Moos schreef:Saar kan hele stukken (op veilige plekken) door woonwijken of langs fietspaden los meelopen. Ze blijft netjes in een straal van een meter of 3 in de buurt en wacht ook netjes als Moos ergens staat te snuffelen tot ik met aangelijnde Moos weer verderloop.
In principe zou Moos dat ook moeten kunnen, maar bij hem vertrouw ik dat voor geen meter. Moos krijgt namelijk buiten heeeel vaak lekkere luchtjes in zijn neus en moet dan gewoon even daar gaan ruiken. Dat kan zijn 300 meter achterop (heel handig) of aan de overkant van het fietspad (heeeel gevaarlijk

). Moos loopt dus echt alleen maar los in bos/duin/strand. Saartje ook af en toe gewoon in de wijk (op plekken waar geen auto's rijden) want ze loopt los net zo netjes mee als aan de riem en bovendien is een klik met de tong genoeg om haar aandacht te vangen. (en, niet geheel onbelangrijk, gaat ze niet uit zichzelf meteen naar elke andere hond toe)
Nu ben ik eens op gaan letten en vrijwel alle honden die ik netjes los mee zie lopen in woonwijken of langs fietspaden lijken wel teefjes te zijn. Heel soms een reu, en die loopt dan inderdaad soms 300 meter achterop te snuffelen en rent dan heel hard achter zijn baas aan om hem bij te houden. Dat zou Moos ook wel doen, maar dat durf ik dus absoluut niet
Zit daar verschil tussen? Zijn teefjes over het algemeen wat makkelijker in het los meelopen omdat ze (over het algemeen) wat minder zwaar gefocussed zijn op lekkere luchtjes?
Of zijn er ook zat reuen die netjes naast of vlak voor of achter de baas meelopen zonder elke 10 seconden die neus ergens in te steken?

En kijk ik teveel naar mijn eigen situatie.
Bij mij thuis dezelfde ervaring
Vind het interessant dat ik dit nu zo lees, want ik dacht dat het aan Bob lag.
Nebla loopt altijd los en stuur ik met een zacht 'kom' en óp de stoep blijven en loopt strak naast me en wijkt niet van mijn zij. Klinkt heel raar maar nebla kent commando's die ik nog nooit met haar heb geoefend, zij is enorm op mij ingespeeld en begrijpt mij gewoon door stem en handgebaren.
Bob kan id wel 300 m. achter blijven en moet elke sprietje/zandkorreltje geroken hebben en dan gaat hij daar is over heen plassen en dan nog is ruiken..ik heb voor de gein 1x opgenomen hoe lang hij bij een plek stond te ruiken..5 min..!
Nebla ruikt ook wel is..maar roep ik haar tijdens het ruiken, komt ze direct, en staakt de actie. Bob hoort dat dan niet en heeft écht zand in de oren en hoort of ziet niemand. Terwijl hij verder ook goed naar commando's luistert, en ook zeer op mijn stem gericht is,maar met een lekker luchtje vergeet hij alles..
Bob luistert binnenshuis weer veel directer, wanneer hij ligt te dutten en je zegt 'Bob hier' staat hij direct voor je..Nebla zucht eerst,rekt zich is en komt dan heel langzaam als ze uit haar dutje gehaald wordt..
Dit is voor mij dus ook de reden dat Bob aan de lijn zit tot aan het losloopgebied en dan mag hij snuffelen wat hij wil, aan de lijn moet hij meelopen.
Nebla heeft dus nooit een riem om, behalve langs drukke wegen als ik naar mijn moeder loop in het centrum
maar hier bij ons nooit, ik heb de riem wel altijd om mijn nek hangen voor als er bv een paard/trekker langsrijdt in het losloopgebied