegt niets meer, etc. Of je loopt weg, doe de deur achter je dicht en je komt een minuutje later weer terug.
Voor de pup heeft dit allemaal het effect 'getverderrie als ik dat doe is de lol over of gaat ze weg'.
Zomaar 'nee' brullen heeft ook geen zin zolang pup nog niet weet wat dat betekent. Hij kan misschien even schrikken van je harde stem maar het commando heeft hij daarmee nog niet door.
Als je het commando 'nee' (of 'au' of wat dan ook) wilt leren moet je tegelijkertijd ook leren wat je dan wel wilt, oftewel belonen als hij het goed doet.
Zodra hij het doet hou je op met het spel. Je doet niets meer, kijkt niet naar hem, zegt niets meer, etc. Of je loopt weg, doe de deur achter je dicht en je komt een minuutje later weer terug.
Voor de pup heeft dit allemaal het effect 'getverderrie als ik dat doe is de lol over of gaat ze weg'.
Zomaar 'nee' brullen heeft ook geen zin zolang pup nog niet weet wat dat betekent. Hij kan misschien even schrikken van je harde stem maar het commando heeft hij daarmee nog niet door.
Als je het commando 'nee' (of 'au' of wat dan ook) wilt leren moet je tegelijkertijd ook leren wat je dan wel wilt, oftewel belonen als hij het goed doet.

-
Gabber
- Actief
- Mijn ras(sen): mechelaar
- Aantal honden: 2
- Annelies
- Zeer actief
Annelies schreef:Een tik(je) geven of hem aan zijn nekvel pakken verwart alleen maar en heeft in mijn ogen een negatief effect op de band met je hond in dit stadium.
Als je je pup wegduwt, kan dat ook op hem overkomen als: "joepieieieie!!! We gaan spelen...!!". Zelfs een klein tikje kan zo overkomen, als het geen gevoel van onbehagen geeft. Betekent dus dat je je hond echt pijn moet gaan doen...Gabber schreef: Ik geloof er helemaal niets van dat dit de hond verwart en angstig maakt. Elke hond, pup of niet, heeft behoefte aan duidelijkheid en voelt zich daar het beste bij. De genoemde correcties hoeven totaal niet hard uitgevoerd te worden en je kan hem ook nog wegduwen in plaats van eerder genoemde dingen.
Misschien verdwijnt het gedrag inderdaad door negeren maar misschien ook niet. En zo niet dan heb je het misschien al maanden laten gaan en wordt het echt moeilijk om het af te leren. Gezien het type hondje lijkt het me geen overbodige luxe om hem vroeg duidelijk te maken wat gewenst is en wat niet. Ik heb hier op dit forum al eerder soortgelijke hondjes gezien die het huis regeerden en uiteindelijk herplaatst moesten worden.
Het spreekt trouwens voor zich dat je vanaf het begin de hond ook duidelijk maakt dat bijv. "braaf" positief is en dat goed gedrag beloond wordt.
Negatieve aandacht is ook aandacht. Negeren levert de pup niets op, dus zal hij hiervan leren...

-
Gabber
- Actief
- Annelies
- Zeer actief
Met deze 'methode' ben ik het dus -voor welke hond dan ook- totaal niet eens. Een tikje met de vinger of de rug van je hand bij de snuit zorgt niet voor gehoorzaamheid en al zeker niet op een positieve manier. Zo maak je je hond alleen maar handschuw en da's volgens mij niet de bedoeling...Gabber schreef:Annelies schreef:Je kan aan een pup heel goed duidelijk maken of duwen een spelletje is of niet. Het is niet alleen het duwtje maar ook de intonatie van de stem en de lichaamstaal. Verder is een tikje met de vinger of de rug van de hand bij de snuit onaangenaam voor de hond onaangenaam voor de hond maar doet het pijn? En ook hier weer die stem natuurlijk. En heb je een heel rustige, zachtaardige hond dan is de stem waarschijnlijk al voldoende maar dat is hier niet het geval denk ik.Annelies schreef:Als je je pup wegduwt, kan dat ook op hem overkomen als: "joepieieieie!!! We gaan spelen...!!". Zelfs een klein tikje kan zo overkomen, als het geen gevoel van onbehagen geeft. Betekent dus dat je je hond echt pijn moet gaan doen...![]()
Negatieve aandacht is ook aandacht. Negeren levert de pup niets op, dus zal hij hiervan leren...

- Dan
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Gewoon volhouden met Neen! Mag Niet! dan moet het automatisch goed gaan op den duur
. Klein beetje streng wezen en niet te natuurlijk, heel veel succes en plezier met je puppie toegewenst
.
“All truth passes through three stages. First, it is ridiculed, second it is violently opposed, and third, it is accepted as self-evident.” Arthur Schopenhauer, filosoof, 1788-1860
- quincy4
- Vaste gebruiker
Onze pup deed dit ook, bij ons op de curcus hebben ze toen gezegd dat als hij begint je of stokstijf moet blijven staan of gewoon de kamer uit lopen.
Wij zijn hier toen mee begonnen en het werkt heel goed, hij heeft het nu door en als we weer terug de kamer in komen is ie heel rustig en lief.
Groetjes
Wij zijn hier toen mee begonnen en het werkt heel goed, hij heeft het nu door en als we weer terug de kamer in komen is ie heel rustig en lief.
Groetjes
-
chuckie
- Zeer actief
stokstijf blijven staan?met een paar van die vlijmscherpe tandjes in je teen?quincy4 schreef:Onze pup deed dit ook, bij ons op de curcus hebben ze toen gezegd dat als hij begint je of stokstijf moet blijven staan of gewoon de kamer uit lopen.
Groetjes
Voor altijd in ons hart
Voor altijd in ons hart
-
janinca2002
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Contacteer:
dus de hond leert als ik de baas bijt gaat hij de kamer uitquincy4 schreef:Onze pup deed dit ook, bij ons op de curcus hebben ze toen gezegd dat als hij begint je of stokstijf moet blijven staan of gewoon de kamer uit lopen.
Groetjes
Jan

- Annelies
- Zeer actief
Beetje tegenstrijdig met je eerste bericht...chuckie schreef: stokstijf blijven staan?met een paar van die vlijmscherpe tandjes in je teen?zal toch behoorlijk pijnlijk zijn.en dan doet en heeft hij nog steeds zijn zin.ik weet t niet.als ik hem even in zn nek pak en streng nee zeg dan lijkt hi dit toch wel te begrijpen.
Maareh... pik uit de bovenstaande reacties waar jij je in kunt vinden en succes ermee!

-
Gabber
- Actief
-
chuckie
- Zeer actief
snap dat het een beetje tegenstrijdig klinkt.aan de ene kant wil ik hem niet straffen voor speelgedrag,maar aan de andere kant vraag ik me af of negeren nou zo goed helpt.Annelies schreef:Beetje tegenstrijdig met je eerste bericht...chuckie schreef: stokstijf blijven staan?met een paar van die vlijmscherpe tandjes in je teen?zal toch behoorlijk pijnlijk zijn.en dan doet en heeft hij nog steeds zijn zin.ik weet t niet.als ik hem even in zn nek pak en streng nee zeg dan lijkt hi dit toch wel te begrijpen.
Maareh... pik uit de bovenstaande reacties waar jij je in kunt vinden en succes ermee!
Voor altijd in ons hart
Voor altijd in ons hart
- Annelies
- Zeer actief
Ik heb niet gesteld dat je een hond nooit mag corrigeren. En negeren zie ik niet als een beloning...integendeel...Gabber schreef:Een hond maak je met zo'n kleinigheid echt niet handschuw. Bij de diverse pups die ik heb opgevoed heb ik dit echt nooit meegemaakt.Annelies schreef:Met deze 'methode' ben ik het dus -voor welke hond dan ook- totaal niet eens. Een tikje met de vinger of de rug van je hand bij de snuit zorgt niet voor gehoorzaamheid en al zeker niet op een positieve manier. Zo maak je je hond alleen maar handschuw en da's volgens mij niet de bedoeling...
Ik weet wel dat het antwoord van Annelies past in de trend dat je nooit meer een hond mag corrigeren maar daar ben ik het in een aantal situaties helemaal niet mee eens. Er zijn nu eenmaal bepaalde dingen waar een hond veel te veel beloning haalt uit slecht gedrag.

-
nance
- Erelid
-
Lemony
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Contacteer:
Ik had hier dus zelf ook het probleem.
Maar goed ik heb ook eerst het FOEI commando met wat hardere stem gegeven en Polar wat anders aangeboden. Andere keren mezelf omgedraaid en Polar genegeerd NOU HET HIELP ALLEMAAL NIET.
Nu heb ik dus met dees en gene gepraat ook met da en wat vroeger het beste werkte werkt nu ook nml.
Als hij of zij bijt of hapt dan zeg je dus AUW pakt haar in zijn of haar nekvel en zet hem of haar in de gang en doe de deur dicht.
Als je hond je likt dus kusjes gaat geven nadat jij voor de zoveelste keer auw hebt geroepen - dat gaan die floepertjes dus doen - dan koppel je meteen daaraan kusjes geven of likken zodat je hond begrijpt dat happen auw is en kusjes geven dus likken beloond word met aangehaald te worden, bijt hij of zij daarna meteen weer hup nekvel grijpen en de gang in.
Maar je moet wel consequent zijn met happen ondanks dat het speels happen is - het is grenzen verkennen van je pup - . Happen /bijten betekent in nekvel en hup in de gang en deur dichtdoen, laten blaffen, janken, deur krabben etc. tot ie rustig is en dan binnen laten voordat je hem of haar binnenlaat eerst een commando geven bjiv. zit of lig of pootje want JIJ BENT DE BAAS!!!!!!!!
Kusjes geven dat leer je ten alle tijden, wanneer ie rustig is lekker aaien niet meteen op het koppie kan voor de pup als heel dominant overkomen maar gewoon lekker over de rug dan nekkie oortjes neusje aan het mondje komen etc.
Staat hierboven misschien beetje verwarrend, maar goed bij mij helpt het aardig.
Maar goed ik heb ook eerst het FOEI commando met wat hardere stem gegeven en Polar wat anders aangeboden. Andere keren mezelf omgedraaid en Polar genegeerd NOU HET HIELP ALLEMAAL NIET.
Nu heb ik dus met dees en gene gepraat ook met da en wat vroeger het beste werkte werkt nu ook nml.
Als hij of zij bijt of hapt dan zeg je dus AUW pakt haar in zijn of haar nekvel en zet hem of haar in de gang en doe de deur dicht.
Als je hond je likt dus kusjes gaat geven nadat jij voor de zoveelste keer auw hebt geroepen - dat gaan die floepertjes dus doen - dan koppel je meteen daaraan kusjes geven of likken zodat je hond begrijpt dat happen auw is en kusjes geven dus likken beloond word met aangehaald te worden, bijt hij of zij daarna meteen weer hup nekvel grijpen en de gang in.
Maar je moet wel consequent zijn met happen ondanks dat het speels happen is - het is grenzen verkennen van je pup - . Happen /bijten betekent in nekvel en hup in de gang en deur dichtdoen, laten blaffen, janken, deur krabben etc. tot ie rustig is en dan binnen laten voordat je hem of haar binnenlaat eerst een commando geven bjiv. zit of lig of pootje want JIJ BENT DE BAAS!!!!!!!!
Kusjes geven dat leer je ten alle tijden, wanneer ie rustig is lekker aaien niet meteen op het koppie kan voor de pup als heel dominant overkomen maar gewoon lekker over de rug dan nekkie oortjes neusje aan het mondje komen etc.
Staat hierboven misschien beetje verwarrend, maar goed bij mij helpt het aardig.
-
Lemony
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Laat je hond flink spelen met andere honden, laat hem of haar daar maar in de vachten bijten. Gewoon dik een uur het park in wanneer pup moe is gaat hij of zij liggen om te rusten en gaat dan weer verder met spelen. Heb ik ook gedaan en het scheelt enorm. Jij hoeft je pup minder te straffen.
Zo snel mogelijk op puppycursus, een pup kan met een paar maanden al heel veel commando´s leren.
Zo snel mogelijk op puppycursus, een pup kan met een paar maanden al heel veel commando´s leren.
- zepenko
- Zeer actief
-
chuckie
- Zeer actief
- Annelies
- Zeer actief
- zepenko
- Zeer actief
- zepenko
- Zeer actief
En jij meent serieus dat je een pup van 9-10 weken in zijn nek grijpt en er nee tegen brult als hij je speels bijt?chuckie schreef:en dit meen je ook nog is serieus??!!zepenko schreef:Als je hond in je teen hangt, kun je hem het beste een rotschop door de kamer geven. Dan leert hij het snelst dat hij niet in je teen moet bijten!
Je pup is net als een baby. Die verkent de wereld met zijn mond. Hij heeft namelijk niks anders. Dus als je wil dat hij niet in je benen of armen bijt, zul je hem moeten leren waar hij wel en waar hij niet in mag bijten. Biedt hem eerst maar eens een flostouw oid aan, waar hij wel in mag bijten. Je hoeft er geen spel van te maken, maar je geeft hiermee gewoon aan dat hij daar wel in mag bijten.
Daarnaast ga je zorgen dat als hij wel ergens in bijt waarin je niet wil dat hij bijt, hem dat niks oplevert. Dus bijt hij in je handen, gaan je handen weg (onder je oksels bv.). Begint hij dan in je voeten, dan verdwijnen je voeten. Desnoods ga je zelf weg. Maar als je hem een flostouw aanbiedt is dat misschien niet eens nodig.
Wat je hem nu aan het leren bent met het in de nek grijpen, is dat spelen met de baas (want dat is het eigenlijk) zwaar kl*te is, want dan gaat die baas heel erg eng doen en corrigeren op hele brute wijze. Hiermee ben je je band met je hond behoorlijk aan het verkl*ten. Ik zou sowieso geen enkele hond ooit in de nek grijpen.
En nog een tip: als je met zulk soort vragen zit, kunnen ze je daar op een goede puppycursus prima antwoord op geven.
- Annelies
- Zeer actief
-
chuckie
- Zeer actief
is het nou echt zo ernstig als dat jij het omschrijft?ik bied hem idd wat anders aan,maar ik laat hem ook merken dat het niet mag door nee te zeggen,vaak is in zn nek pakken niet nodig,dit doe ik alleen als hij echt heel hard doet.zepenko schreef:En jij meent serieus dat je een pup van 9-10 weken in zijn nek grijpt en er nee tegen brult als hij je speels bijt?chuckie schreef:en dit meen je ook nog is serieus??!!zepenko schreef:Als je hond in je teen hangt, kun je hem het beste een rotschop door de kamer geven. Dan leert hij het snelst dat hij niet in je teen moet bijten!
Je pup is net als een baby. Die verkent de wereld met zijn mond. Hij heeft namelijk niks anders. Dus als je wil dat hij niet in je benen of armen bijt, zul je hem moeten leren waar hij wel en waar hij niet in mag bijten. Biedt hem eerst maar eens een flostouw oid aan, waar hij wel in mag bijten. Je hoeft er geen spel van te maken, maar je geeft hiermee gewoon aan dat hij daar wel in mag bijten.
Daarnaast ga je zorgen dat als hij wel ergens in bijt waarin je niet wil dat hij bijt, hem dat niks oplevert. Dus bijt hij in je handen, gaan je handen weg (onder je oksels bv.). Begint hij dan in je voeten, dan verdwijnen je voeten. Desnoods ga je zelf weg. Maar als je hem een flostouw aanbiedt is dat misschien niet eens nodig.
Wat je hem nu aan het leren bent met het in de nek grijpen, is dat spelen met de baas (want dat is het eigenlijk) zwaar kl*te is, want dan gaat die baas heel erg eng doen en corrigeren op hele brute wijze. Hiermee ben je je band met je hond behoorlijk aan het verkl*ten. Ik zou sowieso geen enkele hond ooit in de nek grijpen.
En nog een tip: als je met zulk soort vragen zit, kunnen ze je daar op een goede puppycursus prima antwoord op geven.
naar puppycursus ga ik idd ook,en daar zeiden ze dat het geen kwaad kon om het hem op deze manier (af) te leren,maar ik vraag het hier dus ook omdat ik er zelf mn twijfels over heb,terwijl het toch wel goed werkt,want ik zeg nee en geef hem dan wat anders,volgens mij is dit best duidelijk en kan het weinig kwaad,maar het kan zijn dat ik het mis heb natuurlijk....
Voor altijd in ons hart
Voor altijd in ons hart
-
Gabber
- Actief
- zepenko
- Zeer actief
Het gaat erom dat je een pup corrigeerd op een voor hem erg harde wijze (in de nek grijpen is tussen honden onderling al een ernstige correctie), terwijl je pup geen idee heeft wat er aan de hand is. Hij weet zelfs niet eens dat hij wat verkeerd doet. Met je bek spelen is voor een hond nou eenmaal heel normaal.
Al met al zorgt dat er dus voor dat je je band met je pup ernstig om zeep aan het helpen bent. Sterker nog: hier wordt in de puppencursus geadviseerd om een pup (of elke andere hond) helemaal niet fysiek te straffen, maar om ongewenst gedrag te voorkomen, of om te buigen.
Maar ik weet dat er genoeg puppen- en hondencursussen zijn die nog steeds les geven op een methode die 15 jaar oud is. Vraag op je cursus maar of de instructeurs diploma's hebben van een instructeurscursus. Ik gok van niet, of een hele oude.
Al met al zorgt dat er dus voor dat je je band met je pup ernstig om zeep aan het helpen bent. Sterker nog: hier wordt in de puppencursus geadviseerd om een pup (of elke andere hond) helemaal niet fysiek te straffen, maar om ongewenst gedrag te voorkomen, of om te buigen.
Maar ik weet dat er genoeg puppen- en hondencursussen zijn die nog steeds les geven op een methode die 15 jaar oud is. Vraag op je cursus maar of de instructeurs diploma's hebben van een instructeurscursus. Ik gok van niet, of een hele oude.
-
Lemony
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Zoals ieder mens is ook iedere pup anders, als men al heel veel dingen geprobeerd heeft dan is het in de nekvel grijpen van je pup en even in de gang voor een time out het beste om te doen. Als jij je pup toestaat dat ie je blijft bijten dan is dat een teken van de pup dat het goed is en dat de pup aan de winnende hand is en zo de baas over je is.
FOEI /STOUT of wat voor commando en in nekvel grijpen en in de gang. Sommige pupjes zijn wat hardleerser dan andere pupjes, dit is niet meer spelen want v.a dat de pup bij jouw in huis komt is ie zijn grenzen aan het verkennen en verleggen.
Een puppy wat klaargestoomd wordt als hulphond kan al als ie 3 of 4 maanden oud is heel veel commando's. Een pup pikt dingen juist heel snel op en daardoor wordt de fout bij mensen gemaakt dat ie het nog niet snapt. Maar goed puppy's worden door oudere honden ook op hun plaats gezet hetzij door een grauw of een snauw of zelf wat hardhandiger door even te laten merken dat zij de baas zijn.
Ieder pupje hapt wel eens maar als jij een pupje hebt waar flink wat pit in zit dan heb je meer werk en moet je iets harder optreden dan bij een ander pupje.
FOEI /STOUT of wat voor commando en in nekvel grijpen en in de gang. Sommige pupjes zijn wat hardleerser dan andere pupjes, dit is niet meer spelen want v.a dat de pup bij jouw in huis komt is ie zijn grenzen aan het verkennen en verleggen.
Een puppy wat klaargestoomd wordt als hulphond kan al als ie 3 of 4 maanden oud is heel veel commando's. Een pup pikt dingen juist heel snel op en daardoor wordt de fout bij mensen gemaakt dat ie het nog niet snapt. Maar goed puppy's worden door oudere honden ook op hun plaats gezet hetzij door een grauw of een snauw of zelf wat hardhandiger door even te laten merken dat zij de baas zijn.
Ieder pupje hapt wel eens maar als jij een pupje hebt waar flink wat pit in zit dan heb je meer werk en moet je iets harder optreden dan bij een ander pupje.