Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

sientje hapt ( kleine up - date pag. 13 )

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

sientje hapt ( kleine up - date pag. 13 )

Ongelezen bericht door Zoie »

nou, sientje heeft voor het eerst ( dat ik weet ) naar een mens gehapt. De verhuizer kwam een paar dingen opnemen. Het was niet echt doorbijten, maar ze hapte toch duidelijk in zijn mouw. Hoop niet dat ze dit nu ook gaat uitbreiden naar andere situaties. Maak me er best wel zorgen over.
Laatst gewijzigd door Zoie op 16 jun 2006 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Herkenbaar.... Moritz doet dit ook in huis. Ik ben er alleen nog steeds niet achter of het werkelijk kwaad bedoeld is, want Moritz laat allerlei tegenstrijdige signalen zien op zo'n moment.
Met vreemden, bv zo'n meteropnemer, hou ik dus altijd de tussendeur dicht zodat Moritz er niet bij kan.

Vervelend hoor Jan :oeps:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zoie
Zeer actief

ja, ik moet hier maar weer eens goed over na gaan denken, wat ik hier mee moet. Ook hier zie je eigenlijk weer een tegenstrijdige ontwikkeling.

Aanvankelijk was ze erg bang voor visite. Maar op een gegeven moment zag je toch dat ze als ik b.v. beneden in de kamer was, sien ook naar binnen durfde en ergens ging liggen. Nu is beneden niet echt haar domein. Boven blaft ze iedereen aan die de trap opkomt. Maar ook daar was ze wel gewend dat er b.v. af en toe visite komt, schilder e.d. en na een tijdje accepteert ze dat dan. Happen had ze nog niet gedaan.

Nu liep de verhuizer de slaapkamer op, en dat is wel helemaal haar domein. Achteraf had ik voor moeten gaan, maar goed, zo is het niet gegaan. Denk dat ze ook wel extra fel was, vanwege het niet goed uitlaten, ze zit helemaal een tanjde hoger in alles. Maar toch.

Op straat aan de lijn heeft ze al eerder uitvalgedrag naar mensen vertoont. Meestal doet ze dat niet hoor, maar soms, vaak als ze dan toch al opgefokt is vanwege het een of ander, en het is donker, of de situatie is vreemd, dan doet ze dat.

pfff ...
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

tsja ik wil je niet deemoedigen hoor maar bij Woopy is het dus van kwaad tot erger gegaan en bij Woopy begon het ook met een klein uitvalletje.
Woopy heeft toen hij hier net was 1,5 jaar gewoon los kunnen lopen, nooit wat aan de hand maar zoals ik zeg, zijn gedrag werd steeds erger.
En nu kan die dus gewoon niet meer los, had ik toen maar eerder en beter ingegrepen....

Ik zou er dus echt wat aan gaan doen voor je met hetzelfde probleem komt te zitten als ik.
starfleet
Erelid

Re: sientje hapt

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoie schreef:nou, sientje heeft voor het eerst ( dat ik weet ) naar een mens gehapt. De verhuizer kwam een paar dingen opnemen. Het was niet echt doorbijten, maar ze hapte toch duidelijk in zijn mouw. Hoop niet dat ze dit nu ook gaat uitbreiden naar andere situaties. Maak me er best wel zorgen over.
Snap best dat je jez orgen maakt, maar happen naar een totaal vreemde die het territorium binnendringt is op zich niet iets wat onoverkomelijk is. Het gedrag buiten vind ik zorgelijker.

Anne
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

ursula is ook happerig, jan. ik weet zeker dat als een onbekende man haar in de slaapkamer tegemoet loopt, dat ze hem ook even een corrigerende knauw in de kuit zal geven.

jaren was het zo, dat vooral mannen over de vloer problemen gaf. die mochten niet bewegen van ursula. grommen en uithalen. heel langzaam aan is dat minder geworden.

achteraf denk ik voornamelijk doordat wij bezoek (vrijwilligers :mrgreen: ) in het begin instrueerden om geen rare bewegingen te maken en haar volledig te negeren. later kwamen de frolicjes en nu is het zo gestabiliseerd dat zij, als ze zich opwindt vanwege bezoek, zich vergrijpt aan d'r botje en alle stress daarop wegkauwt.

maar het blijft uitkijken. vorige week nog een buurmeisje tot bevriezen gemaand omdat ze even langs ursula in het steegje achter ons huis wilde springen. ging goed, want ik was er dus meteen als de kippen bij.
Zoie
Zeer actief

[quote="estelle"][/quote]

ja, snap ik, maar wat precies. Kan haar natuurlijk op de slaapkamer laten en als eerste naar binnen gaan, maar haar bij alle visite weghouden kan ook weer averechts gaan werken. Dus hoe precies verder gaan is dan de vraag.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Re: sientje hapt

starfleet schreef:[Snap best dat je jez orgen maakt, maar happen naar een totaal vreemde die het territorium binnendringt is op zich niet iets wat onoverkomelijk is. Het gedrag buiten vind ik zorgelijker.

Anne
vind ik ook eigenlijk. Mijn grote angst is dat ze een keer naar een kind hapt die de een of andere vreemde actie uit haalt, en dan een grote succeservaring opdoet als het kind gaat gillen. Nog even afgezien wat dat voor het kind betekent, heb ik dan wel een erg groot probleem, vrees ik.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

linlin schreef:achteraf denk ik voornamelijk doordat wij bezoek (vrijwilligers :mrgreen: ) in het begin instrueerden om geen rare bewegingen te maken en haar volledig te negeren. .
ja, dat doe ik ook, maar helaas begrijpt niet iedereen dat.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Martijn schreef:Tja...ik vind het allemaal niet zo bizar hoor.
Beetje pittig karakter maar dat is op zich toch niet zo erg?

De oplossing voor dit soort dingen ligt mijns inziens niet zozeer in Siens opvoeding maar in jouw beeld van Sien. Je kunt nu eenmaal niet alle honden los tussen de verhuizers door laten lopen. En ook niet alle honden zijn automatisch beleefd tegen voorbijgangers op straat.

Sommige hondjes hebben gewoon een kort lontje. Als je daar rekening mee houdt heb je al geen probleem meer.
Want wederom blijft het bij even aan de mouw trekken. Dat is geen ongecontroleerde aanval. Geen potentieel gevaar maar gewoon een tikkie teveel praatjes.
En dat kun je er gewoon niet uitopvoeden. Je kunt bepaalde gedragingen aan of afleren maar het basiskarakter maakt dat je haar gewoon niet de vrijheid moet geven die bij een door en doorbertrouwbare hond hoort want dat is ze niet.

Gewoon de makkelijkste weg bewandelen. Fysieke blokkades zoals riem, deuren en eventueel muilkorf gebruiken en verder het gedrag gewoon negeren.
Als een hond eenmaal wantrouwen naar vreemden heeft krijg je dat eigenlijk niet meer weg. Hooguit door het wantrouwen langdurig niet te voeden.
ben het, zoals wel vaker :mrgreen: , in essentie wel met je eens. geloof ook niet dat je het er uit krijgt, voorkomen dat het nog eens gebeurt, en er voor oppassen dat ze geen succeservaringen op gaat doen, en nog meer praatjes krijgt, is misschien de beste weg om te bewandelen.

gelukkig heeft ze geen succeservaring opgedaan, de verhuizer bleef er stoïcijns onder, en liep gewoon door.

Misschien is 's avonds in het donker met een muilkorf lopen ook wel verstandig. Heb er nu eentje, ga het haar iig maar aanleren.
Laatst gewijzigd door Zoie op 29 mei 2006 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Zoie schreef:
ja, snap ik, maar wat precies. Kan haar natuurlijk op de slaapkamer laten en als eerste naar binnen gaan, maar haar bij alle visite weghouden kan ook weer averechts gaan werken. Dus hoe precies verder gaan is dan de vraag.
Bij meteropnemers e.d. achter een hekje en bij mensen die echt op bezoek komen kan je ze even achter een hekje doen tot het bezoek gesetteld is en geeft haar wat lekkers. Desnoods laat je er even de riem aanhangen om snel in te kunnen grijpen indien nodig, maar ik denk niet dat dat nodig is bij Sien.

Bij Buffy is het op die manier echt prima gegaan.

Anne
Zoie
Zeer actief

starfleet schreef:
Zoie schreef:
Bij meteropnemers e.d. achter een hekje en bij mensen die echt op bezoek komen kan je ze even achter een hekje doen tot het bezoek gesetteld is en geeft haar wat lekkers. Desnoods laat je er even de riem aanhangen om snel in te kunnen grijpen indien nodig, maar ik denk niet dat dat nodig is bij Sien.

Bij Buffy is het op die manier echt prima gegaan.

Anne
ja, als die direkte confrontatie er niet is, went ze er wel aan, en kalmeert ze ook.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik vind je zorg dus wel terecht. Niet zo zeer vanwege haar gedrag alswel in de ontwikkeling die ze doormaakt binnen de situatie waarin ze zit.
Ze is nog jong en echte agressieve angstbijters zie je niet voor een jaar of 3..dan is de volwassenheid een feit en de ervaringen voldoende om zich gesettelt te kunnen hebben in meer zelfverzekerd gedrag. En voor bijten heb je toch een dosis lef nodig.
Verder is ze nog maar kort bij je en moet zich dus nog echt nestelen.
Ze is zich aan het omscholen van een bange ontwijkende hond naar een hond die zelf haar problemen oplost met happen en aanvallen..dan doel ik op haar gedrag naar andere honden.

Op zich vind ik de situatie die je nu schetst hier dus niet direct om van in paniek te raken zoals ik al zei. Ik zou zelfs lieve Kiki in die situatie in staat zien om een kuitje te beroeren. Maar dan niet vanuit pure angst, maar pisserige waaksheid.
Wel vind ik het hele traject wat Sien tot nu toe heeft afgelegd voldoende zorg geven om je toch weer eens richting een gedragsdeskundige te adviseren. Onze kracht om gedrag van honden te sturen ligt in het vooraf manipuleren van de situatie's en de hond. Daarvoor is een deskundige in jouw situatie dus handig..ze kan je helpen een paar stappen voor te zijn en Sien zo de goede kant op te masseren, zonder dat je steeds achter de feiten aan moet lopen.
Je zult echt beter moeten anticiperen wat haar. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
estelle

Eline* schreef:Ik vind je zorg dus wel terecht. Niet zo zeer vanwege haar gedrag alswel in de ontwikkeling die ze doormaakt binnen de situatie waarin ze zit.
Ze is nog jong en echte agressieve angstbijters zie je niet voor een jaar of 3..dan is de volwassenheid een feit en de ervaringen voldoende om zich gesettelt te kunnen hebben in meer zelfverzekerd gedrag. En voor bijten heb je toch een dosis lef nodig.
Verder is ze nog maar kort bij je en moet zich dus nog echt nestelen.
Ze is zich aan het omscholen van een bange ontwijkende hond naar een hond die zelf haar problemen oplost met happen en aanvallen..dan doel ik op haar gedrag naar andere honden.

Op zich vind ik de situatie die je nu schetst hier dus niet direct om van in paniek te raken zoals ik al zei. Ik zou zelfs lieve Kiki in die situatie in staat zien om een kuitje te beroeren. Maar dan niet vanuit pure angst, maar pisserige waaksheid.
Wel vind ik het hele traject wat Sien tot nu toe heeft afgelegd voldoende zorg geven om je toch weer eens richting een gedragsdeskundige te adviseren. Onze kracht om gedrag van honden te sturen ligt in het vooraf manipuleren van de situatie's en de hond. Daarvoor is een deskundige in jouw situatie dus handig..ze kan je helpen een paar stappen voor te zijn en Sien zo de goede kant op te masseren, zonder dat je steeds achter de feiten aan moet lopen.
Je zult echt beter moeten anticiperen wat haar. :wink:
Dit bedoel ik dus eigenlijk ook. En dit is min of meer wat er gebeurd is met Woopy.
Hij was altijd angstig, reageerde vanuit die angst en ontweek gewoon bepaalde mensen maar stukje bij beetje ging hij het opzoeken en op den duur was het geen angst meer maar gewoon bepalen wie wel of niet van hem in dat bos mocht lopen.
Zoie
Zeer actief

we zullen er eens een peut bijhalen. Heeft iemand nog tips voor een goede in de omgeving van Haarlem ?
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Zoie schreef:
linlin schreef:achteraf denk ik voornamelijk doordat wij bezoek (vrijwilligers :mrgreen: ) in het begin instrueerden om geen rare bewegingen te maken en haar volledig te negeren. .
ik weet het. nu ben ik even kwijt hoe sien er precies uit ziet, maar ursula heeft d'r uiterlijk niet mee. ze ziet er vrij schattig uit. jaren geleden was ik een keer op een dagje van een toller-clubje. een meneer zei tegen ursula 'wat ben jij een gezellig hondje' en stak z'n hand uit om d'r over de bol te aaien. had hij beter niet kunnen doen. :N: ursula is per definitie niet gezellig voor vreemde meneren.

dat soort evenementen heeft mij geleerd om de boel voor te zijn. als een onbekende al 'oh wat heeft ze een leuk snuitje' naar d'r loert van honderd meter afstand, dan begin ik al te instrueren of op wat voor manier dan ook in te grijpen.

oh ja, wat ursula ook geleerd heeft, is, als ze ergens heel wild van wordt, dat ze dan bij man paul moet zijn. zijn directe aanwezigheid is een veilige haven voor haar. ze hoeft dan niet de zaken te regelen, dat doet hij voor haar. misschien kan je naar zo'n soort situatie met sientje werken. onrust in de zin van sientje zou wel 'ns ongewenst gedrag kunnen gaan vertonen betekent bij de baas komen en hem het varkentje laten wassen.

overigens, ursula d'r happerigheid komt volgens mij voor een groot deel uit angst en een deel uit de baas willen zijn en mensen daarom 'honds' behandelen.
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:Ze is nog jong en echte agressieve angstbijters zie je niet voor een jaar of 3..:
ze is idd nog jong, en in korte tijd heel erg omgeslagen.
Afbeelding
starfleet
Erelid

linlin schreef: dat soort evenementen heeft mij geleerd om de boel voor te zijn. als een onbekende al 'oh wat heeft ze een leuk snuitje' naar d'r loert van honderd meter afstand, dan begin ik al te instrueren of op wat voor manier dan ook in te grijpen.
Dat gaat hier ook zo. Je ontwikkelt daar een extra zintuig voor. Buffy heeft (nog) nooit gehapt in zo'n situatie en met kinderen is ze goed, maar ik wil het ook graag zo houden. Vertrouwen is goed, controle is beter.

Anne
estelle

linlin schreef:[
ik weet het. nu ben ik even kwijt hoe sien er precies uit ziet, maar ursula heeft d'r uiterlijk niet mee. ze ziet er vrij schattig uit. jaren geleden was ik een keer op een dagje van een toller-clubje. een meneer zei tegen ursula 'wat ben jij een gezellig hondje' en stak z'n hand uit om d'r over de bol te aaien. had hij beter niet kunnen doen. :N: ursula is per definitie niet gezellig voor vreemde meneren.
Ja over uiterlijk gesproken.
Woopy ziet er dus ook zo lief en schattig uit met zn witte teddy vacht en flapoortjes vooral in combinatie met mijn herders.
2 jaar geleden waren we op vakantie en zaten nogal eens op terrasjes en hoe vaak ik niet hoorde dat ouders tegen hun kinderen zeiden 'ohhh kijk eens hoe lieffff geef hem maar een aai'.
Als ik dan reageerde met 'nou dat kan uw kind beter niet doen, laat hem maar 1 van de herders aaien' dan was het 'ohh nou nee hoor kom maar hier dan'.
En dan keken ze me zo aan alsof ik gek was en hun gewoon geen plezier wilde doen.
Zoie
Zeer actief

linlin schreef:
Zoie schreef:
ik weet het. nu ben ik even kwijt hoe sien er precies uit ziet, maar ursula heeft d'r uiterlijk niet mee. ze ziet er vrij schattig uit.
ja, dat heeft sien dus ook. Dat in combinatie met haar wat angstige gedrag, doet mensen vaak besluiten dat ze actief met haar aan de slag moeten. Maar in dat soort situaties loopt ze, tot nu toe althans, gewoon weg.
jaren geleden was ik een keer op een dagje van een toller-clubje. een meneer zei tegen ursula 'wat ben jij een gezellig hondje' en stak z'n hand uit om d'r over de bol te aaien. had hij beter niet kunnen doen. :N: ursula is per definitie niet gezellig voor vreemde meneren.

dat soort evenementen heeft mij geleerd om de boel voor te zijn. als een onbekende al 'oh wat heeft ze een leuk snuitje' naar d'r loert van honderd meter afstand, dan begin ik al te instrueren of op wat voor manier dan ook in te grijpen.

oh ja, wat ursula ook geleerd heeft, is, als ze ergens heel wild van wordt, dat ze dan bij man paul moet zijn. zijn directe aanwezigheid is een veilige haven voor haar. ze hoeft dan niet de zaken te regelen, dat doet hij voor haar. misschien kan je naar zo'n soort situatie met sientje werken. onrust in de zin van sientje zou wel 'ns ongewenst gedrag kunnen gaan vertonen betekent bij de baas komen en hem het varkentje laten wassen.

overigens, ursula d'r happerigheid komt volgens mij voor een groot deel uit angst en een deel uit de baas willen zijn en mensen daarom 'honds' behandelen.
ik probeer ook, buiten althans, naar een situatie toe te werken dat ze naar mij toe komt. Gaat ook steeds beter, met koekjes beloning aan de lijn, en met balletje beloning los.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hoi Jan, ik snap je zorg maar ik snap jou niet helemaal soms :mrgreen:

Ik snap bv niet waarom je denkt dat Sien zonder toezicht in je huis kan lopen met verhuizers (2 dagen na haar castratie notabene). Ik zou zelfs een lieve hond zonder problemen niet blootstellen aan de grillen van een stel vreemden in mijn huis. Wordt er hier verhuist dan sluiten we Dapper en Cleo op of doen ze even uit logeren en die hebben nog nooit gehapt laat staan gebeten. :19:

Je laat Sien ook uit (of liet) op plaatsen met andere honden en dan zeg je dat ze gebeten heeft naar een andere hond en dat je dat als probleem ervaart. Waarom stel je haar zo vaak in staat, maw laat je alles aan haar over en bescherm je haar niet, haar regels zelf te maken? Dan heeft probleemgedrag een veel grotere kans. Begeleid haar wat meer en ondersteun haar beslissingen die goed zijn en stuur haar als je iets de verkeerde kant op ziet gaan.

Wuilus stond altijd onder mijn regie en mocht nauwelijks zelf zaakjes opknappen. Nooit echte problemen gehad en dat kwam dus alleen doordat ze nooit zelf mocht anticiperen op "zaakjes". :mrgreen:

Als ik haar een beetje haar gangetje had laten gaan was het vast en zeker niet meer haalbaar met die hond :19:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

MARC_S schreef:Hoi Jan, ik snap je zorg maar ik snap jou niet helemaal soms :mrgreen:

Ik snap bv niet waarom je denkt dat Sien zonder toezicht in je huis kan lopen met verhuizers (2 dagen na haar castratie notabene). Ik zou zelfs een lieve hond zonder problemen niet blootstellen aan de grillen van een stel vreemden in mijn huis. Wordt er hier verhuist dan sluiten we Dapper en Cleo op of doen ze even uit logeren en die hebben nog nooit gehapt laat staan gebeten. :19:
nou, het is inmiddels 5 dagen :wink: , en het was maar een verhuizer, en ik stond erbij, of liever gezegd liep achter hem aan, maar goed, ik begrijp wat je bedoelt, het had zo niet mogen gaan.
Je laat Sien ook uit (of liet) op plaatsen met andere honden en dan zeg je dat ze gebeten heeft naar een andere hond en dat je dat als probleem ervaart. Waarom stel je haar zo vaak in staat, maw laat je alles aan haar over en bescherm je haar niet, haar regels zelf te maken? Dan heeft probleemgedrag een veel grotere kans. Begeleid haar wat meer en ondersteun haar beslissingen die goed zijn en stuur haar als je iets de verkeerde kant op ziet gaan.

Wuilus stond altijd onder mijn regie en mocht nauwelijks zelf zaakjes opknappen. Nooit echte problemen gehad en dat kwam dus alleen doordat ze nooit zelf mocht anticiperen op "zaakjes". :mrgreen:

Als ik haar een beetje haar gangetje had laten gaan was het vast en zeker niet meer haalbaar met die hond :19:
nou, ik laat haar haar gangetje niet gaan hoor. Ben hard aan het trainen met haar. En wat dat uitlaten betreft, tsja, los laten impliceert de kans dat ze andere honden ontmoet. Dat is domweg niet anders. Het alternatief is altijd vast ( en dan nog gemuilkorfd. )

edit: tegenover die paar keer dat het fout is gegaan, staan tientallen, zo niet honderden malen dat ik haar wel succesvol door de problemen heb geleid. Niet om mezelf te verontschuldigen, maar om nu te zeggen dat ik alles aan haar overlaat is echt overdreven.
Laatst gewijzigd door Zoie op 29 mei 2006 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zoie schreef:nou, het is inmiddels 5 dagen :wink: , en het was maar een verhuizer, en ik stond erbij, of liever gezegd liep achter hem aan, maar goed, ik begrijp wat je bedoelt, het had zo niet mogen gaan.

Ik liep altijd voorop en dus had Wuilus eerst met mij te maken en dan pas met iemand anders. Ik kon dus eerst mijn dingetje doen zodat ze gestuurd werd in de omgang met de persoon achter me.
nou, ik laat haar haar gangetje niet gaan hoor. Ben hard aan het trainen met haar. En wat dat uitlaten betreft, tsja, los laten impliceert de kans dat ze andere honden ontmoet. Dat is domweg niet anders. Het alternatief is altijd vast ( en dan nog gemuilkorfd. )
Waarom is het alternatief voor loslopen de riem met muilkorf? Je kan ook los met muilkorf of los zonder muilkorf op plaatsen waar niemand kan komen of op tijdstippen dat er niemand is.
Eenmaal goed onder appel kan dat weer uitgebreid worden en door de muilkorf voorkom je incidentjes :wink:
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Martijn schreef:Tja...ik vind het allemaal niet zo bizar hoor.
Beetje pittig karakter maar dat is op zich toch niet zo erg?

De oplossing voor dit soort dingen ligt mijns inziens niet zozeer in Siens opvoeding maar in jouw beeld van Sien. Je kunt nu eenmaal niet alle honden los tussen de verhuizers door laten lopen. En ook niet alle honden zijn automatisch beleefd tegen voorbijgangers op straat.

Sommige hondjes hebben gewoon een kort lontje. Als je daar rekening mee houdt heb je al geen probleem meer.
Want wederom blijft het bij even aan de mouw trekken. Dat is geen ongecontroleerde aanval. Geen potentieel gevaar maar gewoon een tikkie teveel praatjes.
En dat kun je er gewoon niet uitopvoeden. Je kunt bepaalde gedragingen aan of afleren maar het basiskarakter maakt dat je haar gewoon niet de vrijheid moet geven die bij een door en doorbertrouwbare hond hoort want dat is ze niet.

Gewoon de makkelijkste weg bewandelen. Fysieke blokkades zoals riem, deuren en eventueel muilkorf gebruiken en verder het gedrag gewoon negeren.
Als een hond eenmaal wantrouwen naar vreemden heeft krijg je dat eigenlijk niet meer weg. Hooguit door het wantrouwen langdurig niet te voeden.
Helemaal mee eens.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Zoie
Zeer actief

MARC_S schreef:[
Waarom is het alternatief voor loslopen de riem met muilkorf? Je kan ook los met muilkorf of los zonder muilkorf op plaatsen waar niemand kan komen of op tijdstippen dat er niemand is.
Eenmaal goed onder appel kan dat weer uitgebreid worden en door de muilkorf voorkom je incidentjes :wink:
het probleem met de muilkorf is dat mijn appel en overige bezigheden met haar zo zwaar leunen op het balletje. Met het balletje kan ik in principe alles met haar, koejesbeloning is veel minder effectief. Dat moet natuurlijk allemaal nog verbeteren, maar goed, ik heb haar pas vier maanden, en ze is nog maar 1, 5 jaar, en dan kan je nu ook weer niet 100 % appel verwachten.

Verder, ik loop nu nog steeds aan de lijn met haar op straat vanwege haar operatie. Maar ook dan kom ik honden tegen die los lopen, vandaag nog. Is gewoon niet 100 % te voorkomen.

Verder, ik probeer drukte ook te voorkomen, sinds het incident met de herderpup nog maar een keertje een snauw gehad naar een labrador. Dus ik doe echt m'n best zowel het appel te vebeteren als incidenten te voorkomen.
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

estelle schreef:
Woopy ziet er dus ook zo lief en schattig uit met zn witte teddy vacht en flapoortjes vooral in combinatie met mijn herders.
2 jaar geleden waren we op vakantie en zaten nogal eens op terrasjes en hoe vaak ik niet hoorde dat ouders tegen hun kinderen zeiden 'ohhh kijk eens hoe lieffff geef hem maar een aai'.
Als ik dan reageerde met 'nou dat kan uw kind beter niet doen, laat hem maar 1 van de herders aaien' dan was het 'ohh nou nee hoor kom maar hier dan'.
En dan keken ze me zo aan alsof ik gek was en hun gewoon geen plezier wilde doen.
Idem hier:
Ohhhh wat een lief klein hondje (Juul dus, die houdt helemáál niet van kinderen :mrgreen: ) Mogen we die aaien? Nee, aai die grote maar (Sun), die is liever met kindjes......En dan willen ze niet meer, een teleurgestelde Sun achterlatend :jank:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Sunnybunny schreef:
estelle schreef:
Idem hier:
Ohhhh wat een lief klein hondje (Juul dus, die houdt helemáál niet van kinderen :mrgreen: ) Mogen we die aaien? Nee, aai die grote maar (Sun), die is liever met kindjes......En dan willen ze niet meer, een teleurgestelde Sun achterlatend :jank:
Herkenbaar: zelfs een blaffende Moritz is minder angstaanjagend dan een vrolijk kijkende Kaya :19:
Nu kan je 100 keer beter Kaya aaien, zeker binnenshuis, maar goed :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zoie
Zeer actief

estelle schreef:tsja ik wil je niet deemoedigen hoor maar bij Woopy is het dus van kwaad tot erger gegaan en bij Woopy begon het ook met een klein uitvalletje.
Woopy heeft toen hij hier net was 1,5 jaar gewoon los kunnen lopen, nooit wat aan de hand maar zoals ik zeg, zijn gedrag werd steeds erger.
En nu kan die dus gewoon niet meer los, had ik toen maar eerder en beter ingegrepen....

Ik zou er dus echt wat aan gaan doen voor je met hetzelfde probleem komt te zitten als ik.
achteraf weet je altijd alles beter, maar toch vraag ik me af of je deze ontwikkeling werkelijk had kunnen keren. Oftewel, wat had je kunnen doen, zoals je het nu ziet ?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zoie schreef:
estelle schreef:tsja ik wil je niet deemoedigen hoor maar bij Woopy is het dus van kwaad tot erger gegaan en bij Woopy begon het ook met een klein uitvalletje.

achteraf weet je altijd alles beter, maar toch vraag ik me af of je deze ontwikkeling werkelijk had kunnen keren. Oftewel, wat had je kunnen doen, zoals je het nu ziet ?
Woopy wat meer helpen in zijn gedrag en hem vooral niet de vrije ontwikkeling laten doormaken die hij nu doorgemaakt heeft verwacht ik. Zelfs een hond die verschrikkelijk bijterig is kan je trainen met een clicker en hem bv een borstelbeurt laten ondergaan zonder bijten. Of je lijnt hem aan en begeleidt hem in het ontmoeten van mensen en stuurt daarin zijn totale gedrag en houding. Intensief maar wel zinvol vaak. Eenmaal een gewoonte als uitvallen of zelfs bijten is veel moeilijker dan het zien ontstaan en direct vanaf die dag de moeilijke momenten begeleiden en intrainen. Wat hij het vaakst doet en het langst kent zal hij het snelst weer vertonen :ok: Ontneem ze dus de kans dat gedrag te ontwikkelen.

Dapper is nu door en door agressief op reuen, dat krijgen we ook niet meer weg. Wel kunnen we hem langs reuen laten lopen zonder uit te vallen of uit te dagen. Moeilijk, maar het lukt. Hadden we hem eerder gehad en begon het gedrag net dan hadden we hem aangeleerd normaal gedrag kunnen laten tonen. Niet dat hij dan met reuen kon spelen of snuffelen (dat is nu eenmaal zo en zijn karakter), maar normaal langslopen en niet aanvallen was zeker mogelijk. Je ziet het eigenlijk aan geleidehonden of bv politiehonden, die zijn echt niet dol op alle andere honden maar hebben geleerd dat aanvallen of uitdagen niet de bedoeling is en dus kunnen 12 reuen die goed getraind zijn allemaal naast elkaar op een rijtje liggen zonder elkaar aan te vliegen. :ok:

Wuilus haatte sommige mensen maar ze moest dan af op de mat en daar blijven. Meestal viel ze na een paar minuten in slaap met een voor haar groot gevaar in de kamer. Ze kon niet meer anders dan af blijven op haar mat omdat ik daar 2 jaar lang op getraind had. Als ze wilde opstaan en ik keek boos dan trok ze haar poten onder haar lichaam uit en liet zich gewoon op haar buik ploffen met een blik van "o shit! Foutje". Zo duidelijk was voor haar hoe het hoorde en wat de bedoeling was. Daar kreeg ze dan natuurlijk haar pensstaafje en dus was alles te doen op het laatst. Schoot ze even uit haar appel dan ging het mis dus ik moest echt scherp zijn. Dat hield voor mij in dat ik altijd met haar mat ergens heen moest. Die mat moest naast mijn stoel binnen handbereik. Daar moest ze af met een losse halsband om die ik kon grijpen en ik keek non-stop met een ooghoek naar haar. Gevolg was dat ze mee de trein in kon, mee op bezoek kon en zelfs mee naar huizen met andere honden kon zonder ook maar 1 kick te geven.

Ze wist dat ik altijd op haar nek zat en dat er geen andere mogelijkheid bestond dan voor mij aanvaardbaar gedrag te tonen. Eenmaal ingesleten kon ze weer meer vrijheid aan en werd ze gewoon liever en duidelijk makkelijker in de omgang. Ze kon overal los en altijd mee, eerder kon ze alleen aan de ketting bij bezoek en nooit los of mee in de trein bv.

Mijn idee is dus dat je op de nek van een moeilijke hond gaat zitten op de momenten dat fout gedrag de kop op kan steken.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

MARC_S schreef:[
Mijn idee is dus dat je op de nek van een moeilijke hond gaat zitten op de momenten dat fout gedrag de kop op kan steken.
ik laat dit even bezinken, en reageer er nog op. Nu even :slaap:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”