Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Was ik weer....; blaffen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Was ik weer....; blaffen

Ongelezen bericht door Moos »

Het blaffen van Bram in huis gaat heel erg goed. Hij heeft ondertussen wel door dat ik niet reageer op 'jengelgeblaf'. Hij slaat wel aan als er iemand op de deur klopt, maar dat is kort, en niet erg hard. Verder reageert hij niet als de bovenburen met schoenen over het parket lopen, of midden in de nacht pratend langs mijn slaapkamer lopen, of de trap op en af rennen. Schijnbaar herkent hij al deze geluiden als normaal; godzijdank. :mrgreen: :wink:
Als mijn moeder hem op komt halen blaft hij een paar keer als ze voor de deur staat (het is ook nog maar 3 keer voorgekomen dat zij de hondjes op kwam halen). Als ik thuiskom als ze alleen zijn geweest blaft hij helemaal niet, wat hij in het begin wel deed. Schijnbaar herkent hij nu dus mijn voetstappen wel, maar die van mijn moeder nog niet. Tenminste, dat is de enige verklaring die ik kan bedenken. Mijn moeder loopt trouwens ook op schoenen met hakken die nogal herrie maken, en ik niet, dat zou ook nog uit kunnen maken.

Nou ja, so far so good laten we zeggen.

Alleen sinds een dag of twee begint hij buiten meer te blaffen. Hij blaft bijvoorbeeld als:

-we hier de deur uitlopen en er net iemand aankomt
-andere honden buiten blaffen (als hij binnen is reageert hij daar dus niet op, of heeeeel zelden).
-hij in de fietskar zit en er loopt een andere hond langs, of er beginnen opeens mensen te schreeuwen/gillen terwijl het verder stil was.
-aan de lijn blafte hij gisteren opeens naar een andere onbekende hond, maar met afleiden is dat al heel behoorlijk op te lossen. Dit doet hij trouwens niet als ik alleen met hem loop, maar soms opeens wel als Moos en Saar ook het rondje aan de riem meelopen.

Ondertussen ben ik er via wat internet rondspeuren wel achter dat de Coton nogal territoriaal en blafferig kan zijn, en ook eenkennig naar vreemde mensen en onbekende honden toe. Je moet alleen wel heeeel erg speuren om daar achter te komen, dus mijn moeder heeft deze info nooit gevonden in haar zoektocht naar een ras.

Maar goed, wat doen we hieraan? Dat het erin zit ben ik nu dus achter, maar ik zou het wel graag in goede banen willen leiden, en momenteel weet ik even niet zo goed meer hoe.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Gewoon doorgaan met doen of alles normaal is denk ik. Volgens mij zit hij toch weer in zo'n angstperiode qua leeftijd?

Bij Buffy ben ik gewoon maar doorgegaan met alles gewoon doen en niet op reageren werd me destijds aangeraden door kooikereigenaren. Als het heel erg stil is op straat en er komt net iemand langs als wij eruitgaan wil ze nog wel eens een blaf geven, maar verder vindt ze alles normaal. Als er iemand heel "raars" aankomt dan leidt ik af met een koekje of met stem en dan is het ook goed.

Ze heeft als pup wel regelmatig een of twee dagen gehad dat ze weer angstig leekt te reageren (aanblaffen) en ook aan het begin van haar loopsheid zag ik dat weer even terug.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:Gewoon doorgaan met doen of alles normaal is denk ik. Volgens mij zit hij toch weer in zo'n angstperiode qua leeftijd?

Bij Buffy ben ik gewoon maar doorgegaan met alles gewoon doen en niet op reageren werd me destijds aangeraden door kooikereigenaren. Als het heel erg stil is op straat en er komt net iemand langs als wij eruitgaan wil ze nog wel eens een blaf geven, maar verder vindt ze alles normaal. Als er iemand heel "raars" aankomt dan leidt ik af met een koekje of met stem en dan is het ook goed.

Ze heeft als pup wel regelmatig een of twee dagen gehad dat ze weer angstig leekt te reageren (aanblaffen) en ook aan het begin van haar loopsheid zag ik dat weer even terug.

Anne
Ik heb inderdaad ook zitten denken aan niet reageren en dan hopen dat het overgaat als hij zekerder wordt.
Aan de andere kant wil ik ook niet dat het een gewoonte wordt omdat hij het nu eenmaal steeds doet zonder dat ik het 'verbied'.
Hij wordt morgen 13 weken, dus tja, angstperiode is dat dan wel.

Zijn Kooikers ook waaks? Anders heb ik bijna een Kooiker in een hele kleine verpakking geloof ik :19: :mrgreen:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef:
Ik heb inderdaad ook zitten denken aan niet reageren en dan hopen dat het overgaat als hij zekerder wordt.
Aan de andere kant wil ik ook niet dat het een gewoonte wordt omdat hij het nu eenmaal steeds doet zonder dat ik het 'verbied'.
Bij Buffy zat er duidelijk een angstfactor in. Ze schrok en begon dan te blaffen. Alleen tegen de posbode was het beslist geen angst en daar hebben we toen wel apart op getraind met afleiden en braaf als ze haar mond hield.

Het ging haar echt om postbode, ook als we die op straat tegenkwamen ging ze te keer.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef:
Bij Buffy zat er duidelijk een angstfactor in. Ze schrok en begon dan te blaffen. Alleen tegen de posbode was het beslist geen angst en daar hebben we toen wel apart op getraind met afleiden en braaf als ze haar mond hield.

Het ging haar echt om postbode, ook als we die op straat tegenkwamen ging ze te keer.

Anne
Ik denk dat het bij Bram grotendeels angts is, en soms ook niet. Als hij vreemde honden aanblaft(e) is/was dat echt puur angst; je ziag hem dan ook schrikken en terugdeinzen.
Als hij hier voor de deur naar 1 toevallige passant blaft weet ik het niet. Ik denk dat daar ook waaksheid komt kijken. Aan de andere kant vind hij het ook wel weer wat eng, want benaderen durft hij pas als hij die persoon een tijdje heeft staan observeren (hij stopt dan ook met blaffen na een seconde of 10-20).
In de fietskar weet ik het ook niet. Als de persoon waarnaar hij blaft hem benaderd gaat hij opeens heel hard kwispelen en toenadering zoeken; net alsof hij denkt "he gelukkig, je bent toch leuk", of zoiets :denken:

Ik ben hier verder ook zo niet in thuis. Moos heeft nooit geblaft totdat hij een jaar was ofzo, en blaft nog echt heel weinig, misschien eens in de maand een keertje ofzo....
Saar blafte iets meer, maar met een week of 12 was dat bij haar eigenlijk ook helemaal weg.

Dus ik ken dit helemaal niet :19:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:een hondje van die leeftijd dat blaft, marloes, doet dat bijna altijd uit onzekerheid/angst. natuurlijk bedoel ik dan niet het vrolijke blaffen - maar al het andere geblaf.

gezien het met onzekerheid te maken heeft kan je niet of amper voorkomen (zeker niet op deze leeftijd) dat hij begínt met blaffen, en bij angst 'moet' hij daar eventjes mee doorgaan, net zoals een kind heel hard huilt als het een gat in z'n knietje heeft gevallen :19: . dan moet je ook niet aankomen met 'hou nou toch op,joh' :wink: .
Oke, ik snap 'm, denk ik :mrgreen: . Ik moet hem dus niet gaan corrigeren ofzo begrijp ik?
maar als hij even 'zijn blafje heeft gedaan' zou hij in principe na verloop van tijd (als hij wat ouder is dus) wel moeten te stoppen zijn, gewoon omdat jij het zegt (na oefenen natuurlijk).

ik zou me dus helemaal niet gaan focussen op hoe en wat en wanneer en hoe vaak hij ergens om blaft - ik zou wel heel goed gaan oefenen op het stoppen-met-blaffen-op-bevel, maar dan alleen in zeer makkelijke omstandigheden.
Als ik iets zeg in de trant van "nee Bram", dan houdt hij wel op (en dan prijs ik hem de hemel in, en is het verder ook goed). Het enige wat dan moeilijk is, is als hij een andere hond hoort blaffen die wel maar doorgaat. Dan moet ik ook wel meerdere keren vermanend "Brammmm" zeggen voordat hij echt helemaal stopt. Maar bij waaksheid bij de deur kan ik hem binnen 3 blafjes laten stoppen :wink:
Vanmiddag kwamen we een bekende hond tegen in de straat. Bram rende er blaffend op af en begon toen wild kwispelend haar bek te likken en rondjes te draaien. Het blafje klonk ook wat anders, zou dat dan een blije blaf kunnen zijn? :mrgreen:
niet teveel denken dat alles wat een pup fout doet hem zal tekenen voor het leven - als dat zo was, dan zaten we allemaal met onzindelijke, vernielende, bijtende, blaffende en ongehoorzame monsters :N: :mrgreen: .
:mrgreen: Dat denk ik ook niet zozeer hoor. Het is meer dat ik zelf nogal snel onder de indruk ben van dit soort gedrag, gewoon omdat ik dat echt totaal niet ken van Moos en Saar. En ik wil zo graag dat Bram gewoon een lekker vrolijk hondje wordt, en dan staar ik me al snel blind op dit soort dingentjes....
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
nee, zou ik in die omstandigheden idd nu nog niet doen, wel afleiden en belonen als hij (blafloze :mrgreen: ) aandacht voor je heeft.
Dat doe ik nu inderdaad. Meestal begint hij eerst wat te 'brommen' en dan kan ik hem wel afleiden en daarna belonen. En tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben is datgene wat het blaffen uitlokte alweer weg :mrgreen:
moos schreef:
lijkt me wel, ja :mrgreen: . maar ik vrees (ervaringsdeskundige :N: :mrgreen: ) dat je ergens je eisenpakketje een beetje aan zal moeten passen bij het ras. als hij blaft uit vrolijkheid kan je hem ook wel laten stoppen, maar je kan (vind ik dan) niet verwachten dat hij dat helemaal uit z'n aard bant :wink: .
Oh, nee, maar dat vind ik verder ook niet erg hoor! Van mij mag hij buiten blaffen als hij vreselijk blij is.
Zelfs het meeblaffen met andere honden buiten kan ik wel inkomen (zie, ik pas mijn eisenpakket al aan :N: :mrgreen: ).
Alleen hij hoeft geen koeien uit te kafferen, en ook niet te blaffen als er 1 iemand door de verder stille straat langs de voordeur loopt :pffff:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Gnuif..je hebt er hard naar moeten zoeken, maar dan eindelijk heb jij je keffer! :mrgreen:

En inderdaad..een hondje wat op jou let reageert niet op de omgeving! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:Gnuif..je hebt er hard naar moeten zoeken, maar dan eindelijk heb jij je keffer! :mrgreen:

In wat voor jolige bui ben jij vandaag? Ik hoef Bram iig niet voor te doen hoe hij moet waken :pffff: :mrgreen:

Ik hou niet van keffers :boos:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Moos schreef:
Eline* schreef:Gnuif..je hebt er hard naar moeten zoeken, maar dan eindelijk heb jij je keffer! :mrgreen:

In wat voor jolige bui ben jij vandaag? Ik hoef Bram iig niet voor te doen hoe hij moet waken :pffff: :mrgreen:

:mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
Moos schreef:

:mrgreen:
Het is vast mijn straf voor al dat pluizige schattige wit :jank:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef:Alleen hij hoeft geen koeien uit te kafferen, en ook niet te blaffen als er 1 iemand door de verder stille straat langs de voordeur loopt :pffff:
neeeee, dat moet-ie niet :neenee: , maar nu is dat ook alleen maar uit een kruising tussen branie en angst :wink: :mrgreen: . niet té dicht bij de koeien langslopen, dan lukt het vast wel.
Als de koeien erg dicht bij het hek staan roep ik hem vrolijk en laat hem even volgen en geef dan een koekje; dan gaat het prima. :wink:

En jij hoeft je niet te bergen hoor :mrgreen:
Afbeelding
SonMon
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door SonMon »

Wat een schattig hondje die Bram,
is het een maltezer en hoe oud(jong) is hij nu?
Ik heb ook sinds kort een maltezer, Dewey van bijna 14 weken, een reutje. Hij blaft sinds kort ook vaker, bijvoorbeeld als hij ineens iemand
in de achtertuin ziet en dan gaat hij echt te keer hoor, totdat de persoon
binnenkomt en hij ziet dat het een bekende is. Sinds een paar dagen gaat hij ook al blaffen naar andere honden. Het is zoals ik in jullie berichtjes lees een echte angst blaf denk ik. Maar even mijn vraag: hoe kan ik het beste reageren als hij blaft en ik dat niet wil, want soms gaat hij ook naar mij blaffen als ik hem wil corrigeren, net alsof hij wil zeggen, dat wil ik helemaal niet :boos:
Groetjes Sonja
SonMon
Vaste gebruiker

Hallo Moos,
Hoe gaat het nu met jou Bram en het blaffen?
Mijn Dewey kan ook goed tekeer gaan, meestal in de tuin als er iemand langs loopt of te drukke spelende kinderen.
Maar ook als er iemand thuiskomt, was/is dat bij Bram ook vaak zo?
Het lijkt ook wel alsof hij dan schrikt, dus misschien een angstblaf?
Ik probeer hem af te leiden, maar helaas lukt dat niet zo vaak,
hoe doe jij het?
Alvast bedankt voor je reactie.
Groetjes Sonja
Moos
Zeer actief

SonMon schreef:Hallo Moos,
Hoe gaat het nu met jou Bram en het blaffen?
Mijn Dewey kan ook goed tekeer gaan, meestal in de tuin als er iemand langs loopt of te drukke spelende kinderen.
Maar ook als er iemand thuiskomt, was/is dat bij Bram ook vaak zo?
Het lijkt ook wel alsof hij dan schrikt, dus misschien een angstblaf?
Ik probeer hem af te leiden, maar helaas lukt dat niet zo vaak,
hoe doe jij het?
Alvast bedankt voor je reactie.
Groetjes Sonja
Bram blaft nu alleen nog maar (soms) naar andere honden. Heeeeeel soms nog naar mensen, maar dat is als hij schrikt omdat er plotseling iemand in een rolstoel de hoek omkomt ofzo. Voorderest is dat blaffen naar mensen, koeien, paarden, fietsers er nu wel uit. :wink:

Bram slaat ook aan als er iemand langskomt (ik woon alleen, dus thuiskomen doe alleen ik, en dan blaft hij nooit). Deels waaksheid, grotendeels entousiasme. Ik doe daar niet zo heel veel aan, want hij stopt vrij snel eigenlijk.

In de tuin mag Bram niet blaffen van me; en daar ben ik heel streng in. Als er een vreemd geluid is, of een andere blaffende hond buiten en Bram blaft niet mee dan beloon ik hem uitbundig, koekjes en aaien. Als hij toch blaft in de tuin moet hij meteen naar binnen; jammer dan.
Tot nog toe werkt dat eigenlijk heel goed. Hij blaft amper in de tuin, en bij vreemde harde geluiden kijkt hij naar mij, koekje erin, en klaar.
Afbeelding
SonMon
Vaste gebruiker

Bedankt Moos voor je tip over het blaffen in de tuin,
ga ik ook proberen of dit gaat lukken met Dewey.
Ik heb er wel een nadeel bij dat 1 gezin, die achter ons woont,
steeds mee gaan blaffen als Dewey blaft, erg vervelend natuurlijk
want daardoor wordt Dewey extra boos.
Het gezin is een beetje een apart gezin, dus er iets van zeggen werkt meestal averechts, moeten we mee leven zullen we maar zeggen :mrgreen:
Nog een vraag over het wassen van maltezers, hoe vaak was jij Bram?
Onze fokker vertelde dat je het met speciale shampoo wel elke week kon doen, ik was Dewey alleen als het echt nodig is, maar toch wel om de drie weken. Nu krijg ik steeds vaker te horen dat dat teveel is voor een pup i.v.m. met zijn huidje.
Groetjes Sonja en Dewey
Moos
Zeer actief

SonMon schreef:Bedankt Moos voor je tip over het blaffen in de tuin,
ga ik ook proberen of dit gaat lukken met Dewey.
Ik heb er wel een nadeel bij dat 1 gezin, die achter ons woont,
steeds mee gaan blaffen als Dewey blaft, erg vervelend natuurlijk
want daardoor wordt Dewey extra boos.
Het gezin is een beetje een apart gezin, dus er iets van zeggen werkt meestal averechts, moeten we mee leven zullen we maar zeggen :mrgreen:
Nog een vraag over het wassen van maltezers, hoe vaak was jij Bram?
Onze fokker vertelde dat je het met speciale shampoo wel elke week kon doen, ik was Dewey alleen als het echt nodig is, maar toch wel om de drie weken. Nu krijg ik steeds vaker te horen dat dat teveel is voor een pup i.v.m. met zijn huidje.
Groetjes Sonja en Dewey
Wat lastig dat gezin dat mee gaat blaffen. Rare mensen heb je soms :denken:

Je zou kunnen kijken of je Dewey dan steeds langer af kan blijven leiden met een koekje. Beetje hetzelfde wat ik hier bij Bram met meeblaffen met andere honden gedaan heb.

Wassen zou ik persoonlijk niet heel erg vaak doen. Maar de meningen zijn daar nogal over verdeeld :mrgreen: :wink:
Sommige mensen vinden dat je best elke week met een goede shampoo kan wassen, anderen zeggen dat je dat beter niet kan doen.
Ik was ze hier als ze vies zijn, daar komt het eigenlijk op neer. Dat is denk ik zo'n 2 keer per jaar, en daarnaast worden ze dan 4 keer bij de trimster gewassen.
Maar wassen is ook niet echt mijn hobby, en ook niet die van de hondjes. :wink:
Afbeelding
SonMon
Vaste gebruiker

Moos omdat je nog online bent wil ik jou nog even iets vragen,
hoe is het met bram en het alleen blijven?
Dewey slaapt bij mijn dochter van 19 op de slaapkamer, vind ze gewoon gezellig, maar nu krijg ik steeds vaker te horen dat ik daardoor mijn hondje verpest hebt en dat hij daardoor nu niet meer alleen kan blijven.
Dewey kan inderdaad nog niet goed alleen blijven, misschien pak ik het wel verkeerd aan. Ik probeer het langzaamaan, maar als ik nog maar even de kamer uitloop begint hij al te blaffen en te piepen, ik kom pas terug als hij even stil is. Elke dag maar heel even, maar hij blijft blaffen en piepen. Ik blijf het natuurlijk proberen, maar misschien heb jij als maltezer kenner :ok: tips voor mij. Misschien nog een hond erbij nemen zal jij wel adviezeren, maar ik heb nog even aan 1 pup mijn handen vol :mrgreen: De maltezer van mijn vriendin krijg ik te logeren half mei, kan ik misschien even testen.
Groetjes Sonja
Moos
Zeer actief

SonMon schreef:Moos omdat je nog online bent wil ik jou nog even iets vragen,
hoe is het met bram en het alleen blijven?
Dewey slaapt bij mijn dochter van 19 op de slaapkamer, vind ze gewoon gezellig, maar nu krijg ik steeds vaker te horen dat ik daardoor mijn hondje verpest hebt en dat hij daardoor nu niet meer alleen kan blijven.
Dewey kan inderdaad nog niet goed alleen blijven, misschien pak ik het wel verkeerd aan. Ik probeer het langzaamaan, maar als ik nog maar even de kamer uitloop begint hij al te blaffen en te piepen, ik kom pas terug als hij even stil is. Elke dag maar heel even, maar hij blijft blaffen en piepen. Ik blijf het natuurlijk proberen, maar misschien heb jij als maltezer kenner :ok: tips voor mij. Misschien nog een hond erbij nemen zal jij wel adviezeren, maar ik heb nog even aan 1 pup mijn handen vol :mrgreen: De maltezer van mijn vriendin krijg ik te logeren half mei, kan ik misschien even testen.
Groetjes Sonja
Gewoon op de slaapkamer laten slapen; doen ze hier allemaal en ze kunnen prima alleen blijven (toen ik alleen Moos nog had sliep hij ook op bed, en hij kon ook alleen blijven).

Langzaam opbouwen is heel goed. Wat ik zou doen is een Kong kopen, daar wat lekkers instoppen en dan 2 minuten weggaan. Weer naar binnen, en net doen alsof er niks gebeurt is. Dus niet belonen omdat hij stil was of wat dan ook. En dit zo langzaam uitbouwen.
Met Moos heeft die Kong toen heel erg geholpen.

Een hond erbij nemen puur omdat je hondje van 4 maanden nog niet alleen kan zijn zou ik niet doen. Je kan hem dat prima leren met de Kong en dan steeds iets langer uitbouwen. Twee honden is natuurlijk leuk :mrgreen: , maar je moet dat niet doen puur alleen vanwege het alleen blijven :wink:
Afbeelding
SonMon
Vaste gebruiker

Bedankt Moos,
ik ben echt blij :cheer: dat iemand me kan garanderen dat het niet alleen slapen en het nog niet alleen zijn niets met elkaar te maken hebben, jij hebt de ervaring.
Ik ga nu met een gerust hart verder oefenen met het alleen zijn met Dewey, eerst de kong kopen.
Ik laat je weten hoe het gaat.
Groetjes Sonja
Moos
Zeer actief

SonMon schreef:Bedankt Moos,
ik ben echt blij :cheer: dat iemand me kan garanderen dat het niet alleen slapen en het nog niet alleen zijn niets met elkaar te maken hebben, jij hebt de ervaring.
Ik ga nu met een gerust hart verder oefenen met het alleen zijn met Dewey, eerst de kong kopen.
Ik laat je weten hoe het gaat.
Groetjes Sonja
Hondjes uit de gezelschaphonden groep zijn vaak niet de makkelijkste met alleen zijn. Het zijn niet voor niks gezelschapshondjes :wink:
Maar met Kong en dan heeeel rustig in het tempo van Dewey opbouwen moet het goed gaan komen hoor!
Ik zal het je trouwens nog sterker vertellen; Moos kon pas echt goed (leren) alleen zijn nadat ik hem 's nachts uit de gang had gehaald en hij op bed mocht slapen :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”