Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pruthond
Moderator: moderatorteam
-
Dorien
- Zeer actief
Pruthond
Of incapabele baas?
Shanu grijpt honden. Tot nu toe zonder bloed en gaten enzo, maar ze duikt wel bovenop zo'n hond met veel lawaai van Shanu en gegil van de andere hond. Echt, ze ziet een andere hond, neemt een sprint en duikt er zonder pardon boven op. Vandaag dus ook. We waren bijna bij mijn auto en ik wilde haar net vastmaken toen er een hond aangerend kwam. Deze hond had haar haren omhoog en kwam op ons afgerend. Shanu zag haar en rende op die hond af, ook met haar haren omhoog en die andere hond stopte en rende de andere kant op. Beng! Shanu duikt erop, gegil, gedoe, baas en ik kwamen aangerend, Shanu hield op, hond lag op de grond en werd grondig onderzocht door de baas. Hond had niets. Echt geen schram. Shanu stond er gewoon naast, haren omlaag..niets meer aan het handje. Toen ik wegliep met Shanu aangelijnd, toen deed die andere hond zelfs nog even een (spel) uitval naar Shanu.
Echt, het is net een kansspel als ze los is..de ene hond pakt ze, de andere snuffelt ze even aan en komt dan weer terug naar me.
Aan de lijn is het één groot drama. Ze valt naar alles uit. Honden, kinderen, mensen, alles. Als ze maar gefuckt genoeg is. Als ze al opgewonden is, omdat er ergens in de buurt een hond heeft geblaft en we komen daarna een vrouw met kinderwagen tegen, dan blaft ze daar dus ook naar. Ik loop nu mijn rondje op mijn tenen en verstop me achter auto's als er andere honden aankomen, zodat Shanu ze maar niet ziet. Dit is waanzin.
Verder ben ik een mietje met de slipketting. Ik weet dat je dat soort dingen niet moet proberen, maar moet doen, maar ik ben er te soft voor. Voor mijn gevoel geef ik een ruk als ze uitvalt, maar ze reageert er totaal niet op. Ik heb een tijd lang met koekjes in mijn zak gelopen om haar af te leiden en als ze dan toch uitviel dan kreeg ze een ruk met de slip. Nou, dat werkte soms, maar als de andere hond te dichtbij was, dan was ik lucht en gaat ze haar goddelijke gang.
Ik denk dat het aan mij ligt, omdat een vriendin van mij haar wel beter onder de duim heeft. Als zij Shanu aan de lijn heeft en ze geeft een ruk aan de riem ( zonder slip) dan is Shanu zichtbaar onder de indruk en houdt ze zich koest. Mijn broer liep van de week met haar en toen Shanu uitviel gaf hij ook een ruk en toen wierp Shanu zich op haar rug en was het klaar. Bij mij doet ze dat dus niet. Aan mij heeft ze blijkbaar poep.
In huis mag ze haar goddelijke gang gaan, maar luistert ze dus wel perfect. Als ik maar met mijn ogen knipper dan doet ze wat ik maar wil.
Echt geen signalen dat ze me in de maling neemt iod.
Wat o wat moet ik doen? Echt, ik zit met mijn handen in mijn haar. Mede omdat Shanu dus echt geen kuthond is. Ze kan, als we met de roedel van een vriendin meelopen prima met die honden. Soms heeft ze weleens een logé, of een nieuwe hond en dat gaat allemaal prima. Ze is echt heel lief en is ook dol op spelen met andere honden, maar waarom valt ze dan toch die honden aan? Mis ik iets cruciaals? Heb ik een enorme plaat voor mijn kop? Ik baal er echt ontzettend van en wil het ook veranderen, maar ik zie even niet meer hoe.
Shanu grijpt honden. Tot nu toe zonder bloed en gaten enzo, maar ze duikt wel bovenop zo'n hond met veel lawaai van Shanu en gegil van de andere hond. Echt, ze ziet een andere hond, neemt een sprint en duikt er zonder pardon boven op. Vandaag dus ook. We waren bijna bij mijn auto en ik wilde haar net vastmaken toen er een hond aangerend kwam. Deze hond had haar haren omhoog en kwam op ons afgerend. Shanu zag haar en rende op die hond af, ook met haar haren omhoog en die andere hond stopte en rende de andere kant op. Beng! Shanu duikt erop, gegil, gedoe, baas en ik kwamen aangerend, Shanu hield op, hond lag op de grond en werd grondig onderzocht door de baas. Hond had niets. Echt geen schram. Shanu stond er gewoon naast, haren omlaag..niets meer aan het handje. Toen ik wegliep met Shanu aangelijnd, toen deed die andere hond zelfs nog even een (spel) uitval naar Shanu.
Echt, het is net een kansspel als ze los is..de ene hond pakt ze, de andere snuffelt ze even aan en komt dan weer terug naar me.
Aan de lijn is het één groot drama. Ze valt naar alles uit. Honden, kinderen, mensen, alles. Als ze maar gefuckt genoeg is. Als ze al opgewonden is, omdat er ergens in de buurt een hond heeft geblaft en we komen daarna een vrouw met kinderwagen tegen, dan blaft ze daar dus ook naar. Ik loop nu mijn rondje op mijn tenen en verstop me achter auto's als er andere honden aankomen, zodat Shanu ze maar niet ziet. Dit is waanzin.
Verder ben ik een mietje met de slipketting. Ik weet dat je dat soort dingen niet moet proberen, maar moet doen, maar ik ben er te soft voor. Voor mijn gevoel geef ik een ruk als ze uitvalt, maar ze reageert er totaal niet op. Ik heb een tijd lang met koekjes in mijn zak gelopen om haar af te leiden en als ze dan toch uitviel dan kreeg ze een ruk met de slip. Nou, dat werkte soms, maar als de andere hond te dichtbij was, dan was ik lucht en gaat ze haar goddelijke gang.
Ik denk dat het aan mij ligt, omdat een vriendin van mij haar wel beter onder de duim heeft. Als zij Shanu aan de lijn heeft en ze geeft een ruk aan de riem ( zonder slip) dan is Shanu zichtbaar onder de indruk en houdt ze zich koest. Mijn broer liep van de week met haar en toen Shanu uitviel gaf hij ook een ruk en toen wierp Shanu zich op haar rug en was het klaar. Bij mij doet ze dat dus niet. Aan mij heeft ze blijkbaar poep.
In huis mag ze haar goddelijke gang gaan, maar luistert ze dus wel perfect. Als ik maar met mijn ogen knipper dan doet ze wat ik maar wil.
Echt geen signalen dat ze me in de maling neemt iod.
Wat o wat moet ik doen? Echt, ik zit met mijn handen in mijn haar. Mede omdat Shanu dus echt geen kuthond is. Ze kan, als we met de roedel van een vriendin meelopen prima met die honden. Soms heeft ze weleens een logé, of een nieuwe hond en dat gaat allemaal prima. Ze is echt heel lief en is ook dol op spelen met andere honden, maar waarom valt ze dan toch die honden aan? Mis ik iets cruciaals? Heb ik een enorme plaat voor mijn kop? Ik baal er echt ontzettend van en wil het ook veranderen, maar ik zie even niet meer hoe.
Laatst gewijzigd door Dorien op 25 mei 2006 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Dorien
Dorien
- Moos
- Zeer actief
Ik kan hier verder heel weinig zinnigs over zeggen denk ik; kan me iig wel voorstellen dat je hier nogal behoorlijk van baalt.
Het enige is dat ik dat opgefokte herken in Bram. Als er niet teveel prikkels om hem heen zijn gaan we prima; heeft hij twee of drie fikse blaf-uitlok prikkels gehad dan fokt hij zichzelf zodanig op dat hij bij wijze van spreken al een waaiend grassprietje toe gaat loeien. Heel veel prikkels gaat ook weer goed; dan is hij schijnbaar zo overvoerd dat hij niks anders meer kan dan strak naast mee meehobbelen.
Wat ik merk dat bij Bram wel werkt is vrij streng tegen hem zijn, en op die manier ook de rust weer terug in hem brengen. Net toevallig een wandelingetje met veel te veel korte prikkels gehad (hemelvaartweekend, dus druk hier), en dan weet hij volgens mij soms niet eens meer wat voor of achter is.
Ik doe dan tussendoor heel veel oefeningetjes met hem, veel aandachtsoefeningen, maar ook 'zit' en 'blijf' e.d. Geen koekje meer als hij alleen maar vaagjes naar me kijkt, maar eerst rustig zitten (je zou haast tegen hem zeggen 'adem in, adem uit'
), en dan krijgt hij een beloning.
Ik merk wel dat, als hij zichzelf vreselijk opgefokt heeft, hij er schijnbaar rust uithaalt dat ik hem steeds opdrachten geef.
Wellicht heb je er wat aan...
Het enige is dat ik dat opgefokte herken in Bram. Als er niet teveel prikkels om hem heen zijn gaan we prima; heeft hij twee of drie fikse blaf-uitlok prikkels gehad dan fokt hij zichzelf zodanig op dat hij bij wijze van spreken al een waaiend grassprietje toe gaat loeien. Heel veel prikkels gaat ook weer goed; dan is hij schijnbaar zo overvoerd dat hij niks anders meer kan dan strak naast mee meehobbelen.
Wat ik merk dat bij Bram wel werkt is vrij streng tegen hem zijn, en op die manier ook de rust weer terug in hem brengen. Net toevallig een wandelingetje met veel te veel korte prikkels gehad (hemelvaartweekend, dus druk hier), en dan weet hij volgens mij soms niet eens meer wat voor of achter is.
Ik doe dan tussendoor heel veel oefeningetjes met hem, veel aandachtsoefeningen, maar ook 'zit' en 'blijf' e.d. Geen koekje meer als hij alleen maar vaagjes naar me kijkt, maar eerst rustig zitten (je zou haast tegen hem zeggen 'adem in, adem uit'
Ik merk wel dat, als hij zichzelf vreselijk opgefokt heeft, hij er schijnbaar rust uithaalt dat ik hem steeds opdrachten geef.
Wellicht heb je er wat aan...

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik denk inderdaad dat Shanu meer overwicht en regels nodig heeft. Het is gewoon een pittige hond. Je vergist je daarin omdat ze een heel vriendelijk karakter heeft en verder erg lief en aardig is. Maar ik denk dat je buitenhuis moet gaan werken aan een strakker appel.
Afleiden, werken aan aandacht, spelen met de bal om aandacht te winnen en te houden en als ze zich drukt inderdaad straffen zodat je doorkomt. En je zal eerst een nieuwe gewoonte in moeten trainen voordat je weer meer vrijheden gaat geven.
Verder even iets naar jezelf toe..wees consequent. Als je inconsequent bent ben je meestal bezig gedrag te bekrachtigen en vast te zetten omdat je intervalbeloont. Dat maakt dat het lastiger is om weg te trainen.
Welke weg je nu ook gaat kiezen, pak door en klaar de klus en realiseer je dat je het komende half jaar een trainingsprog. voor de boeg hebt. Geen week of 3 weken, gewoon een half jaar.
En kies voor een weg..slip of halti als dat beter bij je past.
Shanu reageert uit pure tevenpraat en zelfverzekerdheid, je kan haar dus echt gewoon straffen. Daarbij heeft ze genoeg hond-hondcontacten om straf te compenseren met leuk contact, waardoor ze niet de pest aan andere honden hoeft te krijgen.
Ik denk echt dat je iets harder moet worden naar je meissie en wees consequent.
Verder zou ik de proef eens op de som nemen en thuis de regels strakker maken. Pas op de bank als jij het goed vindt of gewoon even een poosje helemaal niet meer op de bank. Slapen in haar mand of elders en voordat jij iets voor haar doet moet zij iets voor jou doen. Puur haar even laten voelen wie er de baas is. Soms zie je daarmee een hond toch veranderen en dat kan je grip buiten verbeteren. Laika kon ik thuis ook niet meer laten aanvogelen. Dan had ik buiten echt een zware dobber aan haar. Thuis strak en buiten strak en dan eens even zien wat ze doen gaat. Strak is overigens niet onaardig, maar dat snap je.
Vervelend meis, dat die tut zich weer misdragen heeft.
Afleiden, werken aan aandacht, spelen met de bal om aandacht te winnen en te houden en als ze zich drukt inderdaad straffen zodat je doorkomt. En je zal eerst een nieuwe gewoonte in moeten trainen voordat je weer meer vrijheden gaat geven.
Verder even iets naar jezelf toe..wees consequent. Als je inconsequent bent ben je meestal bezig gedrag te bekrachtigen en vast te zetten omdat je intervalbeloont. Dat maakt dat het lastiger is om weg te trainen.
Welke weg je nu ook gaat kiezen, pak door en klaar de klus en realiseer je dat je het komende half jaar een trainingsprog. voor de boeg hebt. Geen week of 3 weken, gewoon een half jaar.
Shanu reageert uit pure tevenpraat en zelfverzekerdheid, je kan haar dus echt gewoon straffen. Daarbij heeft ze genoeg hond-hondcontacten om straf te compenseren met leuk contact, waardoor ze niet de pest aan andere honden hoeft te krijgen.
Verder zou ik de proef eens op de som nemen en thuis de regels strakker maken. Pas op de bank als jij het goed vindt of gewoon even een poosje helemaal niet meer op de bank. Slapen in haar mand of elders en voordat jij iets voor haar doet moet zij iets voor jou doen. Puur haar even laten voelen wie er de baas is. Soms zie je daarmee een hond toch veranderen en dat kan je grip buiten verbeteren. Laika kon ik thuis ook niet meer laten aanvogelen. Dan had ik buiten echt een zware dobber aan haar. Thuis strak en buiten strak en dan eens even zien wat ze doen gaat. Strak is overigens niet onaardig, maar dat snap je.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
bianca83
- Zeer actief
Ik denk dat je harder en strengen moet worden tegen haar. Niet "bang" moet zijn om met haar te lopen. Wat ik uit je verhaal haal is dat je zelf eigelijk al gestrest buiten loopt want wat als... Zie je iets of iemand aankomen dan gaat het fout. Kan het zijn dat dat "aan je zelf ligt"? Jij raakt gestrest, Shanu voelt dat aan en gaat daar ook gestrest op reageren. Misschien lopen andere zekerder met haar en is ze daardoor bij die mensen wel onder de indruk. Wees eens wat harder voor haar. Ze maakt er nu een spelletje van en jij geeft eigelijk toe. Ga aandachtsoefeningen doen met haar. Begin gewoon weer een stap terug en zorg dat je haar aandacht vast kunt houden. Gewoon op neutraal terrein waar je weinig afleiding tegen komt. Zodra je je weer een stuk zekerder voelt buiten met haar ga je meer afleiding zoeken en ga het uitbouwen.
Succes ermee, niets is vervelender dan met een uitvallende hond lopen.

-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik ga mee met het bovenstaande.
Shanu heeft echt wel door dat je haar niet wilt aanpakken,en daar maken honden graag misbruik van
Gr Anna
Shanu heeft echt wel door dat je haar niet wilt aanpakken,en daar maken honden graag misbruik van
Gr Anna
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 04 aug 2016 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
jidde
De kunst is om te ontdekken welke honden ze grijpt. Dat duurt wel even helaas, maar daarmee kan je een hoop ellende voorkomen.
Nanni is ook zo, sommige honden knalt ze zonder pardon boven op. Hoop herrie, andere hond ligt op zijn rug en nanni staat erboven. Nanni loopt weg en dan is het (meestal) klaar. Waarom ze het doet, geen idee
Ik weet nu dat ze het doet, dus ik verkom het.
Kleine hondjes loopt ze zo voorbij. Er zijn hier in de buurt 2 kleine hondejs waar ze een pokkehekel aan heeft. Hoort zij die keffen, dan wordt ze agressief. Keffen die van de buren (jackies) reageert ze er niet op. Herders houd ze niet van, alleen pups tot 5 maanden (ongeveer). Zwarte labrador reuen daarintegen vidn ze het einde. Goldenreuen houd ze ook niet van, terwijl ze Spike van mijn tante nu 3x gezien heeft en volledig opgenomen is door haar
Grote honden houdt ze niet zo van, terwijl er hier een rottweiler reu loopt, die ze super vind (liefde is wederzijds
)
Nanni houd niet van extreem onderdanige honden. Dominante reuen vind ze meestal het einde, die hebben ook ontzag voor haar.
Ik zou haar gewoon bij geen enkele hond meer loslaten. Je voorkomt op die manier dat ze succeservaringen krijgt, waardoor ze zich sterker voelt.
Nanni is de laatste tijd erg verdraagzaam gelukkig naar andere honden. In het bos en op het strand kan je gewoon andere honden (aangelijnd) passeren. Lopen die honden los, gaat Tuana ook los. zij loopt naar die hond toe (of andersom) en ze laten nanni met rust. Dan kan je een stuk ontspannender lopen
Nanni is ook zo, sommige honden knalt ze zonder pardon boven op. Hoop herrie, andere hond ligt op zijn rug en nanni staat erboven. Nanni loopt weg en dan is het (meestal) klaar. Waarom ze het doet, geen idee
Kleine hondjes loopt ze zo voorbij. Er zijn hier in de buurt 2 kleine hondejs waar ze een pokkehekel aan heeft. Hoort zij die keffen, dan wordt ze agressief. Keffen die van de buren (jackies) reageert ze er niet op. Herders houd ze niet van, alleen pups tot 5 maanden (ongeveer). Zwarte labrador reuen daarintegen vidn ze het einde. Goldenreuen houd ze ook niet van, terwijl ze Spike van mijn tante nu 3x gezien heeft en volledig opgenomen is door haar
Nanni houd niet van extreem onderdanige honden. Dominante reuen vind ze meestal het einde, die hebben ook ontzag voor haar.
Ik zou haar gewoon bij geen enkele hond meer loslaten. Je voorkomt op die manier dat ze succeservaringen krijgt, waardoor ze zich sterker voelt.
Nanni is de laatste tijd erg verdraagzaam gelukkig naar andere honden. In het bos en op het strand kan je gewoon andere honden (aangelijnd) passeren. Lopen die honden los, gaat Tuana ook los. zij loopt naar die hond toe (of andersom) en ze laten nanni met rust. Dan kan je een stuk ontspannender lopen
-
estelle
klote Dorien, Ik herken het heel erg met Hera.
Ik kan soms schreeuwen of naar mijn gevoel echt boos worden maar het lijkt haar geen reet te interesseren, terwijl als mijn buuf of Frank (naar mijn idee) hetzelfde doen ze wel luistert en wel dr kop dicht houdt.
Ik heb niet eht een oplossing maar ga wel mee met Eline.
Thuis de regels aanscherpen en alles moet ze gaan verdienen.
succes
Ik kan soms schreeuwen of naar mijn gevoel echt boos worden maar het lijkt haar geen reet te interesseren, terwijl als mijn buuf of Frank (naar mijn idee) hetzelfde doen ze wel luistert en wel dr kop dicht houdt.
Ik heb niet eht een oplossing maar ga wel mee met Eline.
Thuis de regels aanscherpen en alles moet ze gaan verdienen.
succes
-
Dorien
- Zeer actief
Ja, je hebt gelijk. Aandachtsoefeningen doen en concequent zijn.. Ik dacht dus dat ik het probleem had opgelost door een bal mee te nemen als we naar het bos gaan. Dan heeft ze namelijk heel veel aandacht voor me en wijkt ze nauwelijks van mijn zijde. Dan kunnen we ook redelijk goed andere honden negeren, maar soms dus ook niet. Dan gooi ik een bal en rent ze met bal en al naar die hond toe. Dat is gewoon het verrotte, er is niets dat 100% werkt. Helaas, geen wondermiddelen.Eline* schreef:Ik denk inderdaad dat Shanu meer overwicht en regels nodig heeft. Het is gewoon een pittige hond. Je vergist je daarin omdat ze een heel vriendelijk karakter heeft en verder erg lief en aardig is. Maar ik denk dat je buitenhuis moet gaan werken aan een strakker appel.
Ja, dat is dus het gekke. Shanu vraagt uit zichtzelf dus of ze op bed mag, of op de bank mag (als ik er dus ook op zit). Daarin is ze dus heel netjes. Ik weet dus niet zo goed hoe ik mijn punt nog meer thuis kan maken, aangezien ze thuis echt niets verkeerds doet.Verder zou ik de proef eens op de som nemen en thuis de regels strakker maken. Pas op de bank als jij het goed vindt of gewoon even een poosje helemaal niet meer op de bank. Slapen in haar mand of elders en voordat jij iets voor haar doet moet zij iets voor jou doen.
Puur haar even laten voelen wie er de baas is. Soms zie je daarmee een hond toch veranderen en dat kan je grip buiten verbeteren. Laika kon ik thuis ook niet meer laten aanvogelen. Dan had ik buiten echt een zware dobber aan haar. Thuis strak en buiten strak en dan eens even zien wat ze doen gaat. Strak is overigens niet onaardig, maar dat snap je.
Groet,
Dorien
Dorien
-
Dorien
- Zeer actief
Het lijkt wel alsof alle geleerde dingen vergeten worden op het moment dat ze een andere hond ziet. Alsof er een knop om gaat en er alleen maar blinde woede is. Ik zal zeker met haar gaan oefenen op neutraal terrein, maar ik heb er wel een hard hoofd in dat ze dan ook haar aandacht op mij vestigt als we een hond tegen komen.bianca83 schreef:Ik denk dat je harder en strengen moet worden tegen haar. Niet "bang" moet zijn om met haar te lopen. Wat ik uit je verhaal haal is dat je zelf eigelijk al gestrest buiten loopt want wat als... Zie je iets of iemand aankomen dan gaat het fout. Kan het zijn dat dat "aan je zelf ligt"? Jij raakt gestrest, Shanu voelt dat aan en gaat daar ook gestrest op reageren. Misschien lopen andere zekerder met haar en is ze daardoor bij die mensen wel onder de indruk. Wees eens wat harder voor haar. Ze maakt er nu een spelletje van en jij geeft eigelijk toe. Ga aandachtsoefeningen doen met haar. Begin gewoon weer een stap terug en zorg dat je haar aandacht vast kunt houden. Gewoon op neutraal terrein waar je weinig afleiding tegen komt. Zodra je je weer een stuk zekerder voelt buiten met haar ga je meer afleiding zoeken en ga het uitbouwen.
Verder loop ik inderdaad gestresst en dat zal zeker zijn weerslag op Shanu hebben, maar ik kan dat gevoel niet veranderen. Ik ben namelijk ook gewoon gestresst.
Soms loop ik relaxed, wat dagdromend met haar naar buiten en komt er toevallig net een hond om de hoek. Dan moet ik alle zeilen bijzetten om Shanu te houden, omdat ze anders op die hond afvliegt. Ik moet dus wel alert blijven. En dat gaat helaas momenteel gepaard met stress.
Groet,
Dorien
Dorien
-
Dorien
- Zeer actief
Geloof me, daar ben ik al een jaar mee bezig. Er zijn een aantal rassen waar het gegarandeerd fout mee gaat en dan is er de rest waar het dus fout mee kan gaan. Reu of teef maakt niet meer uit. Los of vast, maakt ook niet meer uit. Onderdanige honden gaat fout. Maar weet je, ik ben het zat om daarmee rekening te houden. Ik wil eigenlijk gewoon dat mijn hond zicht normaal gedraagt. Maar ik vrees dat ik daar weinig meer aan kan veranderen en er nu dus puur voor moet zorgen dat ze luistert. Geen geren meer naar vreemde honden, gewoon bij me blijven en doorlopen. Nou, daar ga ik dan maar mee aan de slag.jidde schreef:De kunst is om te ontdekken welke honden ze grijpt. Dat duurt wel even helaas, maar daarmee kan je een hoop ellende voorkomen.
Nanni is ook zo, sommige honden knalt ze zonder pardon boven op. Hoop herrie, andere hond ligt op zijn rug en nanni staat erboven. Nanni loopt weg en dan is het (meestal) klaar. Waarom ze het doet, geen ideeIk weet nu dat ze het doet, dus ik verkom het.
Kleine hondjes loopt ze zo voorbij. Er zijn hier in de buurt 2 kleine hondejs waar ze een pokkehekel aan heeft. Hoort zij die keffen, dan wordt ze agressief. Keffen die van de buren (jackies) reageert ze er niet op. Herders houd ze niet van, alleen pups tot 5 maanden (ongeveer). Zwarte labrador reuen daarintegen vidn ze het einde. Goldenreuen houd ze ook niet van, terwijl ze Spike van mijn tante nu 3x gezien heeft en volledig opgenomen is door haarGrote honden houdt ze niet zo van, terwijl er hier een rottweiler reu loopt, die ze super vind (liefde is wederzijds
)
Groet,
Dorien
Dorien
-
jidde
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Ik vind het hele verhaal erg als Nika klinken en vraag me dan dus ook af of ze wel zo zelfverzekerd is. Ik denk namelijk dat ze eerder onzeker is rondom vreemde honden en daarom juist de aanval kiest.
Bij NIka gaat het met bekende honden prima, dan is ze gewoon een leuke sociale hond. Er kunnen ook gerust vreemde honden hier binnekomen, want in huis bepaal ik alles en dat weet ze. Maar buiten is het gewoon een ander verhaal, daar moeten vreemde honden weg! Meestal tenminste, incidenteel komen we een hond tegen die ze direct leuk vindt.
Appèl is wel belangrijk, het is een manier om grip te krijgen op je hond. Ik kan Nika met mijn stem nu 9 van de 10x afstoppen als ze de aanval in wil zetten.
Bij NIka gaat het met bekende honden prima, dan is ze gewoon een leuke sociale hond. Er kunnen ook gerust vreemde honden hier binnekomen, want in huis bepaal ik alles en dat weet ze. Maar buiten is het gewoon een ander verhaal, daar moeten vreemde honden weg! Meestal tenminste, incidenteel komen we een hond tegen die ze direct leuk vindt.
Appèl is wel belangrijk, het is een manier om grip te krijgen op je hond. Ik kan Nika met mijn stem nu 9 van de 10x afstoppen als ze de aanval in wil zetten.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
rubella
- Actief
[quote Dorien]
Ja, dat is dus het gekke. Shanu vraagt uit zichtzelf dus of ze op bed mag, of op de bank mag (als ik er dus ook op zit). Daarin is ze dus heel netjes. Ik weet dus niet zo goed hoe ik mijn punt nog meer thuis kan maken, aangezien ze thuis echt niets verkeerds doet.
[/quote]
Hoi Dorien! Laat je niet misleiden door dit "nette vragen"van Shanu. Dat ligt maar een kleine stapje verwijderd van dwingen "ik moet op die bank".
Voorlopig uitsluitend als jij haar uitnodigt, vragende blikken negeren en de NILIFF-methode toepassen (Nothing In Life Is For Free).
Moet ik bij oude Joe nog regelmatig toepassen, als zijn grootheidswaantjes weer bezit van hem nemen
en werkt prima.
Ja, dat is dus het gekke. Shanu vraagt uit zichtzelf dus of ze op bed mag, of op de bank mag (als ik er dus ook op zit). Daarin is ze dus heel netjes. Ik weet dus niet zo goed hoe ik mijn punt nog meer thuis kan maken, aangezien ze thuis echt niets verkeerds doet.
Hoi Dorien! Laat je niet misleiden door dit "nette vragen"van Shanu. Dat ligt maar een kleine stapje verwijderd van dwingen "ik moet op die bank".
Voorlopig uitsluitend als jij haar uitnodigt, vragende blikken negeren en de NILIFF-methode toepassen (Nothing In Life Is For Free).
Moet ik bij oude Joe nog regelmatig toepassen, als zijn grootheidswaantjes weer bezit van hem nemen
groetjes, Wina

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
De bal geven of gooien is de beloning. Je houdt de bal dus vast als er andere honden zijn en dan ga je niet spelen. Eerst netjes langs de andere hond en elke blik van Shanu naar die andere hond, daarbij grijp je in.Dorien schreef:Dan gooi ik een bal en rent ze met bal en al naar die hond toe. Dat is gewoon het verrotte, er is niets dat 100% werkt. Helaas, geen wondermiddelen.![]()
En koppel er commando's aan. Niet alles hoeft spel te zijn. Een hond moet soms ook gewoon luisteren omdat jij dat wil. Wat betreft de regel niet vechten is dat dus omdat jij dat wil..omdat ze bang is dat ze anders van jou op haar kop gaat krijgen. Zo lullig is die afspraak.
Shanu is in mijn ogen niet gewend iets te moeten. Ze mag en ze doet maar en daarin is het zelden zo dat ze bv een poos naast je moet lopen of onder appel moet lopen. Ga daar eens mee oefenen.
Dat laat haar ieder geval zien dat jij de leider bent. Je bent wel de dominant, maar leiden doe je niet. Zij reageert sneller en aktiever op prikkels dan jij. Dat moet je gaan keren.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Zoie
- Zeer actief
behalve verschillen, sien is geen zelfverzekerde hond, zie ik ook heel veel overeenkomsten. Ik denk dat dit precies het punt is waar knopje om moet. Vind het zelf ook zo moeilijk.Dorien schreef:[ Ik wil eigenlijk gewoon dat mijn hond zicht normaal gedraagt. Maar ik vrees dat ik daar weinig meer aan kan veranderen en er nu dus puur voor moet zorgen dat ze luistert. Geen geren meer naar vreemde honden, gewoon bij me blijven en doorlopen. Nou, daar ga ik dan maar mee aan de slag.
verder, tsja, als ik echt boos wordt zijn mijn honden echt wel onder de indruk. Niet dat ik het daarin zoek, maar soms moeten ze gewoon hoe dan ook luisteren. Persoonlijk denk ik dat je zeker met een zelfverzekerde hond als shanu behalve consequenter ook best strenger mag zijn in sommige situaties.

-
Dorien
- Zeer actief
Nou je het zegt. Ik zal daar eens wat strenger in zijn.rubella schreef:Hoi Dorien! Laat je niet misleiden door dit "nette vragen"van Shanu. Dat ligt maar een kleine stapje verwijderd van dwingen "ik moet op die bank".Dorien schreef:
Moet ik bij oude Joe nog regelmatig toepassen, als zijn grootheidswaantjes weer bezit van hem nemenen werkt prima.
Groet,
Dorien
Dorien
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ja precies, afleiden tijdens het langslopen betekent dus het 'leuke' vasthouden en daarna belonen. Om het niet te vrijblijvend te maken idd een commando eraan koppelen.Eline* schreef:De bal geven of gooien is de beloning. Je houdt de bal dus vast als er andere honden zijn en dan ga je niet spelen. Eerst netjes langs de andere hond en elke blik van Shanu naar die andere hond, daarbij grijp je in.Dorien schreef:Dan gooi ik een bal en rent ze met bal en al naar die hond toe. Dat is gewoon het verrotte, er is niets dat 100% werkt. Helaas, geen wondermiddelen.![]()
En koppel er commando's aan. Niet alles hoeft spel te zijn. Een hond moet soms ook gewoon luisteren omdat jij dat wil. Wat betreft de regel niet vechten is dat dus omdat jij dat wil..omdat ze bang is dat ze anders van jou op haar kop gaat krijgen. Zo lullig is die afspraak.
Shanu is in mijn ogen niet gewend iets te moeten. Ze mag en ze doet maar en daarin is het zelden zo dat ze bv een poos naast je moet lopen of onder appel moet lopen. Ga daar eens mee oefenen.![]()
Dat laat haar ieder geval zien dat jij de leider bent. Je bent wel de dominant, maar leiden doe je niet. Zij reageert sneller en aktiever op prikkels dan jij. Dat moet je gaan keren.
Toen Kaya zo fel werd op andere honden (door haar schijnzwangerschap) heb ik het ook op deze manier gedaan. Op een leuke manier afleiden mét commando en zodra ze ook maar even de andere kant opkeek, direct corrigeren.
Na enige tijd kwam ze al uit zichzelf naar me toe als ze een andere hond zag, omdat ik veel interessanter was. Nu klinkt Shanu echt behoorlijk fel, dus dat zal misschien niet zo snel gebeuren, maar toch de combi afleiden met commando lijkt mij het beste (het nuttige met het aangename verenigen zeg maar).
Ga eens apart met haar de aandachtsoefeningen doen: naast je zitten, haar naam zeggen voor de aandacht, iets leuks tevoorschijn toveren en laten volgen. Weer laten zitten en beloning. Vergeet niet heel duidelijk de commando's erbij te geven.
Loop verder stevig door in dat soort situaties, want bij langzaam lopen zoeken ze eerder afleiding. Goed doorlopen en aandacht van de hond absoluut bij je houden: kop moet omhoog, jij houdt wat leuks vast en zodra ze maar even afwijkt geef je een rukje aan de riem (let op!) en hou je direct het leuks (of lekkers) voor haar snufferd.
Het is een kwestie van enorm veel oefenen, duidelijk commando's gebruiken en dan langzaam gaan uitbouwen naar situaties waar wel afleiding is (andere honden).
- Zoie
- Zeer actief
zou dat echt helpen tegen het uitvallen ? Zelf geloof ik dat niet zo, maar goed, ik ben binnen dan ook helemaal niet streng, en ik heb het probleem ook, dus luister niet naar mijDorien schreef:Nou je het zegt. Ik zal daar eens wat strenger in zijn.rubella schreef:Hoi Dorien! Laat je niet misleiden door dit "nette vragen"van Shanu. Dat ligt maar een kleine stapje verwijderd van dwingen "ik moet op die bank".Dorien schreef:
Moet ik bij oude Joe nog regelmatig toepassen, als zijn grootheidswaantjes weer bezit van hem nemenen werkt prima.

- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Jeetje shanu klinkt als een chika deel 2 :N:
Wat ik heb gemerkt waardoor het bij chika is verergert dit gedrag is door hoe mijn reactie was. Inderdaad in de stress schieten bij het zien van een andere hond, je moet echt proberen te relaxen bij het zien van een andere hond. Als ik rustiger blijf merk ik dat chika ook minder opgefokt is.
Wat ik heb gemerkt waardoor het bij chika is verergert dit gedrag is door hoe mijn reactie was. Inderdaad in de stress schieten bij het zien van een andere hond, je moet echt proberen te relaxen bij het zien van een andere hond. Als ik rustiger blijf merk ik dat chika ook minder opgefokt is.
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Zo dan... ik heb een flashback als ik dit lees Dorien.. wat jij omschrijft is wat ik met Fangio had.. vreselijk.. die hond luistert zoo enorm goed TOT... en dan ging hij los.. zo vreselijk los.. ook dat losloop verhaal, met die honden prima, en dan ineens BOEM er bovenop, nooit verwondingen maar zo aso veel herrie en gestressde baasjes.Dorien schreef:Het lijkt wel alsof alle geleerde dingen vergeten worden op het moment dat ze een andere hond ziet. Alsof er een knop om gaat en er alleen maar blinde woede is. Ik zal zeker met haar gaan oefenen op neutraal terrein, maar ik heb er wel een hard hoofd in dat ze dan ook haar aandacht op mij vestigt als we een hond tegen komen.bianca83 schreef:Ik denk dat je harder en strengen moet worden tegen haar. Niet "bang" moet zijn om met haar te lopen. Wat ik uit je verhaal haal is dat je zelf eigelijk al gestrest buiten loopt want wat als... Zie je iets of iemand aankomen dan gaat het fout. Kan het zijn dat dat "aan je zelf ligt"? Jij raakt gestrest, Shanu voelt dat aan en gaat daar ook gestrest op reageren. Misschien lopen andere zekerder met haar en is ze daardoor bij die mensen wel onder de indruk. Wees eens wat harder voor haar. Ze maakt er nu een spelletje van en jij geeft eigelijk toe. Ga aandachtsoefeningen doen met haar. Begin gewoon weer een stap terug en zorg dat je haar aandacht vast kunt houden. Gewoon op neutraal terrein waar je weinig afleiding tegen komt. Zodra je je weer een stuk zekerder voelt buiten met haar ga je meer afleiding zoeken en ga het uitbouwen.
Verder loop ik inderdaad gestresst en dat zal zeker zijn weerslag op Shanu hebben, maar ik kan dat gevoel niet veranderen. Ik ben namelijk ook gewoon gestresst.
Soms loop ik relaxed, wat dagdromend met haar naar buiten en komt er toevallig net een hond om de hoek. Dan moet ik alle zeilen bijzetten om Shanu te houden, omdat ze anders op die hond afvliegt. Ik moet dus wel alert blijven. En dat gaat helaas momenteel gepaard met stress.
En dan kwam mijn vriendin oppassen.. die mij dan doodleuk vertelde dat ze in het park had gelopen dat hij had gespeeld met allerlei hondjes en dat hij (Fangio dus) met een UHH alweer terugkwam en dat is frustrerend idd.
Ik ben gaan trainen met een GL om zijn aandacht bij mij te houden (hij kon dan niet fixeren en focussen) en dat had tot gevolg dat IK dus meer zelfverzekerd over straat ging ik was niet meer zo allert op die dingen waarvan ik wist dat hij uit zijn plaat ging, want bewust en onbewust breng je dat over naar je hond en dat was dus wat ik deed, hij viel uit ja maar door mijn gedrag kon het erger worden en dat was dus ook de reden dat hij bij andere veel normaler gedrag vertoonde, die gaven die signalen niet door en reageerden compleet anders dan dat ik dat deed.
Kijk hij is nou eenmaal geen reuen-hond dus los met andere reuen is geen optie maar het aan de lijn lopen en het uitvallen is zo ongelofelijk verminderd in die tijd dat ik er mee om kan gaan..
Ik hoop echt voor je dat je het kan gaan doorbreken want het loopt iig een heel stuk fijner
Laatst gewijzigd door cloris op 25 mei 2006 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Dat is inderdaad waar, daar heb ik ook nog niet bij stilgestaan maar komen vragen is al een vorm van afdwingen.rubella schreef:
Verder lees ik dit met veel belangstelling want ik heb een reu die andere reuen molesteert.Toch, zoals Inge al aangeeft, is dat bij hem puur uit onzekerheid voortgekomen, hij schrikt dan ook elke keer van zichzelf, maar dan is het alweer gebeurd.En elke keer wint hij en dan is de cirkel rond.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Je versterkt je gezag en daar gaat het in dit hele verhaal om.Zoie schreef:[zou dat echt helpen tegen het uitvallen ? Zelf geloof ik dat niet zo, maar goed, ik ben binnen dan ook helemaal niet streng, en ik heb het probleem ook, dus luister niet naar mij
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Zoie
- Zeer actief
jawel, maar, wat ik denk, als je geen rangorde conflict hebt, en als je hond zich binnen eigenlijk keurig gedraagt, is dan het hoofdprobleem niet simpelweg dat ze buiten niet genoeg, of niet goed genoeg leiding krijgt ?Om dan binnen weer allerlei regeltjes te gaan verzinnen die eigenlijk geen functie hebben verder vind ik dan wat ver gezocht.Eline* schreef:Je versterkt je gezag en daar gaat het in dit hele verhaal om.Zoie schreef:[zou dat echt helpen tegen het uitvallen ? Zelf geloof ik dat niet zo, maar goed, ik ben binnen dan ook helemaal niet streng, en ik heb het probleem ook, dus luister niet naar mij
Maar goed, het is w.s. mijn afwijkende mening, niet in de laatste plaats ingegeven door het feit dat ik er zelf nogal soepel in ben en me daar prettig bij voel.
Niet helemaal te vergelijken, maar Luna mag bij mij ook ongelooflijk veel, wat ze normaal niet mag, maar toch verwed ik er wat onder dat ze van mij buiten zeker niet minder leiding accepteert dan van haar eigen baas.
Is ook wel een kwestie van hard werken geweest overigens, achteraf ben je nogal geneigd dat te vergeten.
Laatst gewijzigd door Zoie op 25 mei 2006 22:11, 2 keer totaal gewijzigd.

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Als er iemand de schurft heeft aan rigide regels in huis ben ik het.Zoie schreef:jawel, maar, wat ik denk, als je geen rangorde conflict hebt, en als je hond zich binnen eigenlijk keurig gedraagt, is dan het hoofdprobleem niet simpelweg dat ze buiten niet genoeg, of niet goed genoeg leiding krijgt ?Om dan binnen weer allerlei regeltjes te gaan verzinnen die eigenlijk geen functie hebben verder vind ik dan wat ver gezocht.
Maar goed, het is w.s. mijn afwijkende mening, niet in de laatste plaats ingegeven door het feit dat ik er zelf nogal soepel in ben en me daar prettig bij voel.
Alles kabbelt voort en bij ongehoorzaamheidjes herhaal ik braaf wat ik wilde of ik moet lachen. Pas als er bv gebeld wordt en ze moeten per acuut stoppen met blaffen eis is acute gehoorzaamheid. Net zo met patsergedrag van Nelson, daar eis ik ook gehoorzaamheid bij. Dat betekent 1 keer vragen en dan treed ik op..en stevig. Verder zijn nde regeltjes hier bekend en we hebben nooit enig verschil van mening..haast.
Als je een hond met een sterke motivatie tot iets datgene wil verbieden zul je echt status moeten hebben en ontzag in moeten boezemen bij je hond. Dat moet je ergens laten gelden.
Als je binnen op conflictvermijdende wijze al vast een paar stapjes meer ontzag kan oogsten moet je dat doen. Het is geen statisch gegeven wat je de rest van je leven moet blijven doen, maar het kan in een proces van gedrag ombuigen wel zeer handig zijn.
Een hond moet naar een trainer/baas luisteren en zich er echt iets van aantrekken omdat hij diegene serieus neemt. Als een hond je een leuk en gezellig vriendje vindt maar poep heeft als het er echt op aan komt krijg je dus dit soort grappen.
Overigens, Sien heeft een onderliggende angstmotivatie, Shanu is gewoon de koningin denkt ze. Ik zou Sien dus ook anders aanpakken als Shanu.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Zoie
- Zeer actief
-
rubella
- Actief
Nee, ik denk niet dat dit helpt tegen uitvallen.Zoie schreef:zou dat echt helpen tegen het uitvallen ? Zelf geloof ik dat niet zo, maar goed, ik ben binnen dan ook helemaal niet streng, en ik heb het probleem ook, dus luister niet naar mijDorien schreef:Nou je het zegt. Ik zal daar eens wat strenger in zijn.rubella schreef:Hoi Dorien! Laat je niet misleiden door dit "nette vragen"van Shanu. Dat ligt maar een kleine stapje verwijderd van dwingen "ik moet op die bank".Dorien schreef:
Het helpt een beetje mee. Daarmee bepaal je in ieder geval binnenshuis wat jij wil. Het versterkt je gezag en daar heb je buiten weer iets aan!
Ik reageerde erop, n.a.v. het advies van Eline om Shanu thuis ook strak te houden en Dorien niet zag (dacht ik) op welke punten ze dat zou kunnen doen
groetjes, Wina

- Zoie
- Zeer actief
Ja maar, om vragen nu ook al een vorm van dwingen te noemen - kindertjes die vragen worden overgeslagen ? Daar doet het mij aan denken.rubella schreef:Nee, ik denk niet dat dit helpt tegen uitvallen.Zoie schreef:zou dat echt helpen tegen het uitvallen ? Zelf geloof ik dat niet zo, maar goed, ik ben binnen dan ook helemaal niet streng, en ik heb het probleem ook, dus luister niet naar mijDorien schreef:Nou je het zegt. Ik zal daar eens wat strenger in zijn.rubella schreef: Hoi Dorien! Laat je niet misleiden door dit "nette vragen"van Shanu. Dat ligt maar een kleine stapje verwijderd van dwingen "ik moet op die bank".
Het helpt een beetje mee. Daarmee bepaal je in ieder geval binnenshuis wat jij wil. Het versterkt je gezag en daar heb je buiten weer iets aan!
Ik reageerde erop, n.a.v. het advies van Eline om Shanu thuis ook strak te houden en Dorien niet zag (dacht ik) op welke punten ze dat zou kunnen doen
Als Shanu zou vragen, en Dorien zou nee zeggen, en Shanu zou dan gaan eisen, dan zou ik me er nog iets bij voor kunnen stellen.
Overigens vragen ze hier niks, ze springen gewoon op de bank

-
rubella
- Actief
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Jan, je moet het zien in het kader van het aanpakken van een gedragsprobleem.Zoie schreef:Ja maar, om vragen nu ook al een vorm van dwingen te noemen - kindertjes die vragen worden overgeslagen ? Daar doet het mij aan denken.
Je kan doen alsof de mate van ontzag geen invloed heeft op de mate van luisteren, maar Dorien heeft zelf de conclusie al getrokken dat dat bij Shanu dus wel het geval is..en dat is bij veel hondengedrag zo.
Je moet dingen niet te veel vermenselijken. Over een hond moet je gezond gezag hebben anders heb je kans op problemen. Dat je dan dus soms wat onsymphatiek moet zijn om dat gezag te winnen..nou ja, jammer dan! Uiteindelijk maakt het de relatie prettiger.
Maar dus allemaal wel in het kader Shanu. Als je een wat angstige hond hebt bv is het dus niet zomaar aan te raden even de rangen en standen te benadrukken.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Dorien
- Zeer actief
Ja, precies dat deed ik dus ook met de bal. Ik zei dan : 'Shanu' en dan moest ze naast me blijven lopen terwijl ik de bal in mijn hand hield. Zo passeerden we dus de hond en als beloning gooide ik de bal. Ik gooide hem denk ik iets te vroeg, maar ik was bang dat ik de aandacht van Shanu aan het verliezen was, vandaar. Toen ze dus de bal had rende ze op de andere hond af.Stang schreef:
Ja precies, afleiden tijdens het langslopen betekent dus het 'leuke' vasthouden en daarna belonen. Om het niet te vrijblijvend te maken idd een commando eraan koppelen.
Toen Kaya zo fel werd op andere honden (door haar schijnzwangerschap) heb ik het ook op deze manier gedaan. Op een leuke manier afleiden mét commando en zodra ze ook maar even de andere kant opkeek, direct corrigeren.
Na enige tijd kwam ze al uit zichzelf naar me toe als ze een andere hond zag, omdat ik veel interessanter was. Nu klinkt Shanu echt behoorlijk fel, dus dat zal misschien niet zo snel gebeuren, maar toch de combi afleiden met commando lijkt mij het beste (het nuttige met het aangename verenigen zeg maar).
Ga eens apart met haar de aandachtsoefeningen doen: naast je zitten, haar naam zeggen voor de aandacht, iets leuks tevoorschijn toveren en laten volgen. Weer laten zitten en beloning. Vergeet niet heel duidelijk de commando's erbij te geven.
Loop verder stevig door in dat soort situaties, want bij langzaam lopen zoeken ze eerder afleiding. Goed doorlopen en aandacht van de hond absoluut bij je houden: kop moet omhoog, jij houdt wat leuks vast en zodra ze maar even afwijkt geef je een rukje aan de riem (let op!) en hou je direct het leuks (of lekkers) voor haar snufferd.
Het is een kwestie van enorm veel oefenen, duidelijk commando's gebruiken en dan langzaam gaan uitbouwen naar situaties waar wel afleiding is (andere honden).
Maar, ik zal mezelf eens gaan oppeppen om met gehoorzaamheid te oefenen. Ik denk toch dat dat de enige oplossing voor dit probleem zal zijn. Ik heb er een ontzettende hekel aan om daarmee te oefenen en ik zal dus ook het zwakste punt zijn in dit geheel. Maargoed, zo als het nu gaat is al helemaal rot, dus ik zal toch iets moeten.
Groet,
Dorien
Dorien