Zelf ben ik hier niet echt een voorstander van want nu schrokt hij het nog sneller naar binnen en gromd al als ik in de buurt kom omdat hij bang is dat ik de bak weghaal. En ik ben ook bang dat hij me nog eens gaat bijten. Lijkt mij een logische reactie van bailey toch ? Of ben ik nu
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
baknijd
Moderator: moderatorteam
-
jesje
- Vaste gebruiker
baknijd
Op puppy cursus werd de opdracht gekregen om te kijken hoe je hond reageerd als je de voerbak weghaald. Nou ik dus oefenen en ja hoor grommen
en lip optrekken. we mochten op dat moment alleen nog maar straffen met foei en het eten weer terug zetten. maandag op cursus vertelde ik dus welk gedrag hij liet zien en nu moet ik hem dus op de rug leggen en erg kwaad worden en laten zien dat dit niet gewenst is.
Zelf ben ik hier niet echt een voorstander van want nu schrokt hij het nog sneller naar binnen en gromd al als ik in de buurt kom omdat hij bang is dat ik de bak weghaal. En ik ben ook bang dat hij me nog eens gaat bijten. Lijkt mij een logische reactie van bailey toch ? Of ben ik nu
. Ok baknijd is niet wenselijk maar misschien is er nog een andere manier ? Alles is welkom.
Groetjes Jessica & Bailey

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
- Gonny
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik vind dit soort geintjes écht onzin.....Je geeft hem een lekkere bak eten en gaat dan kijken of hij boos wordt als je het weghaalt....ja, tuurlijk wordt hij boos.....
Lekker zn bak neerzetten en rustig op laten eten!
Tegen de hondenschool zou ik even vragen wat het nut is van dit testje..
Als ze zeggen dat het is om te kijken of jij iets kan afpakken, moet je je hond gewoon het commando "los" leren, voor als hij iets heeft wat hij niet mag hebben...
Maar dit soort geintjes slaan nergens op.....zelfs in een roedel verdedigt de ranglagere haar eten tegenover de ranghogere....
Lekker zn bak neerzetten en rustig op laten eten!
Tegen de hondenschool zou ik even vragen wat het nut is van dit testje..
Als ze zeggen dat het is om te kijken of jij iets kan afpakken, moet je je hond gewoon het commando "los" leren, voor als hij iets heeft wat hij niet mag hebben...
Maar dit soort geintjes slaan nergens op.....zelfs in een roedel verdedigt de ranglagere haar eten tegenover de ranghogere....

- Moos
- Zeer actief
Je zou elke keer als hij eten heeft wat eten erbij kunnen gooien in zijn bak. Zo leert hij dat als jij in de buurt komt het juist fijn is, want hij krijgt extra's.
Bailey gromde toch ook mensen bij je weg als hij op schoot zat? Hoe gaat dat nu?
Ik heb trouwens honden die ongelooflijk gefixeerd op eten zijn, maar ik kan bij allemaal zo mijn hand in de bak steken. Ik heb met mijn ene pup die wat feller was dat wel geoefend door te ruilen met iets heeel lekkers als ik een kluifje wegpakte bijvoorbeeld.
Bailey gromde toch ook mensen bij je weg als hij op schoot zat? Hoe gaat dat nu?
Ik heb trouwens honden die ongelooflijk gefixeerd op eten zijn, maar ik kan bij allemaal zo mijn hand in de bak steken. Ik heb met mijn ene pup die wat feller was dat wel geoefend door te ruilen met iets heeel lekkers als ik een kluifje wegpakte bijvoorbeeld.

- Canto
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders
- Aantal honden: 9
Ik vind het ronduit belachelijk over wat voor advies jij hebt gekregen
Op deze manier kweek je inderdaad alleen maar meer baknijd.
Als de hond aan het eten is en jij loopt erlangs of staat in de buurt omdat je daar bezig bent en hij/zij eet gewoon door zonder te grommen....waarom zou je dan in hemelsnaam de voerbak weg moeten pakken
Ik pik het ook niet als ze zomaar mijn bord vanonder mijn neus vandaan halen
Groetjes pammie
Als de hond aan het eten is en jij loopt erlangs of staat in de buurt omdat je daar bezig bent en hij/zij eet gewoon door zonder te grommen....waarom zou je dan in hemelsnaam de voerbak weg moeten pakken
Groetjes pammie
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Nee die aanpak zou ik niet kiezen, zo wordt het erger, waarom moet je die bak oppakken? Zit er gif in?
Ik zou bij een hond die alles verdedigt juist het ruilen toepassen en hem gewoon zijn bak laten eten. Zet hem met eten apart zodat er geen andere dieren of kinderen bij zijn eten kunnen komen en als de bak leeg is, afwassen en uit zicht zetten.
Balletje, stokje, speeltje ruilen voor iets lekkers. Moet je eens kijken hoeveel en vaak hij dingen komt brengen
Niet uit zijn bek pakken (of het moet iets echts gevaarlijk zijn)
Geen strijd aangaan, op de rug gooien en boos worden heeft geen enkele zin, hij zal dit niet begrijpen.
Rataplan is hier de ranghoogste van de twee, maar als Obelix een bot heeft, haalt Rataplan dat echt niet bij hem weg. Ik kan het wel maar ik heb van kleins af aan van alles geruild met de honden. Laat hij zijn bot los, krijgt hij iets lekkers.
Ik zou bij een hond die alles verdedigt juist het ruilen toepassen en hem gewoon zijn bak laten eten. Zet hem met eten apart zodat er geen andere dieren of kinderen bij zijn eten kunnen komen en als de bak leeg is, afwassen en uit zicht zetten.
Balletje, stokje, speeltje ruilen voor iets lekkers. Moet je eens kijken hoeveel en vaak hij dingen komt brengen
Geen strijd aangaan, op de rug gooien en boos worden heeft geen enkele zin, hij zal dit niet begrijpen.
Rataplan is hier de ranghoogste van de twee, maar als Obelix een bot heeft, haalt Rataplan dat echt niet bij hem weg. Ik kan het wel maar ik heb van kleins af aan van alles geruild met de honden. Laat hij zijn bot los, krijgt hij iets lekkers.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
-
jesje
- Vaste gebruiker
Ik had zelf ook al zoiets van moet dat ?. ik zal idd eens even gaan vragen wat voor nut het heeft om zijn lekkere verse vlees voor zijn neus weg te gappen. Maar ja je denkt het zal wel goed zijn zij hebben er verstand van
dus we proberen het. Nu laat hem lekker rustig eten. zijn botjes en speeltjes kan ik gewoon bij hem weghalen dat vind ik primma. los en vast zit er nog niet helemaal in maar hij is ook nog maar een jonge hond we zijn aan het oefenen.
Bailey is een echte mensen vriend behalve als het om eten gaat dan
heel erg bedankt voor jullie reacties ik zal kijken wat hij hier voor antwoord op heeft.
Dit was bailey niet hoorBailey gromde toch ook mensen bij je weg als hij op schoot zat? Hoe gaat dat nu?
heel erg bedankt voor jullie reacties ik zal kijken wat hij hier voor antwoord op heeft.

- Lies en co
- Zeer actief
Dinah kon in 't begin ook grommen als ik in de buurt van haar bak kwam. 'k Heb haar bak nooit weggenomen, maar wat ik wel deed was brokjes bijsmijten of leggen. Zonder iets te zeggen, dus ook geen foei. Tot ik uiteindelijk met m'n vingers in haar bakje kon zitten, zonder dat ze iets deed. 'k Zie wel aan haar reactie dat ze hierbij alert is, maar niet dat haar haar rechtstaat ofzo.
't Is was niet mijn bedoeling om haar bakje te kunnen wegnemen ofzo, maar wel om bvb de waterbak ernaast te kunnen wegnemen om bij te vullen ofzo. En dat ze aanwezigheid van iemand anders gewoon was, bij het eten. Ik ga er altijd van uit, dat ze van iemand anders minder kan aanvaarden dan van mij. Dus, dat ik dicht bij haar moet kunnen staan, wil ze 't van iemand anders kunnen verdragen dat die wat verder staat.
't Is was niet mijn bedoeling om haar bakje te kunnen wegnemen ofzo, maar wel om bvb de waterbak ernaast te kunnen wegnemen om bij te vullen ofzo. En dat ze aanwezigheid van iemand anders gewoon was, bij het eten. Ik ga er altijd van uit, dat ze van iemand anders minder kan aanvaarden dan van mij. Dus, dat ik dicht bij haar moet kunnen staan, wil ze 't van iemand anders kunnen verdragen dat die wat verder staat.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Voor als je je in het onderwerp wilt verdiepen, in dit topic wordt een heel goed boekje genoemd.
-
Melanie 74
Het heeft ook geen enkele nut, mocht je het echt willen leren dan moet je het ruilen... maar met iets wat lekkerder is als wat er in de bak ligt. En daar zit het probleem, want wat vindt een hond nou lekkerder als KVV??
Wat je ook kan doen is eerst een beetje in zijn bak doen en als hij klaar is weer een beetje, zodat hij jouw niet als een bedeiging gaat zein bij zijn bak. Dit uitbouwen tot je zijn bak weg kan nemen (als er nog wat in zit) om er wat extra in te doen.
Het is hele normaal bij honden dat wat je hebt mag je houden!
Dus verdedig je dit als hond zijnde, en op zijn rug leggen en weet ik veel meer komt de band tussen jou en je hond niet ten goeden!
Wat je ook kan doen is eerst een beetje in zijn bak doen en als hij klaar is weer een beetje, zodat hij jouw niet als een bedeiging gaat zein bij zijn bak. Dit uitbouwen tot je zijn bak weg kan nemen (als er nog wat in zit) om er wat extra in te doen.
Het is hele normaal bij honden dat wat je hebt mag je houden!
Dus verdedig je dit als hond zijnde, en op zijn rug leggen en weet ik veel meer komt de band tussen jou en je hond niet ten goeden!
-
Marion.
Bij Saar's puppencursus had ik bij de eerste 2 lessen al geen goed gevoel. Bij de 3e les werd er een boodschappenkrat omgekeerd neergezet, met plakken boterhamworst over de rand. Moest je met je hond rondjes om lopen. Saar deed er niets op uit, maar dat was mijn schuld want ik moest de hond er ongeveer met de neus indrukken zodat hij wèl zou reageren
Ik ben daar dus gelijk weggelopen, en mijn lesgeld mochten ze houden. Dat soort rare spelletjes laat ik mijn hond niet ondergaan hoor
Ik ben daar dus gelijk weggelopen, en mijn lesgeld mochten ze houden. Dat soort rare spelletjes laat ik mijn hond niet ondergaan hoor
-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat een belachelijke manier van trainen is dit!!............ op de rug leggen en kwaad worden, gatsie!
Als je je hond wil leren dat je voer of botje weg kan halen (wat voor praktische redenen zeker handig kan zijn) dat doe je dat op de manieren zoals hierboven al gezegd : met ruilen en/of voertjes in de bak erbij gooien met je hand steeds dichterbij de bak.
Als je je hond wil leren dat je voer of botje weg kan halen (wat voor praktische redenen zeker handig kan zijn) dat doe je dat op de manieren zoals hierboven al gezegd : met ruilen en/of voertjes in de bak erbij gooien met je hand steeds dichterbij de bak.

- Hanneke2
- Zeer actief
Soms denk ik van goh, zal ik toch maar eens met Lilo naar een cursus gaan, en dan lees ik weer zo'n bericht als dit en dan ben ik weer helemaal genezen van dat idee.
Baknijd voorkomen is echt zo ongeveer het simpelste dat je een hond kan aanleren. Baknijd afleren vergt meer tijd, maar precies dezelfde methode. Gewoon altijd lekkers bijgooien. Bij honden die hun voer verdedigen gewoon van een afstandje gooien, en dan alsmaar dichterbij, bij honden die niet (meer) moeilijk doen af en toe iets extra lekkers in de bak erbij leggen terwijl ze staan te eten. Er is volgens mij geen hond op aarde die uiteindelijk niet gaat snappen dat het *GOED* is als jij in de buurt van z'n bak komt, want hij wordt er altijd beter van. En stoer gedoe van "Ik mag wel aan zijn bak komen want ik ben de baas en grommen heb ik hem wel afgeleerd", daar heb je helemaal niks aan als er ooit een visitepeuter in een onbewaakt ogenblik gaat kijken wat de hond aan het eten is. Bij de stoere methode heb je dan een bloedend kind, bij de bijgooimethode heb je een hond die probleemloos een graaiend kinderhandje in zijn bak accepteert en geinteresseerd afwacht wat er voor extra lekkers gaat komen.
Baknijd voorkomen is echt zo ongeveer het simpelste dat je een hond kan aanleren. Baknijd afleren vergt meer tijd, maar precies dezelfde methode. Gewoon altijd lekkers bijgooien. Bij honden die hun voer verdedigen gewoon van een afstandje gooien, en dan alsmaar dichterbij, bij honden die niet (meer) moeilijk doen af en toe iets extra lekkers in de bak erbij leggen terwijl ze staan te eten. Er is volgens mij geen hond op aarde die uiteindelijk niet gaat snappen dat het *GOED* is als jij in de buurt van z'n bak komt, want hij wordt er altijd beter van. En stoer gedoe van "Ik mag wel aan zijn bak komen want ik ben de baas en grommen heb ik hem wel afgeleerd", daar heb je helemaal niks aan als er ooit een visitepeuter in een onbewaakt ogenblik gaat kijken wat de hond aan het eten is. Bij de stoere methode heb je dan een bloedend kind, bij de bijgooimethode heb je een hond die probleemloos een graaiend kinderhandje in zijn bak accepteert en geinteresseerd afwacht wat er voor extra lekkers gaat komen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Moos
- Zeer actief
Dan heb ik twee hondjes door elkaar gehaaldjesje schreef:Ik had zelf ook al zoiets van moet dat ?. ik zal idd eens even gaan vragen wat voor nut het heeft om zijn lekkere verse vlees voor zijn neus weg te gappen. Maar ja je denkt het zal wel goed zijn zij hebben er verstand vandus we proberen het. Nu laat hem lekker rustig eten. zijn botjes en speeltjes kan ik gewoon bij hem weghalen dat vind ik primma. los en vast zit er nog niet helemaal in maar hij is ook nog maar een jonge hond we zijn aan het oefenen.
Dit was bailey niet hoorBailey gromde toch ook mensen bij je weg als hij op schoot zat? Hoe gaat dat nu?Bailey is een echte mensen vriend behalve als het om eten gaat dan
![]()
Ik zou inderdaad ook weggaan bij deze hondenschool.

-
jesje
- Vaste gebruiker
Ik vind het heel erg jammer als ik bij deze school weg zou gaan.
Want dat betekend dat ik nergens anders terecht kan. Ik heb geen rijbewijs en andere honden scholen zitten een aardig endje uit de buurt. Nu brengt mijn vriend ons wel eens maar dat kan ook niet altiid dus dan ga ik op de fiets met bailey voor op in de mand.
Bailey vind het het echt heel erg leuk om met de andere pups te spelen en te stoeien. Ik kijk het eerst nog even aan maar met mijn opvattingen en ideen in mijn achterhoofd.
Of weet iemand nog een goede school in Drachten ??
Want dat betekend dat ik nergens anders terecht kan. Ik heb geen rijbewijs en andere honden scholen zitten een aardig endje uit de buurt. Nu brengt mijn vriend ons wel eens maar dat kan ook niet altiid dus dan ga ik op de fiets met bailey voor op in de mand.
Bailey vind het het echt heel erg leuk om met de andere pups te spelen en te stoeien. Ik kijk het eerst nog even aan maar met mijn opvattingen en ideen in mijn achterhoofd.
Laatst gewijzigd door jesje op 10 mei 2006 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ik heb drie cursussen gedaan op een hondenschool van de 'oude' stempel. In het begin heb ik een flinke discussie via mail en persoonlijk contact met de trainer gehad. Daar zijn we prima uitgekomen en ik pikte die dingen eruit die voor mij goed werken. Die hondenschool was extreem rangorde gericht en je mocht bijv. de hond nooit het initiatief tot spelen geven. Ik luisterde gewoon en ging vervolgens m'n eigen gang.jesje schreef:Ik vind het heel erg jammer als ik bij deze school weg zou gaan.
We zitten nu bij Kunos en die heeft een aardig goede naam dacht ik.
Is het baknijd gebeuren het enige foute punt wat ze hebben gezegd of laten ze bijv. ook pups met slipkettingen lopen? Daar zou voor mij namelijk wel de grens liggen. Maar ook dan geldt dat je er zelf bij bent natuurlijk.
Achteraf heb ik overigens wel spijt dat ik zo lang door ben gegaan op m'n oude hondenschool. Ik heb nu een school waar ik het voor 90 % eens ben met de aanpak en dat verhoogt het plezier en het leren enorm moet ik zeggen.
Ik zou als ik jou was in ieder geval het gesprek aangaan en kijken wat daar uitkomt. En je kunt natuurlijk altijd de bus pakken naar een andere hondenschool, dus dat hoeft het probleem niet te zijn, toch?
Leren ze wel de oefening 'los'? Dat vind ik zelf namelijk zo'n beetje de belangrijkste oefening, samen met hier.

Linda, Izzie en Bram
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Weet niet hoeveel tijd en gelegenheid je hebt, maar ik heb ook geen rijbewijs en ben jarenlang met de trein en/of bus naar de cursus geweest. Voor een goede cursus had ik dat er wel voor over! Gelukkig was de laatste cursus in een mooi natuurgebied en kon ik het dan combineren met een heerlijke wandeling
Dat verhaal over baknijd kan ik alleen maar lezen met zeer ver opgetrokken wenkbrauwen; zou heel kritisch kijken hoe ze het verder doen!
Gr. Marijke
Dat verhaal over baknijd kan ik alleen maar lezen met zeer ver opgetrokken wenkbrauwen; zou heel kritisch kijken hoe ze het verder doen!
Gr. Marijke
Gr. Marijke

- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik zou het zelf niet zo lang volhouden op een hondenschool als ik het niet eens ben met de aanpak. Mijn ervaring is dat het niet werkt. Je gaat naar een hondenschool om iets te leren, maar als je over veel dingen van mening verschilt, leer je naar mijn idee niet zoveel. Ook zullen de instructeurs niet zo snel hun mening bijstellen, met als gevolg dat ze of hun mening blijven opdringen of je links laten liggen en je eigen gang laten gaan. Dan kun je dus net zo goed in je eentje gaan trainen. Bovendien zou ik het zonden van de energie vinden om steeds maar weer met de instructeurs in discussie te gaan.Zoek stok! schreef:Ik heb drie cursussen gedaan op een hondenschool van de 'oude' stempel. In het begin heb ik een flinke discussie via mail en persoonlijk contact met de trainer gehad. Daar zijn we prima uitgekomen en ik pikte die dingen eruit die voor mij goed werken. Die hondenschool was extreem rangorde gericht en je mocht bijv. de hond nooit het initiatief tot spelen geven. Ik luisterde gewoon en ging vervolgens m'n eigen gang.
Is het baknijd gebeuren het enige foute punt wat ze hebben gezegd of laten ze bijv. ook pups met slipkettingen lopen? Daar zou voor mij namelijk wel de grens liggen. Maar ook dan geldt dat je er zelf bij bent natuurlijk.
Achteraf heb ik overigens wel spijt dat ik zo lang door ben gegaan op m'n oude hondenschool. Ik heb nu een school waar ik het voor 90 % eens ben met de aanpak en dat verhoogt het plezier en het leren enorm moet ik zeggen.
Ik zou als ik jou was in ieder geval het gesprek aangaan en kijken wat daar uitkomt. En je kunt natuurlijk altijd de bus pakken naar een andere hondenschool, dus dat hoeft het probleem niet te zijn, toch?
Leren ze wel de oefening 'los'? Dat vind ik zelf namelijk zo'n beetje de belangrijkste oefening, samen met hier.
Bij een hondenschool waar de honden op de rug worden gegooid (of waar dat aangeraden wordt) zou ik zeker niet blijven.
Als het je vooral gaat om het contact met andere honden en pups is het misschien ook wel mogelijk individueel (bv. via het forum) wandelafspraken te maken.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Silvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: baknijd
misschien moet je het positiever aanpakken door een beetje eten in zijn bak te doen en er zo nu en dan wat bij te doen dan lijkt me dat hij het als positief ervaart dat jij aan zijn bak komt want jij komt meer brengen.jesje schreef:Op puppy cursus werd de opdracht gekregen om te kijken hoe je hond reageerd als je de voerbak weghaald. Nou ik dus oefenen en ja hoor grommenen lip optrekken. we mochten op dat moment alleen nog maar straffen met foei en het eten weer terug zetten. maandag op cursus vertelde ik dus welk gedrag hij liet zien en nu moet ik hem dus op de rug leggen en erg kwaad worden en laten zien dat dit niet gewenst is.
Zelf ben ik hier niet echt een voorstander van want nu schrokt hij het nog sneller naar binnen en gromd al als ik in de buurt kom omdat hij bang is dat ik de bak weghaal. En ik ben ook bang dat hij me nog eens gaat bijten. Lijkt mij een logische reactie van bailey toch ? Of ben ik nu. Ok baknijd is niet wenselijk maar misschien is er nog een andere manier ? Alles is welkom.
ik heb geen ervaring met baknijd maar dat zou ik denk ik geprobeerd hebben.
ik heb juist dat ik diesel zowat de bak om de nek moet hangen.
Groetjes Silvia en Diesel