Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

baby op komst en dan?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ricobalou
geregistreerd lid

baby op komst en dan?

Ongelezen bericht door ricobalou »

Hoihoi
Ik ben hier al heel lang niet meer op het forum geweest, maar zit nu toch met een vraagje.
Binnen nu en drie weken komt er een baby bij. We hebben twee duitse doggen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Om jaloezie te voorkomen bij de honden bedoel ik en om ze te laten weten dat ze lager in de rangorde staan?
Wie kan me een paar nuttige tips geven?
Groetjes van Tamara, en een knuf van Rico, Baloe en Balou
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

het is natuurlijk al belangrijk om te weten hoe de honden zijn, buiten nu een baby om, zijn ze "dominant" enz enz

wat ik iig vind, is wanneer de hond deel uitmaakt van het gezin, en er is uitbreiding, dat je de hond daar bij moet betrekken, en uiteraard bedoel ik niet dat de hond bij de bevalling moet zijn en met zijn grote hoofd in de wieg hoeft te hangen, maar wel betrokken zijn bij het feit dat er iets is verandert, dat er iets nieuws is, en daar rustig mee kennis maakt en ook dan direct weet wat de regels zijn..
ik snap dat door een baby de dingen iets wat op zijn kop kunnen staan, maar een hond snapt dat niet direct dus zorg er iig voor dat qua wandelen en aandacht de hond niet ineens op non actief staat.

nogmaals, het hangt wel af van hoe de hond is..

je laat je baby/kind natuurlijk niet alleen met de hond, de hond moet ook weten dat de wieg, maxi cosi, box, voor de baby is en dat hij daar niet in hoeft te hangen en kwijlen.

maar de hond moet niet het gevoel krijgen dat hij of zij ineens buiten spel staat of onredelijk bestraft voor dingen .

gezond verstand gebruiken is iig belangrijk.. :wink:
starfleet
Erelid

Re: baby op komst en dan?

Ongelezen bericht door starfleet »

ricobalou schreef: Hoe zouden jullie dit aanpakken? Om jaloezie te voorkomen bij de honden bedoel ik en om ze te laten weten dat ze lager in de rangorde staan?
Heel erg veel honden accepteren de nieuwe baby in huis gewoon zonder problemen. Er wordt aan gesnufd, er wordt een voorzichtige lebber gegeven en dat was het dan, er is een baby in huis. Een baby staat buiten de wet. Als de baby gaat kruipen en rondlopen en zich aan oren wil optrekken wordt het wel anders, maar dat kun je ook begeleiden.

Ik weet niet hoe je honden zijn, dat kun je zelf het best inschatten. Ik hoor en zie in ieder geval vooral om me heen dat de hond niet weggehouden wordt van de baby en dat het heel eng is, de eerste keer zo'n grote snuffende kop (met tanden) bij je baby, maar ik heb nog nooit wat vervelens gehoord op dat gebied.

Qua rangorde telt de baby helemaal niet mee. Hij kan niks en doet niks. Als het een dreumes of peuter wordt dan bepaal jij wat er gebeurt. Het kind is in de ogen van de gemiddelde hond niet ranghoger dan hij, daar zou ik ook niet naar streven.

Ik heb mijn jongste nooit alleen gelaten met de hond. Ik merk de laatste tijd dat ze hem onderdanig begroet en dat ze hem serieus neemt, maar dat is pas kort hij is net elf geworden en onze hond is geen dominante hond.

Anne
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door LaRep »

ricobalou schreef:Hoihoi
Ik ben hier al heel lang niet meer op het forum geweest, maar zit nu toch met een vraagje.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Om jaloezie te voorkomen bij de honden bedoel ik en om ze te laten weten dat ze lager in de rangorde staan?
Gewoon normaal doen zoals je altijd doet. Niets extra's omdat ze zogenaamd zielig zijn en niks minder omdat je minder tijd hebt.
Afbeelding
Sandracula
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sandracula »

Ook wij hebben een dog én een baby :wink:
Wij hebben Nessa van het begin af aan overal bij betrokken: de kinderwagen die van zolder kwam werd besnuffeld, de kleertjes werden geïnspecteerd, de box gekeurd enz.
Toen ik net thuis kwam uit het ziekenhuis met mijn zoontje heb ik eerst Nessa uitgebreid begroet en daarna hebben we Marlon in de maxi-cosi op tafel geparkeerd en haar uitgebreid laten snuffelen en kussen (we hebben hem wel een speen in zijn mond gegeven zodat ze niet aan zijn mondje kon likken)
Ze was meteen helemaal verliefd op het kleine kereltje :I:
Als ik hem zijn fles gaf lag ze naast me op de bank, met haar kop op schoot..
Ook de visite hebben we instrukties meegegeven: eerst Nessa begroeten en daarna pas naar de kleine toe..
Met de visite heeft ze het wel moeilijk gehad: ze vond (en vindt nog steeds) dat ze mijn zoontje niet vast mogen houden, maar goed, ik leid haar af met iets te kauwen en stuur haar even naar haar plaats: als er beschermt moet worden doe ik dat wel :wink:
Zelfs de kraamhulp (een schat van een meid, met gelukkig verstand van honden) nam tussen haar werk door de tijd om haar uitgebreid te knuffelen en haar wat aandacht te geven :ok:
Nu Marlon 9 maanden is en de wereld verkent door te kruipen en zich overal aan op te trekken is het mijn taak hem bij Nessa vandaan te houden als ze eet en als ze ligt te slapen..
Ze kan volgens mij niet wachten tot hij loopt, want ze was helemaal in alle staten toen hij ging staan :mrgreen: Ze maakte een mooie spelbuiging zo van: Kom gaan we samen rennen.. Dat heb ik even af moeten remmen, maar ik zie wel dat het helemaal goed komt met die twee :ok:
Heb trouwens een paar maanden voordat mijn zoontje geboren werd haar uitlaatschema door elkaar gegooid en ben op willekeurige tijden gaan wandelen.. Achteraf maar goed ook, want Marlon sliep vaak op tijden dat ik normaal met haar zou gaan wandelen en om hem nou iedere keer uit bed te halen vond ik niet zo'n goed idee :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Om vast een idee te krijgen hoe het er uit zal zien een dog een een baby :mrgreen:
Afbeelding
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

:I: owww Sandra die onderste foto!!!!!!!!
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

LaRep schreef:
ricobalou schreef:Hoihoi
Gewoon normaal doen zoals je altijd doet. Niets extra's omdat ze zogenaamd zielig zijn en niks minder omdat je minder tijd hebt.
Precies. :ok:
En een hond staat niet lager in de rangorde dan een baby. :wink:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Sandracula
Zeer actief

Gonny schreef::I: owww Sandra die onderste foto!!!!!!!!
Lief hè? :wink: Ik blijf het zelf ook schitterend vinden hoe ontzettend voorzichtig Nessa (die normaal toch behoorlijk lomp kan zijn) met hem omgaat, vooral omdat ze nog nooit zo'n klein baby'tje gezien had :ok:
Afbeelding
Gonny
Zeer actief

Sandracula schreef:
Lief hè? :wink: Ik blijf het zelf ook schitterend vinden hoe ontzettend voorzichtig Nessa (die normaal toch behoorlijk lomp kan zijn) met hem omgaat, vooral omdat ze nog nooit zo'n klein baby'tje gezien had :ok:
Toen Marijke geboren werd hadden we ook een dog...ik ga eens foto's opzoeken! Het zien toch zulke goedsullen hé! :wink: :ok:
Afbeelding
Sandracula
Zeer actief

Gonny schreef:
Sandracula schreef:
Toen Marijke geboren werd hadden we ook een dog...ik ga eens foto's opzoeken! Het zien toch zulke goedsullen hé! :wink: :ok:
Leuk :cheer: En inderdaad: echte goedsullen zijn het :ok: Daarom hebben wij ook voor een dog gekozen :wink:
Afbeelding
Gonny
Zeer actief

Sandracula schreef:
Gonny schreef:
Sandracula schreef:
Leuk :cheer: En inderdaad: echte goedsullen zijn het :ok: Daarom hebben wij ook voor een dog gekozen :wink:
Duurt wel "even" hoor denk aan vanavond of morgen.... :mrgreen: toen hadden we nog geen digi...dus ik moet een échte foto zoeken en daar dan een foto van maken....
Afbeelding
gucci
Zeer actief

Ongelezen bericht door gucci »

onze herder is opgegroeid met mijn drie kinderen ze heeft ze ook alledrie als pasgeboren baby meegemaakt, en nog nooit moeilijkheden meegemaakt, ook hier wandelen we op onregelmatige tijden dus dat was ze al gewend, en verder haar er vanaf dag een bij laten, toen de potjes tijd aanbrak, mocht zij altijd het fruithapje leeg likken, dus voor haar waren babies een teken van lekkere hapjes, en de kruiptijd een tijd van overal stukjes liga.

ik heb genoten van de foto's van nessa met je kindje, heerlijke foto's.

groetjes,
Groetjes,

Afbeelding
ricobalou
geregistreerd lid

bedankt

Ongelezen bericht door ricobalou »

Bedankt voor de reactie's ben nu een stuk geruster.
Rico is een echte dog, een goedsul eerste klas.
Baloe is een beetje meer aanhankelijker en jaloerser, maar als we haar naar haar plaats sturen gaat ze ook.
Ze luisteren normaal gesproken als hun flaporen niet verstopt zitten goed en verwacht eigenlijk ook weing problemen.
Was idd al van plan om ze meteen te laten snuffelen als ik thuis kom en niet te panisch gaan doen. Ze horen er wat ons betreft gewoon lekker bij.
En Sandra wat een gave foto's! Stoer hoor! :smile:
Groetjes van Tamara, en een knuf van Rico, Baloe en Balou
Afbeelding
Sandracula
Zeer actief

Re: bedankt

ricobalou schreef:Bedankt voor de reactie's ben nu een stuk geruster.
Rico is een echte dog, een goedsul eerste klas.
Baloe is een beetje meer aanhankelijker en jaloerser, maar als we haar naar haar plaats sturen gaat ze ook.
Ze luisteren normaal gesproken als hun flaporen niet verstopt zitten goed en verwacht eigenlijk ook weing problemen.
Was idd al van plan om ze meteen te laten snuffelen als ik thuis kom en niet te panisch gaan doen. Ze horen er wat ons betreft gewoon lekker bij.
En Sandra wat een gave foto's! Stoer hoor! :smile:

Je moet ze misschien in het begin een klein beetje afremmen, want doggen zijn nu eenmaal gruwelijk nieuwsgierig, maar alles komt goed :ok:
Daarom heb ik die foto's ook geplaatst: het ziet er heel eng uit, maar zelfs de meest lompe hond kan ontzettend voorzichtig zijn.. Ze doen wel eens net alsof ze ontzettend dom zijn, maar ondertussen voelen ze heus wel aan dat je met zo'n klein hoopje mens zachtjes moet doen..
Ben nu al benieuwd naar jullie eerste foto's met de honden en jullie nieuwe wereldburger :wink:
Alvast heel veel sterkte met de bevalling :ok:
Afbeelding
pollunder
Zeer actief

Ongelezen bericht door pollunder »

Gewoon helemaal niks veranderen.

Het kan Duncan helemaal niks schelen dat er een baby in huis is. Af en toe krijgt de baby een lik en daar moet hij het dan maar mee stellen. Wel hebben we van den beginne heel duidelijk gemaakt wat de spullen van de baby zijn. Werkt goed.
Lies en co
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lies en co »

Ook hier gaat de dochter-hond combinatie prachtig. We hebben hetzelfde gedaan wat jullie hier boven schrijven. Alleen, 'k vind wel dat er van de 'buitenwereld' veel onbegrip is. Zo zei iemand me ooit, dat ze het erg vond dat ik Dinah (een Hovawart, dus een grote hond- is relatief natuurlijk) bij zo'n klein kindje lekjes liet geven. Dat terwijl zij het zelf niet zo fijn vond- maar wel toeliet!- dat haar kleine neefje op haar hondje wreef terwijl die op haar schoot zat. Het kleine hondje was aan het grommen en voelde zich echt ongemakkelijk. :N: Hoe kan je zo dom zijn? :19: Onverantwoord noem ik dit, maar ze begreep niet waarom ik een grote, goedgezinde hond wél vertrouw en zo'n kleintje dat zich er duidelijk niet goed bij voelde, niet.

Waar we hier meer problemen mee hebben, is dat Dinah vrij beschermend is tov Maude. Die twee zijn echt een olijk duo, en m'n dochter heeft ongetwijfeld véél meer privileges dan ikzelf. Ze mag aan haar oren trekken, met haar vingers in haar neus zitten, aan haar lippen hangen,... Allemaal de verkeerde dingen natuurlijk. Niet dat we hier niet tussen komen hoor! Maar af en toe zijn we te laat, en dan gebeurt het wel eens. Maar Dinah trekt hier zich niks van aan. 'k Denk dat ze er zelfs van geniet. Nu ja, m'n dochter is wel fun, natuurlijk. Zo zit ze tegenwoordig in de 'ik wil delen' -fase, en ook dinah krijgt regelmatig een rijstwafel in haar mond geduwd. Wie zou daar nee tegen zeggen?
mister
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog, Amerikaanse stafford
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door mister »

helemaal geweldig die onderste foto, wat een plaatje. :I:

een vriendin kwam laatst met haar drie weken oude dochter. zij heel makkelijk wil je snuffelen ga je gang maar. Mister is ontzettend lomp maar kleine kinderen worden als porselijn behandeld.
Afbeelding
Chantal en een liefdevolle fliebber van Mister
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Inderdaad, heel gewoon doen. Toen ik met onze dochter thuiskwam deed de hond raar onderdanig. We hebben haar toen uitgebreid laten snuffelen aan alles (vooral de luier vond ze erg interessant :wink: ) en toen was het klaar.
Dat kleintje hoorde bij ons en dus bij haar.
Nooit wat mee gehad, nooit zorgen gemaakt.
Maar we hebben ook nooit problemen uitgelokt. Dus als we de kamer uitgingen, hup, baby in de box. Kleintjes kunnen toch gekke dingen doen.
Sandracula
Zeer actief

Lindsey schreef:Inderdaad, heel gewoon doen. Toen ik met onze dochter thuiskwam deed de hond raar onderdanig. We hebben haar toen uitgebreid laten snuffelen aan alles (vooral de luier vond ze erg interessant :wink: ) en toen was het klaar.
Dat kleintje hoorde bij ons en dus bij haar.
Nooit wat mee gehad, nooit zorgen gemaakt.
Maar we hebben ook nooit problemen uitgelokt. Dus als we de kamer uitgingen, hup, baby in de box. Kleintjes kunnen toch gekke dingen doen.
Marlon in de box of kinderwagen is hier niet genoeg: ik neem Nessa altijd mee naar de hal als ik naar de w.c. ga :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een van de (weinige) nadelen van een dog is dat ze overal bij kunnen :smile:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”