Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zelfstandige hond: iets niet goed gedaan??
Moderator: moderatorteam
-
dimphie
- Actief
Zelfstandige hond: iets niet goed gedaan??
Ik denk dat ik ergens een opvoedfoutje heb gemaakt bij onze border collie Bajo. Ik heb soms het idee dat ie het lak aan me heeft en andere momenten heeft ie me absoluut nodig. Ik noem het zelfstandig en ik zal een paar voorbeelden noemen: hij loopt ver bij me vandaan als hij los mee loopt, komt niet meteen als ik hem roep, snuffelt dan eerst eens, plast nog eens en komt dan aansjokken alsof ie wil zeggen: mens, wat een drukte, er is toch niks bijzonders. En dan heeft ie ook nog gelijk want er is dan ook niks aan de hand. Maar ik wil dat ie komt als ik hem roep en niet dat hij bepaalt of het nodig is of niet!! Verder is het een voorbeeldig hondje. Zeurt of bedelt niet, bijt niet, is sociaal maar ergens heb ik een foutje gemaakt bij de opvoeding. Ik moet wel zeggen dat wanneer hij aandacht vraagt, dan krijgt ie het van me. Is op zich al fout natuurlijk want daarmee til ik hem naar een hoger level (denk ik). Maar ik kan dat hondenkoppie niet weerstaan.
Het lijkt alsof het een soort van gebrek aan respect is voor zijn alfa (ik dus). Wie heeft er een tip voor me??
Het lijkt alsof het een soort van gebrek aan respect is voor zijn alfa (ik dus). Wie heeft er een tip voor me??
- bowiej
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder!
- Aantal honden: 1
het is een reu denk ik heh? ik denk dat het ook een rol speelt als het een reu is. die zijn over het algemeen minder aanhankelijk. mijn hond doet trouwens alles precies wat ik zeg behalve dat wat jij nu beschrijft, eerst nog even s nuffelen of plassen. ik ga hem het commdao "hier' gewoon opnieuw leren. elke keer alstie moet komen hier roepen en gelijk een snoepje erin. en dan eerst beginnen in huis, dan in de tuin, dan ergens waar weinig prikkels voor um zjin en dan pas ergens waar die ver los kan lopen. misschien kunje dit ook proberen? ik denk dat het gewoon een stukje eigenwijs is haha. en dat we gewoon moeten zorgen dat we interresant genoeg zijn om naar toe te komen!!!
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Als er nog even gepiest wordt als ik Hier roep dan ben ik ineens de vesuvius! :N: Puur dominant gedrag, zeker als ze dan nog zo kwasi-noncelant je een blik toewerpen over hun schouder. Grrrr! Mag niet!
Overigens moet je hond natuurlijk wel gewoon goed snappen wat hier betekent.
Een snel hierkomen kun je in de hand werken door een lekkere beloning voor je hond klaar te hebben als ze komt. Een koekje of een speeltje. Hoe leuker het is om te komen, hoe sneller ze vaak zijn!
Overigens moet je hond natuurlijk wel gewoon goed snappen wat hier betekent.
Een snel hierkomen kun je in de hand werken door een lekkere beloning voor je hond klaar te hebben als ze komt. Een koekje of een speeltje. Hoe leuker het is om te komen, hoe sneller ze vaak zijn!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
nance
- Erelid
Nog even een plasje doen als ze geroepen worden kan toch ook een kalmerend signaal zijn? Veel juist onderdanige honden doen dit als calming signal en dat moet je niet gaan verwarren met dominant gedrag.Eline* schreef:Als er nog even gepiest wordt als ik Hier roep dan ben ik ineens de vesuvius! :N: Puur dominant gedrag, zeker als ze dan nog zo kwasi-noncelant je een blik toewerpen over hun schouder. Grrrr! Mag niet!![]()
Overigens moet je hond natuurlijk wel gewoon goed snappen wat hier betekent.![]()
Dominantie kan het ook zijn, maar dat is via internet niet te zien.....
Dus eerst even uitzoeken wat het is, voor je de verkeerde aanpak gaat doen
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat is er kalmerend aan om te gaan plassen? Plassen is altijd een gebaar van aanwezigheid, behalve deemoedsplasjes, maar dat is niet wat een hond doet als je hem roept.nance schreef:Nog even een plasje doen als ze geroepen worden kan toch ook een kalmerend signaal zijn? Veel juist onderdanige honden doen dit als calming signal en dat moet je niet gaan verwarren met dominant gedrag.Eline* schreef:Als er nog even gepiest wordt als ik Hier roep dan ben ik ineens de vesuvius! :N: Puur dominant gedrag, zeker als ze dan nog zo kwasi-noncelant je een blik toewerpen over hun schouder. Grrrr! Mag niet!![]()
Overigens moet je hond natuurlijk wel gewoon goed snappen wat hier betekent.![]()
Dominantie kan het ook zijn, maar dat is via internet niet te zien.....
Dus eerst even uitzoeken wat het is, voor je de verkeerde aanpak gaat doen
Je kunt het zien als conflictvermijdend gedrag om je duidelijk te maken dat je niet moet denken dat je iets te zeggen hebt over hem..alleen dan dus niet in de directe confrontatie maar door poep aan je te hebben.
Nee hoor, ik zie er niets , maar dan ook niets kalmerends aan.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Baily
ALs Beer tijdens het loslopen ziet dat Buck naar hem kijkt, en Buck een beetje plat gaat liggen op de grond
dan gaat Beer ineens vol overgave een of andere graspriet zitten te besnuffelen, en hier en daar een plasje doen en alvast stiekumpjes al snuffelend een boomstam zoeken om achter te schuilen, als hij te ver van mij af is om gauw naar mij te rennen.
Ik zie dat gedrag toch wel als kalmerend denk ik, in deze situatie. Hetzelfde zie je soms honden doen als ze geroepen worden op een stressige manier. Als ik zelfs stressig overkom met roepen, kan ik me ook voorstellen dat de hond zo reageert om te kalmeren, wat juist veroorzaakt dat de meeste mensen nog boziger gaan roepen, wat het alleen maar verergert.
Ik zie dat gedrag toch wel als kalmerend denk ik, in deze situatie. Hetzelfde zie je soms honden doen als ze geroepen worden op een stressige manier. Als ik zelfs stressig overkom met roepen, kan ik me ook voorstellen dat de hond zo reageert om te kalmeren, wat juist veroorzaakt dat de meeste mensen nog boziger gaan roepen, wat het alleen maar verergert.
-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
Queenie deed het ook wel eens en ik zag geen dominantie in, ze was alles behalve dominant.
Als ik haar een pietsje strenger riep (omdat ze echt moest komen door iets b.v.) dan kon ze meerdere kalmerende signalen uitzenden : ineens werd een struikje overmatig interresant, vaak gapen, heel langzaam met een boogje schuin naar me toe lopen, likken langs de lippen, onderdanige houding, etc. Ook een plasje doen kon daarbij horen, niet als deemoedsplasje maar meer als een soort afleidingsmanoevre op zichzelf.
Ik kan van hieraf ook niet weten of het bij de hond van TS dominatie is of niet, maar het hoeft niet per definitie.
Als ik haar een pietsje strenger riep (omdat ze echt moest komen door iets b.v.) dan kon ze meerdere kalmerende signalen uitzenden : ineens werd een struikje overmatig interresant, vaak gapen, heel langzaam met een boogje schuin naar me toe lopen, likken langs de lippen, onderdanige houding, etc. Ook een plasje doen kon daarbij horen, niet als deemoedsplasje maar meer als een soort afleidingsmanoevre op zichzelf.
Ik kan van hieraf ook niet weten of het bij de hond van TS dominatie is of niet, maar het hoeft niet per definitie.

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Tja, ik lees dus gewoon overspronggedrag. Overigens, dominant gedrag is niet af te lezen aan houding. Daarom heet het ook dominant gedrag.Natas. schreef:Queenie deed het ook wel eens en ik zag geen dominantie in, ze was alles behalve dominant.
Ik vind kalmerende signalen alles behalve overtuigend, maar goed, we zijn geen honden dus zeker weten doen we dingen nooit!
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
dimphie
- Actief
Het lijkt me wel op overspronggedrag wat Bajo vertoont: gapen, plassen, snuffelen, en ondertussen schuin naar mij kijken wat mijn reaktie is. Eigenlijk alles doen om tijdelijk onder mijn opdracht uit te komen.
Hij kan soms dominant overkomen naar andere honden, tenminste als ze groter zijn dan hem, bij kleinere weet ie niet goed wat ie moet doen. Die blaffen hem meestal weg.
Ik heb altijd hele lekkere brokjes bij me als ik ga wandelen maar voor een lekkernij komt hij maar zelden sneller naar me toe. Als hij iets in zijn neus heeft, heeft ie bananen in zijn oren!
Wat wel helpt is een balletje, dan is hij helemaal geobsedeerd en gefixeerd op de bal (dus niet echt op mij). Als hij eenmaal doorheeft dat ik een bal in mijn zak heb, is hij inderdaad niet bij me weg te slaan maar let alleen maar op het kleinste signaal van mij of ik die bal zou gaan weggooien of niet.
Nogmaals, verder doet hij alles goed maar ik kan inderdaad woest worden als hij zo sukkelt bij het hierkomen.
Hij kan soms dominant overkomen naar andere honden, tenminste als ze groter zijn dan hem, bij kleinere weet ie niet goed wat ie moet doen. Die blaffen hem meestal weg.
Ik heb altijd hele lekkere brokjes bij me als ik ga wandelen maar voor een lekkernij komt hij maar zelden sneller naar me toe. Als hij iets in zijn neus heeft, heeft ie bananen in zijn oren!
Wat wel helpt is een balletje, dan is hij helemaal geobsedeerd en gefixeerd op de bal (dus niet echt op mij). Als hij eenmaal doorheeft dat ik een bal in mijn zak heb, is hij inderdaad niet bij me weg te slaan maar let alleen maar op het kleinste signaal van mij of ik die bal zou gaan weggooien of niet.
Nogmaals, verder doet hij alles goed maar ik kan inderdaad woest worden als hij zo sukkelt bij het hierkomen.
-
nance
- Erelid
-
biancadebruijn
- Actief
Als ik Dusty roep dan gaat ze ook nog effe snuffelen en moet ze altijd nog effe plassen.Nu roep ik altijd eerst haar naam en dan gaat ze plassen en dan zeg ik dat ze moet komen.Dat werkt wel bij haar.Als ze echt een weerse dag heeft dan zeg ik altijd "nou potverdorie Dusty"en dan komt ze er altijd direct aan.Maar ik blijf altijd rustig.Ik zou zelf
ook niet naar iemand toegaan die ligt te schreeuwen en stressen.
Kayleigh & Dusty
-
biancadebruijn
- Actief
Als ik Dusty roep dan gaat ze ook nog effe snuffelen en moet ze altijd nog effe plassen.Nu roep ik altijd eerst haar naam en dan gaat ze plassen en dan zeg ik dat ze moet komen.Dat werkt wel bij haar.Als ze echt een weerse dag heeft dan zeg ik altijd "nou potverdorie Dusty"en dan komt ze er altijd direct aan.Maar ik blijf altijd rustig.Ik zou zelf
ook niet naar iemand toegaan die ligt te schreeuwen en stressen.
Kayleigh & Dusty
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Mijn aanpak zal wel niet goed zijn, maar hij werkt wel
Als Bram even lekker gaat snuffelen en plassen terwijl ik roep dan sluip ik naar hem toe (hij let dan totaaaaal niet op me). Als ik achter hem sta, zeg ik POTJANDORIE IK RIEP.
Bram: :N: :N: :N: :N: :N: :N:
Linda: hehe, net goed.
Als Bram even lekker gaat snuffelen en plassen terwijl ik roep dan sluip ik naar hem toe (hij let dan totaaaaal niet op me). Als ik achter hem sta, zeg ik POTJANDORIE IK RIEP.

Linda, Izzie en Bram
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik lees een kombi van overspronggedrag, onderdanig gedrag en duidelijk pogen om tóch iets anders te kunnen doen wat de hond meer interesseert op dat moment, zoals nog even snuffelen en van daaruit misschien proberen om toch nog lekker verder te kunnen koekeloeren.Eline* schreef:Tja, ik lees dus gewoon overspronggedrag. Overigens, dominant gedrag is niet af te lezen aan houding. Daarom heet het ook dominant gedrag.![]()
Ik vind kalmerende signalen alles behalve overtuigend, maar goed, we zijn geen honden dus zeker weten doen we dingen nooit!
Je mag dit natuurlijk best kalmerende signalen noemen, maar ik zie dit soort dingen toch wat simpeler hoor.
Overigens, wat dat nog even plassen betreft als je je hond roept: ik zie dat meestal toch eerder als een soort afsluiting van waar je hond op dat moment mee bezig is/was, het lekker rondsnuffelen en opzoeken en lezen van geurtjes van andere honden en zijn eigen geurtjes achterlaten. Net zoiets als forummen, maar dan op zijn honds. Op het moment dat jij hem roept moet hij/zij ineens het forum het forum laten terwijl er nog zin was voor een uurtje of wat meer. Hij logt dan gewoon uit, met een plasje, zonder dat dit nu direkt als een urinale krachtmeting naar jou toe gezien hoeft te worden. Bij de meeste honden.
Maar goed, over hondengedrag mag niet alleen Turid uitgebreid filosoferen, ik dus ook.
-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Wil de hond schreef:Net zoiets als forummen, maar dan op zijn honds. Op het moment dat jij hem roept moet hij/zij ineens het forum het forum laten terwijl er nog zin was voor een uurtje of wat meer. Hij logt dan gewoon uit, met een plasje, zonder dat dit nu direkt als een urinale krachtmeting naar jou toe gezien hoeft te worden. Bij de meeste honden.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Je lijkt mijn vriendin wel. :N:Eline* schreef:Ik wil alleen als ik roep dat ze gelijk komen, want ik roep niet zomaar. Ik zet dus druk als er nog even een extra topic gelezen wordt en er ook nog even op gereageerd moet worden. Als ik roep omdat er een mega-reu aan komt patseren wil ik namelijk niet nog 5 minuten moeten wachten tot meneer Nelson is uitgeforumd.Dan krijgen we een soort forumrel, alleen dan anders!
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
*proest* Is die ook zo streng tegen de honden?Wil de hond schreef:Je lijkt mijn vriendin wel. :N:Eline* schreef:Ik wil alleen als ik roep dat ze gelijk komen, want ik roep niet zomaar. Ik zet dus druk als er nog even een extra topic gelezen wordt en er ook nog even op gereageerd moet worden. Als ik roep omdat er een mega-reu aan komt patseren wil ik namelijk niet nog 5 minuten moeten wachten tot meneer Nelson is uitgeforumd.Dan krijgen we een soort forumrel, alleen dan anders!
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Wil de hond schreef:Nou,
Dat niet.
Maar ze kan soms wel behoorlijk veel weg hebben van een dominante zeikert.![]()
<marquee direction="right">
tsss..hoe kun je mij daar nou mee vergelijken!!
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
dimphie
- Actief
:[/quote]Ik lees een kombi van overspronggedrag, onderdanig gedrag en duidelijk pogen om tóch iets anders te kunnen doen wat de hond meer interesseert op dat moment, zoals nog even snuffelen en van daaruit misschien proberen om toch nog lekker verder te kunnen koekeloeren.
Je mag dit natuurlijk best kalmerende signalen noemen, maar ik zie dit soort dingen toch wat simpeler hoor.
Overigens, wat dat nog even plassen betreft als je je hond roept: ik zie dat meestal toch eerder als een soort afsluiting van waar je hond op dat moment mee bezig is/was, het lekker rondsnuffelen en opzoeken en lezen van geurtjes van andere honden en zijn eigen geurtjes achterlaten. Net zoiets als forummen, maar dan op zijn honds. Op het moment dat jij hem roept moet hij/zij ineens het forum het forum laten terwijl er nog zin was voor een uurtje of wat meer. Hij logt dan gewoon uit, met een plasje, zonder dat dit nu direkt als een urinale krachtmeting naar jou toe gezien hoeft te worden. Bij de meeste honden.
Maar goed, over hondengedrag mag niet alleen Turid uitgebreid filosoferen, ik dus ook.
[/quote]
Eigenlijk heb jij het precies goed omschreven. Zo voelt het voor mij ook aan. Ten eerste die combinatie van soorten gedrag. Ik weet zelf niet goed wat voor gedrag Bajo vertoont omdat het van alles een beetje lijkt. Ik denk dat ik nu kies voor een arrogante, zeer zelfverzekerde en ietwat strenge aanpak: één keer roepen en daarna desnoods gaan halen. Ã
Eigenlijk heb jij het precies goed omschreven. Zo voelt het voor mij ook aan. Ten eerste die combinatie van soorten gedrag. Ik weet zelf niet goed wat voor gedrag Bajo vertoont omdat het van alles een beetje lijkt. Ik denk dat ik nu kies voor een arrogante, zeer zelfverzekerde en ietwat strenge aanpak: één keer roepen en daarna desnoods gaan halen. Ã
-
Suuz
- Zeer actief
-
dimphie
- Actief
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Als ik roep, roep ik ook niet zomaar.Eline* schreef:Wil de hond schreef:Net zoiets als forummen, maar dan op zijn honds. Op het moment dat jij hem roept moet hij/zij ineens het forum het forum laten terwijl er nog zin was voor een uurtje of wat meer. Hij logt dan gewoon uit, met een plasje, zonder dat dit nu direkt als een urinale krachtmeting naar jou toe gezien hoeft te worden. Bij de meeste honden.
Urinale krachtmeting..hahahahahah! Dat kan alleen een man bedenken! Maar ik sluit me wel aan bij je gedachtegang. Ik wil alleen als ik roep dat ze gelijk komen, want ik roep niet zomaar. Ik zet dus druk als er nog even een extra topic gelezen wordt en er ook nog even op gereageerd moet worden. Als ik roep omdat er een mega-reu aan komt patseren wil ik namelijk niet nog 5 minuten moeten wachten tot meneer Nelson is uitgeforumd.
Dan krijgen we een soort forumrel, alleen dan anders!
Dat weet mijn hond dus gaat ze hevig rondkijken.
Baas roept? wáár zit die haas dan? Of die Fazant!
Foutje van mij dus denk ik. Ook roepen als er niets bijzonders is, gewoon om eventjes te knuffelen.
Nettie
- ranetje
- Zeer actief
Als je mij bedoelde Inge?Inge O schreef:hahaha, wil, prachtig! even tot de nuchtere essentie herleid, jammer genoeg bestaan er geen boeken (meer) die het zo no-nonsense neerzetten (misschien voor als je nog wat tijd over hebt
?).]
Zoek stok! schreef:Mijn aanpak zal wel niet goed zijn, maar hij werkt wel![]()
dit vind zelfs een prima aanpak, en is zo'n beetje de samenvatting van wat ik over pagina's ooit probeerde uit te leggen in een uitvoerig 'hierkomen-topic'![]()
.
Er zijn al zoveel boeken geschreven dat daar niet nog een van mij bij hoeft
Ik heb een klein boekje gebarentaal voor dove honden geschreven. Dat vond ik al werk zat!
Een POTJAN.....enz?
Lijkt me helemaal niet gek. Dus hoezo "zal wel niet goed zijn"?
Als het werkt is het prima toch?
Nettie
Laatst gewijzigd door ranetje op 02 jun 2006 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- ranetje
- Zeer actief