Bram wil dus nog weleens naar andere honden blaffen. Soms doet hij het dagen niet, dan opeens weer wel. Bij bepaalde honden niet, bij andere honden wel. Ik kan er niet echt een peil op trekken, behalve dan dat hij het nooit doet bij hele zelfverzekerde types. Stoere Husky- of Herderreuen daar doet hij het absoluut niet bij, maar daar loopt hij voor weg. Als ze hem blijven achtervolgen gaat dat over in rennen, dus dan moet ik op tijd ingrijpen anders wordt het opjagen (maar ach, daar ben ik ondertussen zo op getraind
Wat hij doet is blaffend ernaartoe rennen, en op een meter of 3 afstand stoppen. Dan gaat het over in een soort kermen, en dan schuivelt hij zijwaards, staart heel laag, weer terug, om vervolgens een hele lage houding aan te nemen, en met de oortjes in de nek laag kwispelend op de andere hond af te schuivelen.
Wat me nou zo opvalt is dat andere honden daar nooit, maar dan ook nooit op een negatieve manier op reageren. In eerste instantie dacht ik dat het kwam door zijn pup-zijn, maar hij is al bijna 5 maanden dus die puppykredieten is hij ondertussen wel kwijt. Andere honden blijven altijd staan, in een houding die ze normaal ook aannemen (wat stoerdere types een wat hoge houding, wat minder stoere types een neutrale of lage houding). Ze blijven dan of wachten tot Bram echt durft te komen snuffelen, of ze lopen heel rustig op hem af en dan wordt er heel rustig en zachtjes gesnuffeld.
Geen enkele hond benaderd Bram als een reactie op zijn blaffen wild of ruw, of 'agressief'. Ze blijven altijd heel kalm en rustig, bijna alsof ze merken dat het een soort angst/bluf gecombineerd met toch ook wel enthousiasme is, en hem duidelijk willen maken dat het allemaal goed is.
Eenmaal bij een andere hond aanbeland zal Bram trouwens ook nooit stoer doen of intimideren. Hij stelt zich altijd laag en onderdanig op, en is zelf ook nooit wild tegen die andere hond (was hij als klein pupje ook al niet trouwens). Hij snuffelt rustig, en tegen een andere vreemde hond opspringen bijvoorbeeld heb ik hem echt nog nooit zien doen.
Zegt de reactie van de andere hond iets over de aard van Brams blaffen/kermen? Ik vind het wel erg opvallend namelijk dat hij er altijd zo ontzettend rustig mee omgegaan wordt door andere honden.
En oh ja, ik laat hem niet constant loeiend op elke hond afstuiven hoor; met 1 'Bram' staat ie naast me als dat nodig is.