Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Uitvallen aan de lijn
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Uitvallen aan de lijn
Waarom is het dat redelijk wat honden zo uitvallen aan de lijn? Op training gisteren waren er twee honden die enorm aan het uitvallen waren en ze hebben veel extra aandacht (terecht) gekregen om het eruit te krijgen.
Ik wil absoluut niet dat Bram dit gedrag gaat vertonen. Ik probeer het te begrijpen zodat ik het kan voorkomen.
Ik wil absoluut niet dat Bram dit gedrag gaat vertonen. Ik probeer het te begrijpen zodat ik het kan voorkomen.

Linda, Izzie en Bram
-
estelle
- zepenko
- Zeer actief
Aan de lijn is de baas altijd van invloed op de hond. Als de baas dominant is over de hond, kan de hond steun uit de aanwezigheid van de baas halen (en dat gevoel wordt door de lijn versterkt) en daardoor een grote smoel durven opzetten.
Maar bv. een onzekere/angstige hond, kan ook extra uitvallen vanwege de beperkte vluchtmogelijkheden. Een grote smoel opzetten is dan de manier om die andere hond weg te jagen. En in het geval de hond hier door de baas voor gecorrigeerd wordt, zal dit gedrag vaak nog extra toenemen, omdat de hond steeds onzekerder/angstiger wordt. Behalve die enge hond, gaat zijn baas ook nog lopen engbekken. Reden te meer dus om die enge hond nog verder weg te houden.
Daarnaast wordt er ook een hoop uitvalgedrag (onbewust) beloond, zowel door de baas ("ach, zo erg is het niet") als door de situatie. De andere hond loopt bijna altijd door (want die zit ook aan de lijn en moet met zijn baas mee) en dus heeft de uitvaller succes. De reden van het uitvallen heeft hij namelijk toch maar mooi weggejaagd.
Vaak is er meer aan de hand dan alleen maar uitvallen (zoals een instabiele rangorde tussen baas-hond, angstagressie of offensieve agressie) en dient het uitvallen dus in relatie tot de gehele situatie bekeken te worden. En eigenlijk dien je daarvoor een opleiding tot gedragstherapeut gevolgd te hebben.
Maar bv. een onzekere/angstige hond, kan ook extra uitvallen vanwege de beperkte vluchtmogelijkheden. Een grote smoel opzetten is dan de manier om die andere hond weg te jagen. En in het geval de hond hier door de baas voor gecorrigeerd wordt, zal dit gedrag vaak nog extra toenemen, omdat de hond steeds onzekerder/angstiger wordt. Behalve die enge hond, gaat zijn baas ook nog lopen engbekken. Reden te meer dus om die enge hond nog verder weg te houden.
Daarnaast wordt er ook een hoop uitvalgedrag (onbewust) beloond, zowel door de baas ("ach, zo erg is het niet") als door de situatie. De andere hond loopt bijna altijd door (want die zit ook aan de lijn en moet met zijn baas mee) en dus heeft de uitvaller succes. De reden van het uitvallen heeft hij namelijk toch maar mooi weggejaagd.
Vaak is er meer aan de hand dan alleen maar uitvallen (zoals een instabiele rangorde tussen baas-hond, angstagressie of offensieve agressie) en dient het uitvallen dus in relatie tot de gehele situatie bekeken te worden. En eigenlijk dien je daarvoor een opleiding tot gedragstherapeut gevolgd te hebben.
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
Honden leren dit best snel aan hoor, ze zijn natuurlijk aan de lijn wat meer "kwetsbaar" en er hoeft maar wat te gebeuren...
Fangio van mij is als pupsel gegrepen toen hij aangelijnd liep, later is dat nog een paar x gebeurd en werd hij toch wat onzeker aan de riem en in zijn ogen was de aanval de beste verdediging en het uitvallen was er ook zomaar ineens, ik nam hem mee en hoppa het "gevaar" verdween... hij heeft ook mede door mij foutjes succes gehad met het uitvallen en probeer het er dan nog maar eens uit te krijgen.. een foutje is zo gemaakt en de link is zo gelegd
Met heel veel aandacht en zorg heb ik het wel heel wat kunnen verminderen maar helemaal weg? nee als hij schrikt van een andere hond die plots de hoek om komt dan valt hij echt weer terug in dat gedrag al is het gelukkig lang niet meer zo erg als vroeger.
Fangio van mij is als pupsel gegrepen toen hij aangelijnd liep, later is dat nog een paar x gebeurd en werd hij toch wat onzeker aan de riem en in zijn ogen was de aanval de beste verdediging en het uitvallen was er ook zomaar ineens, ik nam hem mee en hoppa het "gevaar" verdween... hij heeft ook mede door mij foutjes succes gehad met het uitvallen en probeer het er dan nog maar eens uit te krijgen.. een foutje is zo gemaakt en de link is zo gelegd
Met heel veel aandacht en zorg heb ik het wel heel wat kunnen verminderen maar helemaal weg? nee als hij schrikt van een andere hond die plots de hoek om komt dan valt hij echt weer terug in dat gedrag al is het gelukkig lang niet meer zo erg als vroeger.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
-
Sassie
- Zeer actief
Ik probeer het ook nog steeds te begrijpen want ik heb zo'n uitvaller.
Ik heb wel het idee hoe meer honden (tijdens de cursus) hoe erger het is.
Tijdens het examen moesten we met nog een hond en toen was er niks aan de hand. Ben benieuwd hoe het straks gaat tijdens de VEG als we langs elkaar moeten lopen.
Ik heb wel het idee hoe meer honden (tijdens de cursus) hoe erger het is.
Tijdens het examen moesten we met nog een hond en toen was er niks aan de hand. Ben benieuwd hoe het straks gaat tijdens de VEG als we langs elkaar moeten lopen.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik doe VEG en daar is idd veel hond-hond contact (sjalommen, voorlangs-achterlangs lopen etc). Elke les gebeurt er wel een keer wat, maar gisteravond was het echt erg: twee honden vielen naar elke reu uit, waaronder naar Bram. De eerste keer vlogen zowel Bram als ik bijna een meter in de lucht, ik schrok me helemaal de flubber.Sassie schreef:Ben benieuwd hoe het straks gaat tijdens de VEG als we langs elkaar moeten lopen.
Het aparte is dat de trainer een van de honden overnam om voorlangs-achterlangs te lopen en dan gebeurde er niks.
Ik hoop wel van harte dat Bram het gedrag niet gaat overnemen.

Linda, Izzie en Bram
-
Sassie
- Zeer actief
Nee ik hoop ook dat Bram het niet overneemt. Alhoewel de honden bij ons op de cursus zich niets van Wolf aantrekken. Die kijken echt zo van 'daar heb je die druktemaker weer'. Ik hoop dat onze VEG groep idd klein blijft, dat vermindert de druk bij Wolf.Zoek stok! schreef:Ik doe VEG en daar is idd veel hond-hond contact (sjalommen, voorlangs-achterlangs lopen etc). Elke les gebeurt er wel een keer wat, maar gisteravond was het echt erg: twee honden vielen naar elke reu uit, waaronder naar Bram. De eerste keer vlogen zowel Bram als ik bijna een meter in de lucht, ik schrok me helemaal de flubber.Sassie schreef:Ben benieuwd hoe het straks gaat tijdens de VEG als we langs elkaar moeten lopen.
Het aparte is dat de trainer een van de honden overnam om voorlangs-achterlangs te lopen en dan gebeurde er niks.
Ik hoop wel van harte dat Bram het gedrag niet gaat overnemen.

- zepenko
- Zeer actief
Dan zou de trainer hebben moeten constateren dat er dus blijkbaar iets is in de combinatie eigenaar-hond en zou hij een gedragstherapeut in hebben moeten schakelen om dit probleem te diagnostiseren en eventueel een therapie op te stellen.Zoek stok! schreef:
- Zoek stok!
- Zeer actief
Hij heeft de eigenaren plus honden even apart genomen toen wij koffie aan het drinken waren. Ik weet niet wat er toen besproken is. Een van de honden gromt ook tegen mensen, dus echt goed gaat het niet.zepenko schreef:Dan zou de trainer hebben moeten constateren dat er dus blijkbaar iets is in de combinatie eigenaar-hond en zou hij een gedragstherapeut in hebben moeten schakelen om dit probleem te diagnostiseren en eventueel een therapie op te stellen.Zoek stok! schreef:

Linda, Izzie en Bram
- cloris
- Zeer actief
Zo apart is dat niet, als het echt aangeleerd gedrag is geworden dan bouwt de baas als spanning op en de hond pikt dit op... dat is gewoon die circel waar je uit moet komen.Zoek stok! schreef:
Iemand anders reageert heel anders dus de hond krijgt niet de boodschap al door van de baas

Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Zoek stok!
- Zeer actief
Aha, okay. Het werkt dus net zoals angst kweken e.d. als baas.cloris schreef:Zo apart is dat niet, als het echt aangeleerd gedrag is geworden dan bouwt de baas als spanning op en de hond pikt dit op... dat is gewoon die circel waar je uit moet komen.Zoek stok! schreef:
Iemand anders reageert heel anders dus de hond krijgt niet de boodschap al door van de baas
Dat betekent dus ook dat ik er niet te veel aandacht aan moet besteden richting Bram? Want dan geef ik juist signalen dat er iets mis is. Ik beloon hem nu als hij keurig rustig blijft zitten terwijl er een grommende hond langs hem loopt.

Linda, Izzie en Bram
- cloris
- Zeer actief
Nee belonen zou ik hem zeker wel doen, het is fijn om bij de baas te zitten ook al gaan er andere honden uit hun dak...Zoek stok! schreef:Aha, okay. Het werkt dus net zoals angst kweken e.d. als baas.cloris schreef:Zo apart is dat niet, als het echt aangeleerd gedrag is geworden dan bouwt de baas als spanning op en de hond pikt dit op... dat is gewoon die circel waar je uit moet komen.Zoek stok! schreef:
Dat betekent dus ook dat ik er niet te veel aandacht aan moet besteden richting Bram? Want dan geef ik juist signalen dat er iets mis is. Ik beloon hem nu als hij keurig rustig blijft zitten terwijl er een grommende hond langs hem loopt.
Wat je niet moet doen is spanning opbouwen en signalen afgeven als je daar voorbij moet lopen met Bram, dus ook dan lekker joepie doen en zijn aandacht bij jou houden, ze nemen het niet zomaar over hoor, dat ligt altijd nog bij de baas want die geeft de hond de signalen.
Mijn vriendin kon ook met Fanio aan een slap lijntje lopen door een druk park met gillende honden...
Maar goed, gewoon lekker vol vertrouwen doorgaan met Bram

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ja, ik snap dat het vervelend is dat andere mensen je erop aan kijken in de les. Ik doe erg m'n best om dat niet te doen, maar ik schrik natuurlijk wel als er een Hovavart reu bijna in m'n nek springtcloris schreef:
Nee belonen zou ik hem zeker wel doen, het is fijn om bij de baas te zitten ook al gaan er andere honden uit hun dak...![]()
Wat je niet moet doen is spanning opbouwen en signalen afgeven als je daar voorbij moet lopen met Bram, dus ook dan lekker joepie doen en zijn aandacht bij jou houden, ze nemen het niet zomaar over hoor, dat ligt altijd nog bij de baas want die geeft de hond de signalen.
Mijn vriendin kon ook met Fanio aan een slap lijntje lopen door een druk park met gillende honden...maar ik kon zelf de circel van het uitvallen niet 123 doorbreken en met behulp van haar en de hondenschool is dat wel redelijk gelukt maar je wordt wel met je neus op de feiten gedrukt :N: zeker omdat iedereen je hond erop afrekend, uitvallen=agressie terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn
![]()
Maar goed, gewoon lekker vol vertrouwen doorgaan met Bram
Ben wel even gerustgesteld dat honden het gedrag van een andere honden niet makkelijk overnemen in dit geval. Dat zou toch jammer zijn, ga je naar training om het gedrag te verbeteren, krijg je er een uitvallende hond aan de lijn van

Linda, Izzie en Bram
- cloris
- Zeer actief
Het is ook niet super, ik kreeg een Leonberger in mijn nek die dat deed en het vrouwtje dat er bij hoorde was de hond echt niet de baas :N:
Je moet idd Bram vooral er niet op attent maken dat er wat is want dat zijn die momenten waarop je ze "wakker" maakt dat er wat loos is en dat ze dus moeten reageren misschien wel
Je moet idd Bram vooral er niet op attent maken dat er wat is want dat zijn die momenten waarop je ze "wakker" maakt dat er wat loos is en dat ze dus moeten reageren misschien wel

- saffie
- Zeer actief
Saffie heeft ook een periode gehad waarbij ze erg uitviel naar honden die te dicht bij kwamen als ze aan de lijn zat. Dit kwam omdat ze er een keer een blaffende herder de hoek om kwam toen ze een pup was, die ging boven haar staan blaffen en toen probeerde ze weg te vluchten maar dat kon niet want ze zat aan de lijn en toen was het paniek. Ik schrok mezelf ook te pletter dus dat heeft de situatie geen goed gedaan.
Voor mijn gevoel is het daar begonnen dat ze geen vreemde honden in haar buurt wilde als ze aan de lijn zat.
Later begon ze ook te blaffen naar honden aan de andere kant van de weg, maar dat was puur enthousiasme, haar hele houding en de toonhoogte van het blaffen was anders. Maar het duurde even voordat ik dat verschil echt doorhad. Dat blaffen uit enthousiasme heb ik er ook vrij makkelijk uitgekregen met afleiden.
Nu is het echte uitvallen gelukkig ook al een stuk verbeterd, ik kan het nu voorkomen door haar af te leiden en als ik echt heel dicht langs een andere hond moet aan de lijn laat ik haar voor me zitten en vraag ik haar aandacht. Dat schept rust en voorkomt dat ze kan fixeren op de andere hond. Want als ze eenmaal gefixeerd is is het te laat, dan kan ik haar niet meer bereiken.
En het heeft ook heel erg met je eigen houding te maken, ik merkte al snel dat het met mijn vriend beter ging omdat hij een veel relaxtere houding heeft. Ik probeer de lijn wel slap te houden en rustig te blijfen maar stiekem denk ik 'o jee, daar gaan we weer' en dan gaat het juist mis.
Als de andere hond los is en ik ben op een plek waar ik Saffie los kan laten dan maak ik haar los, Saffie is los namelijk ontzettend sociaal naar andere honden. Een beetje onzeker wel, maar het gaat altijd goed met andere honden als ze los is.
En het ligt er ook een beetje aan wat voor hond het is trouwens, naar herders, hele kleine hondjes, jack russels en grote harige honden valt ze sneller uit dan naar bijvoorbeeld border collies, kooikers, stabijtjes, middelgrote hondjes dus. Met veel hondjes kan ze tegenwoordig ook prima leuk kennismaken ook al zitten ze allebij aan de lijn.
Voor mijn gevoel is het daar begonnen dat ze geen vreemde honden in haar buurt wilde als ze aan de lijn zat.
Later begon ze ook te blaffen naar honden aan de andere kant van de weg, maar dat was puur enthousiasme, haar hele houding en de toonhoogte van het blaffen was anders. Maar het duurde even voordat ik dat verschil echt doorhad. Dat blaffen uit enthousiasme heb ik er ook vrij makkelijk uitgekregen met afleiden.
Nu is het echte uitvallen gelukkig ook al een stuk verbeterd, ik kan het nu voorkomen door haar af te leiden en als ik echt heel dicht langs een andere hond moet aan de lijn laat ik haar voor me zitten en vraag ik haar aandacht. Dat schept rust en voorkomt dat ze kan fixeren op de andere hond. Want als ze eenmaal gefixeerd is is het te laat, dan kan ik haar niet meer bereiken.
En het heeft ook heel erg met je eigen houding te maken, ik merkte al snel dat het met mijn vriend beter ging omdat hij een veel relaxtere houding heeft. Ik probeer de lijn wel slap te houden en rustig te blijfen maar stiekem denk ik 'o jee, daar gaan we weer' en dan gaat het juist mis.
Als de andere hond los is en ik ben op een plek waar ik Saffie los kan laten dan maak ik haar los, Saffie is los namelijk ontzettend sociaal naar andere honden. Een beetje onzeker wel, maar het gaat altijd goed met andere honden als ze los is.
En het ligt er ook een beetje aan wat voor hond het is trouwens, naar herders, hele kleine hondjes, jack russels en grote harige honden valt ze sneller uit dan naar bijvoorbeeld border collies, kooikers, stabijtjes, middelgrote hondjes dus. Met veel hondjes kan ze tegenwoordig ook prima leuk kennismaken ook al zitten ze allebij aan de lijn.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014

- zepenko
- Zeer actief
Volgens mij is uitvallen wel agressie. Waar zou je het anders onder kunnen scharen. Als het vanuit onzekerheid of angst is, heet het gewoon angstagressie.cloris schreef: maar je wordt wel met je neus op de feiten gedrukt :N: zeker omdat iedereen je hond erop afrekend, uitvallen=agressie terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn![]()
Wel vervelend dat je er op aangekeken wordt, want het hoeft niet altijd jouw schuld te zijn. Het kan evengoed genetisch bepaald zijn, door een trauma ontstaan zijn, door een foute begeleiding van de hondenschool, etc.
- Moos
- Zeer actief
Ik denk dat als het niet in jouw hond zit (Bram dus in dit gevalZoek stok! schreef:
Ben wel even gerustgesteld dat honden het gedrag van een andere honden niet makkelijk overnemen in dit geval. Dat zou toch jammer zijn, ga je naar training om het gedrag te verbeteren, krijg je er een uitvallende hond aan de lijn van
Wij passeren hier bijna dagelijke een JR die volkomen uit zijn dak gaat aan de riem. Dit nu bijna 3 jaar lang, en Moos en Saar kijken niet op of om; grommen of blaffen dus ook niet terug.
Hoe Bram reageert weet ik niet, want gezien zijn angst-bluf blaf/kef/piep gedrag aan de riem ga ik nu voorlopen even een blokje om als we die Jack zien. Bram is nu regelmatig netjes stil aan de riem, maar als een andere hond hem uit gaat staan kafferen lijkt me dat net even een stapje te ver

- cloris
- Zeer actief
De definitie van agressie is niet voor iedereen duidelijk en heeft vaak maar 1 betekenis...zepenko schreef:Volgens mij is uitvallen wel agressie. Waar zou je het anders onder kunnen scharen. Als het vanuit onzekerheid of angst is, heet het gewoon angstagressie.cloris schreef: maar je wordt wel met je neus op de feiten gedrukt :N: zeker omdat iedereen je hond erop afrekend, uitvallen=agressie terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn![]()
Wel vervelend dat je er op aangekeken wordt, want het hoeft niet altijd jouw schuld te zijn. Het kan evengoed genetisch bepaald zijn, door een trauma ontstaan zijn, door een foute begeleiding van de hondenschool, etc.
Hoe het gekomen is heb ik al uitgelegd

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik denk dat het wel degelijk in hem zit, daarom ben ik er ook zo alert op!Moos schreef:Ik denk dat als het niet in jouw hond zit (Bram dus in dit gevalZoek stok! schreef:
Ben wel even gerustgesteld dat honden het gedrag van een andere honden niet makkelijk overnemen in dit geval. Dat zou toch jammer zijn, ga je naar training om het gedrag te verbeteren, krijg je er een uitvallende hond aan de lijn van) dat ze het ook niet zo snel overnemen.

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Ohhh, echt waar? Dat zou ik zo op het eerste gezicht helemaal niet in Bram zien namelijk. Hoezo denk je dat?Zoek stok! schreef:Ik denk dat het wel degelijk in hem zit, daarom ben ik er ook zo alert op!Moos schreef:Ik denk dat als het niet in jouw hond zit (Bram dus in dit gevalZoek stok! schreef:
Ben wel even gerustgesteld dat honden het gedrag van een andere honden niet makkelijk overnemen in dit geval. Dat zou toch jammer zijn, ga je naar training om het gedrag te verbeteren, krijg je er een uitvallende hond aan de lijn van) dat ze het ook niet zo snel overnemen.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Omdat het wel een beetje in Kooikers zit heb ik het idee. Ik kom er erg vaak eentje tegen die uitvalt aan de lijn. Ook kan hij in het donker gaan blaffen tegen passerende honden. Niet echt uitvallen in de zin van springen, grommen e.d., maar wel blaffen. Ik steek nu de straat even over als ik een hond zie en dan is er niks aan de hand. Maar ik ben dus wel alert op mogelijk vervelend gedrag aan de lijn.Moos schreef:Ohhh, echt waar? Dat zou ik zo op het eerste gezicht helemaal niet in Bram zien namelijk. Hoezo denk je dat?Zoek stok! schreef:Ik denk dat het wel degelijk in hem zit, daarom ben ik er ook zo alert op!Moos schreef:Ik denk dat als het niet in jouw hond zit (Bram dus in dit gevalZoek stok! schreef:

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Ah, oke, ik snap 'm.Zoek stok! schreef:Omdat het wel een beetje in Kooikers zit heb ik het idee. Ik kom er erg vaak eentje tegen die uitvalt aan de lijn. Ook kan hij in het donker gaan blaffen tegen passerende honden. Niet echt uitvallen in de zin van springen, grommen e.d., maar wel blaffen. Ik steek nu de straat even over als ik een hond zie en dan is er niks aan de hand. Maar ik ben dus wel alert op mogelijk vervelend gedrag aan de lijn.Moos schreef:Ohhh, echt waar? Dat zou ik zo op het eerste gezicht helemaal niet in Bram zien namelijk. Hoezo denk je dat?Zoek stok! schreef:Ik denk dat het wel degelijk in hem zit, daarom ben ik er ook zo alert op!Moos schreef: Ik denk dat als het niet in jouw hond zit (Bram dus in dit geval) dat ze het ook niet zo snel overnemen.

- cloris
- Zeer actief
Ik ken de Kooiker niet echt, maar bijvoorbeeld waakhonden en erfhonden zullen idd eerder reageren in het donker lijkt mij en dat gedrag zal dus ook eerder getriggert worden.
Maar als jij "angstig" bent in het donker zal je hond daar op reageren... enz enz enz
Maar als jij "angstig" bent in het donker zal je hond daar op reageren... enz enz enz

- Zoek stok!
- Zeer actief
Een Kooikerhondje moest ook waken in de eendenkooi, dus ze zijn over het algemeen vrij waaks. Ik heb in dit geval niet het idee dat ik hem trigger tot waaks gedrag, dat was er gewoon ineens toen hij geen pup meer was. In vorige buurten was ik weleens bang in het donker op straat, maar in big city Bunnik nietcloris schreef:Ik ken de Kooiker niet echt, maar bijvoorbeeld waakhonden en erfhonden zullen idd eerder reageren in het donker lijkt mij en dat gedrag zal dus ook eerder getriggert worden.

Linda, Izzie en Bram
-
jidde
Tja, Nanni valt dus ook soms uit aan de riem. Maar als ik haar los laat, knalt ze er ook boven op. Dus dan maar aan de riem, kort houden en eventueel haar kop vasthouden. dat bouwt meer spanning op, maar uitvallen doet ze toch wel. Als ik een hond eerder zie als haar, dan ga ik even in een steegje staan en laat ik haar afgaan. Dat gaat redelijk.
Er zijn heel veel honden die uitvallen tegen Nanni. Bij de meeste ging ze pas na een jaar terugblaffen. en terecht eigenlijk, degene die het doen staan haar al een jaar lang bijna elke dag uit te schelden
Er zijn heel veel honden die uitvallen tegen Nanni. Bij de meeste ging ze pas na een jaar terugblaffen. en terecht eigenlijk, degene die het doen staan haar al een jaar lang bijna elke dag uit te schelden
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
-
lars
Quasar heeft er ook wel een klein beetje last van al heb ik het idee dat het vooral gevoed wordt door de lichaamshouding en uitstraling van de baasjes die we tegenkomen.
Zitten soms hele nuchtere mensen tussen die hun schouders ophalen en gewoon verder lopen maar vaak ook mensen die alleen een enge hond zien die volgens hen aggressie vertoont.
Vaak gaat de hond van die groep mensen of ook heel erg tekeer of hij neemt een hele onzekere en onderdanige houding aan wat Quasar alleen maar sterkt in waar hij mee bezig is.
Ik snap op zich de reactie wel maar vaak denk ik ook, kom op hij is aangelijnd, blaffende honden bijten niet etc. etc. Als je gewoon normaal doorloopt is die van mij ook zo stil.
Zitten soms hele nuchtere mensen tussen die hun schouders ophalen en gewoon verder lopen maar vaak ook mensen die alleen een enge hond zien die volgens hen aggressie vertoont.
Vaak gaat de hond van die groep mensen of ook heel erg tekeer of hij neemt een hele onzekere en onderdanige houding aan wat Quasar alleen maar sterkt in waar hij mee bezig is.
Ik snap op zich de reactie wel maar vaak denk ik ook, kom op hij is aangelijnd, blaffende honden bijten niet etc. etc. Als je gewoon normaal doorloopt is die van mij ook zo stil.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Uitvallen aan de lijn (met de baas er bij) zou volgens trainers die ik heb gehad te maken hebben met het eigen "territorium".
Zolang de hond met de baas verbonden is door een lijntje hebben ze samen een eigen territorium dat dus verplaatst wordt tijdens het wandelen.
Ik vind het niet zo'n gekke gedachte.
Maar dat het erger wordt als de baas gespannen is klopt. Zal wel door dat lijntje gaan, die spanning.
Nettie
Zolang de hond met de baas verbonden is door een lijntje hebben ze samen een eigen territorium dat dus verplaatst wordt tijdens het wandelen.
Maar dat het erger wordt als de baas gespannen is klopt. Zal wel door dat lijntje gaan, die spanning.
Nettie
- starfleet
- Erelid
Bij Buffy zit het er ook in maar komt er eigenlijk niet uit. Als wij stilstaan en moeten wachten en er komt dan een "engerd" langs en wij leiden niet op tijd af dan kan ze uitvallen. Bij lopen valt ze niet uit omdat ze zich dan concentreert op lopen waar de baas loopt.Zoek stok! schreef:
Ik denk dat het wel degelijk in hem zit, daarom ben ik er ook zo alert op!
Op cursus heb ik overigens niet gemerkt dat ze zich ook maar iets aantrok van wat de andere honden deden. Ze liep vrolijk mee met voor achterlangs bij uitvallende honden. Ze werd zelf gebruikt voor het trainen van uitvallers omdat ze onverstoorbaar meeliep met dochter, de ogen gericht op Kwatta.
Zolang de baas de uitvaller kort houdt zou ik voor Bram wat dat betreft ook niet bang zijn.
In het donker is wat anders. Buffy is absoluut zeer waaks in het donker, daarom nooit los en altijd aan de weg in het licht. Nu ze volwassen is kan ze grijpen schat ik.
Anne
- Zoie
- Zeer actief
kan he niet zijn dat de hond zich niet zeker genoeg voelt om het te doen met een vreemde ?zepenko schreef:Dan zou de trainer hebben moeten constateren dat er dus blijkbaar iets is in de combinatie eigenaar-hond en zou hij een gedragstherapeut in hebben moeten schakelen om dit probleem te diagnostiseren en eventueel een therapie op te stellen.Zoek stok! schreef:
Sien hier is ook een notoire uitvalster, zowel los als aan de lijn trouwens, en spok gaat dan vaak weer meedoen. Spok alleen valt zelden uit. Merk wel dat ze met z'n tweeën een graatje erger zijn.
Maar het zou me helemaal niet verbazen als ze met een ander dit gedrag initieel niet zou vertonen, domweg omdat ze het zelfvertrouwen er dan niet voor heeft.