Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

aandacht en naast lopen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

chuckie
Zeer actief

aandacht en naast lopen

Ongelezen bericht door chuckie »

ik heb na mijn vorige bericht (wel of geen cursus meer volgen) er voor gekozen om zonder cursus verder te gaan trainen.
ik heb een boek gekocht over de roedelmethode omdat chuckie erg aanwezig en drammerig begon te worden,meneer begon aardig te puberen en kon ook opeens niet meer alleen zijn.
ik heb nu een tijd lang de regels uit dit boek toegepast en de problemen zijn dus over!hij heeft geen problemen meer met alleen zijn (had hij voorheen ook niet) en loopt niet meer constant achter je kont aan om aandacht te zeuren.ook is hij sindsdien erd snel zindelijk geworden (kan ook toeval zijn natuurlijk) en hij kan nu al om de 4 uur uit.(hij is nu 5 maanden).
ik heb toen ook een goed boek over clickertraining aangeschaft,en daar ben ik dus volop mee bezig.
af,zit en blijf en plaats gaat allemaal super!ook het hierkomen tijdens het loslopen gaat nu perfekt!zelfs als hij met andere honden aan het spelen is,ik laat hem dan altijd even dollen en dan roep ik hem bij me,dat gaat super!
hij liep al netjes mee aan de riem en nu ben ik hem naast aan het leren.
het gaat ontzettend goed en hij kan zo al zo'n 5 min naast me drentelen en naar me opkijken.ik heb dan echt zn volle aandacht,ook als er andere mensen aankomen,of als hij vogeltjes ziet waar hij anders graag achteraan gaat.zelfs als hij los loopt gaat het het perfekt.
alleen nou is het probleem dat ik zijn concentratie niet vast kan houden als er andere honden aankomen.dan schiet hij naar de hond toe en trekt aan de riem,ik blijf dan stil staan,omdat hij uiteraard niet mag trekken,maar hoe kan ik hem nou leren om zijn aandacht ook dan bij mij te houden?ik heb het ook al met speeltjes geprobeert,maar die andere hond blijft natuurlijk veel interessanter.komt dit vanzelf door maar hard te blijven oefenen?
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Hij is nog veel te jong om al zo getraind te zijn..
Je moet het trainen niet te vaak en te lang doen bij zo n jonge hond, hij moet ook pup kunnen zijn.
Afbeelding
chuckie
Zeer actief

Ongelezen bericht door chuckie »

nance schreef:Hij is nog veel te jong om al zo getraind te zijn..
Je moet het trainen niet te vaak en te lang doen bij zo n jonge hond, hij moet ook pup kunnen zijn.
ja dat weet ik en ik doe het ook niet de hele tijd tijdens de wandeling,maar af en toe een stukj.maar ik vraag me gewoon af of ik hem af moeten leiden als er andere honden aankomen (en hoe) of dat het vanzelf komt naarmate hij ouder wordt dat hij dan meer aandacht voor me krijgt.
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

chuckie schreef:
nance schreef:Hij is nog veel te jong om al zo getraind te zijn..
ja dat weet ik en ik doe het ook niet de hele tijd tijdens de wandeling,maar af en toe een stukj.maar ik vraag me gewoon af of ik hem af moeten leiden als er andere honden aankomen (en hoe) of dat het vanzelf komt naarmate hij ouder wordt dat hij dan meer aandacht voor me krijgt.
Probeer met wat lekkers zijn aandacht te "vangen"als er een andere hond aan komt. Dus bij voorkeur voordat hij signalen geeft dat hij er naar toe wil.
Het is inderdaad nog een pup en het zal je dus niet altijd lukken. Geen probleem van maken, maar hem in zo'n geval niet langdurig contact laten maken.
Je kunt ook eens "toestemming"geven voor contact met de andere hond.
Rustig doorgaan met oeffenen en uiteindelijk zal het dan wel in orde komen. :ok:
Ik gaf op les wel eens de oefening "spelen met toestemming, maar zonder trekken". Als de hond vooruit schoot draaide de baas zich om en liep zonder iets te zeggen in de omgekeerde richting. Zodra de hond weer rustig mee liep ging de baas weer in de oorspronkelijke richting. Dit herhalen totdat de hond rustig meeliep en dan, bij de andere hond aangekomen, toestemming geven voor een spelletje. Afwisselen met gewoon passeren.
Als je dat samen met iemand anders (met hond) kan oefenen zou dat een oplossing kunnen zijn.
Nettie
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”