Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ei en botten?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

patricia20
Vaste gebruiker

ei en botten?

Ongelezen bericht door patricia20 »

beetje raar onderwerp zoals het is geschreven,maar kon even niks anders bedenken.

ik wilden vandaag dus mijn 2 honden allebei een ei geven,maar wilden eerst nog even het 1 en ander lezen.
nu kwam ik een verhaal tegen over een man die zijn honden rauwe eieren liet eten,.
en een ander verhaal zei dat je het eiwit rauw gegeten moest worden, maar het eiwit zelf wel even gekookt moest worden? :denken:
ik snap er niks meer van eigenlijk,...
ik dacht namelijk dat heel het ei gewoon rauw gegeven mocht worden?
en wat als je een ei wel rauw geeft?
wat kan er dan gebeuren ?

2 de vraag :p
ik geef mijn honden nu sinds kort kippennekken,alleen vind ik het toch nog wel een beetje eng,met die botjes, aangezien ik spooky no way uit mijn hand kan laten eten, (geprobeert en ze heeft in mijn vinger gebeten,auw,niet express,maar ze is zooooooo gulzig dan!)
zou ze het dus in 1 keer inslikken.
kan ik ze niet gewoon ribben van een lam ofzo geven?
iets wat groter is zeg maar, en dan zodra ze het kaal hebben gegeten weg halen?
dat lijkt me eigenlijk wel een goed plan?
of zit ik er nu helemaal naast ?

alvast bedankt :D
***chicka en spooky ***
Afbeelding
Patricia Fotografie
brenjomi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door brenjomi »

over het ei gesproken, dat kan je gewoon rauw geven, heb het vanmiddag ook gedaan (zie het topic onder het kopje ei??) en dickie leeft nog :wink:
gewoon het rauwe ei geven (wel buiten zou ik doen) dickie ging eerst even spelen en het daarna leegzuigen :mrgreen:

er staan ook foto's in de fotohoek (dickie en het ei)

succes ermee
groetjes brenda & een pootje van dick en dunya
Afbeelding
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

Een teveel aan rauw ei is niet goed, maar verder is rauw het beste :ok:

Ik zou eerst een halve kip geven (1.99 bij de lidl),en als ze dat gewend zijn een lamsrib! Nog even een tussenstap!
patricia20
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door patricia20 »

bedankt voor de tips!

ze hebben het ei gegeten,en chicka vond het maar een raar ding en wilden er niet veel van weten.
spooky daarintegen, werd helemaal hyper en heeft het ei zo opgegeten haha.

en over de botjes.
ik ben juist zo bang dat ze blijven hangen in de keel,gehemelte,of kiezen ofzo.
dus daarom dacht ik aan en lamsrib,zodat als die kaal is, ik hem weg kan gooien ?

ik ben echt een muts :N:
***chicka en spooky ***
Afbeelding
Patricia Fotografie
Femmel
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Joy krijgt ook weleens een rauw ei, maar ik haal hem wel uit de schaal!

Als ik hem niet uit de schaal haal dan gaat ze er namelijk overheen liggen rollen... :N: En 27kg hond bovenop een rauw ei? Het resultaat laat zich raden! :mrgreen:
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Ester&Lara

Nou, Lara doet 4 happen over een lamsnek en dan is het weg hoor :eek:
Ik zou het nog even bij kip houden,tenzij ze goed kauwen!
TessVanT
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door TessVanT »

Ester&Lara schreef:Een teveel aan rauw ei is niet goed, maar verder is rauw het beste :ok:

Ik zou eerst een halve kip geven (1.99 bij de lidl),en als ze dat gewend zijn een lamsrib! Nog even een tussenstap!
Hallo, kun je me zeggen wat TEveel ei is? Hoeveel mag ik mijn hond geven? Waarom is TEveel rauw ei niet goed?
Ester&Lara

TessVanT schreef:
Ester&Lara schreef:Een teveel aan rauw ei is niet goed, maar verder is rauw het beste :ok:

Hallo, kun je me zeggen wat TEveel ei is? Hoeveel mag ik mijn hond geven? Waarom is TEveel rauw ei niet goed?
Omdat er avidine in rauw eiwit zit en dit bind zich met biotine.(een vitamine B) Hierdoor kan dit niet opgenomen worden en dit zou kunnen leiden tot een tekort aan biotine in het lichaam vd hond

Voor grote honden max. 5 eieren. is mijn mening
TessVanT
Vaste gebruiker

Ester&Lara schreef:
TessVanT schreef:

Omdat er avidine in rauw eiwit zit en dit bind zich met biotine.(een vitamine B) Hierdoor kan dit niet opgenomen worden en dit zou kunnen leiden tot een tekort aan biotine in het lichaam vd hond

Voor grote honden max. 5 eieren. is mijn mening
Maar in eigeel zit toch heel veel biotine?
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

patricia20 schreef:dus daarom dacht ik aan en lamsrib,zodat als die kaal is, ik hem weg kan gooien ?
Hoi Patricia,

Ook die rib kunnen ze lekker opeten, hoor. :wink:
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

TessVanT schreef:Maar in eigeel zit toch heel veel biotine?
Inderdaad, dus in principe weegt het tegen elkaar op en is de combinatie erg gezond.
Afbeelding
TessVanT
Vaste gebruiker

Sennaruby schreef:
Inderdaad, dus in principe weegt het tegen elkaar op en is de combinatie erg gezond.
Maar als de combinatie erg gezond is en het biotine in eigeel er voor zorgt dat er, nadat het biotine heeft gebonden met avidine, nog genoeg biotine over blijft: waarom zijn teveel eieren dan slecht?
Ester&Lara

TessVanT schreef:
Sennaruby schreef:
Maar als de combinatie erg gezond is en het biotine in eigeel er voor zorgt dat er, nadat het biotine heeft gebonden met avidine, nog genoeg biotine over blijft: waarom zijn teveel eieren dan slecht?
:roll:

Omdat je onder andere moet voeren met gezond verstand en je zelf ook geen tien eieren per week eet bijvoorbeeld.

Omdat alles waar een te voor staat sowieso niet goed is.

Omdat het in de natuur ook niet voorkomt dat een hond of wilde carnivoor een heel nest met eieren vind bijvoorbeeld.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Ester&Lara schreef:[
Omdat het in de natuur ook niet voorkomt dat een hond of wilde carnivoor een heel nest met eieren vind bijvoorbeeld.
dat laatste denk ik dus wel.
ik was er net op tijd bij voordat Luca 10 eendeneieren wilde veroberen in mijn volkstuintje
Laatst gewijzigd door ien op 27 mar 2006 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Ester&Lara schreef:Omdat het in de natuur ook niet voorkomt dat een hond of wilde carnivoor een heel nest met eieren vind bijvoorbeeld.
Niet? :denken:
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Ester&Lara schreef:
TessVanT schreef:
Sennaruby schreef:

Omdat je onder andere moet voeren met gezond verstand en je zelf ook geen tien eieren per week eet bijvoorbeeld.

Ik at 40 eieren per dag en ik leef nog steeds :mrgreen:

Dus omdat het in de natuur niet voorkomt is het niet goed??rare theroie
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Scooby schreef:
Ester&Lara schreef:Omdat het in de natuur ook niet voorkomt dat een hond of wilde carnivoor een heel nest met eieren vind bijvoorbeeld.
Niet? :denken:

Ja vond dat ook al vaag, als een wilde hond een nest vind gaat het op ook en of het elke dag feest is dat zal wel niet zo zijn, maar geef ze maar de kans en dan gaat het elke dag naar binnen lijk me zo dan?
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Rob* schreef:Ik at 40 eieren per dag en ik leef nog steeds :mrgreen:
Donderju :N:
Alleen al de tijd die je kwijt bent om 40 eieren naar binnen te werken haha. En ik wordt plaatsvervangend misselijk bij het idee alleen al :smile:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Rob* schreef:
Ester&Lara schreef:
TessVanT schreef:
Sennaruby schreef: Inderdaad, dus in principe weegt het tegen elkaar op en is de combinatie erg gezond.

Ik at 40 eieren per dag en ik leef nog steeds :mrgreen:

Dus omdat het in de natuur niet voorkomt is het niet goed??rare theroie
At jij het wit en het geel ?

Het lijkt mij trouwens ook dat een wilde hond juist wel in één keer heel veel eieren zal vinden en verorberen. Maar dan niet dagelijks natuurlijk.
Bovendien liggen eieren er niet het hele jaar rond dus wat hij dan teveel binnen zal krijgen zal de rest van het jaar weer niet meer gebeuren.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
TessVanT
Vaste gebruiker

Ester&Lara schreef:
TessVanT schreef:
Sennaruby schreef:

Wat vreemd om gelijk met je ogen te gaan rollen. Ik stel gewoon een vraag! Nog vreemder aangezien jij hier een uitleg geeft die niet correct is!

Ik eet zelf ook niet iedere dag rauwe kippen en rauw vlees trouwens, dus als ik zo'n vergelijk door moet gaan trekken, dan blijft er van jouw theorette helemaal weinig over.

Waarom zou een wolf of coyotte geen heel nest tegenkomen?
Laatst gewijzigd door TessVanT op 28 mar 2006 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ikzelf geef mijn honden ieder ongeveer 2 rauwe eitjes per week. Van meer krijgen ze soms wat slappere ontlasting. Ik zou het dus ook af laten hangen van hoe je hond erop reageert en niet overdrijven met de hoeveelheden.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
TessVanT
Vaste gebruiker

Sennaruby schreef:Ikzelf geef mijn honden ieder ongeveer 2 rauwe eitjes per week. Van meer krijgen ze soms wat slappere ontlasting. Ik zou het dus ook af laten hangen van hoe je hond erop reageert en niet overdrijven met de hoeveelheden.

Groetjes,

Fieke
Hallo Fieke, ik wil ook niet eigenwijs zijn en mijn hond volproppen met eieren hoor. Ik wil ook geloven dat je niet teveel ei moet voeren en dat je moet aankijken hoe je hond erop reageert. Ik wilde alleen begrijpen waarom teveel ei niet goed is en waarom 5 eieren dan teveel is (begrijpen doe ik het nog steeds niet echt). Dus dank je. Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik mijn hond 2 eitjes per week geef.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik geef 3/4 eieren in de week. 2 mix ik door wat groentemix en 2 geef ik met schaal en niks erbij. Bepaalde stoffen (dacht de biotine) uit een ei kunnen de opname van stoffen uit bv. vlees beïnvloeden, vandaar dat ik het ook apart geef.

Mijn honden vinden in de natuur verdacht veel nesten, die ze ook vakkundig leeghalen als ik niet op tijd ben. Dan krijgen ze uiteraard geen extra eitje meer. :mrgreen:
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor :wink: Ik weet helaas ook niet precies waarom teveel ei niet goed is. Het werkt bij mijn honden in ieder geval laxerend, maar met twee eitjes gaat het prima. Ik geef ze apart, want in combinatie met orgaanvlees of groentemix werkt het hier helemaal laxerend. Kwestie van uitproberen! Succes!

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Ester&Lara

Oke,nog 1x maal een antwoord en dan laat ik het erbij

Er zijn maar een paar wilde carnivoren die echt bewust op zoek gaan naar eieren , en dat zijn onder mee bepaalde vossensoorten. Alle andere zijn toevallige encouters.

Verder nog even over de eieren van vogels die op de grond broeden,er zullen er in de natuur heus niet veel zijn die meer dan 6 eieren per legsel hebben.
Bovendien, dat is maximum twee , hooguit drie maanden per jaar dat in de vrije natuur grondbroeders nestelen. Vandaar 5 eieren!

Het is volkomen onnatuurlijk dus, om je hond meer eieren te geven. En hoe meer je afwijkt van de natuur...
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Ester&Lara schreef:Oke,nog 1x maal een antwoord en dan laat ik het erbij.
Hoi Ester,

Je houdt er niet echt van als mensen het niet met je eens zijn, hè?
Ester&Lara

Scooby schreef:
Hoi Ester,

Als er één iemand is die veel discussiert op forums dan ben ik dat wel. Ik ben wel uitgepraat. Ik vind het onnatuurlijk, dus ik zou het niet doen. Een TEveel is natuurlijk nooit goed :wink: Maar iedereen moet het zelf weten natuurlijk :ok:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Ester&Lara schreef:
Scooby schreef:
Hoi Ester,

Als er één iemand is die veel discussiert op forums dan ben ik dat wel.
Hoi Ester,

Als ik heel eerlijk ben, vind ik de stelligheid waarmee je dingen formuleert niet een vorm van discussieren...?!
TessVanT
Vaste gebruiker

Ester&Lara schreef:Oke,nog 1x maal een antwoord en dan laat ik het erbij

Er zijn maar een paar wilde carnivoren die echt bewust op zoek gaan naar eieren , en dat zijn onder mee bepaalde vossensoorten. Alle andere zijn toevallige encouters.

Verder nog even over de eieren van vogels die op de grond broeden,er zullen er in de natuur heus niet veel zijn die meer dan 6 eieren per legsel hebben.
Bovendien, dat is maximum twee , hooguit drie maanden per jaar dat in de vrije natuur grondbroeders nestelen. Vandaar 5 eieren!

Het is volkomen onnatuurlijk dus, om je hond meer eieren te geven. En hoe meer je afwijkt van de natuur...
Nou Esther, bedankt voor de uitleg hoor :ok:! Deze uitleg klinkt in ieder geval een stuk aannemelijker de foutieve informatie over de avidine waar je in 1e instantie mee kwam!

Overigens ben ik heel benieuwd of je dat natuurlijke ook doortrekt. Je geeft je hond zeker nooit bio-industriekip. Of ander bio-industrievlees?
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Een hond mag elke 5 kilo van zijn lichaamsgewicht een ei. Dat wil zeggen Stanley is 36 kilo en zou 7 eieren in de week mogen, zonder enige vorm van schade en overdaad aan te richten. Dat geef ik niet, want ze krijgen maar 3/4 eieren in de week.

Hoogwaardige 'fatty acids' zijn onontbeerlijk en juist met rauw voeren probleem voorkomend op verschillende gebieden.
Sorry Esther, ik probeer je niet neer te sabelen wat het geven van hoeveelheid eieren betreft. Maar het heeft wel degelijk veel waarde. :wink: Ik heb me laten vertellen dat 1 rauw ei vergelijkbaar is met een hele prooidiermaaltijd, maar of dat klopt?

http://www.lowchensaustralia.com/health/eggs.htm
http://www.preciouspets.org/newsletters ... e-diet.htm
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”