Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grommen naar andere reuen...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Youp
Zeer actief

Grommen naar andere reuen...

Ongelezen bericht door Youp »

Vorige week plaatste ik hier een topic waarin ik schreef dat Diesel voor het eerst was uitgevallen naar een andere reu.
Helaas was het geen eenmalig iets..... Hij gromt vanaf die dag naar andere intacte reuen. Ik weet niet of hij verder iets zal doen omdat ik dat nog niet heb uitgeprobeerd. Eigenlijk wil ik de gok niet wagen, maar aan voor hetzelfde geld is er verder niets aan de hand.

Voor die tijd werd er wel eens naar hem gegromd en dit ging na een tijdje gewoon over en de honden negeerden elkaar.

Ik weet niet zo goed hoe ik hier op moet reageren en hoe ik dit in goede banen kan leiden. Hij is nu 16 maanden. Hoe groot is de kans dat dit gewoon over gaat wanneer hij helemaal volwassen is?

Ik vind het gewoon erg jammer omdat hij voorheen met elke hond goed overweg kon. Ik kon lekker onbezorgd wandelen. Ik loop af en toe toch op mijn tenen in het park en die spanning voelt hij natuurlijk ook.

Verder vind ik hem nog steeds een schat hoor :mrgreen:
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

spok gromt hier vrijwel standaard naar vreemde reuen, als sien erbij is tenminste, maar doet ze, met een beetje begeleiding, vrijwel nooit wat. Hoogstens probeert hij een correctie, waarbij hij dan zelf meestal van een koude kermis thuis komt :mrgreen:

Grommen is communicatie, en ik vind dat een hond daar recht op heeft. Ik zou het problematischer vinden als een hond niet gromt, en er gelijk op klapt.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Aan het grommen gaat nog wat vooraf en daar moet je gaan ingrijpen. Als er gefixeerd gaat worden ben je eigenlijk al te laat.
Nelson mag niet naar intacte dominante reuen want dat is niet oke! :neenee: En dit gedrag gaat niet over, het wordt hooguit erger.
Overigens zou ik bij een hond kaliber dog de boel goed in de gaten houden en als je het gevoel hebt dat het gedrag is wat echt onprettig wordt vlot zijn met hulp zoeken bij een gedragstherapeut.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:spok gromt hier vrijwel standaard naar vreemde reuen, als sien erbij is tenminste, maar doet ze, met een beetje begeleiding, vrijwel nooit wat. Hoogstens probeert hij een correctie, waarbij hij dan zelf meestal van een koude kermis thuis komt :mrgreen:

Grommen is communicatie, en ik vind dat een hond daar recht op heeft. Ik zou het problematischer vinden als een hond niet gromt, en er gelijk op klapt.
Nou, ik vind het dus wel erg onprettig als er een grommende reu om Nelson heendraait en met mij krijg je ruzie als er een loeier van een dogreu om Nelson heen komt lopen grommen. Nelson pikt geen dominant gedoe over hem heen en ik vind het niet zo fijn als hij vervolgens in gevecht raakt, omdat iemand anders zijn intacte reu lekker laat patseren.
Hou je grommende reu lekker bij je en gun een ander ook een ontspannen wandeling..dat vind ik tenminste! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:
Zoie schreef:spok gromt hier vrijwel standaard naar vreemde reuen, als sien erbij is tenminste, maar doet ze, met een beetje begeleiding, vrijwel nooit wat. Hoogstens probeert hij een correctie, waarbij hij dan zelf meestal van een koude kermis thuis komt :mrgreen:

Nou, ik vind het dus wel erg onprettig als er een grommende reu om Nelson heendraait en met mij krijg je ruzie als er een loeier van een dogreu om Nelson heen komt lopen grommen. Nelson pikt geen dominant gedoe over hem heen en ik vind het niet zo fijn als hij vervolgens in gevecht raakt, omdat iemand anders zijn intacte reu lekker laat patseren.
Hou je grommende reu lekker bij je en gun een ander ook een ontspannen wandeling..dat vind ik tenminste! :wink:
o, even voor de duidelijkheid, nee, spok mag absoluut geen reuen opzoeken om even te gaan grommen laat staan domineren. Maar in het omgekeerde geval, gromt spok dus wel. Dan is het doorlopen, eventueel tot rust manen, eventueel dominerende hond weg sturen.
Laatst gewijzigd door Zoie op 25 mei 2006 23:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:o, even voor de duidelijkheid, nee, spok mag absoluut geen reuen opzoeken om even te gaan grommen. Maar in het omgekeerde geval, gromt spok dus wel. Dan is het doorlopen, eventueel tot rust manen, eventueel dominerende hond weg sturen.
Oke, dan is het goed! :mrgreen: Nelson mag van mij uberhaupt niet grommen. Hij moet wegkijken en doorlopen! :boos:
Maar als er dus een hond aankomt waar ik bang voor ben in die zin dat ik echt problemen voorzie als het vechten word hou ik me stil en reken ik op Nelson zijn wijsheid. Zo'n dogreu, dan zou ik me dus stilhouden en de eigenaar vragen zijn hond te roepen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Je hebt zeker gelijk Eline. Ik ga de confrontatie dus ook zeker niet opzoeken. Ik heb ondertussen wel door wat er gebeurt voordat hij gromt. Hij neemt een dominante houding aan en kijkt gefixeerd naar de andere hond. Op dat moment probeer ik zijn aandacht natuurlijk te krijgen, dit lukt niet altijd en daar trainen we nu dus extra goed op. Ik ga nog steeds met hem naar cursus en ik zal het maandag ook eens bespreken met onze trainster.

edit: Diesel loopt alleen nog los in overzichtelijke, rustige gebieden. Als ik dan een hond tegenkom luistert hij wel.
Laatst gewijzigd door Youp op 25 mei 2006 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Vervelend dat het steeds erger wordt. Kira is dus net zo...zij is een dominante tut...ze houdt eigenlijk helemaal niet van andere honden en is wel prima te handhaven.
Ik zorg dus dat ik de aandacht krijg door een brul "nee" of een rukje aan de lijn en de andere kant oplopen en dan zorg ik dat ik heeeel leuk ben.
Dat heeft er wel voor gezorgd dat andere honden matig interessant waren en ik wel leuk. Bij mijn ambullen moest ik wel zorgen dat intacte reuen niet echt in de buurt kwamen. Want keken ze keurig op naar mij en komt er opeens een reu overheen hangen dan is het mis. Dus ik zou ook negatieve ervaringen proberen te vermijden en de goede opzoeken...dus gauw weer wandelen :cheer:
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Het ligt er maar aan........... :wink:

Stapper mag van mij niet grommen die moet inderdaad doorlopen!

Maar Zara mag het van mij dus wel, ze is heel sociaal naar andere honden maar wil geen geklier van reuen aan haar lijf, en terecht :wink:
Dus die mag ze weg grommen van mij.
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Marja schreef:Het ligt er maar aan........... :wink:

Stapper mag van mij niet grommen die moet inderdaad doorlopen!

Maar Zara mag het van mij dus wel, ze is heel sociaal naar andere honden maar wil geen geklier van reuen aan haar lijf, en terecht :wink:
Dus die mag ze weg grommen van mij.
Daar heeft Zara groot gelijk in. :wink: Dat zou ik ook niet accepteren :wink:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

als ik met Luna aan de lijn loop ben ik stiekem altijd een beetje blij als ze gromt en woest met haar balletje slaat. Komt die andere hond tenminste niet :wink: :mrgreen:

Doet ze dat niet, en komt die andere hond toch, dan is altijd maar afwachten wat het wordt.
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik was ook zover dat Buck doorliep als ik dat zei en naar me toe kwam als ik riep in zo'n situatie. Helaas is, omdat ik met de hele roedel tegelijk ging lopen, het overwicht op hem een beetje vermindert. Geleidelijk aan, dus ik heb het te laat opgemerkt. Ik moet namelijk als ik met alle honden loop, ze allemaal in de gaten houden, want ze hebben allemaal wel iets van gedrag wat voorkomen moet worden. Alleen allemaal in verschillende situaties. Alleen die stinkerd van een Buck heeft daar dus handig en ongemerkt gebruik van gemaakt en nu is hij "onder mijn appel vandaan gelopen ", zoals ik dat iemand eens mooi heb zien omschrijven. :mrgreen:

Met andere woorden "hij luistert niet". :boos: Gaat grommend op andere honden af, en borstelt als een gek. Ik wist niet wat ik zag toen hij dus gisteren niet terug kwam toen ik riep, en vandaag ook weer niet. :boos:

Dus ik ben weer terug bij af, en ga weer apart met hem lopen en wat puntjes op de i zetten. Thuis weer wat strenger, ook n.a.v. topic van Dorien waar ik veel in herken. Ik kwam ook thuis met de opmerking pruthond, maar dan anders, vanavond. :mrgreen:

Sommige honden kun je ook geen meter ruimte geven of ze maken er gelijk gebruik van.
Zoie
Zeer actief

Baily schreef: Ik kwam ook thuis met de opmerking pruthond, maar dan anders, vanavond. :mrgreen: .
het stond er eerst ook anders hoor :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Re: Grommen naar andere reuen...

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Youp schreef:Hij gromt vanaf die dag naar andere intacte reuen.
Hij gromde niet naar Bram, dus ik denk dat het om een bepaald type reu gaat of niet? Type 'net zo stoer als Diesel'. Dat kun je redelijk ver van tevoren aan zien komen of niet (doorlopen dus)?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Yep, zoals Eline zegt, alles op alles zetten om het weg te trainen en evt zelfs overwegen iets van gehoorzaamheid met hem te gaan doen in een groep honden :wink: Wuilus gromde ook en Dapper gromt ook en zowel Wuilus toen ze er nog was als Dapper nu hebben zich ontwikkeld tot enorme vechtersbazen. Honden kunnen soms echt de lol van hun macht gaan inzien en bij zo'n hond als Youp zit de kans er natuurlijk nog meer in dat hij zich gaat ontwikkelen tot de koning kwa ego en dus voor de lol andere honden leert onderwerpen en evt wat aandoen zelfs. Of hij is angstig en dat gedrag gaat zich uitbouwen tot agressie wat weer zal ontwikkelen tot een groot ego door de winnaarservaringen.

Wat bij mij goed helpt is de hond meetrekken zonder veel poespas en zeer duidelijk zelf afdruipen. Nooit de hond het idee geven dat zijn poeha gezorgd heeft voor een afdruipende andere hond. Omdraaien is 100 keer beter dan stilstaan en samen kijken hoe de andere hond doorloopt op het moment dat hij uitvalt. Dan werkt het voor hem nl en gaat hij echt uitvallen aan de riem naar reuen.

Wat hier ook helpt is afleiden met een echt lekker snoepje VOORDAT hij fixeert. Ik zie een reu aankomen dus ik roep Dapper naast en toon hem wat erg lekkers. Hij moet volgen en dan lopen we samen langs de andere hond waarna ik hem beloon en dat koekje geef. Als je dat extreem consequent vol kan houden heb je kans dat hij naar je toe komt en leert volgen ipv zich leert richten op de andere hond. Hij moet er wel hongerig of dol op koekjes voor zijn uiteraard. Dat hielp bij Wuilus ook goed trouwens. Of een bal of een stok, net wat hij leuk vindt natuurlijk.

Laten fixeren en opfokken en daarna straffen is uit den boze wat mij betreft want dat heb ik de eerste tijd met Wuil gedaan en ook met Dapper hebben we dat gedaan wat alleen maar geleid heeft tot een echt opgefokte hond die wist dat er problemen kwamen bij de aanblik van een andere hond. Andere hond = correctie en stress dus daar moet je vol in knallen in de denkwijze van de hond. Ik zou dus bij eenmaal grommen of zelfs uitvallen direct omdraaien en meetrekken zonder poespas. Afdruipen en dus grommen betekend dat de roedel verliest. :ok:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

ik zit hier nog eens over na te denken :denken:

Situatie aan de lijn:

- ik vind grommen en uitvallen naar honden die niet naderen niet nodig en dus iets om eruit te trainen. Vreemde honden worden wat mij betreft genegeerd ( en ik heb dan ook geen zin in een praatje :wink: :mrgreen: );

- maar helaas laten veel mensen hun honden los die dan wel komen, of laten hun hond aan de lijn naderen om een ontmoeting te arrangeren. Ik heb vrij slechte ervaringen met gewoon vragen of mensen hun hond bij zich willen houden. Zinloze irritante discussies. Als mijn hond of mijn honden dan uitvallen of grommen of zoiets, weet die andere hond tenminste dat zijn komst niet op prijs wordt gesteld.

Ik bedoel, ik maak het ook zo vaak mee dat b.v. Luna niet uitvalt en keurig meeloopt, en dat er dan een hond komt snuffelen of om ons heen blijft hangen. En als ze dan boos wordt, tsja, dan gebeurt er nog niks, maar dan is de baas weer boos en heb ik weer een agressieve k*thond en moet ik weer al mijn stuurmanskunst uit de kast halen om Lunaatje weer rustig te krijgen. Aangenomen dat die hond dan wel aftaait c.q. teruggeroepen wordt, want dat weet je dan ook maar nooit.

Dus, tsja, een hond mag toch ook gewoon als het ware zeggen, rot eens op, heb geen zin in je ? Dus het eigenlijke uitvallen of grommen of met het balletje slaan, corrigeer ik niet. Wel laat ik dan idd doorlopen, oversteken, omdraaien, of wat dan ook. Ik wijk altijd voor elke hond.

Los: bij wat voor wederzijdse spanningsopbouw is het wat mij betreft altijd: doorlopen, honden uit elkaar houden.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind je verhaal best aardig Jan, maar als je met een dogreu van 80 kilo aan de lijn loopt wordt het verhaal toch wat anders. Ik zou van een dogreu niets pikken, zeker niet nu het gedrag nog groeiende is.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:Ik vind je verhaal best aardig Jan, maar als je met een dogreu van 80 kilo aan de lijn loopt wordt het verhaal toch wat anders. Ik zou van een dogreu niets pikken, zeker niet nu het gedrag nog groeiende is.
nou ja, ik zit een beetje met het punt dat als we een hond alle communicatie verbieden we ook niet vreemd moeten kijken als hij dat stapje over gaat slaan en meteen grijpt komt er toch een hond ? Of zie ik dat verkeerd ?

In het geval van Luna is het dan wel meestal puur, rot - op, en dat is in het geval van een reu - reu - ontmoeting vaak ook weer anders, en in die zin misschien niet te vergelijken.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:nou ja, ik zit een beetje met het punt dat als we een hond alle communicatie verbieden we ook niet vreemd moeten kijken als hij dat stapje over gaat slaan en meteen grijpt komt er toch een hond ? Of zie ik dat verkeerd ?
Dat hangt er vanaf hoe je dat gedrag wegtraint. Als je alleen maar gaat staan straffen en verder niks dan kun je inderdaad een hond kweken die andere honden haat en ze wil pakken.
Als je echter gewoon normaal werkt aan ander gedrag is dat helemaal niet het geval. Zoals Marc het beschrijft leer je gewoon ander gedrag aan zonder straf!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:
Zoie schreef:nou ja, ik zit een beetje met het punt dat als we een hond alle communicatie verbieden we ook niet vreemd moeten kijken als hij dat stapje over gaat slaan en meteen grijpt komt er toch een hond ? Of zie ik dat verkeerd ?
Dat hangt er vanaf hoe je dat gedrag wegtraint. Als je alleen maar gaat staan straffen en verder niks dan kun je inderdaad een hond kweken die andere honden haat en ze wil pakken.
Als je echter gewoon normaal werkt aan ander gedrag is dat helemaal niet het geval. Zoals Marc het beschrijft leer je gewoon ander gedrag aan zonder straf!
ja, ik kan me ook wel vinden in wat Marc schrijft, waarbij het dan altijd maar te hopen valt dat die andere hond ook weg blijft. Ik lees en zie het ook wel anders, nl. dat de hond gewoon op zijn donder krijgt voor grommen/uitvallen, en daar heb ik dan wel weer twijfels bij.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Zoie schreef:
Eline* schreef:
ja, ik kan me ook wel vinden in wat Marc schrijft, waarbij het dan altijd maar te hopen valt dat die andere hond ook weg blijft. Ik lees en zie het ook wel anders, nl. dat de hond gewoon op zijn donder krijgt voor grommen/uitvallen, en daar heb ik dan wel weer twijfels bij.
Als de andere hond niet wegblijft is er zowiezo weinig te trainen. Corrigeren met een andere hond snuffelend aan je boze reu is al helemaal niet te doen want dan ploft de boel zowiezo en het is daarnaast niet eerlijk in mijn ogen :19:

Als een andere reu aan Dapper komt ruiken trek ik hem tegen me aan en probeer ik zijn kop bij de andere hond vandaan te houden en die hond ondertussen op andere gedachten te zetten. Corrigeren zou ik dan zowiezo nooit doen.

Wuilus is met zekerheid meer allert en agressiever geworden door correcties met andere honden in de buurt. Op een gegeven moment ben ik daar mee gestopt en kon ze in ieder geval weer met reuen. Als ik gespannen werd of de riem aantrok beet ze ook reuen trouwens. Na een correctie werd ze dol en begon ze ook tegen mij te grommen en te blaffen, daarom ben ik daar ook mee gestopt :N: :mrgreen:
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ik train nog steeds gehoorzaamheid met Diesel. In dat roedeltje gaat het gewoon goed. Die honden zijn allemaal ook nog vrij jong (onder een jaar).

Ik denk toch dat het uit angst/onzekerheid voortkomt. Gisteren zijn we namelijk een erg zelfverzekerde reu tegengekomen. Niet dominant maar gewoon vrij en onbevangen. Diesel heeft hier gewoon mee gespeeld en gerend. Er was echt niets aan de hand.

Ik heb nu stukjes kaas klaarliggen om met iedere wandeling mee te nemen. Kaas gebruik ik ook tijdens de training en daarmee kan ik zijn aandacht goed vasthouden.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Zoie schreef:
Eline* schreef:Ik vind je verhaal best aardig Jan, maar als je met een dogreu van 80 kilo aan de lijn loopt wordt het verhaal toch wat anders. Ik zou van een dogreu niets pikken, zeker niet nu het gedrag nog groeiende is.
nou ja, ik zit een beetje met het punt dat als we een hond alle communicatie verbieden we ook niet vreemd moeten kijken als hij dat stapje over gaat slaan en meteen grijpt komt er toch een hond ? Of zie ik dat verkeerd ?

In het geval van Luna is het dan wel meestal puur, rot - op, en dat is in het geval van een reu - reu - ontmoeting vaak ook weer anders, en in die zin misschien niet te vergelijken.
Ik snap denk ik wel wat je bedoelt; je moet ook niet alles willen oplossen voor ze en uit angst iedere hond gaan vermijden. Toch?

Hier mag bv niet gefixeerd worden of van afstand een aanval ingezet worden. Als ik denk (zie aan lichaamshouding/kop) dat het niet goed gaat met de andere hond, dan begin ik direct met afleiden, gekoppeld aan commando, om langs de andere hond te lopen.

Denk ik echter dat het wel goed zal gaan dan laat ik de honden gewoon, blijf er redelijk dichtbij staan om het in de gaten te houden en mocht ik dan Kaya's kop zien vertrekken of het staartje wat rechter omhoog zien gaan, dan roep ik haar direct weer met me mee; ik loop dus zelf door en zeg 'Kaya kom op' en geef haar dan een beloning als ze bij me is (zodat ik weer leuker blijf dan het kissebissen).

Is een andere hond dan zeer opdringerig en blijft maar achter Kaya's gaat aanlopen en snuffelen, dán mag ze het van mij dus zelf oplossen en een snauw geven om de hond weg te sturen. Daar zit ik dan ook niet echt mee :wink:

Wat ik nooit doe is panisch aan Kaya trekken, nog aan de riem, nog aan de halsband.
Pieter wil haar weleens vasthouden aan de halsband als een andere hond uitgebreid aan haar kont snuffelt, maar daar word ik altijd pissig over: óf je roept je hond mee óf je laat haar even een kat geven óf je stuurt de andere hond zelf weg, want niet alles hoeft ze te pikken natuurlijk uit angst voor de reactie van andere hondenbaasjes. Vasthouden en dan alles over haar heen laten komen, dat vind ik echt waardeloos.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Stang schreef:
Zoie schreef:

Ik snap denk ik wel wat je bedoelt; je moet ook niet alles willen oplossen voor ze en uit angst iedere hond gaan vermijden. Toch?
Misschien dat dat in dit geval ook een beetje te maken heeft met het formaat van de hond?
Zoals jij wel weet mogen mijn hondjes heel weinig van me. Nou ja, voornamelijk Moos. Saar mag vrijwel alles, als onderdanig teefje gaat het eigenlijk altijd goed, en snauwen ofzo doet ze toch nooit (helaas soms bijna). Bram mag ook veel, tenminste, als we over contact met andere honden hebben, maar Bram is nog pup en ondanks dat rare angst-blaffen van 'm verder erg onderdanig.
Moos mag weinig, maar dat komt voornamelijk omdat hij zo klein is. Ik wil het risico niet lopen dat stoere Moos een fikse Bouvier-reu afsnauwt en die Bouvier reu dat als uitnodiging tot een krachtmeting ziet. Hij mag van mij best een snauw geven naar een opdringerige Jack, maar aangezien ik hem het verschil niet kan leren tussen alles kleiner dan een Spaniel en alles groter dan een Spaniel :mrgreen: , mag hij dat dus ook niet.

Een dog reu is dan net het andere uiterste, die is gigantisch groot. En ik kan me zo voorstellen dat je hond dan ook weinig zelf op mag lossen omdat je niet het risico wilt lopen dat het uit de hand loopt.

Ik ben met Moos trouwens ook erg van het voorkomen, en afleiden lang voordat er iets van spanning ontstaat. Als Moos netjes snuffelt met een andere reu die zichzelf duidelijk (ook) wel wat vindt, prijs ik hem en roep hem bij me voor wat lekkers. Dat werkt, na een tijd oefenen, heel erg goed, en ik kan hem nu eigenlijk altijd bij me roepen tijdens het snuffelen.
Vertrouw ik het van afstand al niet helemaal dan moet Moos even volgen. En met drukke pupjes of jonge labjes gaat hij gewoon aan de riem. Dan loopt hij netjes naast me en hoeft ook niet constant weg te snauwen en te grauwen, want ik ga dan tussen hem in het labje instaan (en knuffel even lekker met de andere jonge hond :mrgreen: ).
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Stang schreef:
Zoie schreef:

Misschien dat dat in dit geval ook een beetje te maken heeft met het formaat van de hond?
Zoals jij wel weet mogen mijn hondjes heel weinig van me. Nou ja, voornamelijk Moos. Saar mag vrijwel alles, als onderdanig teefje gaat het eigenlijk altijd goed, en snauwen ofzo doet ze toch nooit (helaas soms bijna). Bram mag ook veel, tenminste, als we over contact met andere honden hebben, maar Bram is nog pup en ondanks dat rare angst-blaffen van 'm verder erg onderdanig.
Moos mag weinig, maar dat komt voornamelijk omdat hij zo klein is. Ik wil het risico niet lopen dat stoere Moos een fikse Bouvier-reu afsnauwt en die Bouvier reu dat als uitnodiging tot een krachtmeting ziet. Hij mag van mij best een snauw geven naar een opdringerige Jack, maar aangezien ik hem het verschil niet kan leren tussen alles kleiner dan een Spaniel en alles groter dan een Spaniel :mrgreen: , mag hij dat dus ook niet.

Een dog reu is dan net het andere uiterste, die is gigantisch groot. En ik kan me zo voorstellen dat je hond dan ook weinig zelf op mag lossen omdat je niet het risico wilt lopen dat het uit de hand loopt.

Ik ben met Moos trouwens ook erg van het voorkomen, en afleiden lang voordat er iets van spanning ontstaat. Als Moos netjes snuffelt met een andere reu die zichzelf duidelijk (ook) wel wat vindt, prijs ik hem en roep hem bij me voor wat lekkers. Dat werkt, na een tijd oefenen, heel erg goed, en ik kan hem nu eigenlijk altijd bij me roepen tijdens het snuffelen.
Vertrouw ik het van afstand al niet helemaal dan moet Moos even volgen. En met drukke pupjes of jonge labjes gaat hij gewoon aan de riem. Dan loopt hij netjes naast me en hoeft ook niet constant weg te snauwen en te grauwen, want ik ga dan tussen hem in het labje instaan (en knuffel even lekker met de andere jonge hond :mrgreen: ).
Natuurlijk heeft het daar ook mee te maken, maar daarom zou ik een hond nog niet klakkeloos weghouden bij andere honden.
Kijk naar je hond, naar zijn lichaamshouding en je weet bijna exact waar je aan toe bent. Reageert hij gewoon relaxed op de andere hond, waarom dan weghouden? Uit angst dat het weleens zou kunnen gebeuren? Nee, daar ben ik het niet mee eens, zeker niet in zo'n beginstadium.
Met sommige andere reuen kan hij prima zoals ik begrijp, dus kijk goed naar je hond en neem dan de beslissing óf laten kennis maken (en dan goed je hond in de gaten houden en bij de minste verandering in lichaamshouding wat kan duiden op ellende wegroepen) óf leidt hem af van de andere hond om er rustig langs te kunnen.
Het panisch bij je houden, lopen trekken aan riemen e.d. verergerd volgens mij alleen maar de agressie tov andere honden.
Afbeelding
A good dog never dies...

Moos
Zeer actief

Stang schreef:
Natuurlijk heeft het daar ook mee te maken, maar daarom zou ik een hond nog niet klakkeloos weghouden bij andere honden.
Kijk naar je hond, naar zijn lichaamshouding en je weet bijna exact waar je aan toe bent. Reageert hij gewoon relaxed op de andere hond, waarom dan weghouden? Uit angst dat het weleens zou kunnen gebeuren? Nee, daar ben ik het niet mee eens, zeker niet in zo'n beginstadium.
Met sommige andere reuen kan hij prima zoals ik begrijp, dus kijk goed naar je hond en neem dan de beslissing óf laten kennis maken (en dan goed je hond in de gaten houden en bij de minste verandering in lichaamshouding wat kan duiden op ellende wegroepen) óf leidt hem af van de andere hond om er rustig langs te kunnen.
Het panisch bij je houden, lopen trekken aan riemen e.d. verergerd volgens mij alleen maar de agressie tov andere honden.
Maar dat bedoel ik natuurlijk ook niet, dat je je hond dan maar van alles weg moet houden; dat doe ik zelf namelijk bij lange na ook niet :mrgreen: :wink:

Maar ik kan me wel voorstellen dat je dan wat minder makkelijk bent in toch maar even laten grommen, of toch maar even een snauw laten geven dan als het een middenmaat hond betreft.
Ik zelf ben dan trouwens ook nog weer makkelijker met teefjes. Als Saar zou snauwen zou ik dat waarschijnlijk gewoon laten ook. Met reuen zit toch dat handjedrukken element er wat sneller in van beide partijen denk ik.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Stang schreef:
Maar dat bedoel ik natuurlijk ook niet, dat je je hond dan maar van alles weg moet houden; dat doe ik zelf namelijk bij lange na ook niet :mrgreen: :wink:

Maar ik kan me wel voorstellen dat je dan wat minder makkelijk bent in toch maar even laten grommen, of toch maar even een snauw laten geven dan als het een middenmaat hond betreft.
Ik zelf ben dan trouwens ook nog weer makkelijker met teefjes. Als Saar zou snauwen zou ik dat waarschijnlijk gewoon laten ook. Met reuen zit toch dat handjedrukken element er wat sneller in van beide partijen denk ik.
Ik zou juist met teefjes iets meer utikijken, al is dat natuurlijk afhankelijk van het karakter. Maar reutjes stoppen meestal sneller met een gevecht dan teven hoor :wink:

Als het bij je hond bij een grom of een snauw blijft, dan zou ik niet weten waarom een kleine of juist een grote hond dit niet zou mogen doen? Juist dan ontneem je ze de hondencommunicatie puur uit angst.
Uiteraard wel met het idee dat je hond het hierbij laat, niet een echte vechter is en je hem/haar zelf ook aankan mocht er wat gebeuren.
Afbeelding
A good dog never dies...

Youp
Zeer actief

Ik ga andere honden zeker niet uit de weg. Ik wil alleen niet dat er zomaar gesnuffeld wordt met een reu die hij niet kent. Stel: Het gaat verder dan grommen? Diesel krijgt dan hoogstwaarschijnlijk een winnaarservaring. Dat wil ik voorkomen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Stang schreef:
Ik zou juist met teefjes iets meer utikijken, al is dat natuurlijk afhankelijk van het karakter. Maar reutjes stoppen meestal sneller met een gevecht dan teven hoor :wink:

Als het bij je hond bij een grom of een snauw blijft, dan zou ik niet weten waarom een kleine of juist een grote hond dit niet zou mogen doen? Juist dan ontneem je ze de hondencommunicatie puur uit angst.
Uiteraard wel met het idee dat je hond het hierbij laat, niet een echte vechter is en je hem/haar zelf ook aankan mocht er wat gebeuren.
Ja, oke, daar heb je gelijk in; ik ging bij teefjes meer uit van een 'rot op, ik wil geen drukke hond aan mijn lijf' snauw. Teefjes die ik die snauwen, snauwen namelijk alleen maar om dat soort redenen, dus niet om te vechten of echt stoer te doen :wink:

Moos mag niet snauwen omdat er al een paar keer een vele malen grotere hond daarna bovenop hem geklapt is die door de baas er vanaf gesjord moest worden. Hij snauwt trouwens niet heel veel hoor; dus het is ook niet zo dat ik dagelijks met een grauwende Moos loop. 9 van de 10 keer kan ik het echter aan zien komen, en dan roep ik hem bij me voor wat lekkers voordat hij snauwt. Met bekende honden in het bos laat ik het wel allemaal gaan, en dan mogen ze heel veel uitzoeken. Maar bij een ontmoeting met een onbekende stoere andere reu dan heeft hij het of niet op te zoeken of bij mij te komen na wat rustig gesnuffel.
Ik zou op mijn beurt namelijk niet weten waarom Moos met elke willekeurige vreemde hond contact moet zoeken en de hondencommunicatie erop los moet gooien.
Blijft die andere hond Moos lastigvallen dan mag hij ook niet snauwen, want de kans is dan erg groot dat die andere hond daarop bovenop Moos klapt, en dat is vaak gewoon geen partij. Dan ga ik dus wegsturen en brullen.

Ik kan Moos trouwens wel aan (duhhh :roll: :mrgreen: ), maar ik weet niet of die andere baas zijn hond heel goed onder controle heeft, en ik kan zelf een vreemde flinke reu iig niet aan.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Stang schreef:

Ja, oke, daar heb je gelijk in; ik ging bij teefjes meer uit van een 'rot op, ik wil geen drukke hond aan mijn lijf' snauw. Teefjes die ik die snauwen, snauwen namelijk alleen maar om dat soort redenen, dus niet om te vechten of echt stoer te doen :wink:

Moos mag niet snauwen omdat er al een paar keer een vele malen grotere hond daarna bovenop hem geklapt is die door de baas er vanaf gesjord moest worden. Hij snauwt trouwens niet heel veel hoor; dus het is ook niet zo dat ik dagelijks met een grauwende Moos loop. 9 van de 10 keer kan ik het echter aan zien komen, en dan roep ik hem bij me voor wat lekkers voordat hij snauwt. Met bekende honden in het bos laat ik het wel allemaal gaan, en dan mogen ze heel veel uitzoeken. Maar bij een ontmoeting met een onbekende stoere andere reu dan heeft hij het of niet op te zoeken of bij mij te komen na wat rustig gesnuffel.
Ik zou op mijn beurt namelijk niet weten waarom Moos met elke willekeurige vreemde hond contact moet zoeken en de hondencommunicatie erop los moet gooien.
Blijft die andere hond Moos lastigvallen dan mag hij ook niet snauwen, want de kans is dan erg groot dat die andere hond daarop bovenop Moos klapt, en dat is vaak gewoon geen partij. Dan ga ik dus wegsturen en brullen.

Ik kan Moos trouwens wel aan (duhhh :roll: :mrgreen: ), maar ik weet niet of die andere baas zijn hond heel goed onder controle heeft, en ik kan zelf een vreemde flinke reu iig niet aan.
Ze hoeven zeker niet met elke vreemde hond contact te maken :wink: Alleen het andere uiterste is dus alles voor ze oplossen en ze overal vandaan houden.

Ik kijk dus naar de lichaamshouding van beide honden die elkaar willen ontmoeten en beslis dan 'ja of nee'. Soms is het tijdens een wandeling vaak 'nee' en vaak is het ook allemaal prima.

Een beetje een tussenweg zoeken en volgens mij doe jij dat ook.

Ik vind dus niet dat ze Youp nu bij alle reuen vandaan moet houden, maar het gewoon bekijken per geval. Als blijkt dat hij echt behoorlijk agressief reageert, tja dan houdt het op. Maar op basis van een paar keer grommen, zou ik dus niet radicaal hem overal vandaan houden wél het proberen zo goed mogelijk in te schatten natuurlijk en zeker het fixeren doorbreken met afleiding.
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”