Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geen shows mogen lopen bij slechte gezondheid

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Geen shows mogen lopen bij slechte gezondheid

Ongelezen bericht door Tamara. »

Dit is iets wat ik me al een tijdje afvroeg, en n.a.v. dit http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=86461 topic wilde ik deze vraag toch hier stellen om te kijken hoe de rest er over denkt :mrgreen:

Op shows wordt er alleen maar gekeken naar exterieur en niet naar de gezondheid van het ras. Als de hond er perfect uitziet, maar hij heeft heupen die om te huilen zijn, vind ik dat geen goede vertegenwoordiger van het ras en zou hij daarom alleen al geen U of ZG mogen krijgen.

Hoe denken jullie daar over of hoe wordt daar bij shows mee omgegaan?
Laatst gewijzigd door Tamara. op 11 apr 2006 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Tamara.
Zeer actief

*EDIT* ik heb even de topictitel aangepast, ik was aan 2 dingen tegelijk aan het denken, en het blijkt maar weer dat ik dat beter niet kan doen :mrgreen:

Vorige topictitel was "alleen op shows mogen komen als je wilt fokken"
Marion.

Re: Alleen op shows mogen komen als je wilt fokken met je ho

Ongelezen bericht door Marion. »

Tamara en Bowie schreef:Op shows wordt er alleen maar gekeken naar exterieur en niet naar de gezondheid van het ras. Als de hond er perfect uitziet, maar hij heeft heupen die om te huilen zijn, vind ik dat geen goede vertegenwoordiger van het ras en zou hij daarom alleen al geen U of ZG mogen krijgen.

Hoe denken jullie daar over of hoe wordt daar bij shows mee omgegaan?
Ze kijken niet alleen naar het exterieur natuurlijk, ook naar gangwerk en naar gedrag in de ring :wink:

En of hij dan geen U of ZG mag krijgen als hij zware HD heeft, maar wel een gangwerk heeft waar je U tegen zegt... tja, ik vind dat dat wel moet kunnen. Het gaat over het uiterlijke voorkomen, en niet of het een goede fokhond is :19:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

mmm

opzich ben ik het met de "stelling" eens : een show is er voor honden waar igg fokplannen mee zijn, daar bedoel ik mee, om te bekijken hoe je hond ervoor staat in het ras, of de hond iig qua exterieur fokwaardig is...

zo vind ik het dus ook vaak onzin om met gecastreerde teven te blijven showen, of steriele reuen, ik bedoel, je fijn als dat mooie honden zijn, maar wat heb je dan verder aan dat gegeven? tuurlijk snap ik dat het bv als fokker leuk is om een fokproduct kampioen te maken.. of om die hond iig te laten zien. ook al is de hond om andere redenen niet meer geschikt voor de fok, maar toch, dan show je die hond een paar keer en klaar, daar blijf je niet mee leuren, althans dat is dus mijn mening.

alleen showresultaten zijn natuurlijk niet genoeg om een hond een fok hond te maken, en als het bv een hond is die nu kunstheupen/knieen of wat dan ook heeft omdat de "originele"verrot waren? en die word wel kampioen? dan praat je dus in mijn ogen alleen maar over een hele subjectieve kampioen... en persoonlijk zou ik zo'n hond ook niet op de show zetten... :wink:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:*EDIT* ik heb even de topictitel aangepast, ik was aan 2 dingen tegelijk aan het denken, en het blijkt maar weer dat ik dat beter niet kan doen :mrgreen:

ja :boos: daar had ik ook een beetje mijn reactie op gebasseerd :mrgreen:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Ik denk persoonlijk niet dat dit de juiste plaats is voor dit topic aangezien het showen van een niet gezonde hond niets met fokken te maken heeft. Wel is het iets waar over te discussiëren is.
Zelf heb ik er geen moeite mee. Sterker nog, ik heb het zelf gedaan. Jari had volgens de röntgenfoto's zwaar hd (D2/E1), maar hij had daar in het geheel geen last van. Mijn moeder en ik vonden shows leuk en gezellig en zijn dus met beide honden diverse keren naar shows geweest. En daar scoorde hij dus op zijn exterieur uitmuntend. Want geen keurmeester heeft röntgenogen en dus kan ie alleen maar het uiterlijk beoordelen. Daar zijn keurmeesters tenslotte voor opgeleid.
Showen vind ik geen probleem, je moet zo'n hond alleen niet voor de fok inzetten.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

yamie schreef:
Tamara en Bowie schreef:*EDIT* ik heb even de topictitel aangepast, ik was aan 2 dingen tegelijk aan het denken, en het blijkt maar weer dat ik dat beter niet kan doen :mrgreen:

:mrgreen: Maar ik vind dat het een wel met het ander te maken heeft :wink:

Ik snap heel goed dat een fokker wilt weten hoe zijn eigen gefokte honden gekeurd worden, en dat is ook heel belangrijk maar mijn persoonlijke mening van en show is om uiteindelijk een hond in te zetten voor de fok en daar mag best wel wat strenger mee worden omgegaan :wink:

Vraagje ook voor de fokkers onder jullie. Vragen jullie aan de nieuwe pupeigenaren om 1 of 2 keer mee te doen aan een show om te weten wat er uiteindelijk van je nest is geworden?
Tamara.
Zeer actief

Branka schreef:Ik denk persoonlijk niet dat dit de juiste plaats is voor dit topic aangezien het showen van een niet gezonde hond niets met fokken te maken heeft.

Daar heb je gelijk in, maar in mijn 2e berichtje kun je lezen waar dat aan ligt :wink:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:
yamie schreef:

:mrgreen: Maar ik vind dat het een wel met het ander te maken heeft :wink:

Ik snap heel goed dat een fokker wilt weten hoe zijn eigen gefokte honden gekeurd worden, en dat is ook heel belangrijk maar mijn persoonlijke mening van en show is om uiteindelijk een hond in te zetten voor de fok en daar mag best wel wat strenger mee worden omgegaan :wink:

Vraagje ook voor de fokkers onder jullie. Vragen jullie aan de nieuwe pupeigenaren om 1 of 2 keer mee te doen aan een show om te weten wat er uiteindelijk van je nest is geworden?
nou om te weten hoe en wat met een nest hoeven ze van mij niet perse op de show, en sommige liever gewoon niet :smile:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik denk dat shows meer inhouden (tegenwoordig zeker) dan alleen bekijken of dieren geschikt zijn voor de fok.
Dan zouden er ineens nog maar 10% van de nu aanwezige honden rondlopen denk ik, omdat niet alleen (potentiële) fokkers hun honden uitbrengen op een show.
Voor mij is een show ook een plek waar mensen naartoe kunnen komen om meer over een ras te weten te komen, en verschillende rassen tegelijkertijd te kunnen zien, om hierdoor mede een betere keuze te kunnen maken als er aan gedacht wordt om een hond te nemen.

Lang voordat ik met fokken bezig was, kwam ik al graag op shows. Omdat ik heel graag meer over hondenrassen wilde weten, en omdat ik het leuk vond om de hele dag tussen de honden te lopen en zo de sfeer te proeven.
Dus wat mij betreft zijn shows voor iedereen die wil weten of zijn hond (of hij of zij er nou mee wil fokken of niet) aan de rasstandaard voldoet.

Wat betreft het alleen mogen meedoen aan shows als je hond bewezen gezond is heb ik ook wel een mening. Showen op zich is al behoorlijk prijzig tegenwoordig. Als je iedereen zou verplichten om de bij het ras benodigde gezondheidstesten te laten doen voordat je aan een show zou mogen deelnemen, decimeer je het aantal ingeschreven honden nog meer. Hoe zou je het willen doen bij buitenlandse honden dan, sommige bij ons verplichte testen bij bepaalde rassen zijn in het buitenland helemaal niet vereist, en andersom.

Persoonlijk zou ik niet snel een hond uitbrengen waarvan ik wist dat hij zware HD of ED had. Maar dat moet ieder voor zich weten denk ik.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Als alleen de honden komen waar mee gefokt gaat worden dan kan het zijn dat er helemaal geen vertegenwoordigers zijn van bepaalde rassen op shows!

Er komen toch ook veel bezoekers naar shows toe om bepaalde hondenrassen in het echt te bekijken, simpel weg omdat er niet zo veel van zijn.

Mooie honden (waarvan de gezondheid het niet toe laat om er mee te fokken) mogen van mij op shows best het ras vertegenwoordigen.

Ik vind het een schoonheidswedstrijd, fokken is een hele andere zaak.
Dan moet er serieus naar de gezondheid gekeken worden, en een ZG hond kan ook heel waardevol voor het ras zijn. Maar dat is een andere discussie.
mister
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog, Amerikaanse stafford
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door mister »

De fokker waar ik Mister weg heb vroeg of ik er bezwaar tegen zou hebben om 1 of 2 keer een show met hem te lopen. omdat ze een hoge verwachting van de gemaakte combinatie had. Het was trouwens geen moeten. Vind het erg leuk en ga er ook mee door.
Afbeelding
Chantal en een liefdevolle fliebber van Mister
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Geen shows mogen lopen bij slechte gezondheid

Ongelezen bericht door Eline* »

Tamara en Bowie schreef:Op shows wordt er alleen maar gekeken naar exterieur en niet naar de gezondheid van het ras. Als de hond er perfect uitziet, maar hij heeft heupen die om te huilen zijn, vind ik dat geen goede vertegenwoordiger van het ras en zou hij daarom alleen al geen U of ZG mogen krijgen.
Ik ben het helemaal met je eens! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Het is volgens mij voor veel mensen heel moeilijk om nee te zeggen tegen een dekking als je hond het super doet op show maar de gezondheid het niet toelaat om de fokken. Dus wat dat betreft heb je wel een goed punt. Alleen ik heb nu een aantal shows gelopen voor de lol en als de portomonnee het weer toelaat ga ik weer. Gewoon omdat ik het onwijs gezellig vind en de hondjes het ook leuk vinden om samen op stap te gaan. Als ik eerst de heupen patella en ogen zou moeten laten testen zou het lolletje eraf zijn. Plus dat je dan voor de 12 a 18 maanden eigenlijk niet zou kunnen showen. Dus op zich vind ik de insteek goed alleen moet het dan anders uitgevoerd worden.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Eline* schreef:
Klinkt leuk inderdaad, maar hoe moet een keurmeester dat zien in de ring?
Ik ken honden die qua heupen absoluut niet geschikt zijn om mee te fokken (en dan praat ik over C of D-heupen), maar waar je aan het gangwerk echt niet ziet dat er wat aan de hand is.
Een keurmeester is geen dierenarts en heeft ook geen rontgen-ogen... :19:

Ik zou persoonlijk als ik zo'n hond zelf zou bezitten gewoon niet naar shows toe gaan, maar dat even terzijde. :wink:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

**Tamara** schreef:Het is volgens mij voor veel mensen heel moeilijk om nee te zeggen tegen een dekking als je hond het super doet op show maar de gezondheid het niet toelaat om de fokken.
Dit snap ik niet eerlijk gezegd. Waarom zou een reu-eigenaar die van zijn eigen hond weet dat hij (bijvoorbeeld) te slechte heupen heeft om mee te mogen fokken toch akkoord gaan met een dekking?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
Eline* schreef:
Klinkt leuk inderdaad, maar hoe moet een keurmeester dat zien in de ring?
Ik ken honden die qua heupen absoluut niet geschikt zijn om mee te fokken (en dan praat ik over C of D-heupen), maar waar je aan het gangwerk echt niet ziet dat er wat aan de hand is.
Een keurmeester is geen dierenarts en heeft ook geen rontgen-ogen... :19:

Ik zou persoonlijk als ik zo'n hond zelf zou bezitten gewoon niet naar shows toe gaan, maar dat even terzijde. :wink:
precies......... zo denk ik er ook over....... en dat bedoelde ik ook in een eerdere reactie van mij, een hond waarvan je weet dat hij/zij iets mankeert? zou ik niet showen, maar idd terzijde...

en idd een keurmeester kan dit niet zien... dus behoor je als fokker een verantwoordelijkheid te nemen en.......... dan kom ik even terug op de vorige post......
yamie
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
**Tamara** schreef:Het is volgens mij voor veel mensen heel moeilijk om nee te zeggen tegen een dekking als je hond het super doet op show maar de gezondheid het niet toelaat om de fokken.
Dit snap ik niet eerlijk gezegd. Waarom zou een reu-eigenaar die van zijn eigen hond weet dat hij (bijvoorbeeld) te slechte heupen heeft om mee te mogen fokken toch akkoord gaan met een dekking?
geld geld en status suzanne....

daarom is het ook zo veraderlijk ..... er zijn heus een boel eerlijke fokkers, maar ook een boel oneerlijke en die oneerlijke "geilen"op de mensen die afkomen op de reu die de titels haalt.....en goh hd/ed/patella/oog uitslagen worden dan of vergeten ( nauwelijks) maar wel vervalst of verzwegen... en echt..... mensen trappen erin....... die zien een reu die veel wint, die er prachtig uit ziet en hoppa..
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

yamie schreef:
LongFields schreef:

daarom is het ook zo veraderlijk ..... er zijn heus een boel eerlijke fokkers, maar ook een boel oneerlijke en die oneerlijke "geilen"op de mensen die afkomen op de reu die de titels haalt.....en goh hd/ed/patella/oog uitslagen worden dan of vergeten ( nauwelijks) maar wel vervalst of verzwegen... en echt..... mensen trappen erin....... die zien een reu die veel wint, die er prachtig uit ziet en hoppa..
Ik geloof dat ik wel heel naïef ben dan... :denken:
Als ik een teefje heb, getest en wel, en ik zie een leuke reu op een show die alle prijzen wint en waar ik graag een dekking van zou willen, dan is toch het eerste waar ik naar vraag de resultaten van gezondheidstests? En als die er niet zijn zullen ze er alsnog moeten komen voor ik besluit de hond te willen gebruiken. Als ze er wel zijn en ze zijn niet goed, pieker ik er niet over om de reu te gebruiken, ik zou wel gek zijn! Als er in mijn nest problemen ontstaan met erfelijke afwijkingen ben ik als fokker de sigaar en kan ik allerlei extra kosten gaan maken.
En dat voor een beetje status? :denken: Nee, dank je wel!
yamie
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
yamie schreef:
LongFields schreef:

Ik geloof dat ik wel heel naïef ben dan... :denken:
Als ik een teefje heb, getest en wel, en ik zie een leuke reu op een show die alle prijzen wint en waar ik graag een dekking van zou willen, dan is toch het eerste waar ik naar vraag de resultaten van gezondheidstests? En als die er niet zijn zullen ze er alsnog moeten komen voor ik besluit de hond te willen gebruiken. Als ze er wel zijn en ze zijn niet goed, pieker ik er niet over om de reu te gebruiken, ik zou wel gek zijn! Als er in mijn nest problemen ontstaan met erfelijke afwijkingen ben ik als fokker de sigaar en kan ik allerlei extra kosten gaan maken.
En dat voor een beetje status? :denken: Nee, dank je wel!
nee jij bent zo niet, ik ook niet, maar ze zijn er wel .......
en ik ken en weet honden die als dekreu gebruikt worden , waarvan ik WEET dat bepaalde uitslagen niet bij die hond horen, maar ja die hond is kampioen..en ik zeg dus niet dat er vreselijke slechte uitslagen bij die hond horen, maar wel iets minder dan word voorgedaan... want tja anders haken er mensen af..

er zijn zoveel fokkers die puur en alleen een afspraak maken met reu eigenaren waarvan de reu titels heeft.....alleen om de titels want verder weten ze niks

ik heb ook een reutje, het eerste telefoontje wat ik kreeg over hem was : hey jij hebt een import, is hij Aus kampioen? :denken: ( ook errug stom, het kon niet eens qua leeftijd, maar zo zie je maar)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik persoonlijk vind het gewoon een idioot idee om een zieke hond te laten keuren en die dan een U laten krijgen :piew:

Wat is een U? Precies, een uitmuntende hond :19:

Ik vind showen met een zieke hond en die dan een U laten halen een beetje als spieken op je eind-examen en omdat je toch een net velletje opstel hebt ingeleverd en alleen daarna gekeken wordt ben jij geslaagd??? :denken:

Daarnaast vind ik een keuring van honden wel een direct verband hebben met de fokkerij. Dat is ook altijd zo geweest. Paarden keuren die op amfetamine mooie gangen tonen op de hengstendag en dan een uitmuntende beoordeling terwijl ze thuis kreupel op stal hangen vind ik net zo ziek eerlijk gezegd. :roll:

Er zijn uitzonderingen op wat ik hier noem maar dat zijn er bijzonder weinig :wink:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ik persoonlijk vind het gewoon een idioot idee om een zieke hond te laten keuren en die dan een U laten krijgen :piew:

Wat is een U? Precies, een uitmuntende hond :19:

Ik vind showen met een zieke hond en die dan een U laten halen een beetje als spieken op je eind-examen en omdat je toch een net velletje opstel hebt ingeleverd en alleen daarna gekeken wordt ben jij geslaagd??? :denken:

Daarnaast vind ik een keuring van honden wel een direct verband hebben met de fokkerij. Dat is ook altijd zo geweest. Paarden keuren die op amfetamine mooie gangen tonen op de hengstendag en dan een uitmuntende beoordeling terwijl ze thuis kreupel op stal hangen vind ik net zo ziek eerlijk gezegd. :roll:

Er zijn uitzonderingen op wat ik hier noem maar dat zijn er bijzonder weinig :wink:
ik ben het dus met je eens marc

hoewel ik het in sommige gevallen begrijp, als het puur gaat om een ras te laten zien, en dan vind ik zieke hond ook wat ' grof"gesteld ,

en ik vind deels ook dat een show er is om rassen te bekijken, maar ik vind ook dat de honden die je daar dan moet en kan zien, honden zijn die op alle gebieden een ras kunnen vertegenwoordigen.. dan zijn het er maar drie oid, dat geeft dan wel aan hoe goed je op moet passen...

een keurmeester heeft geen rontgen ogen, maar als je weet dat je hond hd/ed oid heeft? wat boeit het dan dat hij of zij een u krijgt? die hond zal zijn of haar genen toch niet verder doorgeven..( of niet moeten doorgeven)
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ik ga met Marc mee.
Een U staat voor een uitmuntende hond, een hond die dus kapotte heupen heeft o.i.d. is dus absoluut geen uitmuntende hond. Tuurlijk kan de keurmeester dat niet 'zien' maar ik snap dus ook niet dat je een hond die dus niet voldoet uitbrengt op een show.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

estelle schreef:ik ga met Marc mee.
Een U staat voor een uitmuntende hond, een hond die dus kapotte heupen heeft o.i.d. is dus absoluut geen uitmuntende hond. Tuurlijk kan de keurmeester dat niet 'zien' maar ik snap dus ook niet dat je een hond die dus niet voldoet uitbrengt op een show.
Exact wat ik ook schreef en vind! :wink
Ik wil er wel bijvoegen dat ik vind je een hond waarvan je weet dat zijn/haar gezondheid niet voldoet niet uitbrengt op een show.
Als je de heupen niet hebt laten rontgenen (simpelweg omdat je zelf (nog) geen fokplannen met je hond hebt) weet je dus niet of ze goed zijn of niet, als het gangwerk geen aanleiding tot twijfel geeft.
Maar als zoiets je wel bekend is, heeft showen in mijn ogen geen zin en ben je eigenlijk ook gewoon hypocriet bezig.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Waarom geen foto's van de honden die perse geshowed zouden moeten worden? Ga je fokken dan moet dat toch al gedaan worden dus waarom het gebrek aan rontgen-ogen van keurmeesters niet gewoon ondervangen met een goede officiele foto bij de risico-rassen?

Weten de bezoekers van de show ook meteen waar ze naar kijken, uitmuntende HD-vrije honden die niet PRA hebben en ook geen ED en cataract. Dat kijkt ook leuker en dan praten we dus ook over uitmuntende honden als ze er perfect mooi uitzien en zich erg goed gedragen :ok: Die U-tjes zijn dan ook meteen een bewijs van fokwaardigheid en dat is waarom je met je honden naar een show zou moeten gaan. Je laat je nest keuren om de vererving van de reu te volgen of je laat je fokdieren keuren op geschiktheid. In al die gevallen doet een uitslag van een test op de rasspecifieke kwalen er enorm toe.

Ga je met je huishond naar een show om een lolletje te hebben dan sta je alleen de belangrijke honden in de weg en als je hond ook nog willens en wetens ziek loopt te zijn sta je wat mij betreft de boel te flessen en ergens keur je zieke rashonden nog goed ook. Het maakt je immers niks uit dat je hond van binnen helemaal rot is, hij haalt zijn U-tje zo ook wel.

Fokkersklasse en hobby-showers zouden 2 klassen moeten zijn. Hobby-showers naast de rasloze keuring en de fokkerskeuring zonder wachtrijen met de beste keurmeesters :pffff: Dat is immers het belangrijke deel van de show :ok: :mrgreen:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

LongFields schreef:
Ik wil er wel bijvoegen dat ik vind je een hond waarvan je weet dat zijn/haar gezondheid niet voldoet niet uitbrengt op een show.
Als je de heupen niet hebt laten rontgenen (simpelweg omdat je zelf (nog) geen fokplannen met je hond hebt) weet je dus niet of ze goed zijn of niet, als het gangwerk geen aanleiding tot twijfel geeft.
Maar als zoiets je wel bekend is, heeft showen in mijn ogen geen zin en ben je eigenlijk ook gewoon hypocriet bezig.
Tsja ik zou dus ook alleen maar showen als ik fokplannen had en dan is de hond automatisch gerontgend en onderzocht op andere afwijkingen (heb het dan even over de DH). :wink:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

estelle schreef:
LongFields schreef:
Tsja ik zou dus ook alleen maar showen als ik fokplannen had en dan is de hond automatisch gerontgend en onderzocht op andere afwijkingen (heb het dan even over de DH). :wink:
Ik ben toch ergens blij dat niet iedereen er zo over denkt, anders zouden de shows wel heel erg rustig worden, omdat er toch heel veel mensen hun hond uitbrengen om te kijken of hun hond binnen de rasstandaard past, en niet om direct te weten te komen of hun hond fokwaardig is.
Dan zouden er ook veel minder verschillende rassen te zien zijn, iets wat voor aankomende hondenbezitters juist een hele goede reden is om naar een show te gaan, om meer informatie te vergaren over bepaalde rassen door hun eigenaars op de show hierover vragen te stellen.

En je hebt ook puppy- en jonge hondenklasses, die kunnen dan ook vervallen want die honden zijn zowiezo nog niet gerontgend omdat ze de vereiste minimumleeftijd nog niet hebben bereikt... :19:
Laatst gewijzigd door LongFields op 13 apr 2006 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Waarom geen foto's van de honden die perse geshowed zouden moeten worden? Ga je fokken dan moet dat toch al gedaan worden dus waarom het gebrek aan rontgen-ogen van keurmeesters niet gewoon ondervangen met een goede officiele foto bij de risico-rassen?

omdat er ook onder het jaat geshowd word, en foto's dan nog niet gemaakt zijn, puppyklas, jonge honden/jeugdklas, mar dan weet je dus nog niks en dat vind ik dus anders dan willens en wetens showen met een hond met een gebrek

Weten de bezoekers van de show ook meteen waar ze naar kijken, uitmuntende HD-vrije honden die niet PRA hebben en ook geen ED en cataract. Dat kijkt ook leuker en dan praten we dus ook over uitmuntende honden als ze er perfect mooi uitzien en zich erg goed gedragen :ok: Die U-tjes zijn dan ook meteen een bewijs van fokwaardigheid en dat is waarom je met je honden naar een show zou moeten gaan. Je laat je nest keuren om de vererving van de reu te volgen of je laat je fokdieren keuren op geschiktheid. In al die gevallen doet een uitslag van een test op de rasspecifieke kwalen er enorm toe.

Ga je met je huishond naar een show om een lolletje te hebben dan sta je alleen de belangrijke honden in de weg en als je hond ook nog willens en wetens ziek loopt te zijn sta je wat mij betreft de boel te flessen en ergens keur je zieke rashonden nog goed ook. Het maakt je immers niks uit dat je hond van binnen helemaal rot is, hij haalt zijn U-tje zo ook wel.

Fokkersklasse en hobby-showers zouden 2 klassen moeten zijn. Hobby-showers naast de rasloze keuring en de fokkerskeuring zonder wachtrijen met de beste keurmeesters :pffff: Dat is immers het belangrijke deel van de show :ok: :mrgreen:
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Ik vind het een lastige stelling. Aan de ene kant snap ik ook niet dat je met een hond naar een show gaat waar voor duizenden euro's aan verspijkerd is vanwege de slechte heupen. Voor de fokkerij heeft zo'n hond namelijk geen enkele waarde (of zou geen enkele waarde moeten hebben in ieder geval) en daar zou een show toch voor bedoeld moeten zijn. Het gevaar is ook nog eens dat mensen die zo'n hond op een show zien overwegen voor dat ras (en eventueel een pup van de winnende reu) te kiezen, terwijl ze dan geen idee hebben wat voor ellende en kosten ze te wachten staan. Als er geen gezonde exemplaren van een ras op een show zijn, zegt dat genoeg over de gezondheid van dat ras.

Maar aan de andere kant lijkt een show weer niet voor de fokkerij bedoeld, want ik heb begrepen dat als je hond door het prikkeldraad heeft gelopen, dat hij dan een U wel kan vergeten alhoewel dat prikkeldraad geen enkele consequentie heeft voor de fokgeschiktheid.

En in hoeverre is het zo dat de resultaten van een hond samenhangen met de ervaring van zijn handler? Als de handler precies weet waar hij op moet letten en getraind heeft met zijn hond, kan volgens mij een matige hond een beter resultaat halen dan een uitmuntende hond met een onervaren handler.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

ik heb nu bv een reutje , die doet het leuk op de show, geen bob, maar wel U en 1e in zijn klasse en res, ( vind ik ook genoeg hoor hahaha), maar die produceert dus geen puppen... en naar alle waarschijnlijkheid zal hij dat dus nooit doen.. ik ga dus niet meer met die hond verder showen, ondanks dat ik weet dat ik hem best ned kamp kan maken ( althans, dat denk ik, en moet ik wel redelijk wat voor showen maar oke)
want waarom zou ik dan? en in dit geval gaat het dus niet om hd/ed enz, maar feit blijft hetzelfde, geen verdere productie van de reu
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”