Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wandelen met pup
Moderator: moderatorteam
-
chuckie
- Zeer actief
wandelen met pup
ben net met chuckie mn boekje te buiten gegaan.een pup mag toch eigenlijk 1 min per week leeftijd wandelen?zou betekenen dat hij 10min per keer mag wandelen dus.
meestal ga ik alleen even naar het veldje en dan 1 of 2x per dag een blokje om van 10 min.verder vind ie t veel te koud.nou ben ik net naar het park geweest en dat is al 5 min heen en 5 min terug.ben nog is 10 min in het park geweest.kan het kwaad als ik hem af en toe wat langer laat lopen?ben nu dus 20 min weggeweest.ik wil hem namelijk graag leren om los te lopen en de enige veilige plek is het parkje hier in de buurt of het strandje,maar das nog wat verder.ik doe dit niet dagelijks,maar als ik dat bijv 3x per week doe,is dat dan echt zo slecht?
meestal ga ik alleen even naar het veldje en dan 1 of 2x per dag een blokje om van 10 min.verder vind ie t veel te koud.nou ben ik net naar het park geweest en dat is al 5 min heen en 5 min terug.ben nog is 10 min in het park geweest.kan het kwaad als ik hem af en toe wat langer laat lopen?ben nu dus 20 min weggeweest.ik wil hem namelijk graag leren om los te lopen en de enige veilige plek is het parkje hier in de buurt of het strandje,maar das nog wat verder.ik doe dit niet dagelijks,maar als ik dat bijv 3x per week doe,is dat dan echt zo slecht?
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
Voor altijd in ons hart
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Re: wandelen met pup
Het is 5 minuten per maand erbij, maar om eerlijk te zijn heb ik me daar ook niet aan gehouden. Toen Bram 4 maanden was, ging ik zo'n 40 minuten naar buiten. Ik zeg expres 'naar buiten' en niet 'wandelen'. We gingen dan namelijk een stukje wandelen met veel snuffelen, dan even op een bankje op schoot uitrusten, dan weer een stukje verder etc.
Ik zie ook mensen in de buurt die met een 6 maanden oude Labrador elke dag beginnen met 1,5 uur lopen. Dat zou ik dan persoonlijk niet doen. [/list]
Ik zie ook mensen in de buurt die met een 6 maanden oude Labrador elke dag beginnen met 1,5 uur lopen. Dat zou ik dan persoonlijk niet doen. [/list]

Linda, Izzie en Bram
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Volgens mijn dierenarts mogen de kleine rassen (dus de niet-HD-gevoelige rassen) 10 minuten per maand... Iig mocht dat met Jamey wel... Die mag nu dus ongeveer een uur wandelen... Doen we niet dagelijks overigens, maar minstens 2 a 3 keer in de week gaat ze echt een flink stuk uit... Heeft ze ook nodig om energie kwijt te raken overigens...

You'll be in my heart... Always...
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Ik heb me bij mijn pups nooit daaraan gehouden.Het is een veel te algemene regel vind ik.Er zijn rassen die best meer kunnen hebben en rassen waarbij je daar heel voorzichtig bij moet zijn.
Ik lette gewoon op of ze moe werden, een pup geeft dat meestal al vrij snel aan, en vooral stoeien met oudere honden heb ik in het begin niet te veel laten doen omdat ze dan vaak niet van ophouden weten.
Bij Bruno was ik in het begin erg voorzichtig maar volgende pups draaiden bij mij meteen elke dag een wandeling van een klein uur mee.
Juist Bruno heeft nu last van zijn spieren en gewrichten (is wel al bijna 12)dus wat is wijsheid?
Ik lette gewoon op of ze moe werden, een pup geeft dat meestal al vrij snel aan, en vooral stoeien met oudere honden heb ik in het begin niet te veel laten doen omdat ze dan vaak niet van ophouden weten.
Bij Bruno was ik in het begin erg voorzichtig maar volgende pups draaiden bij mij meteen elke dag een wandeling van een klein uur mee.
Juist Bruno heeft nu last van zijn spieren en gewrichten (is wel al bijna 12)dus wat is wijsheid?
-
Marion.
Ik hou niet van regeltjes die in boekjes beschreven worden
En nee, ik heb me er dus nooit aan gehouden. Ik keek naar de hond. Toen Miep 6 maanden was, waren we verdwaald. Mocht ze "volgens de boekjes" dus maar 30 minuten lopen, maar onze wandeling werd een km of 24.
Gewoon pauzes nemen tussendoor, dan kan dat best. Zeker bij de kleinere rassen, hoef je je niet strikt aan de regeltjes te houden hoor
En nee, ik heb me er dus nooit aan gehouden. Ik keek naar de hond. Toen Miep 6 maanden was, waren we verdwaald. Mocht ze "volgens de boekjes" dus maar 30 minuten lopen, maar onze wandeling werd een km of 24.
Gewoon pauzes nemen tussendoor, dan kan dat best. Zeker bij de kleinere rassen, hoef je je niet strikt aan de regeltjes te houden hoor
- starfleet
- Erelid
Ik heb het net zoals Zoek Stok! gedaan. Veel langer buiten, maar niet de hele tijd stevig doorstappen. Puppen krijgen imo eerder problemen als ze niet voldaan zijn en in huis schuivers maken over het parket.
Het is een overdreven regel en vooral bedoeld voor mensen die met hun pup van drie maanden gelijk een boswandeling van twee uur maken. Op puppenslaksnuftempo mag je gerust lekker een half uurtje, drie kwartier met hem op sjouw.
Anne
Het is een overdreven regel en vooral bedoeld voor mensen die met hun pup van drie maanden gelijk een boswandeling van twee uur maken. Op puppenslaksnuftempo mag je gerust lekker een half uurtje, drie kwartier met hem op sjouw.
Anne
-
chuckie
- Zeer actief
puppenslaksnuftempo
hoe kom je erop!
ik doe iedere ochtend een rondje van een halfuurtje,tussendoor even een paar keer de bankjes uitproberen en ik houd vooral zijn tempo aan.ik heb niet het idee dat hij echt moe is dan,want als we thuis komen gaat hij weer vrolijk rennen en spelen.
ik doe iedere ochtend een rondje van een halfuurtje,tussendoor even een paar keer de bankjes uitproberen en ik houd vooral zijn tempo aan.ik heb niet het idee dat hij echt moe is dan,want als we thuis komen gaat hij weer vrolijk rennen en spelen.
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
Voor altijd in ons hart
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik heb me er bij Nika redelijk aan gehouden maar bij Marouck en Biène echt niet. Die breken mijn huis af als ik ze in hun beweging beperk.
Marouck liep dus al vroeg gewoon de wandelingen mee en ook Biène (nu 7 maanden) loopt gewoon de grote wandelingen al een tijd mee.
Nika is trouwens degene die HD heeft. Marouck heeft goede heupen en bij Biène weet ik het nog niet.
Marouck liep dus al vroeg gewoon de wandelingen mee en ook Biène (nu 7 maanden) loopt gewoon de grote wandelingen al een tijd mee.
Nika is trouwens degene die HD heeft. Marouck heeft goede heupen en bij Biène weet ik het nog niet.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
Debora
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb mij er wel redelijk aangehouden, maar ja ik heb dan ook een ras waar HD en ED veelvuldig in voorkomt. Ik vind bewegen wel belangrijk voor de spieropbouw, waardoor ik dus met de puppen heel jong ging zwemmen (12 wk, na de laatste inenting).
Het hangt van het ras af, maar persoonlijk vind ik de richtlijn wel goed. Zeker als je hoort dat er puppen zijn die ruim 1,5 uur lopen. Dat keur ik dan weer af, maar een minuutje meer of minder maakt niet echt uit. Opbouwen is het sleutelwoord!
Het hangt van het ras af, maar persoonlijk vind ik de richtlijn wel goed. Zeker als je hoort dat er puppen zijn die ruim 1,5 uur lopen. Dat keur ik dan weer af, maar een minuutje meer of minder maakt niet echt uit. Opbouwen is het sleutelwoord!
- Seven6
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie x border collie
ik ging met mijn vorige hond ook gewoon een blokje rond en als hij moe was {hij gewoon geen zin meer had
} ging ik even met hem ergens zitten en hij wou binnen 3 seconden alweer ik op het bankje en hij snuffel zo schattig
maar zo als hier boven al is gezegt ik ben het er helemaal mee eens je moet kijken naar je hond je hebt puppies die je 10 minuten uit laat en die daarna nog wel een uur de kamer rond rennen maar ook puppies die naar 10 minuten een half uur gaan slapen
maar zo als hier boven al is gezegt ik ben het er helemaal mee eens je moet kijken naar je hond je hebt puppies die je 10 minuten uit laat en die daarna nog wel een uur de kamer rond rennen maar ook puppies die naar 10 minuten een half uur gaan slapen
- nellie don
- Vaste gebruiker
ik heb me ook niet aan de regels gehouden ..ik ben lange tijd met hem buiten geweest vooral gaat er veel tijd in zitten met ruiken aan alles..dus echt doorstappen gebeurde niet maar hij kon wel zijn energie kwijt..hij mocht ook los rennen in park (waar het kon dan he)en dan ben je zo een uurtje verder
groetjes zoey

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
wandelen met de pup
Ik denk dat het meer gaat om de afstand die je loopt dan om de tijd.
Als je met een pup kilometers ver gaat lopen zal hij wel mee moeten (anders is zijn "bak voer" weg) Daarmee kan je de pup forceren. Als je naar een parkje in de buurt gaat en hij blijft wat langer tuttelen is dat niet zo erg. Je kunt dan beter bekijken of hij moe wordt en een einde maken aan het buiten zijn.
Datzelfde geldt dus voor beweging op "eigen terrein". Als hij moe wordt kan hij gaan rusten en wordt er niets geforceerd.
Nettie
Als je met een pup kilometers ver gaat lopen zal hij wel mee moeten (anders is zijn "bak voer" weg) Daarmee kan je de pup forceren. Als je naar een parkje in de buurt gaat en hij blijft wat langer tuttelen is dat niet zo erg. Je kunt dan beter bekijken of hij moe wordt en een einde maken aan het buiten zijn.
Datzelfde geldt dus voor beweging op "eigen terrein". Als hij moe wordt kan hij gaan rusten en wordt er niets geforceerd.
Nettie
-
Remy
- geregistreerd lid
Mijn vader dacht eerst, leuk puppy, neem ik mee op wandeltochten (Een van de redenen voor de aanschaf van remy, mijn ouders wandelen elk weekend door heel nederland heen, maar met de hond moet hij dus een jaartje wachten) Stond mooi op zijn neus te kijken.
De eerste paar weken gaan we alleen voor, behoefte doen, stukje doorlopen en terug. Daarna wil ik proberen om t slootje om te gaan (2 bruggen tegen over elkaar, is een wandeling van 10 minuutjes, kwartiertje) en dat steeds een bruggetje uit te bouwen. Staan wel bankjes aan beiden kanten tussen elke brug.
De eerste paar weken gaan we alleen voor, behoefte doen, stukje doorlopen en terug. Daarna wil ik proberen om t slootje om te gaan (2 bruggen tegen over elkaar, is een wandeling van 10 minuutjes, kwartiertje) en dat steeds een bruggetje uit te bouwen. Staan wel bankjes aan beiden kanten tussen elke brug.