Eigenlijk is de vraag heel simpel, en had ik die ook wel eerder zo kunnen stellen
Laat ik hem als hij losloopt blaffen naar andere honden of niet?
Kortom, als ik in het bos loop en we zien opeens een andere hond, is 50% van de tijd zijn reactie om er naar te blaffen. Nou ja, dat hele verhaal staat bij gedrag hoe hij dat precies doet.
Nu zijn er dus twee opties:
1) Ik laat het gaan, en hoop dat het uitdooft naarmate hij ouder wordt; andere honden lopen namelijk nooit, maar dan ook nooit weg, dus hij heeft alleen maar de ervaring dat hij wel kan blaffen maar dat hij zeker niks wegjaagd.
2) Ik roep hem bij me als ik een andere hond zie. Probleem hiermee is dat ik het blaffen niet 100% zeker kan voorkomen, omdat ik hem dan soms echt af zou moeten leiden tot die andere hond voor zijn neus staat, en ik dus ook niet echt in kan schatten wanneer hij het wel en niet doet. Maar goed, hij kan er dan iig niet blaffend naartoe rennen.
Er was nog een optie 3; "eh" zeggen en als hij stil is belonen, maar dat werkt los niet goed merk ik. Aan de riem wel, dat blaffen aan de riem heb ik nu ook prima onder controle, maar dan lopen we door, en passeren we de andere hond. Los gaat dat niet, en dan raak ik qua timing verstrikt in het "eh" roepen en belonen, omdat ik daar dan sta met Bram en die andere hond steeds dichterbij komt of op 1 meter afstand blijft staren.
Eigenlijk ben ik wel een beetje voor punt 1, omdat ik denk dat hij opzich wel zo kan leren dat het niks opschiet wat hij doet. Vroeger blafte hij bijvoorbeeld ook als hij op een bekende hond en baas afrende; dat doet hij eigenlijk niet meer. Net alsof hij nu doorheeft dat hij die mensen en honden kent en ze gewoon ontspannen kan begroeten. Soms nog wel eens 1 of 2 blafjes, maar dat is echt uit enthousiasme, die blaf naar vreemde honden is heel hoog en soms bijna krijzend, da's een hele andere blaf.
Aan de andere kant wil ik ook niet dat het ingesleten gedrag wordt, en hij het wellicht blijft doen omdat hij dat nu eenmaal zo gewend is.
Aparte is trouwens ook nog dat als Bram het doet heel veel baasjes van andere honden zeggen "ach, wat is het toch een leukerd he?" Nou, schiet mij maar lek
Nou ja, kortom, als er mensen mee willen helpen met het opstellen van en plan van aanpak zou ik dat wel erg fijn vinden. Ik heb Bram al uitgebreid besproken, maar ik oetel nu nog steeds maar wat aan (of ik ben een sukkel en kan geen plan van aanpak uit allerlei antwoorden filteren