Rimpel piekert er niet over een andere hond te corrigeren...Ik heb het hem nog nooit zien doen in ieder geval...wat dat betreft heb ik misscien wel een rare hond
Hoewel....Met de wandeling op soesterduinen wilde een lab op zijn kont rijden, hij gooide toen wel zijn kop een paar keer achterover en wurmde zich eronder weg...maar daarna druipt hij af...
Mocht Rimpel wel aan het corrigeren slaan dan laat ik dat in zekere mate toe...een grauw, een snauw een grom vind ik geen probleem.
Maar hij moet niet zijn hele gewicht in de strijd gooien...
Zeker Rimpel niet, want die weet dat helemaal niet te doseren vermoed ik....en dan kan dat bij een grotere hond wel goed gaan, maar bij een kleinere hond is dat teveel van het goede.
Andersom zou ik niet vrolijk worden van een hond die Rimpel zo hard zou corrigeren.
Niet omdat hij het lichamelijk niet hebben kan maar omdat ik weet dat Rimpel het geestelijk niet hebben kan.
Een correctie in de vorm van een lip omhoog, een grommetje, een snauw, etc. begrijpt hij heel goed (wordt mij steeds duidelijker...gisteren bij Terra en Joep van Tamara was daar een mooi voorbeeld van; Terra borstelde en Rimpel kwam bek likken...Terra had daar geen trek in en trok haar neus wat op en gromde zachtjes en ging vervolgens weg bij Rimpel om in haar mand te gaan liggen. Rimpel begrijpt dat volkomen en laat haar met rust. Joep werd het op een gegeven moment wat teveel en die brulde op zijn teckel manier flink van zich af...Rimpel stond er wat dommig naar te kijken en had een klein schaafplekje aan zijn bek...heel normaal voor een pei dus ik was er niet van onder de indruk en Rimpel al helemaal niet) dat is wat hij allemaal prima rijmen kan.
Maar wat ik al wel een paar keer gezegd heb...de correctie's zoals ik die bijvoorbeeld Kaya zie geven aan honden zijn voor Rimpel teveel van het goede. Sommige andere honden zie ik ook op deze manier corrigeren.
Voor Rimpel's tere zieltje (tja..het blijft een kneusje

) is dat teveel.
ALs me dat hier in de buurt gebeurd zou ik niet per definitie pissig worden op een baas maar ik zou hem wel vertellen dat ik het niet weer wil zien dat een hond Rimpel op die manier corrigeert...dat ik liever heb dat ze de hond uit mijn buurt houden.
Ik zou behoorlijk bang zijn dat het een flinke impact op Rimpel's gedrag zou hebben...veelste bang dat ik straks weer met een gestresste hond zit.
PLUS de bijkomstigheid dat Rimpel om het minste of geringste open ligt...Een correctie die flink gegeven wordt kan voor Rimpel inhouden dat hij overal al schaafwondjes, plekjes en sneetjes heeft. Als hij flink omver gegooid wordt heeft hij waarschijnlijk al schaafwonden aan zijn pootjes, komt hij op een lullig takje terrecht met wat scherpe uitsteeksels dan heeft hij een gaatje en schampt hij langs een boomje dan kan er een flinke schaafwond ontstaan.
En dan zit ik weer dagen te smeren met zalfjes...
Het is wel oppervlakkig, maar mooier wordt ie er niet van