Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitvallen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sassie
Zeer actief

Uitvallen

Ongelezen bericht door Sassie »

Ben de EG cursus met Wolf aan het afronden.
Wolf heeft alleen de pest aan iedere hond die naar hem kijkt en dat lijkt met de week erger te worden. Ik wijt het aan het feit dat ze allemaal aan de lijn zitten.
Ik corrigeer hem stevig (verbaal) en hou hem bij me maar vraag me af hoe jullie dat zouden oplossen. Zijn er mensen die ook zo'n uitvaller hebben tijdens de cursus?
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Wat meer is wij hebben een hele groep waarvan de helft uitvalt. Dit word getraint met veel afleiden en dus ook veel clickeren. Veel aandachtsoefeningen en dit steeds uitbreiden.
Afbeelding
mister
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog, Amerikaanse stafford
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door mister »

Hier nog zo één voor hem zijn reuen toppunt van ergenis.

Ik weet niet hoe oud die van jou is.
Mister begon er mee met 16 mnd van de één op de andere dag en heel heftig zelfs teven vond hij toen niet echt fantastisch. één nadeel voor mij mister was toen ook al 70 kg. als dat boos wordt heb je (klein) probleem.

Zat toen net op ringtraining kleine zaal 15 honden "de kat dus op het spek binden" dan is het dus helemaal vervelend gelukkig een leuke groep die er wel begrip voor had. Trainde hem met een gentel leader. langs de groep lopen op een geven moment ruim door het midden en zo werd het steeds wat beter. Als hij uitviel kreeg hij van mij ongenadig op zijn hasses. Want ik bepaal wel of hij op een andere hond mag springen of niet (uiteraard nooit) als hij het goed deed beloonde ik hem met mijn stem.

Nu is hij 21 mnd ben nu zover dat ik het onder controle kan houden en een uitval voor kan zijn. maar er zijn twee reuen in het dorp die hij het daglicht niet gunt. die ontlopen we dan maar gewoon. Teven zijn geen enkel probleem meer kleine hondjes zijn trouwens nooit een probleem geweest. En reuen gaat steeds beter. Gister in het bos liep hij opeens in een groep van 6 honden waarvan 3 reuen ging perfect. (zocht het probleem niet op had mister vast maar 6 springende honden om ons heen en een eigenaar die zij dat zijn honden zich wel konden redden en dat het allemaal wel goed zou gaan... nou okee) ging echt super!

O,ja mister is altijd een stuk socialer als hij weer naar een show is geweest heledag tussen de reuen en hij geeft het vanzelf op :wink:

Sterkte ermee en hoop dat je er wat mee kunt!

Groetjes Chantal
Afbeelding
Chantal en een liefdevolle fliebber van Mister
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bij ons op de les ook veel uitvallende reuen. De trainers willen dat die eigenaren de honden afleiden (aandacht op de baas) en dat lukt steeds beter bij het sjalommen om de honden heen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sassie
Zeer actief

Gisteren ging het best redelijk. We moesten de honden voor laten komen vanaf een meter of 5 (en dan los) De trainer bleef voor de zekerheid tussen Wolf en een andere hond in staan maar Wolf had alleen aandacht voor mij :cheer:
Hij is wel een aantal keer uitgevallen maar ik was al blij dat ie niet als een gestoorde op de buurhond afging...!
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Sassie schreef:Gisteren ging het best redelijk. We moesten de honden voor laten komen vanaf een meter of 5 (en dan los) De trainer bleef voor de zekerheid tussen Wolf en een andere hond in staan maar Wolf had alleen aandacht voor mij :cheer:
Hij is wel een aantal keer uitgevallen maar ik was al blij dat ie niet als een gestoorde op de buurhond afging...!
Fijn dat het beter gaat.

Ik heb op les een enorme Hovavart reu die aldoor naar Bram gromt. Ik moet er toch niet aan denken dat die een keer bovenop mijn kleine kereltje springt :N:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

.
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 22 jun 2016 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Sassie
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Sassie schreef:Gisteren ging het best redelijk. We moesten de honden voor laten komen vanaf een meter of 5 (en dan los) De trainer bleef voor de zekerheid tussen Wolf en een andere hond in staan maar Wolf had alleen aandacht voor mij :cheer:
Fijn dat het beter gaat.

Ik heb op les een enorme Hovavart reu die aldoor naar Bram gromt. Ik moet er toch niet aan denken dat die een keer bovenop mijn kleine kereltje springt :N:
Nee dat zie ik die mensen bij mij op de cursus ook denken :wink:
En Wolf heeft de grootste hekel aan een enorme Leonberger maar dat is zo'n schatje.
Afbeelding
Sassie
Zeer actief

Aimee schreef:mooi dat het iets beter ging..
Ben is ook geweldig in het uitvallen...Maar dat word nu streng aangepakt..

gr Aimee
Ja ik pak het ook aan maar niet meer met veel verbaal geweld. Ik zeg kort en duidelijk NEE (tot vervelens toe) en daarmee bereik ik dat Wolf niet over de zeik gaat en met zijn pet gooit naar de rest van cursus. Dit heeft positieve invloed op hem merk ik. Maar ik accepteer het absoluut niet :wink:
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Als je de aandacht van je hond vraagt, of hem gaat afleiden voor hij uitvalt, bestaat de kans dat hij niet eens doorheeft dat er een andere hond voorbij komt.

Als je de aandacht van je hond vraagt, of hem gaat afleiden als hij uitvalt, ben je eigenlijk het uitvallen aan het belonen.

Als je zelf agressie inzet (verbale correctie) bestaat de kans dat je hond gaat denken dat als jij als baas agressie mag inzetten, hij dat ook mag (gedragsynchronisatie).

In alle gevallen wordt jouw probleem niet opgelost. Ik zou eens een goede gedragstherapeut (kijk bv. op http://www.gedragstherapie.info) om advies vragen. Dan kun je gaan sturen op de oorzaak van het uitvalgedrag, i.p.v. op het uitvallen zelf.
Sassie
Zeer actief

zepenko schreef:Als je de aandacht van je hond vraagt, of hem gaat afleiden voor hij uitvalt, bestaat de kans dat hij niet eens doorheeft dat er een andere hond voorbij komt.
Dat lukt wel, hem afleiden zodat ie niks doorheeft.
We zitten echter naast elkaar op bankjes en dan zit hij ogenschijnlijk heel lief tussen mijn benen. Ineens probeert hij dan naar de hond naast me te vliegen, echt heel onberekenbaar. Op zo'n moment corrigeer ik hem want dat kan ik echt niet toestaan.
Voor de beeldvorming; Wolf is wel eens fel aan de lijn als we een hond passeren die ook aangelijnd is. Verder loopt hij nagenoeg altijd los en hij is goed sociaal. Gaat bij vreemde honden de confrontatie liever uit de weg.
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Sassie schreef:
zepenko schreef:Als je de aandacht van je hond vraagt, of hem gaat afleiden voor hij uitvalt, bestaat de kans dat hij niet eens doorheeft dat er een andere hond voorbij komt.
Dat lukt wel, hem afleiden zodat ie niks doorheeft.
We zitten echter naast elkaar op bankjes en dan zit hij ogenschijnlijk heel lief tussen mijn benen. Ineens probeert hij dan naar de hond naast me te vliegen, echt heel onberekenbaar. Op zo'n moment corrigeer ik hem want dat kan ik echt niet toestaan.
Voor de beeldvorming; Wolf is wel eens fel aan de lijn als we een hond passeren die ook aangelijnd is. Verder loopt hij nagenoeg altijd los en hij is goed sociaal. Gaat bij vreemde honden de confrontatie liever uit de weg.
Als hij het helemaal niet doet terwijl hij los is en alleen maar als hij aan de lijn zit, dan zit daar dus iets in, waardoor hij uitvalt. Dat kan bv. een nare koppeling aan de lijn zijn (ooit een keer aangevallen aan de lijn, gecorrigeerd aan de lijn, oid) of bv. het idee dat hij jou moet beschermen (dan zit er ook iets in jullie dominantierelatie niet goed).

Maar wat het precies is kun je pas zeggen als je ziet op welke momenten en hoe hij uitvalt, hoe jullie relatie is etc. Dus daar kan ik vanaf hier niks over zeggen. En als je niet weet wat er precies aan de hand is, kun je ook niet zeggen wat je moet doen om het op te lossen.

En wat ik met mijn vorige post wilde zeggen, is dat je door afleiden het probleem eigenlijk niet oplost, maar alleen de uiting van het probleem aanpakt (het uitvallen). Hij valt namelijk uit met een reden. Als je die reden weet (bv. angst voor andere honden of het idee dat jij beschermt moet worden) dan kun je daar iets aan gaan doen, zodat de reden om uit te vallen verdwijnt. Dan ben je probleemgedrag aan het oplossen. Anders ben je symptomen aan het bestrijden.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

.
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 22 jun 2016 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Nynke en Wolly
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nynke en Wolly »

juist niet tijdens de cursus maar thuis ben ik altijd te laat met het vragen en eigenlijk het krijgen van zijn aandacht.
Afbeelding
groetjes Nynke en Wolly.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”