Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is dit nou?!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Wat is dit nou?!

Ongelezen bericht door MJ »

Maxi heeft de laatste tijd de grootste bananen die hij maar heeft kunnen vinden in zijn oren gestopt.
Of hij zit in een erg verlate 'pubertijd' of de penopauze is aangebroken..ik weet het niet. :19:
Toen hij op 2 jarige leeftijd bij ons kwam (hij wordt dit jaar 5, uit het asiel..als zwerver opgepakt, kon hij niets behalve héél hard weglopen. :mrgreen:
Verschillende cursussen etc en hij luistert (luisterde :mrgreen: )op zich braaf. Ik heb hem in principe los lopen , Hans heeft hem wel aan de lijn. Bij Hans wil hij het rit nog weleens aannemen =>Hans is spelen en stoeien.
Ik fiets met hem , we lopen dagelijks in het bos, aandacht voldoende , in huis als ik wat anders doe gaat ie braaf slapen of bijv met een botje rotzooien. Hij probeert de aandacht af te dwingen maar pikt het wel als ik zeg :nu even niet. Dit doet ie dan weer niet als er bezoek komt want dan is het ook een dolgedraaide enthousiasteling die mij niet meer hoort en het bezoek tot bij de neus springt. :N:
Maar ohohohoh....op cursus (die we sinds januari weer volgen) is ie vreselijk ongedurig en pieperig en blafferig. Zelfs tijdens de oefeningen.
Hier in het park en dan honden zien=> :zwaai vrouwtje en ik kom wel terug als ik gesnuffeld heb.
Andere mensen : zelfde als hierboven...doeiiiii!
Hij blaft de longen uit zijn lijf als hij even in de auto moet wachten terwijl ik op 2 meter afstand iemand aan het helpen ben. En een 'foei' hoort ie niet op dat moment, althans hij reageert er niet op.
Maxi probeert, als hij de kans krijgt, hier de boel wel te bestieren. Dat heeft ie van het begin af aan willen doen.Ik moet nu uit..pieppiep,terwijl hij 5 minuten geleden uit geweest is...nu eten...ik geef het pas na een half uurtje en als ie niet meer loopt te drabben.
Niet op de bank of op bed. Maar wat ik ook doe ..op wèlke manier ik het ook aanpak...het lijkt wel of hij me als lucht ziet op dat soort momenten.
Aan de ene kant is Maxi een heel gevoelig hondje , heel leergierig en aan de andere kant..wars van correcties( in de zin van barse stem..bij niet luisteren bij hierkomen boos op hem afstappen .) wanneer we dus iets ergens lopen en er zijn activiteiten in de buurt,zoals hondjes,mensen etc,of zoals thuis en er komt bezoek.
Is dit een fase of ....hebben jullie tips? Ik ben eventjes uitgevogeld hier.
Loop ik met een groep mee en is het nieuwe eraf..dan komt ie 9 van de 10 keer wèl weer braaf.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

He wat vervelend! Ik ben natuurlijk maar een beginner en helemaal niet de persoon om jou advies te geven. Sommige dingen herken ik wel in je verhaal, Brammetje kan ook zo zijn. Bij mij is het toch dat ik dan wat 'te lief' ben geweest.

Wat zegt je trainer ervan?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
MJ
Zeer actief

:eek: Het zijn die kooikerstreken dus? :boos: :wink:
En tuurlijk ben je wel de persoon om mij advies te geven,muppet! Jij hebt toch ook je ervaringen.:wink:

Wat zegt de trainer? Euhm...niet veel. Ja ...het is een werkhondje. :roll: verder niet veel.
En dat ongedurige op cursus kan ik me nog wel voorstellen. Het is allemaal herhaling voor hem. Ik moest deze cursus doen voordat ik bij hun behendigheid mag doen.
Dus Maxi verveelt zich stierlijk en 1 minuut 'zit' wordt dus maar een halve want dan gaat ie liggen. Ik kan lieflijk en vrolijk hem weer naar de zit krijgen of echt boos worden helpt niet. :19: En het leuke: zijn speelkwartiertje met de andere hondjes heb ik hem ook al afgepikt ...oorzaak ;dat veelvuldige idiote rijden van hem opeens. :jank:
Maar buiten cursus ben ik ook een beetje wanhopig (met een groot woord :wink: ) aan het worden. Maxi is net een puber die de wereld ontdekt en zijn eigen gang die eerste minuten gaat bij het zien van een hond of andere mensen. Voorheen kon ik hem terugroepen als ik een aangelijnde hond in de verte zag maar dat kan ik regelrecht vergeten nu!Lange lijn heeft geen zin...meneertje weet dat hij die lijn er aan heeft en vergeet dat niet en gedraagt zich super.
Maar ik weet niet in hoeverre ik 'te lief' reageer. Wat heb jij veranderd naar Bram toe dan?
Laatst gewijzigd door MJ op 13 apr 2006 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoek stok!
Zeer actief

Marie-José schreef::eek: Het zijn die kooikerstreken dus? :boos: :wink:
En tuurlijk ben je wel de persoon om mij advies te geven,muppet! Jij hebt toch ook je ervaringen.:wink:

Wat zegt de trainer? Euhm...niet veel. Ja ...het is een werkhondje. :roll: verder niet veel.
En dat ongedurige op cursus kan ik me nog wel voorstellen. Het is allemaal herhaling voor hem. Ik moest deze cursus doen voordat ik bij hun behendigheid mag doen.
Dus Maxi verveelt zich stierlijk en 1 minuut 'zit' wordt dus maar een halve want dan gaat ie liggen. Ik kan lieflijk en vrolijk hem weer naar de zit krijgen of echt boos worden helpt niet. :19: En het leuke: zijn speelkwartiertje met de andere hondjes heb ik hem ook al afgepikt ...oorzaak ;dat veelvuldige idiote rijden van hem opeens. :jank:
Maar buiten cursus ben ik ook een beetje wanhopig (met een groot woord :wink: ) aan het worden. Lange lijn heeft geen zin...meneertje weet dat hij die lijn er aan heeft en vergeet dat niet en gedraagt zich super.
Maar ik weet niet in hoeverre ik 'te lief' reageer. Wat heb jij veranderd naar Bram toe dan?
Bij Bram merk ik dat het bijv. helpt als ik in het begin van de wandeling als hij nog aan de lijn zit heel strak ben. Dus: niet trekken aan de lijn, netjes zitten als de lijn omgaat en afgaat. Niet te vriendelijk zeg maar.

Ook helpt het me als ik elke dag even kort train: stukje volgen, af en blijf, terug plaats etc. En dan ook heel duidelijk en consequent.

Tijdens de wandeling ben ik soms ook even wat minder vriendelijk. Dus zie ik dat hij van plan is te ver weg te lopen (naar een hond), dan is het 'HE DACHT HET NIET HE' op een barse toon. Eerder deed ik dat allemaal met lief zijn en aandacht vragen, maar dat werkt niet als hij al z'n derde versnelling erin heeft zoals ik dat noem.

Dan nog gaat het de ene dag beter dan de andere. Ik zie het eigenlijk al als het 'mis' is. Dan heeft hij zo'n kop van 'ik doe lekker niks wat jij zegt'. Daar ben ik nu heel simpel in: dan gaat hij aan de flexi en zolang ik er geen vertrouwen in heb, gaat hij niet los. Dat geeft voor mijzelf een hoop rust en gelukkig hoeft het maar ongeveer 1 wandeling per week. Natuurlijk hoop ik dat het uiteindelijk helemaal niet meer nodig is.

En de cursus....is dat een cursus waar je tussendoor sowieso veel moet wachten? Dus veel individueel en dan op elkaar wachten? Dat was op mijn vorige hondenschool ook en eigenlijk vond ik dat niet super. Ik zit nu sinds deze cursus op een andere hondenschool waar het echt een uur lang keihard werken is met de hond. Ik kom er met het zweet op m'n rug vandaan. Misschien is zoiets voor jullie ook geschikter?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Wat betreft het drammerige in huis en in de auto, zou het misschien zo kunnen zijn dat je toch teveel aandacht geeft aan het gedrag? Je schrijft dat "foei" roepen geen effect heeft, maar misschien heeft het juist het verkeerde effect. Bij mijn honden heb ik altijd elke neiging tot zeuren en aandacht vragen echt genegeerd, desnoods door de kamer even uit te lopen en ze drammen nooit.
Wat betreft de cursus herken ik er wel wat in. Belle vond de bekende oefeningen ook niet leuk genoeg. Ik doe met haar heel veel nieuwe oefeningen (kunstjes), waar ze veel bij moet nadenken. Ik merk dat ze dat heel leuk vindt en daarbij ook heel gemotiveerd is. Maar daardoor lijkt ze ook gemotiveerder om de bekende oefeningen te doen. Verder doe ik veel aandachts- en concentratieoefeningen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
MJ
Zeer actief

Nou...dat volgen is sowieso niet zo geschikt voor Maxi. :smile:
Ja...als ik een koekie heb maar anders ben ik ook acuut zijn aandacht kwijt. :roll:
Ik heb volgende week examen en dan kunnen we hopelijk op behendigheid. Misschien dat het nieuwe hem weer wat geinteresseerder maakt. Wat jij doet met barse stem etc dat doe ik ook en met het niet trekken...dat is het 'waardeloze' als je met 3 honden loopt , het is allemaal net wat moeilijker te corrigeren. Ik ga nooit met Maxi alleen naar het bos, die 2 kleintjes zijn daar altijd bij. Parkje doen we wel met z'n tweetjes maar Maxi weet dat ik op afstand weinig kan. Hij is een beetje te gewiekst. :wink: Vandaar dat ik toen die lange lijn geprobeerd heb ..wat dus ook niet werkte. :jank:
En loop ik alleen met die 2 smurfjes erbij is er ook niets aan de hand.
Dan luistert hij braaf. Met andere honden in het zicht of andere mensen...dan is ie niet meer terug te roepen. Hij komt wel.....maar nàdat hij gesnuffeld heeft. En heus...dat mag hij wel , als het andere baasje het ook goed vindt maar niet op deze manier war ik gewoon niets in te brengen heb.. :roll:
En wat de trainer zegt over 'werkhondje'. Ja...als ik nu geen fluit met hem deed, dan kan ik dit gedrag nog enigzins voorstellen maar nu?
MJ
Zeer actief

Belle schreef:Wat betreft het drammerige in huis en in de auto, zou het misschien zo kunnen zijn dat je toch teveel aandacht geeft aan het gedrag? Je schrijft dat "foei" roepen geen effect heeft, maar misschien heeft het juist het verkeerde effect. Bij mijn honden heb ik altijd elke neiging tot zeuren en aandacht vragen echt genegeerd, desnoods door de kamer even uit te lopen en ze drammen nooit.
In huis negeer ik het , in die zin....als ik alleen ben(Hans dus aan boord is) blaft Maxi weinig in huis. Is Hans thuis en zitten we te praten gaat hij lopen blaffen. Ik heb dat een keer 3 uur :eek: genegeerd tot ik een roffel op de muur van de buren kreeg. :N: Het is een drabbertje...wel een vreselijk lief drabbertje :wink: . De rest van zijn dwingende gedrag negeer ik en kan hij lang volhouden maar dan is het wel over of als ik 'klaar' zeg ook.
Wat betreft de cursus herken ik er wel wat in. Belle vond de bekende oefeningen ook niet leuk genoeg. Ik doe met haar heel veel nieuwe oefeningen (kunstjes), waar ze veel bij moet nadenken. Ik merk dat ze dat heel leuk vindt en daarbij ook heel gemotiveerd is. Maar daardoor lijkt ze ook gemotiveerder om de bekende oefeningen te doen. Verder doe ik veel aandachts- en concentratieoefeningen.
Dat is iets wat Maxi in huis leuk vindt maar buiten niet. En dan wederom gaat het hem om het koekje. Een aai doet ie het niet voor of een stem-beloning.
Buiten heeft ie ook minder aandacht voor me...Als hij komt , komt ie ..maar staat in de startblokken weer weg te scheren. Het enige wat hij buiten doet is rennen..rennen..en rennen.

Fijn trouwens..jullie reacties...zet me nog meer aan het denken over hoe en wat. :ok:
Belle
Zeer actief

In het bos of in het park doe ik regelmatig het "koekjesverstopspelletje". Ze moeten dan allebei liggen of zitten en ik ga een eind verderop koekjes verstoppen, ik loop terug naar de hondjes en dan mogen ze zoeken. Vinden ze leuk en ze kunnen al steeds langer wachten. Ook leg ik vaak koekjes neer op de paaltjes die in het park staan. Als we er dan voorbij zijn zeg ik "oooh, jullie vergeten helemaal te zoeken..... en dan weten ze dat ze op zoek moeten naar een geel paaltje. Dat soort dingen houdt een beetje de aandacht bij mij tijdens een wandeling. Maar dat neemt niet weg dat ze bij mij ook nog regelmatig last hebben van bananen in de oren hoor :mrgreen:, vooral Belle begint er weer achter te komen dat met het mooiere weer de hapjes (achtergelaten door de vissers en andere wandelaars) ook weer overal liggen.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
MJ
Zeer actief

Zal dit eens gaan proberen! Wat leuk! Misschien gaat dat werken om wat meer de aandacht op me te krijgen. Ik moet op de één of andere manier kunnen 'winnen' van andere honden en mensen toch?
Stomme is dat in het bos hij écht best ver weg kan zijn en als ik dan mijn armen wijd doe en hem fluit hij als een idioot op me af komt rennen...hélemaal blij aan komt scheuren.
Hij kàn het zó knap,hè! Hans zegt altijd dat ik dan glim van trots, :mrgreen:
En juist omdat hij me best wel af en toe voor problemen zet... is het zo'n speciaal hondje voor me. :wink:
starfleet
Erelid

Re: Wat is dit nou?!

Ongelezen bericht door starfleet »

Marie-José schreef: Is dit een fase of ....hebben jullie tips? Ik ben eventjes uitgevogeld hier.
Loop ik met een groep mee en is het nieuwe eraf..dan komt ie 9 van de 10 keer wèl weer braaf.
Hij heeft succes, als hij niet komt kan hij leuk even kennismaken en spelen. Zolang hij daar succes mee heeft zal hij het blijven doen.

Anne
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moos heeft dit gedaan tot hij ruim een jaar was. Andere honden ( en mensen ook) waren leuker, en dan kon ik op mijn kop gaan staan, hij kwam mooi niet. Ik heb regelmatig mensen die stug doorliepen toegeroepen dat als ze geen tweede hond wilden ze toch echt even moesten blijven staan zodat ik mijn ongehoorzaam mormel op kon komen halen :roll: :mrgreen:

Hij heeft dit nu niet meer, maar hij heeft wel periodes van bananen in zijn oren. Heeft hij ook al vanaf pup, dan gaat het maanden goed, en opeens luistert hij weer voor geen meter.

Bij Moos werkt een beetje hetzelfde als bij Bram van Linda. Als ik merk dat we weer in een 'bananen in de oren' fase komen ga ik hem strenger aanpakken. Netjes meelopen aan de riem, oefeningentjes tussendoor. In het bos moet hij eerst zitten en blijven voordat hij vrij mag rennen etc.
Verder helpt bij Moos ook wel 1 keer echt pissig worden, en hem kwaad in de kladden grijpen. Hoeft niet eens te zijn als hij niet komt, maar kan ook in een andere situatie waar hij opeens wat lak aan me begint te krijgen. Ik grijp hem dan dus in zijn nek/oren/kop (waar maar los vel zit :mrgreen: ) en spreek hem heel erg pissig toe dat het nu AFGELOPEN IS :devil: :boos:
Of iets in die trant :mrgreen:
Daarna komt hij dan mijn mond likken en met lage staart kwispelend het weer goed maken, en dan gaat het luisteren buiten ook weer beter.

En dit herhaalt zich dan zo een paar keer per jaar :roll: :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: En dit herhaalt zich dan zo een paar keer per jaar :roll: :mrgreen:
:mrgreen: Bij mij is het nu nog wekelijks, maar ik hoop nog op verbetering :wink:

Vanochtend was hij bijvoorbeeld een engel buiten, maar vorige week vrijdagochtend kon ik hem wel wat.

Marie-Jose, misschien is het goed om toch af en toe apart met Maxi te gaan lopen. Hij heeft dan alle aandacht en dan kun je goed met hem werken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: En dit herhaalt zich dan zo een paar keer per jaar :roll: :mrgreen:
:mrgreen: Bij mij is het nu nog wekelijks, maar ik hoop nog op verbetering :wink:

Vanochtend was hij bijvoorbeeld een engel buiten, maar vorige week vrijdagochtend kon ik hem wel wat.

Marie-Jose, misschien is het goed om toch af en toe apart met Maxi te gaan lopen. Hij heeft dan alle aandacht en dan kun je goed met hem werken.
Was bij Moos nog bijna dagelijks op Brams leeftijd, dus er is hoop :mrgreen:

En je hebt nu met eigen ogen gezien dat zelfs het braafste meisje van de klas Saartje soms vertikt te luisteren sinds ze wat zelfverzekerder is geworden, dus het kan de beste overkomen :smile: :smile:

Apart met Maxi lopen lijkt me inderdaad ook wel handig. Marie-Jose, hoe gaat het als je met alledrie loopt? Kan je dan ook nog met Maxi goed oefenen, of moet je dan teveel op die andere twee letten ook? In dat geval is het denk ik inderdaad wel goed om met Maxi alleen te oefenen :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Kan je niet iets vinden waar hij helemaal weg van is?
Juist bij werkhondjes is het vaak vrij makkelijk omdat die helemaal stok- of balgek vaak zijn (oké dat heeft ook nadelen :smile: maar je kan er wel heel erg goed mee trainen).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Inge O schreef:
Is Hans thuis en zitten we te praten gaat hij lopen blaffen. Ik heb dat een keer 3 uur genegeerd tot ik een roffel op de muur van de buren kreeg
en zo gaat het dus vaak met negeren - omstandigheden buiten je om maken dat de hond alsnog succes heeft, de aanhouder wint dus :cheer: . en dat onthouden de maxi's van deze wereld zéér goed :mrgreen: .i
Niks moeilijker dan negeren, maar drie uur negeren is m.i. zowiezo onzin.

Wat bij Zoë nog wel eens hielp was averechts reageren: (aandacht)blaffen = baasje stapt de deur uit, zoek het lekker uit. IIg hielp dat tijdelijk.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: ik denk dus niet dat je zodanig 'minder lief' moet worden, als misschien wel duidelijker in wat je wil, en consequenter in hoe het te vragen en/of te eisen :wink: .
Duidelijk en consequent, de toverwoorden bij honden :wink: Dat is ook eigenlijk wat ik bedoel met 'minder lief' zijn. Dus niet dat je al corrigerend door het leven gaat (voordat mensen denken dat ik dat doe met Bram :wink: ) .
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
MJ
Zeer actief

Moos schreef:
Apart met Maxi lopen lijkt me inderdaad ook wel handig. Marie-Jose, hoe gaat het als je met alledrie loopt? Kan je dan ook nog met Maxi goed oefenen, of moet je dan teveel op die andere twee letten ook? In dat geval is het denk ik inderdaad wel goed om met Maxi alleen te oefenen :wink:
Ik loop al geruime tijd met Maxi alleen naar het park, aan de riem lopen gaat dan wel iets beter...hij trekt maar daar kan ik hem op corrigeren en dan gaat het beter (dit moet ik dan wel erg bars doen, behalve als ik een snoepje in mijn hand heb en zèèr belangrijk :blijf houden! Anders wèg aandacht)
Fietsen gebeurt ook alleen met Maxi en dat betekent: scheuren. In volle galop en niet terug te krijgen in draf. :roll: Ik fiets meestal naar een bos waar hij los mag nàdat we oefeningen gedaan hebben. Die hij ook perfect doet (mits ik geen hond tegenkom tijdens mijn oefeningen.) Hij vindt dit ook leuk want de motivatie is het overheerlijke snoepje. Maar ziet hij die hond nu, wat voorheen dus niet zo was) ben ik nergens meer.
Met die kleintjes in het bos moet ik ook op Bas letten, Dusty hobbelt wel achter me aan en houdt mij vreselijk goed in de gaten.
MJ
Zeer actief

Stang schreef:Kan je niet iets vinden waar hij helemaal weg van is?
Juist bij werkhondjes is het vaak vrij makkelijk omdat die helemaal stok- of balgek vaak zijn (oké dat heeft ook nadelen :smile: maar je kan er wel heel erg goed mee trainen).
Oh Caroline ...je moet eens weten helemaal in het begin. :N:
Trainer erbij gehad toen hij echt nog niks kende en alleen maar wegliep.
Balletjes interesseren hem niets buiten. Binnen vind hij het 'wel' leuk...maar die mooie vrije geweldige wereld buiten waar hij heerlijk kan rennen is hem alles. Enige wat hij écht leuk vindt buiten is rennen en andere hondjes en andere mensen. En de lol is daar vaak ook snel van af,hoor. Even spelen, even gedag zeggen en doeg ..ik ga weer! :zwaai
Zoek stok!
Zeer actief

Marie-José schreef:Enige wat hij écht leuk vindt buiten is rennen en andere hondjes en andere mensen. En de lol is daar vaak ook snel van af,hoor. Even spelen, even gedag zeggen en doeg ..ik ga weer! :zwaai
Precies Brammetje dus :wink:

Ik heb flostouwen, balletjes, piepdingen meegenomen. Ben op m'n kop gaan staan, heb dansjes gedaan, ben rond gaan springen...noem het maar op. Maar als hij 'zo'n dag' heeft kan ik de aandacht gewoon niet trekken. Maakt niet uit wat ik doe.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef: Ben op m'n kop gaan staan,
nou, mijn aandacht zou je dan iig wel hebben hoor :mann: .
Ik heb al meegemaakt dat er drie Labradors voor me stonden te kwispelen, zo van 'jij doet gek en leuk'. Maar geen Bram :neenee:

Even om Marie-Jose een hart onder de riem te steken :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Weet je wat dan nog het genantste is in zo'n situatie? Dat je gillend en zingend rondjes loopt te draaien en al fluitend weg loopt te rennen, en je hond gewoon totaal niet reageert :roll:

Anders heb je nog als excuus "maar het werkt wel". Maar als je je als een halve zool staat te gedragen en je hond loopt gewoon door richting leuk ander hondje, dat is het ergste :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Inge O schreef:
Weet je wat dan nog het genantste is in zo'n situatie? Dat je gillend en zingend rondjes loopt te draaien en al fluitend weg loopt te rennen, en je hond gewoon totaal niet reageert :roll:

Anders heb je nog als excuus "maar het werkt wel". Maar als je je als een halve zool staat te gedragen en je hond loopt gewoon door richting leuk ander hondje, dat is het ergste :mrgreen:
Ik zeg dan 'het hondenforum zegt dat het werkt' :pffff: :mrgreen:

Nee, ik doe dat dus niet meer. Als hij zo'n bui heeft, gaat hij gewoon aan de flexi. Jammer dan. Vandaag hebben we tijdens de twee wandelingen heerlijk met stokjes gespeeld, komt hij om een knuffel te halen (en een snoepie haha) etc. Maar als hij dwars is, kan ik met kroepoek rond gaan zwaaien, het helpt gewoon niet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Marie-José schreef:
Stang schreef:Kan je niet iets vinden waar hij helemaal weg van is?
Oh Caroline ...je moet eens weten helemaal in het begin. :N:
Trainer erbij gehad toen hij echt nog niks kende en alleen maar wegliep.
Balletjes interesseren hem niets buiten. Binnen vind hij het 'wel' leuk...maar die mooie vrije geweldige wereld buiten waar hij heerlijk kan rennen is hem alles. Enige wat hij écht leuk vindt buiten is rennen en andere hondjes en andere mensen. En de lol is daar vaak ook snel van af,hoor. Even spelen, even gedag zeggen en doeg ..ik ga weer! :zwaai
Ooooo wat erg :N: :smile: :smile: Sorry hoor, ik moet toch wel lachen, al lijkt het me wel zwaar irritant als je hond het echt verrot om te komen.

De truuk was bij mij altijd om echt veel interessanter te zijn dan wat dan ook en inderdaad erg consequent zijn (en bij niet luisteren op afstand kunnen corrigeren en ook alleen maar roepen als je zeker weet dat je hond komt).

En als dat allemaal niet meer helpt?? gods.... geen flauw idee :oeps:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef: Nee, ik doe dat dus niet meer. Als hij zo'n bui heeft, gaat hij gewoon aan de flexi. Jammer dan.
groot gelijk hoor :wink: . is allemaal goed en wel en zeer opbouwend in de aanleerfase, maar eens die voorbij is, is lokken bij het hierkomen echt niet het middel - krijg je heel moeilijke hierkomers van.

als ze wél netjes van plan waren om te komen, ja, dan een keer gek doen als beloning - maar als ze niet willen komen gek doen? mooi niet :pffff: .
Ik weet wel dat sinds ik het een beetje los heb gelaten het ook veel beter gaat. Het is bij mij een combi van af en toe wat strikter zijn, een nieuwe hondenschool, vertrouwen hebben in de hond en niet chagrijnig worden als het een keer niet lukt.

Lijkt me in ieder geval goed dat Bram en Maxi elkaar niet meer spreken :pffff:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
MJ
Zeer actief

Inge O schreef:mmmm, niet simpel, marie-josé :wink: . dat bedoel ik dan niet in de zin van 'een mega-probleem', maar in de zin van 'niet één-twee-drie een kant-en-klaar oplossing voor.
Hè kom...tover eens voor mij? :mrgreen:

maar hondjes zoals maxi (zoals jij hem beschrijft een beetje een onafhankelijke, met buien hyperkinetische s'enfoutist*) rekenen je wél op je fouten af, en geloof me, die maakt iedereen :wink: .
Ik zal ongetwijfeld fouten bij hem gemaakt hebben en nog maken.En inderdaad 1 vinger betekent bij Maxi de hele hand . Maxi lijkt wel een beetje schizofreen...buiten erg onafhankelijk..maar zet hem niet voor bijv het tankstation omdat ik even sigaretten wil halen en hij kan me dus zien...hij blaft alles bij elkaar. Sterker nog..ik hoef op de training maar even koffie te halen 2 meter verderop in het zicht en hij blaft de longen uit zijn lijf omdat ik hem even vastgelegd heb om mijn koffie te halen. :roll:
Maar dit gedrag heeft ie van het begin af aan en dat heb ik wel geaccepteerd. Maxi is ook hoe Maxi is .
kijk, een correctie heeft maar zin als ze op een niveau gegeven wordt dat ze resultaat heeft, anders ben je gewoon je hond wat prikkelbestendiger aan het maken.
Dan is ie érg prikkelbestendig want ik weet in bepaalde situaties niet meer hoe te corrigeren.
In bepaalde situaties pakt ie iets razendsnel op..een 'uhuh' is voldoende maar soms is hij zó op het rabbat dat hij mij niet wil horen en op dat moment is hij niet te bereiken.
hetzelfde met negeren (en daarom is dit ook voor veel mensen, mezelf inclusief, geen makkelijke manier), het is zó moeilijk om op een gegeven ogenblik toch niet te reageren. niet alleen omdat je geduld opraakt (daar heb ik er nog wel een heleboel van), maar omdat ook de omstandigheden vaak niet meewerken. negeer je niet tot er resultaat is, dan ben je je hond alleen nog vasthoudender aan het maken.
Wat betreft het nù willen eten , op de bank willen, geaaid willen worden kan ik allemaal negeren...no problem :mrgreen: maar dat blaffen doe ik nu met een boos KLAAR en dan houdt hij op...wil zijn aandacht nog steeds maar die geef ik dan niet. Zeg ik namelijk:dat is braaf...beginnnen we weer van voor af aan.

de aanhouder wint dus :cheer: . en dat onthouden de maxi's van deze wereld zéér goed :mrgreen: .
te goed! :boos: :wink:
ik denk dus niet dat je zodanig 'minder lief' moet worden, als misschien wel duidelijker in wat je wil, en consequenter in hoe het te vragen en/of te eisen :wink: .
Maxi is zo'n super enthousiaste hond (hij lijkt wel anderhalf ipv 5 :roll: )die vooral met prikkelingen van buitenaf zo doldriest is dat hij mij gewoon buitensluit, lijkt wel. Hij hoort me niet ..nou ja...wil me misschien niet horen :wink: . Het enige wat op dat moment bestaat is wat hij ziet.
Aangezien hij niets kon en alles wat hij nu geleerd heeft wij saampjes voor elkaar gebokst hebben en ik zó stond te kijken van zijn leergierigheid, ook al was hij ouder en zwerver , (nu heb ik alles met snoepjes gedaan omdat dàt zijn motivatie vanaf het begin af aan was en ik op die manier veel dingen voor elkaar kreeg met hem en hem dingen kon leren) verbaast het me dat hij nu zo 'dwars' is. Er moet iets veranderd zijn. Bij mij? Doe ik de dingen anders? Ik heb géén idee. Dat moet haast wel,denk ik .

s'enfoutist : 'belgs' voor 'iemand die overal lak aan heeft' - afgeleid van het franse s'en foutre : 'lak hebben aan' :zwaai
:smile: :smile: dacht al eventjes: Watte??? :smile: :smile:
MJ
Zeer actief

Jullie gaan te snel voor mij. :jank: Ben zo aan het denken om het maar vooral goed op te schrijven ..... en volgens mij doe ik het nog niet helemaal jofel. :jank: :wink:
MJ
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Inge O schreef:
Ik heb al meegemaakt dat er drie Labradors voor me stonden te kwispelen, zo van 'jij doet gek en leuk'. Maar geen Bram :neenee:

Even om Marie-Jose een hart onder de riem te steken :wink:
Dank u ,dank u ,dank u :mrgreen:
Belle
Zeer actief

Marie-José schreef:Aangezien hij niets kon en alles wat hij nu geleerd heeft wij saampjes voor elkaar gebokst hebben en ik zó stond te kijken van zijn leergierigheid, ook al was hij ouder en zwerver , (nu heb ik alles met snoepjes gedaan omdat dàt zijn motivatie vanaf het begin af aan was en ik op die manier veel dingen voor elkaar kreeg met hem en hem dingen kon leren) verbaast het me dat hij nu zo 'dwars' is. Er moet iets veranderd zijn. Bij mij? Doe ik de dingen anders? Ik heb géén idee. Dat moet haast wel,denk ik .
Bedoel je dat je alles alleen voor elkaar krijgt door met een snoepje te lokken? Of geef je de snoepjes pas achteraf als beloning? Wissel je wel vaak af met snoepjes, zodat het een beetje een verrassing blijft wat hij gaat krijgen? Misschien is hij uitgekeken op de snoepjes.
MJ
Zeer actief

Stang schreef:
Ooooo wat erg :N: :smile: :smile: Sorry hoor, ik moet toch wel lachen, al lijkt het me wel zwaar irritant als je hond het echt verrot om te komen.

Ja..lach maar! :boos: :wink:
De truuk was bij mij altijd om echt veel interessanter te zijn dan wat dan ook en inderdaad erg consequent zijn (en bij niet luisteren op afstand kunnen corrigeren en ook alleen maar roepen als je zeker weet dat je hond komt).

En als dat allemaal niet meer helpt?? gods.... geen flauw idee :oeps:
Oh..hij komt heus...als ie uitgesnuffeld is :boos: . Loop ik bijv op Bussloo waar tig honden lopen dan kan ik hem af en toe wèl roepen en komt ie zowaar. Maar ja ...dat zijn tig honden en het nieuwtje van andere honden is er dan wel vanaf! Komen we zomaar een hondje tegen, is het 5e versnelling en gàà`n met die banaan!
MJ
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef: Lijkt me in ieder geval goed dat Bram en Maxi elkaar niet meer spreken :pffff:
dacht je :mann: ?
Vinden ze vast érg gezellig! :blah: :blah:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”