Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Over bijten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marja
Zeer actief

Over bijten

Ongelezen bericht door Marja »

Als Stapper vecht met een andere reu dan komt daar geen bloed aan te pas, geen gaten scheuren enz enz
Een dog hier in de buurt vecht ook met andere reuen en dan heeft de aangevallen hond altijd gaten scheuren enz enz, bloed dus!

Hoe zit dat eigenlijk, is een hond zich bewust van de kracht van zijn beet?
En waarom bijt de ene hond echt flink door en de andere niet?

Vroeg ik me af :wink:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Re: Over bijten

Ongelezen bericht door Annelies »

Marja schreef:Als Stapper vecht met een andere reu dan komt daar geen bloed aan te pas, geen gaten scheuren enz enz
Een dog hier in de buurt vecht ook met andere reuen en dan heeft de aangevallen hond altijd gaten scheuren enz enz, bloed dus!

Hoe zit dat eigenlijk, is een hond zich bewust van de kracht van zijn beet?
En waarom bijt de ene hond echt flink door en de andere niet?

Vroeg ik me af :wink:
Nou, laat ik maar eens een poging wagen :wink: :

Een hond die alleen hapt zonder gaten geeft een waarschuwing, bijvoorbeeld omdat hij niet gediend is van avances van een andere hond o.i.d.; in ieder geval 'op de hond af'...

Een hond die werkelijk tot bloedens aan toe bijt doet dat uit territoriumdrift, waarbij hij het gevoel heeft dat hij zijn territorium op leven en dood moet verdedigen...

of zoiets...? :wink:
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Marja
Zeer actief

:wink:

O.k maar als het alleen een waarschuwing zou zijn dan stel ik me voor dat, ik neem even Stapper, hij een flinke uitval doet en dat het dan klaar is.
Maar bij Stapper is dat niet zo, die moet ik echt van een andere hond afhalen want hij vecht en bijt/hapt gewoon door!
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

het zal natuurlijk aan de motivatie liggen waarom er uberhaupt gebeten/gevochten wordt en aan de hand daarvan of ze daadwerkelijk zullen verwonden of dat het meer een soort krachtmeten is.

Als er hier gevochten wordt om een snoepje wat op de grond ligt dan is de kans op gaten groot.
Wordt er hier gevochten om de rangorde (zoals toen met Chello en Ulic) dan hebben ze beiden niks (Ulic alleen schram op neus) omdat ze meer elkaars kracht aan het meten zijn.

Plus, ja de ene hond verwondt sneller als de andere. Maar ik ben er wel van overtuigd dat een hond weet hoe hard hij bijt. Net zo goed als dat ze nooit per ongeluk tegen je aan botsen....ze weten heel goed dat jij daar staat.
Marja
Zeer actief

estelle schreef:het zal natuurlijk aan de motivatie liggen waarom er uberhaupt gebeten/gevochten wordt en aan de hand daarvan of ze daadwerkelijk zullen verwonden of dat het meer een soort krachtmeten is.

Als er hier gevochten wordt om een snoepje wat op de grond ligt dan is de kans op gaten groot.
Wordt er hier gevochten om de rangorde (zoals toen met Chello en Ulic) dan hebben ze beiden niks (Ulic alleen schram op neus) omdat ze meer elkaars kracht aan het meten zijn.

Plus, ja de ene hond verwondt sneller als de andere. Maar ik ben er wel van overtuigd dat een hond weet hoe hard hij bijt. Net zo goed als dat ze nooit per ongeluk tegen je aan botsen....ze weten heel goed dat jij daar staat.
ik heb zelf inderdaad de indruk dat het bij Stapper om rangorde gaat, hoewel ik hier vaak lees dat vreemde honden niet aan rangorde doen??
Maar er kunnen tien reuen rondlopen zonder dat Stapper iets doet, maar o wee als er eentje denkt dat hij meer baas is!!!! dat word dus niet geacceepteerd door Stapper.

Maar die dog waar ik het over had doet eigenlijk precies het zelfde maar dan wel met gaten en scheuren :19:
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Martijn schreef:De kaken hebben bij honden een grotere functie dan bij de mens. Het ligt dan ook in de lijn der verwachtingen dat ze er beter mee om kunnen gaan. Dat terwijl mensen ook niet per ongeluk doorbijten.

De allergrootste slopen van een hond bijt echt zijn tanden niet kapot op een stuk ijzer en een pup of zelfs een ei dragen is iets wat elke hond kan.

Ik ga er dus vanuit dat doorbijten bewust gebeurt en niet doorbijten dus ook.
Dan zou je dus denken dat de ene hond agressiever is dan de ander??
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Marja schreef:
Martijn schreef:De kaken hebben bij honden een grotere functie dan bij de mens. Het ligt dan ook in de lijn der verwachtingen dat ze er beter mee om kunnen gaan. Dat terwijl mensen ook niet per ongeluk doorbijten.

De allergrootste slopen van een hond bijt echt zijn tanden niet kapot op een stuk ijzer en een pup of zelfs een ei dragen is iets wat elke hond kan.

Of een andere motivatie heeft..bv een hond die prooigedrag vertoond naar bv een kleinere hond, daarvan moge duidelijk zijn dat de hond niet bijt voor de gezelligheid, maar om te doden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

diesel heeft voor hij werd gecastreerd ook een aantal keer ' gevochten', met andere stoere reuen, dat waren altijd krachtmetingen, hij heeft nog nooit gebeten.
Hij is zelf wel gebeten, door honden die er gelijk bovenop doken.
Zulke honden kom ik niet meer tegen, de krachtmetingen beperken zich nu door hoge staart en groot maken en dan plotseling afgeleid worden door een takje of een geurtje en het totaal negeren van de druktemaker.....
Puck hoeft niks te domineren, als een hond geen goeds in de zin heeft voelt ze het feilloos aan, en draait zich om.
Die loopt vooralsnog altijd weg als ze iets niet oke vindt.
Er hing laatst een jackrusseltje in haar wang.
Happen, niet bijten, ze bleef staan, met een houding van 'PARDON?'
Het hondje rende snel weg. Hevig onder de indruk van haar 'stilstaan'. :smile:

Ik denk dat het in de aard van de hond zit, echt bijten of niet,
een hond die echt gaten en scheuren maakt bij een andere hond zou ik persoonlijk niet in contact laten komen met potentiele slachtoffers...
Laatst gewijzigd door Daan op 31 mei 2006 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik denk ook dat een hond precies weet wat hij bewerkstelligt met zijn gebit. Als ik zie hoe ruig Belle en Catootje met elkaar spelen, waarbij er regelmatig een stuk vel van de één tussen de tanden van de ander zit en behoorlijk uitgerekt wordt, terwijl ze geen van tweeën ooit iets van overhouden. Bij Belle niet zo raar, want dat is eerst een hele berg haar voordat je op haar huid zit, maar het dunnetje velletje van Catootje is best wel kwetsbaar, bij een hap toen van het logeerhondje waren gelijk 6 hechtingen nodig.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Marja schreef:
estelle schreef:het zal natuurlijk aan de motivatie liggen waarom er uberhaupt gebeten/gevochten wordt en aan de hand daarvan of ze daadwerkelijk zullen verwonden of dat het meer een soort krachtmeten is.

ik heb zelf inderdaad de indruk dat het bij Stapper om rangorde gaat, hoewel ik hier vaak lees dat vreemde honden niet aan rangorde doen??
Maar er kunnen tien reuen rondlopen zonder dat Stapper iets doet, maar o wee als er eentje denkt dat hij meer baas is!!!! dat word dus niet geacceepteerd door Stapper.

Maar die dog waar ik het over had doet eigenlijk precies het zelfde maar dan wel met gaten en scheuren :19:
Nee is ook geen sprake van rangorde tussen vreemde reuen vandaar dat ze die (als ik naar onze honden kijk) met grof geweld weg willen hebben en dan uds harder bijten met verwondingen als dat ze binnen onze roedel vechten waarbij ze elkaar dus in principe niet hoeven te verwonden en dat ook niet willen.
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

En een dog die op een andere dog afrent en hem meteen in zijn nek grijpt en gaat schudden? En hierbij ook nog eens echt diepe gaten achterlaat? Zou dat een reden hebben of is dit gestoord gedrag?
(dit overkwam diesel 1,5 maand geleden)
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Youp schreef:En een dog die op een andere dog afrent en hem meteen in zijn nek grijpt en gaat schudden? En hierbij ook nog eens echt diepe gaten achterlaat? Zou dat een reden hebben of is dit gestoord gedrag?
Agressie is echt niet zomaar gestoord gedrag bij een hond. Hetgeen wat jij beschrijft is geen gestoord gedrag, maar wel gevaarlijk en zo'n hond zou niet los horen te lopen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Eline* schreef:
Youp schreef:En een dog die op een andere dog afrent en hem meteen in zijn nek grijpt en gaat schudden? En hierbij ook nog eens echt diepe gaten achterlaat? Zou dat een reden hebben of is dit gestoord gedrag?
Agressie is echt niet zomaar gestoord gedrag bij een hond. Hetgeen wat jij beschrijft is geen gestoord gedrag, maar wel gevaarlijk en zo'n hond zou niet los horen te lopen.
Hij loopt ook niet los, zijn vrouwtje heeft hem niet onder controle. Zelfs aan de lijn sleept hij zijn vrouwtje mee naar andere honden. Ik zag laatst wel dat hij nu een halti had ipv een slipketting. Ik hoop maar dat ze weten hoe ze daar mee om moeten gaan en dat het afdoende is. :19:
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz

Ongelezen bericht door greatdane »

Martijn schreef:
Marja schreef:

Op dat moment, ja.
Zoals je het zegt,klopt het precies :ok:
Mijn dog bv. speelt zowat de hele dag hier met het pupsel en dat gaat met een erg zachte bek.
Buiten zal ik hem niet loslaten waar ik geen overzicht heb,want als hij vecht maakt hij grote gaten.
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

greatdane schreef:Buiten zal ik hem niet loslaten waar ik geen overzicht heb,want als hij vecht maakt hij grote gaten.
Dat je hem dan uberhaupt nog los laat.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz

Ongelezen bericht door greatdane »

Eline* schreef:
greatdane schreef:Buiten zal ik hem niet loslaten waar ik geen overzicht heb,want als hij vecht maakt hij grote gaten.
Dat je hem dan uberhaupt nog los laat.
Maak je maar niet druk hoor ik weet wat ik doe :ok:
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
jonas
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door jonas »

Is het misschien dat Stapper dan gewoon erg zeker is van zichzelf? Hij maakt zich dus niet erg snel druk om andere honden ofzo. Tenzij dus iemand hoger wil staan als hij, maar dan wel op een rechtvaardige manier even lat merken dat je niet met hem kan sollen. Ik kan me voorstellen dat er reuen zijn die zich kosten wat kost willen "laten" merken dat ze de dominanste zijn. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd.?
Eigenlijk wel interessant. Jonas van 2 jaar maakt zich dus echt ook niet druk of iemand nou boven hem staat of niet, maar dan komt denk ik dat ie gewoon dom is. Hij ziet ook echt niet of die reu nou super dominant is of niet, hij loopt er toch op af om met die hond willen te gaan spelen.
mister
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog, Amerikaanse stafford

Ongelezen bericht door mister »

Mister is onzeker naar andere reuen hij zal niet uitvallen naar een reu die een zekere en duidelijke lichaamshouding heeft als de andere reu niet duidelijk is is het van de eerste klap is een daalder waard een kleine grom terug en zijn staart zit tegen de neus geplakt.

Overigens kan ik het bij mister direct aan zijn lichaamshouding en gedrag zien wat hij van de andere reu vind en bij twijfel altijd vast!
Afbeelding
Chantal en een liefdevolle fliebber van Mister
Marja
Zeer actief

Eline* schreef:
Marja schreef:

Of een andere motivatie heeft..bv een hond die prooigedrag vertoond naar bv een kleinere hond, daarvan moge duidelijk zijn dat de hond niet bijt voor de gezelligheid, maar om te doden.
Hu!!! doden???
Afbeelding
Marja
Zeer actief

estelle schreef:
Marja schreef:

Nee is ook geen sprake van rangorde tussen vreemde reuen vandaar dat ze die (als ik naar onze honden kijk) met grof geweld weg willen hebben en dan uds harder bijten met verwondingen als dat ze binnen onze roedel vechten waarbij ze elkaar dus in principe niet hoeven te verwonden en dat ook niet willen.
Maar als het geen rangorde is wat is het dan???
Waarom elkaar niet met rust laten/negeren.
Waar gaat het gevecht dan om?
Afbeelding
Marja
Zeer actief

jonas schreef:Is het misschien dat Stapper dan gewoon erg zeker is van zichzelf? Hij maakt zich dus niet erg snel druk om andere honden ofzo. Tenzij dus iemand hoger wil staan als hij, maar dan wel op een rechtvaardige manier even lat merken dat je niet met hem kan sollen. Ik kan me voorstellen dat er reuen zijn die zich kosten wat kost willen "laten" merken dat ze de dominanste zijn. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd.?
Eigenlijk wel interessant. Jonas van 2 jaar maakt zich dus echt ook niet druk of iemand nou boven hem staat of niet, maar dan komt denk ik dat ie gewoon dom is. Hij ziet ook echt niet of die reu nou super dominant is of niet, hij loopt er toch op af om met die hond willen te gaan spelen.
Ja klopt :wink:
Het is gewoon een eigen gereide klojo :wink:
Ik snap vaak niet waar hij zich druk om maakt hoor, alle honden hebben respect voor hem, lijkt me toch genoeg :N:
Afbeelding
jonas
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door jonas »

Maar dan is het dus dat ie andere hond misschien wel boven hem wil staan, dus dan gaan ze vechten om uit te maken wie dus de sterkste is?
Marja
Zeer actief

jonas schreef:Maar dan is het dus dat ie andere hond misschien wel boven hem wil staan, dus dan gaan ze vechten om uit te maken wie dus de sterkste is?
Zou best kunnen hoor :wink:
Soms weet ik het ook niet meer, gelukkig zitten we nu weer in een rustige periode, wat Stapper betreft :mrgreen:
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Wat ik bij Molli en Abel zie is dat ze een uitstekende controle over hun kaken en bijtkracht hebben. Als ze barfen scheuren ze met gemak een stuk vlees uit elkaar, maar als ze Quiero corrigeren dan heeft Quiero nog geen kwijl in z'n nek, ook al ziet het er heel gevaarlijk uit. Ik denk wel dat het zo is als een hond iets heel graag wil of z'n zelfbeheersing verliest dat hij even vergeet wanneer hij wat zachter moet zijn en wanneer niet en dat is iets waar ik ook rekening mee hou, aangezien ik honden heb van nogal verschillende maten.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”