Marja schreef:Ik hoef ook geen tips hoor

ik laat ze het het liefst zelf uitzoeken.
Ik wil gewoon weten hoe een hond de leider wordt!
Waarom is nou juist die ene reu of die ene teef de leider/baas van de groep?
Omdat je dat moet zien als iets tussen dat bepaalde groepje honden. Cleo is redelijk de baas over Dapper omdat Cleo veel slimmer is. Cleo hoef je alles 1 keer duidelijk te maken en dat vergeet ze nooit meer. Als wij Cleo met een frolic laten zitten als we buiten zijn en ze heeft 1 dag een nieuwe halsband die ik dus over haar kop moet trekken ipv losklikken dan gaat ze de volgende dag al vanzelf zitten en trekt haar kopje naar achter om los te gaan. Dat doet ze na jaren een musketon losmaken dus al na 1 dag!
Dapper moet je alles elke week opnieuw leren en voordoen want die heeft echt tijd nodig om dingen uit te vogelen.
Cleo kan geestelijk dus heel makkelijk spelletjes spelen met Dapper en dat maakt haar duidelijk de baas in huis.
Was Wuilus hier komen wonen dan was zij de baas in huis geworden omdat zij het op fysiek speelde en zeker ook niet dom was. Wuilus was juist heel streng en consequent met honden. MIJN ligkussen, MIJN baasje, MIJN eten etc. Daar konden honden ook niks tegen beginnen.
Zouden we hier dan weer een Kangal reu binnen laten en hier laten wonen dan werd die waarschijnlijk de baas in huis omdat hij fysiek enorme overwicht zou hebben.
Wie de baas wordt hangt dus enorm af van wat je voor honden in huis hebt lopen, wie de sterkste is, de slimste en wie het meest doorzet kwa karakter.
De ene hond is heel gezeggelijk en de andere staat weer enorm op zijn/haar strepen. Teven worden vaak de baas omdat een reu niet geneigd is een teef fysiek op haar lazer te geven (soms ook gewoon wel natuurlijk). Teven komen met veel weg bij reuen en dus groeien ze in status.
Gecastreerde reuen verliezen soms wat van die galantie omdat de sexuele motivatie wat weg is en dus zijn die wat sneller streng tegen hun teef. Misschien dat daarom Stapper bij jou weer de baas is.