Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gemeen bijten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Nanuq
Vaste gebruiker

Gemeen bijten

Ongelezen bericht door Nanuq »

Nu heeft onze nanuq wel een vrij pittig karaktertje, en gebruikt zijn tandjes erg graag. Het is een pup, dus op zich niet zo abnormaal zou ik denken. Als het bijten is om aandacht, dan negeren we hem zoveel mogelijk. Gaan we met hem in 'gevecht' (dus mopperen, nekvel als het te erg wordt, dat soort dingen), dan wordt het echter alleen maar erger. En dan kan hij dus echt gemeen beginnen te bijten (lippen opgetrokken, oren plat, en echt 'snappen') :boos:
Aangezien het echt niet helpt om ons boos te maken in zo'n geval (volgens mij reageert hij dan zo uit angst), proberen we nu gewoon te merken wanneer hij vervelend begint te doen, en dan laten we hem even links liggen.
(Als er hier echter betere tips voor zijn, dan zijn die heeeel welkom!!)

Maar, mijn vraag nu eigenlijk... Gisteren was mijn vriend met Nanuq bij zijn ouders, die ook een hond hebben (klein bejaard hondje dat geen vlieg kwaad doet). Nanuq had ergens een bot van dit hondje opgescharreld, en toen m'n vriend het wou afnemen, beet Nanuq hem echt erg in zijn hand. Niet in de hand waarmee hij het bot afnam, maar in de andere. En hij werd echt boos.

Vind het heel gek eigenlijk, want hier thuis heeft hij echt geen voedselnijd of zo. Ik zit vaak met mijn handen aan zijn etensbak, ik geef hem telkens wat brokjes of vlees erbij als hij bezig is te eten, enz. Kan ook gewoon een bot afnemen als dat moet, en dan zal hij echt niet reageren.

Enig idee hoe dit nu komt? En hoe we daar eigenlijk het beste mee omgaan??
Of hoe we om moeten gaan met het (te erg) bijten in het algemeen?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

om wat voor een hond gaat het hier?

ik begrijp iig dat het om een pup gaat? ( ja dat staat in je bericht) maar hoe oud is de hond nu?

ten eerste, je kunt een situatie thuis, met zijn eten, alleen, niet vergelijken op een plek waar nog een andere hond is.. de hond kan dan zowiezo meer beschermings/verdedigings drang hebben

hoe reageren jullie?
Nanuq
Vaste gebruiker

Het gaat om een zwitserse witte herder, en hij is net 14 weken.

Hoe we reageren in het algemeen, staat hierboven een beetje. Hoe mijn vriend gisteren gereageerd heeft (ik was er niet bij) : bij zijn nekvel genomen.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Je kunt ook, als negeren van het bijtgedrag niet helpt, wat vaak zo is, iets anders aanbieden aan de pup waar wel in gebeten mag worden. Ik had altijd door het hele huis kauwstaven liggen toen ze pup waren, echt heel veel. Dus overal kon ik zo een kauwstaaf pakken om in hun bek te stoppen. :mrgreen: En op een gegeven moment dooft dat bijten in jou als baasje gewoon uit als ze een maandje of 6 a 7 zijn. Vooral als je het combineert met weglopen, of spel is afgelopen als ze dat gaan doen.

Verder pak ik, zeker in het begin, nooit iets zomaar af van een hond, of er zou direct gevaar moeten zijn ofzo, dan wel natuurlijk.

Ik ruil altijd hetgeen wat ze af moeten geven voor een frolicje ofzo. Dan krijgen ze niet het idee dat ze hun spullen/eten moeten gaan verdedigen.

Ook leer ik ze zo snel mogelijk de commando's "nee"en "los".
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Baily schreef:
Ik ruil altijd hetgeen wat ze af moeten geven voor een frolicje ofzo. Dan krijgen ze niet het idee dat ze hun spullen/eten moeten gaan verdedigen.

Ook leer ik ze zo snel mogelijk de commando's "nee"en "los".
Ik heb het zo ook gedaan met Buffy. Ruilen en bij het oefenen ook heel vaak het oorspronkelijke voorwerp weer terug geven en op die manier vanaf de eerste dag dat ze in huis was "los" aangeleerd.

Anne
Nanuq
Vaste gebruiker

Dat ruilen probeer ik ook wel als het gaat. Hier ligt ook alles vol flostouwen, speeltjes en kauwstaven, zodat ik meestal wel iets bij de hand heb. Als hij dan nog verdergaat met happen naar armen, benen, handen, dan is het spel gedaan, en laat ik hem jammeren (want dat doet hij dan, echt 'klagen' dat hij niet mag happen in ons :roll: ).

Maar zoals gisteren, dat had m'n vriend ook niet verwacht, en was geschrokken.

Nanuq weet heel goed wat 'nee' en 'los' betekent. We prijzen hem dan ook de hemel in als hij bvb een speeltje loslaat op commando. Alleen lukt dat niet als hij echt zijn zinnen op iets gezet heeft. Ik neem aan dat we ook niet alles meteen kunnen verwachten. Zoiets zal oefening nodig hebben...

Toen hij voor het eerst gemeen werd bij het bijten, dacht ik dat ik het eerst verkeerd begrepen had. Ik zag niet in hoe zo'n jonge pup (toen 8 weken) al agressie kon tonen als hij 'niet kreeg wat hij wou'.

Hoe dwing je het best respect af? Eerst kregen we inderdaad het advies er echt op in te gaan als hij te ver ging, en hem te tonen dat hij niets te vertellen had (dus nekvel, hem zo houden tot hij rustig werd, enz). Maar dat maakte het dus echt veel erger. Ik heb de indruk dat hij dan denkt dat we gek geworden zijn, en dat hij echt bang wordt, en daardoor nog eens erger bijt.
Nu ik het rustiger aanpak, en hem meer negeer, lukt het eigenlijk beter. Hij bijt minder hard, komt me meer vanzelf opzoeken, en gaat vanzelf op zijn rug voor me liggen.

Het is onze eerste eigen hond, en ik geef toe dat ik schrik heb om het helemaal verkeerd te doen. En een bijt-probleem is niet iets waarbij ik het verkeerd wil doen natuurlijk :hmmm:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Nanuq schreef: Nanuq weet heel goed wat 'nee' en 'los' betekent. We prijzen hem dan ook de hemel in als hij bvb een speeltje loslaat op commando. Alleen lukt dat niet als hij echt zijn zinnen op iets gezet heeft. Ik neem aan dat we ook niet alles meteen kunnen verwachten. Zoiets zal oefening nodig hebben...
Dat lukt meestal wel als je iets heel lekkers in de strijd gooit: kaas, rodiworst, een stuk kip, pens ga zo maar door. Daarna (en dat is heel belangrijk bij het trainen) krijgt hij het voorwerp weer gewoon terug en mag hij er verder mee spelen. Als je dat door de dag heen een paar keer doet en pas na een tijdje af en toe het oorspronkelijke voorwerp niet teruggeeft (omdat het gevaarlijk is bijvoorbeeld) hamer je de "los" heel vast in het patroon.

Anne
Baily

Dat klinkt inderdaad beter om het wat rustiger aan te pakken naar de hond toe. :wink:

Maar toen je vriend het kluifje afpakte, heeft hij toen ook geruild met iets?

Of gewoon afgepakt, wat in de ogen van de hond van hem was, en daarna ook nog een flinke correctie gegeven, in een voor de hond zijn beleving, volkomen onterechte reactie.
Baily

Trouwens, wat ik nog wel even wil zeggen is, dat ik me kan voorstellen dat het moeilijk is om zo'n eerste pup op te voeden. Zelf als iemand ervaren is valt het al niet mee.

Ik denk dat de meeste mensen regelmatig tegen zulke dingen aanlopen hoor met pups. Komt wel weer goed. :wink:
Nanuq
Vaste gebruiker

Hmm, voel me weer wat optimistischer na deze berichtjes hoor :wink:

Het is trouwens echt geen moeilijke hond, alleen op dat bijt-vlak valt het wat tegen. Hij ging zijn eerste week dat hij hier was al mooi zitten en liggen als wij het vroegen, zonder dat we daar veel voor moesten doen. Na één keer had hij al door wat de bedoeling was. Slim genoeg dus.

@Bailey: nee, hij heeft het toen met niets geruild. Hij had het misschien anders moeten aanpakken... maar ik was er dus niet bij, ik weet het ook niet juist. Ik weet dat hij vroeg het los te laten, en het wou afnemen, en toen zonder waarschuwing een paar flinke happen kreeg. En toen heeft hij de hond dus gecorrigeerd voor dat happen.
Nanuq
Vaste gebruiker

Oh ja, vergat ik nog ...

Vanaf vanavond gaat hij op cursus (tot nu toe was het vooral theoretisch). Ik hoop dat dat ook wat helpt. Ook in zijn gedrag naar andere honden toe, want hij denkt nu al dikwijls groter en beter te zijn dan veel volwassen honden die we tegenkomen (incl hooghartig geblaf, echt niet uit schrik dus).
Nanuq
Vaste gebruiker

Tja, dat hopen we dan toch hé :wink:

Het feit dat hij echt gemeen kon/kan reageren, was/is toch iets dat me erg dwars zat. Ook omdat ik het gewoon nog nooit gezien had bij de pups die ik gekend heb. Bijten, ja, volop... Maar nooit dat agressieve erbij, dat ik nu dus wel zie bij Nanuq.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt niet eens wist dat een pup het in zich had zo te reageren :roll:
Nanuq
Vaste gebruiker

Bedankt aan iedereen die tot nu toe al reageerde. Ik heb er echt wat aan hoor :wink:

Ik breng verslag uit van vorderingen of (laten we hopen van niet :neenee: ) terugvallen :mrgreen:
Zweevie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Zweevie »

Hallo Nanuq en alle anderen hier!

Ik ben blij jouw verhaal hier te lezen. Want ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem. Ik heb een zwarte labrador, hij is 10 weken nu en sinds 2 weken woont hij bij ons. Als ik jou verhaal lees dan zie ik hier identiek hetzelfde. Een brave hond, is van weinig bang, leert heel snel, maar bijt verschrikkelijk veel in je handen en benen en alles waar hij aan je kan eigenlijk. En hoe meer je er tegenin gaat, hoe meer hij bijt en dan ook echt hapt en met zijn lip opgetrokken. Als hij dit doet als hij volwassen is, hebben we een groot probleem....

Ik was dus op zoek naar oplossingen of tips hier op het forum toen ik jouw berichtje las. Hem straffen door nekvel te nemen helpt echt totaal niet, hij staat dan gewoon terug op en hapt terug. Hoe meer je ertegenin gaat, hoe meer hij terugvecht.

Hoe gaat het met jullie hond nu? is het al wat beter? Hoe heb je verandering nu uiteindelijk kunnen brengen?
Bedankt voor de info!

Groetjes,
Zweevie
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”