Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Plan van aanpak

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Plan van aanpak

Ongelezen bericht door Moos »

Ik ben nog steeds een beetje zoekende naar een plan van aanpal voor wat betreft Bram.
Eigenlijk is de vraag heel simpel, en had ik die ook wel eerder zo kunnen stellen :mrgreen:

Laat ik hem als hij losloopt blaffen naar andere honden of niet?

Kortom, als ik in het bos loop en we zien opeens een andere hond, is 50% van de tijd zijn reactie om er naar te blaffen. Nou ja, dat hele verhaal staat bij gedrag hoe hij dat precies doet.

Nu zijn er dus twee opties:

1) Ik laat het gaan, en hoop dat het uitdooft naarmate hij ouder wordt; andere honden lopen namelijk nooit, maar dan ook nooit weg, dus hij heeft alleen maar de ervaring dat hij wel kan blaffen maar dat hij zeker niks wegjaagd.

2) Ik roep hem bij me als ik een andere hond zie. Probleem hiermee is dat ik het blaffen niet 100% zeker kan voorkomen, omdat ik hem dan soms echt af zou moeten leiden tot die andere hond voor zijn neus staat, en ik dus ook niet echt in kan schatten wanneer hij het wel en niet doet. Maar goed, hij kan er dan iig niet blaffend naartoe rennen.

Er was nog een optie 3; "eh" zeggen en als hij stil is belonen, maar dat werkt los niet goed merk ik. Aan de riem wel, dat blaffen aan de riem heb ik nu ook prima onder controle, maar dan lopen we door, en passeren we de andere hond. Los gaat dat niet, en dan raak ik qua timing verstrikt in het "eh" roepen en belonen, omdat ik daar dan sta met Bram en die andere hond steeds dichterbij komt of op 1 meter afstand blijft staren.

Eigenlijk ben ik wel een beetje voor punt 1, omdat ik denk dat hij opzich wel zo kan leren dat het niks opschiet wat hij doet. Vroeger blafte hij bijvoorbeeld ook als hij op een bekende hond en baas afrende; dat doet hij eigenlijk niet meer. Net alsof hij nu doorheeft dat hij die mensen en honden kent en ze gewoon ontspannen kan begroeten. Soms nog wel eens 1 of 2 blafjes, maar dat is echt uit enthousiasme, die blaf naar vreemde honden is heel hoog en soms bijna krijzend, da's een hele andere blaf.
Aan de andere kant wil ik ook niet dat het ingesleten gedrag wordt, en hij het wellicht blijft doen omdat hij dat nu eenmaal zo gewend is.

Aparte is trouwens ook nog dat als Bram het doet heel veel baasjes van andere honden zeggen "ach, wat is het toch een leukerd he?" Nou, schiet mij maar lek :roll: In ieder geval is het tot nog toe ook voor de bazen niet bedreigend zullen we maar zeggen :19:

Nou ja, kortom, als er mensen mee willen helpen met het opstellen van en plan van aanpak zou ik dat wel erg fijn vinden. Ik heb Bram al uitgebreid besproken, maar ik oetel nu nog steeds maar wat aan (of ik ben een sukkel en kan geen plan van aanpak uit allerlei antwoorden filteren :denken: :mrgreen: ).
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

haha, hier spuit elf met een totaal niet nuttige bijdrage. :mrgreen:

Je weet dat Femke het ook doet hè? Eigenlijk precies hetzelfde als wat Bram doet, al is ze wat zelfverzekerder. Blaffen zonder slechte intenties...laten we het zo maar noemen. :smile:
En ik laat het dus gaan. Ik heb even gedacht om ook te gaan trainen en doen, maar het gaat niet lukken. Femke IS een blaffer, en hoemeer aandacht ik er aan ga geven, hoe belangrijker ik het maak. :19:
Op die manier raak ik verstrikt in een levenlang corrigeren, irriteren en focussen op dat blafgedrag. En daar heb ik geen zin in, en bovendien is het niet nodig.

Nog nooit en te never heeft het blaffen van femke tot een negatieve ervaring geleidt. Ze is te klein en te terughoudend om andere honden te laten flippen, ze is enthousiast en 'normaal' tegen honden wanneer ze los loopt, en ik kan haar aan de lijn gewoon mee laten lopen ondanks dat ze hier en daar even blaft.

Ik vind de moeite en de stress die het kost om het blaffen weg te krijgen niet in verhouding staan tot het geringe resultaat dat je ermee behaald.

Mijn plan van aanpak is dus heel simpel; accepteer dat hij blaft. Natuurlijk corrigeer je hem wanneer hij doordraait in het blaffen en is het even aankijken of het gedrag niet verergert wanneer je het accepteerd.

Maar dat is dus wat ik zou doen. :wink:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik zou het ook accepteren. Je bent er al lang mee bezig en ik heb niet het idee dat het geholpen heeft (dat ligt niet aan jou, maar je wilt volgens mij iets wat niet kan :wink: ). Het blafferige zit gewoon in die hond. Misschien dat het nog af gaat nemen als hij wat zelfverzekerder wordt naar andere honden toe. En anders maar niet :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Nou ja, weet je, dat is ook wel een beetje waarom ik zoiets heb van; eens kijken hoe het gaat als het het, laten we zeggen 2 maanden, volkomen negeer. Ik heb er ook geen zin in om gestressed door het bos te lopen alleen maar bezig met "zal hij gaan blaffen???".

En als het nou zo was dat mensen of honden van hen schrokken of het vreselijk irritant overkwam, dan zou ik uiteraard het niet meer toestaan, maar dat is dus niet zo. Tenminste, ik moet de eerste persoon en de eerste hond nog tegenkomen die het naar vindt.
Als hij echt tekeer gaat dan grijp ik natuurlijk wel in, maar dat gebeurt maar zeer zelden. Meestal is het allemaal binnen 10 sec. gebeurt, is er gesnuffeld en is het goed.

Alleen ik wil dus niet dat door het negeren Bram dit gaat zien als de normale manier om andere honden te begroeten, en het dan een beetje erin sluipt en steeds erger wordt.
Maar ja, aan de andere kant, als er eenmaal contact is is het een heel vrij, open, vrolijk en sociaal hondje. Hij dartelt probleemloos in een gelegenheidsroedel van 10 honden, reuen/teven, oud en jong. Hij heeft nog nooit een snauw gehad van een andere hond, echt nog nooit, want hij is verre van opdringerig en weet precies hoe ver hij kan gaan.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik zou het ook accepteren. Je bent er al lang mee bezig en ik heb niet het idee dat het geholpen heeft (dat ligt niet aan jou, maar je wilt volgens mij iets wat niet kan :wink: ). Het blafferige zit gewoon in die hond. Misschien dat het nog af gaat nemen als hij wat zelfverzekerder wordt naar andere honden toe. En anders maar niet :mrgreen:
Het blaffen naar mensen, objecten, geluiden en andere honden aan de riem gaat wel heel goed; dus wat dat betreft gaan we gewoon heel goed. Vandaag kwam een andere hond op 50 cm van ons heeeeel langzaam voorbij lopen. Bram blafte 1 keer, ik zeg 'eh', en dan heeft hij volledige aandacht voor mij, en negeert die andere hond verder. Zelfde met mensen en geluiden. Alhoewel hij daar echt nog maar heel erg zelden naar blaft, meestal leid ik hem niet eens meer af (want dat hoeft niet meer), alleen als het een wat lastige situatie is beloon ik hem voor het stil zijn, en dan loopt hij netjes rustig verder.

Maar dat loslopen en dan blaffen naar andere honden; ik krijg het er inderdaad niet uit. Ook niet in de zin dat het verbetert, gewoon helemaal niks :jank: :wink:
Het is wel wat minder geworden hoor, maar dat is eerder doordat het schijnbaar vanzelf ook wel wat minder wordt, want door dat aangeklooi van mij zal het niet zijn :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:Ik zou het ook accepteren. Je bent er al lang mee bezig en ik heb niet het idee dat het geholpen heeft (dat ligt niet aan jou, maar je wilt volgens mij iets wat niet kan :wink: ). Het blafferige zit gewoon in die hond. Misschien dat het nog af gaat nemen als hij wat zelfverzekerder wordt naar andere honden toe. En anders maar niet :mrgreen:
Het blaffen naar mensen, objecten, geluiden en andere honden aan de riem gaat wel heel goed; dus wat dat betreft gaan we gewoon heel goed. Vandaag kwam een andere hond op 50 cm van ons heeeeel langzaam voorbij lopen. Bram blafte 1 keer, ik zeg 'eh', en dan heeft hij volledige aandacht voor mij, en negeert die andere hond verder. Zelfde met mensen en geluiden. Alhoewel hij daar echt nog maar heel erg zelden naar blaft, meestal leid ik hem niet eens meer af (want dat hoeft niet meer), alleen als het een wat lastige situatie is beloon ik hem voor het stil zijn, en dan loopt hij netjes rustig verder.

Maar dat loslopen en dan blaffen naar andere honden; ik krijg het er inderdaad niet uit. Ook niet in de zin dat het verbetert, gewoon helemaal niks :jank: :wink:
Het is wel wat minder geworden hoor, maar dat is eerder doordat het schijnbaar vanzelf ook wel wat minder wordt, want door dat aangeklooi van mij zal het niet zijn :mrgreen:
En dus moet je sommige dingen maar voor lief nemen :wink: Bram is in het donker een klojo. Hij blaft tegen alles wat verdacht is. Nu kan ik me daar helemaal op gaan storten of ik steek even over als ik wat aan zie komen (eerder dan hij). Ik kies voor het laatste :wink: Honden doen nou eenmaal ook dingen die je eigenlijk niet zo leuk vindt, en dat maakt ze des te interessant eigenlijk :denken: :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:

En dus moet je sommige dingen maar voor lief nemen :wink: Bram is in het donker een klojo. Hij blaft tegen alles wat verdacht is. Nu kan ik me daar helemaal op gaan storten of ik steek even over als ik wat aan zie komen (eerder dan hij). Ik kies voor het laatste :wink: Honden doen nou eenmaal ook dingen die je eigenlijk niet zo leuk vindt, en dat maakt ze des te interessant eigenlijk :denken: :mrgreen:
Dat doe ik hier inderdaad ook wel. Als er een andere hond aankomt tijdens een aangelijnde wandeling steek ik ook even over. Nu zou ik dat ook doen als Bram niet zou blaffen, want Moos en Saar gaan dan altijd trekken om te begroeten, en met drie honden aan de lijn vind ik dat zo'n gedoe! Nu steek ik dus over, en is er niks aan de hand, en blijf ik er zelf ook gewoon relaxed onder inderdaad.
Ik zou ze ook dat trekken af kunnen leren :idea: , maar daar heb ik geen zin in :mrgreen:

Ik moet alleen bij dit gedrag van Bram echt even een knop omzetten, omdat ik in het begin dacht dat andere honden of mensen er van zouden schrikken. Niet dus, echt helemaal, totaal niet, en tja, dacht ik laatst; wat zit ik dan te miepen :denken:
Alleennnn, ik wil dus niet dat het allemaal erger wordt, en dat ik door het negeren ervoor zorg dat hij als hij ouder is echt vervelend gaat doen, vandaar de vraag hier ook :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: Alleennnn, ik wil dus niet dat het allemaal erger wordt, en dat ik door het negeren ervoor zorg dat hij als hij ouder is echt vervelend gaat doen, vandaar de vraag hier ook :wink:
Daar heb je absoluut een punt! Je moet echt belangrijke dingen niet laten gaan, want anders zijn ze er in gegroeid en duurt het heel lang voordat je het er weer uit hebt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Alleennnn, ik wil dus niet dat het allemaal erger wordt, en dat ik door het negeren ervoor zorg dat hij als hij ouder is echt vervelend gaat doen, vandaar de vraag hier ook :wink:
Daar heb je absoluut een punt! Je moet echt belangrijke dingen niet laten gaan, want anders zijn ze er in gegroeid en duurt het heel lang voordat je het er weer uit hebt.
Ja, precies, en daarom hoop ik dat iemand hier een beetje uitsluitsel kan geven of dit gedrag in die categorie zou vallen..... :wink:

Bram heeft qua aard zeg maar het niet echt in zich om later echt vervelend reuengedrag in de zin van overmatige dominantie ofzo te gaan vertonen; het is gewoon een onderdanig ventje; die absoluut niet opdringerig is of wat dan ook. Alleen ik weet dus niet genoeg van dat aanblaffen om te weten in hoeverre dat later wellicht wel over kan slaan in net even wat harder blaffen of net even een klein 'snapje' uitdelen, als ik het nu negeer.
Of dat dus misschien ook de kans erin zit dat als ik doe alsof het totaal niet belangrijk is, het uiteindelijk minder wordt, ook omdat hij waarschijnlijk wel wat zekerder zal worden als hij ouder wordt.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Het lijkt mij heel moeilijk om zo'n beslissing te nemen. Maar ik vind het ook van groot belang waarom hij tegen alles blaft. Ik ken een teckel die blaft echt tegen alles wat je tegen komt. Hij is gewoon een grote schijterd en hoopt zo dat andere honden bij hem wegblijven. Helaas lukt dit dus niet altijd en is hij een paar weken geleden gegrepen door de buurhond. Moet er wel bij zeggen dat hij ook gromt naar die andere honden.
Zijn baasje heeft duidelijk geen probleem met dit gedrag en doet er dus ook niets aan. Volgens mij wordt het niet erger, maar blijft het vrij stabiel.

Als je er zelf tegen kan dat hij blaft en hij de andere honden voor de rest niet uitdaagt zou ik het ook zo laten en afwachten hoe het verder gaat. Misschien houdt het inderdaad wel op als hij meer zelfvertrouwen heeft.

Succes in ieder geval met je beslissing.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Femke is nu anderhalf en haar gedrag is redelijk stabiel gebleven. We hebben zo onze ups en downs gehad, maar over het algemeen is het toch wel hetzelfde. Het is geen garantie dat het bij Bram hetzelfde zal zijn, maar ik vermoed dat het bij hem ook echt 'de aard van het beestje' is. :wink:
Moos
Zeer actief

Sita schreef:Het lijkt mij heel moeilijk om zo'n beslissing te nemen. Maar ik vind het ook van groot belang waarom hij tegen alles blaft. Ik ken een teckel die blaft echt tegen alles wat je tegen komt. Hij is gewoon een grote schijterd en hoopt zo dat andere honden bij hem wegblijven. Helaas lukt dit dus niet altijd en is hij een paar weken geleden gegrepen door de buurhond. Moet er wel bij zeggen dat hij ook gromt naar die andere honden.
Zijn baasje heeft duidelijk geen probleem met dit gedrag en doet er dus ook niets aan. Volgens mij wordt het niet erger, maar blijft het vrij stabiel.

Als je er zelf tegen kan dat hij blaft en hij de andere honden voor de rest niet uitdaagt zou ik het ook zo laten en afwachten hoe het verder gaat. Misschien houdt het inderdaad wel op als hij meer zelfvertrouwen heeft.

Bram loopt niet blaffend door de buurt of door het bos hoor. Misschien komt dat een beetje zo over, omdat dit het punt is waar ik problemen mee heb met hem, maar veel mensen merken het niet eens totdat ik het aankaart :mrgreen: :wink:
Hij gromt niet, hij blaft, heel hoog en een beetje krijzend. Zodra een andere hond bij hem komt stelt hij zich heel erg onderdanig op. hij blaft iig wel uit angst, niet uit waaksheid of omdat hij zichzelf de baas van het bos vindt ofzo. Tenminste dat is mijn conclusie ondertussen wel.
Als hij gegrepen zou worden zou dat 'apart' zijn omdat hij tijdens echt contact gewoon heel sociaal en onderdanig is. Er zou dan dus een hond echt met een nodvaart op hem af moeten rennen als hij blaft, en dan nog zal hij zich dan onderdanig op gaan stellen...

Maar tja, ik vind het dus moeilijk om in te kunnen schatten in hoeverre ik dat kan negeren inderdaad.
Afbeelding
BB.Alou
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door BB.Alou »

Hoi daar.

Mijn hond deed dit dus ook heel erg. En mensen sprongen wel eens de bosjes in omdat ze er nogal van schrokken . Dus op het moment dat ik anderen zag aankomen was ik al in de stress en dat merkte mijn hond.

Ik heb het maar laten gaan. Balou mag los als de andere partij dit aangeeft en dat rent ze er naar toe en wil dan spelen. Als de ander niet zo vrolijk kijkt ben ik streng tegen haar en hou haar ff strak en loop voorbij.

Omdat ik een stuk minder stressie ben is het allemaal wat makkelijker geworden.

Geen idee of dit enigsinds van toepassing is!! :denken: Maar ik hoop dat het nuttig is.

Groetjes Leonie.
Moos
Zeer actief

BB.Alou schreef:Hoi daar.

Mijn hond deed dit dus ook heel erg. En mensen sprongen wel eens de bosjes in omdat ze er nogal van schrokken . Dus op het moment dat ik anderen zag aankomen was ik al in de stress en dat merkte mijn hond.

Ik heb het maar laten gaan. Balou mag los als de andere partij dit aangeeft en dat rent ze er naar toe en wil dan spelen. Als de ander niet zo vrolijk kijkt ben ik streng tegen haar en hou haar ff strak en loop voorbij.

Omdat ik een stuk minder stressie ben is het allemaal wat makkelijker geworden.

Geen idee of dit enigsinds van toepassing is!! :denken: Maar ik hoop dat het nuttig is.

Groetjes Leonie.
Alle tips en ervaringen zijn nuttig; bedankt! :ok:

Bram heeft zijn uiterlijk en formaat ook erg mee; het is een klein hondje, zo'n 20 cm hoog nu, wit en uitermate wollig. En hoe vreselijk lullig het eigenlijk ook is, daar schrikken mensen toch een heel stuk minder snel van dan van een hele grote hond. Daarnaast scheelt het denk ik ook wel dat hij nooit echt dichtbij komt al blaffend, en ook wel dat hij een hoog blafje heeft, wat toch ook weer minder eng klinkt dan een zware blaf van een grote hond.

Als mensen er van zouden schrikken zou ik ook doen wat jij dan doet hoor; dan roep ik hem bij me. Maar tot nog toe vinden mensen het of schattig (tja :roll: ) of worden ze er niet warm of koud van.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Moos schreef:
Sita schreef:Het lijkt mij heel moeilijk om zo'n beslissing te nemen. Maar ik vind het ook van groot belang waarom hij tegen alles blaft. Ik ken een teckel die blaft echt tegen alles wat je tegen komt. Hij is gewoon een grote schijterd en hoopt zo dat andere honden bij hem wegblijven. Helaas lukt dit dus niet altijd en is hij een paar weken geleden gegrepen door de buurhond. Moet er wel bij zeggen dat hij ook gromt naar die andere honden.

Bram loopt niet blaffend door de buurt of door het bos hoor. Misschien komt dat een beetje zo over, omdat dit het punt is waar ik problemen mee heb met hem, maar veel mensen merken het niet eens totdat ik het aankaart :mrgreen: :wink:
Hij gromt niet, hij blaft, heel hoog en een beetje krijzend. Zodra een andere hond bij hem komt stelt hij zich heel erg onderdanig op. hij blaft iig wel uit angst, niet uit waaksheid of omdat hij zichzelf de baas van het bos vindt ofzo. Tenminste dat is mijn conclusie ondertussen wel.
Als hij gegrepen zou worden zou dat 'apart' zijn omdat hij tijdens echt contact gewoon heel sociaal en onderdanig is. Er zou dan dus een hond echt met een nodvaart op hem af moeten rennen als hij blaft, en dan nog zal hij zich dan onderdanig op gaan stellen...

Maar tja, ik vind het dus moeilijk om in te kunnen schatten in hoeverre ik dat kan negeren inderdaad.
Die teckel hoor je al van verre aankomen. Dat is echt vreselijk... Wij paste wel eens op de andere hond die die mensen hebben. Maar sinds ze die teckel erbij hebben, is dat eigenlijk een beetje opgehouden. Maar deze teckel laat dus naast zijn blaffen merken dat hij die andere honden niet leuk vind. Aangezien Bram dat niet doen, is het dus niet te vergelijken...

Misschien een maandje aankijken hoe het zich ontwikkeld als je er niets aan doet? Probeert hij geen steun te vinden bij Saar en Moos?
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Sita schreef:
Die teckel hoor je al van verre aankomen. Dat is echt vreselijk... Wij paste wel eens op de andere hond die die mensen hebben. Maar sinds ze die teckel erbij hebben, is dat eigenlijk een beetje opgehouden. Maar deze teckel laat dus naast zijn blaffen merken dat hij die andere honden niet leuk vind. Aangezien Bram dat niet doen, is het dus niet te vergelijken...

Misschien een maandje aankijken hoe het zich ontwikkeld als je er niets aan doet? Probeert hij geen steun te vinden bij Saar en Moos?
Bram hoor je godzijdank niet van verre aankomen; dat is voor mij ook niet acceptabel trouwens, dus dan zou ik wel af gaan leiden :wink:
Hij vindt inderdaad andere honden opzich wel leuk, alleen in eerste instantie soms eng. Niet alle honden hoor, bij lange na niet, voornamelijk de grote zwarte exemplaren doen het goed op de 'enge honden lijst' (hoe bedoel je stereotypisch :roll: :mrgreen: ). Maar hij wil uiteindelijk zelfs dan ook wel contact maken. Veel andere honden vindt hij gewoon echt leuk en laat dat ook laag kwispelend, en bek-likkend merken.

Ik zat er inderdaad ook te denken om het een bepaalde periode aan te kijken; ik dacht zelf meer zo'n maand of 2. Dat is redelijk lang zodat je goed zou moeten merken hoe het op die manier gaat, maar ook kort genoeg zodat hij pas 6 maanden is als ik het over een hele andere boeg zou willen gooien.
Ik blijf overigens wel doorgaan met het regelmatig even bij me roepen als hij een andere hond ziet; want dat doet hij nu altijd vlekkeloos en met het oog op de toekomst wil ik dat heel graag zo houden :wink:

Hij zoekt verder geen steun of bescherming bij Saar of Moos. Bij mij wel soms. Hij mag naast me komen staan, dat is prima, en dat weet hij ook, en doet hij ook vaak (het is nogal een 'plak-hondje' dus hij loopt ontzettend vaak naast me). Maar tussen mijn benen zitten o.i.d mag niet. Bange Saar mocht dat wel, want die werd dan kalmer. Bange Bram niet, want die gaat dan snappen als de andere hond te opdringerig aan hem komt ruiken.
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ameno blaft ook wel eens naar andere honden als ze los loopt. Ik kan alleen niet zeggen dat het iets met angst te maken heeft, eerder met opwinding en enthousiasme.
Ze benadert de honden overigens net als Bram in een lage houding.

Het is ook dezelfde blaf als bij fly ball overigens.

Wellicht is het bij Bram toch geen angst, maar ook enthousiasme...???
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Bowie blaft ook, elke dag weer. Thuis als de bel gaat, als er visite komt, als de visite al 5 minuten zit. Elke middag als ik haar uitlaat en ze gaat naar het veld toe waar al haar hondenvriendjes zijn.

Als het donker is kan ze soms helemaal uit d'r dak gaan.

En in het bos kan ze uit enthousiasme ook als een idioot gaan springen en blaffen naar andere honden :roll:

Het zij zo :19:

In het begin vond ik het vervelend, nu heb ik het geaccepteerd dat ze zo is en lach ik er maar om. Op een gegeven moment merk ik het niet eens meer :wink:
Moos
Zeer actief

pooh schreef:Ameno blaft ook wel eens naar andere honden als ze los loopt. Ik kan alleen niet zeggen dat het iets met angst te maken heeft, eerder met opwinding en enthousiasme.
Ze benadert de honden overigens net als Bram in een lage houding.

Het is ook dezelfde blaf als bij fly ball overigens.

Wellicht is het bij Bram toch geen angst, maar ook enthousiasme...???
Het is soms ook wel enthousiasme, maar dan voornamelijk bij bekende honden of bij Goldens (zowel Bram als Saar zijn gek van Goldens) of klein grut. Die blaf is wat lager, en dan gaat het meer van 'waf' 'waf', even stil 'waf' 'waf', zeg maar :mrgreen:
Daarnaast hebben we dan de hele hoge "wrafwrafwrafwrafwrafwrafwrafwrafwraf" die over kan gaan in een soort krijzen/piepen. Dat is niet echt enthousiasme, bij deze blaf blijft hij ook altijd op een paar meter afstand staan, en probeert terug te schuivelen. Bij die andere blaf stopt hij soms even met rennen, maar zet dan toch vol de blije sprint erin.

Het duurde ook wel even voordat ik dit een beetje doorhad hoor; in het begin had hij naar mijn gevoel maar 1 blaf :mrgreen:
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Beetje moeilijk in te schatten vanaf een afstand, maar ik zou het in Bram's geval proberen los te laten, Marloes...
Schenk er totaal geen aandacht meer aan loop gewoon door zonder Bram bij je te roepen als hij losloopt of ook maar iets tegen hem te zeggen. Laat het hem lekker zelf uitzoeken en accepteer dat ie nu en wellicht in de toekomst een 'blaffertje' is...

Ik kan me zo voorstellen dat het blaffen bij Bram toch wordt verergerd als je teveel aandacht hieraan schenkt. Hij zal wellicht toch jouw spanning voelen.

Ik kan me best voorstellen dat het vervelend voor je is dat ie zo blafferig is en dat je daar verandering in wil zien, maar soms is het gewoon niet anders en krijg je het er gewoonweg niet uit, wat je ook doet. Misschien ligt een deel van de oplossing van het probleem bij acceptatie en zul je zien dat het gaandeweg steeds beter gaat... :wink:
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik ken het geblaf wel van wat kleine hondjes hier in de buurt. Buffy wil wel vaak spelen en kennismaken als ze dat hoort, ik neem aan dat honden het prima kunnen verstaan en ook goed het verschil horen tussen angstig uit staan kafferen op een afstand of dat half opgewonden (wel willen maar nog niet helemaal durven) blaffen.

In jouw positie zou ik even aankijken, maar twee maanden vind ik daar wel lang voor als het niet beter wordt. Ik vind het moeilijk wat je eraan zou kunnen doen en of je er wat aan moet doen omdat hij nog vrij jong is en je wel kans hebt dat het minder wordt als hij ouder en zekerder is.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:Ik ken het geblaf wel van wat kleine hondjes hier in de buurt. Buffy wil wel vaak spelen en kennismaken als ze dat hoort, ik neem aan dat honden het prima kunnen verstaan en ook goed het verschil horen tussen angstig uit staan kafferen op een afstand of dat half opgewonden (wel willen maar nog niet helemaal durven) blaffen.

In jouw positie zou ik even aankijken, maar twee maanden vind ik daar wel lang voor als het niet beter wordt. Ik vind het moeilijk wat je eraan zou kunnen doen en of je er wat aan moet doen omdat hij nog vrij jong is en je wel kans hebt dat het minder wordt als hij ouder en zekerder is.

Anne
Ik heb hem vandaag eens even goed geobserveerd; en 2.5 uur in het bos doorgebracht om zoveel mogelijk andere honden tegen het lijf te lopen. Zoals ik het nu inschat, denk ik dat er een aardige kans is dat het beter wordt naarmate hij meer zelfvetrouwen krijgt, en ook leert dat die andere honden hem niks zullen doen. Ik heb het vandaag dus volkomen losgelaten zodat ik eens precies kon bekijken hoe of wat.

Ik heb hem met 1 bepaalde hond die hij echt doodeng vond (baasje van die hond is van de week heel hard op Bram gestapt--hij liep weer eens in de weg--, net op het moment dat Bram de moed had verzameld naar die hond toe te schuivelen. Sindsdien is het echt bal, en ik denk omdat Bram die hond zag, en toen een enorme pijn voelde, en zo dus een nare link heeft gelegd), steeds weer in contact gebracht en het blaffen volkomen genegeerd. Na ongeveer de 10e keer die hond tegen te zijn gekomen (we lopen rondjes in een klein bosje), heeft de baas van die hond hem even wat persoonljke aandacht gegeven, hebben we even kort staan praten, en daarna was er niks meer aan de hand.
We zijn die hond nog 3 keer tegengekomen, en Bram deed helemaal niks meer.

Zelfde met een grote zwarte Flatcoat; was ook blaffen. Nadat we die hond nog een paar keer tegen zijn gekomen, en die hond Bram dus volkomen negeerde was het blaffen ook over.

Ik denk dus dat als hij maar steeds iets beter leert dat andere honden normaal zijn, en niks engs ofzo, dat het dan wel minder zou kunnen worden.

Alleen ik denk ook dat je dat niet met 2 weken bijvoorbeeld kan zien, vandaar dat ik meer aan een vrij lange periode zat te denken.
Opzich is hij altijd terug te roepen, in elke situatie, dus mocht het nou onacceptabel worden, dan kan ik daar (hopenlijk) nog wel op terugvallen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”