Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vraagje over morningafterpil vs dracht bij hond van 9 jaar.
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
- Contacteer:
Vraagje over morningafterpil vs dracht bij hond van 9 jaar.
Neeeeeeee mijn honden zijn geholpen :N:
Maar ik heb wel een vraagje aan de mensen die wat van het fokken van honden afweten.
Wat is voor een 9 jarige herderteef gezonder als ze gedekt is:
-de morning afterpil
-de dracht uitdragen en pups grootbrengen
-abortus
Iemand op een ander forum beweerd dat het voor de teef heel slecht is de morning-afterprik te krijg en dat het beter is de hond de dracht te laten voltooien en een mooi kruisingen-nestje laten baren. Wat mij betreft had de dekking voorkomen moeten worden, afijn,...... Ik kan er weinig aan doen. Maar ik vraag me wel af of het nu echt daadwerkelijk zo is......
Groetjes,
Erica
Maar ik heb wel een vraagje aan de mensen die wat van het fokken van honden afweten.
Wat is voor een 9 jarige herderteef gezonder als ze gedekt is:
-de morning afterpil
-de dracht uitdragen en pups grootbrengen
-abortus
Iemand op een ander forum beweerd dat het voor de teef heel slecht is de morning-afterprik te krijg en dat het beter is de hond de dracht te laten voltooien en een mooi kruisingen-nestje laten baren. Wat mij betreft had de dekking voorkomen moeten worden, afijn,...... Ik kan er weinig aan doen. Maar ik vraag me wel af of het nu echt daadwerkelijk zo is......
Groetjes,
Erica
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Vanaf een bepaalde leeftijd nemen de risico´s bij het gebruiken van de morning-afterpil toe. Het risico op bepaalde vormen van kanker wordt groter. Ik zou in dit geval adviseren de teef te laten castreren. Abortus dus.
Het geboren laten worden van de pups is namelijk ook absoluut niet zonder risico´s, zeker bij een teef van 9 jaar. Om nog maar te zwijgen over alle andere nadelen van het zoveelste oeps-nestje.
Het geboren laten worden van de pups is namelijk ook absoluut niet zonder risico´s, zeker bij een teef van 9 jaar. Om nog maar te zwijgen over alle andere nadelen van het zoveelste oeps-nestje.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

-
- Actief
- Contacteer:
Zou je me wat meer willen vertellen over de risico's bij het voldragen van de pups en de geboorte enzo?Sietske* schreef:Vanaf een bepaalde leeftijd nemen de risico´s bij het gebruiken van de morning-afterpil toe. Het risico op bepaalde vormen van kanker wordt groter. Ik zou in dit geval adviseren de teef te laten castreren. Abortus dus.
En ja, ik weet het, weer een oeps-nestje. Ben ook niet zo aardig geweest met mijn reactie, maar wilde wel graag eerst wat meer weten voordat ik verder ging reageren.
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Tja als je je teef een nestje pups laat krijgen loop je altijd bepaalde risico's. De teef kan allerlei complicaties tijdens de dracht en na de bevalling krijgen. Er kan een keizersnede nodig zijn. De teef kan ziek worden of zelfs komen te overlijden waarbij je dus met pups blijft zitten die wel gevoed moeten worden (ieder uur, de eerste tijd). De teef kan de pups niet accepteren met als gevolg dat je dus ook zelf moet voeden. Het kan zijn dat de teef onvoldoende of geen melk geeft.
Dit zijn allemaal dingen die ook al kunnen gebeuren bij een goed doordachte dekking van een gezonde, jonge teef. Bij een teef op leeftijd, en 9 jaar vind ik toch al wel behoorlijk op leeftijd, zijn deze risico's allemaal nog iets groter. Daar komt nog bij dat mocht de teef onder narcose gebracht moeten worden het risico van complicaties door narcose groter zijn dan bij een jonge teef.
Niet voor niets schrijven heel veel rasverenigingen voor dat een teef niet ouder mag zijn dan x jaar voor ze haar eerste nest krijgt. En veel rasverenigingen geven ook nog een absolute maximum-leeftijd om sowieso te fokken met een teef. Net dat de voorschriften van de rasverenigingen nou perse heilig zijn, maar de maximum-leeftijden zijn er niet voor niets.
Er komt gewoon heel erg veel bij kijken als je wilt fokken. Alleen al in een goede voorbereiding en bij een oeps-nest ontbreekt die voorbereiding al omdat een oeps-nest je meestal onverwacht overkomt. Ik weet niet of je hier voldoende aan hebt om haar te overtuigen. Wellicht kunnen de meer ervaren fokkers je nog meer vertellen over de risico's die ze loopt.
Dit zijn allemaal dingen die ook al kunnen gebeuren bij een goed doordachte dekking van een gezonde, jonge teef. Bij een teef op leeftijd, en 9 jaar vind ik toch al wel behoorlijk op leeftijd, zijn deze risico's allemaal nog iets groter. Daar komt nog bij dat mocht de teef onder narcose gebracht moeten worden het risico van complicaties door narcose groter zijn dan bij een jonge teef.
Niet voor niets schrijven heel veel rasverenigingen voor dat een teef niet ouder mag zijn dan x jaar voor ze haar eerste nest krijgt. En veel rasverenigingen geven ook nog een absolute maximum-leeftijd om sowieso te fokken met een teef. Net dat de voorschriften van de rasverenigingen nou perse heilig zijn, maar de maximum-leeftijden zijn er niet voor niets.
Er komt gewoon heel erg veel bij kijken als je wilt fokken. Alleen al in een goede voorbereiding en bij een oeps-nest ontbreekt die voorbereiding al omdat een oeps-nest je meestal onverwacht overkomt. Ik weet niet of je hier voldoende aan hebt om haar te overtuigen. Wellicht kunnen de meer ervaren fokkers je nog meer vertellen over de risico's die ze loopt.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
- Joy C
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
-
- Actief
- Contacteer:
Het is overigens het derde nestje............ Is het dan beter te doen?kitty schreef:9 jaar is veel te oud voor een eerste nest. Je laat een vrouw van 60 toch ook geen kind meer krijgen (als je verstandig bent) Wat mij betreft is 5 jaar de maximum leeftijd voor een eerste nest.
Sterilisatie en abortus, dan weet je zeker dat het niet nog eens gebeurd ook
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Dan is het meestal beter te doen ja. Maar nog steeds zou ik die keus zeker niet maken. Volgens mij mag je officieel je teef niet meer laten dekken na haar achtste jaar.Erica schreef:Het is overigens het derde nestje............ Is het dan beter te doen?kitty schreef:9 jaar is veel te oud voor een eerste nest. Je laat een vrouw van 60 toch ook geen kind meer krijgen (als je verstandig bent) Wat mij betreft is 5 jaar de maximum leeftijd voor een eerste nest.
Sterilisatie en abortus, dan weet je zeker dat het niet nog eens gebeurd ook
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Rataplan zijn moeder was 9 jaar, eerste oeps nestje.
Het is wel goed gegaan, geen nare dingen, ik geloof dat ze daarna gelijk is gesteriliseerd.
Verder weet ik er niet veel van, 3 van het nest zijn in het asiel gekomen en eentje daarvan dus bij mij.
Het is wel goed gegaan, geen nare dingen, ik geloof dat ze daarna gelijk is gesteriliseerd.
Verder weet ik er niet veel van, 3 van het nest zijn in het asiel gekomen en eentje daarvan dus bij mij.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... 9f34926906
Over de morning after prik.
Een abortus met sterilisatie is misschien nog gezonder ?
Maar daarbij weer het risico van narcose.
Maar dat heb je ook als er toch een keizersnede van zou moeten komen.
Ik denk eigenlijk dat een dracht op 9 jarige leeftijd bij een derde nest wel goed moet verlopen, mits de teef gezond is natuurlijk.
Het is allemaal k*t denk ik.
Moeilijk...
Over de morning after prik.
Een abortus met sterilisatie is misschien nog gezonder ?
Maar daarbij weer het risico van narcose.
Maar dat heb je ook als er toch een keizersnede van zou moeten komen.
Ik denk eigenlijk dat een dracht op 9 jarige leeftijd bij een derde nest wel goed moet verlopen, mits de teef gezond is natuurlijk.
Het is allemaal k*t denk ik.