Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beertje maatschapelijk aanvaardbaar

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Beertje maatschapelijk aanvaardbaar

Ongelezen bericht door Ragverp »

Beer ging vandaag voor de 2e en laatste keer op voor de magtest en is geslaagd. Ze voldoet nu aan alle nederlandse en duitse richtlijnen om een nest met stamboom te fokken.

In de planning zit het eind van dit jaar als alles goed gaat en de geschikte reu gevonden kan worden.
Afbeelding
peggy en vinnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 yorkshire terroristjes
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door peggy en vinnie »

:cheer: nou van harte gefeliciteerd :cheer: :cheer: ik hoop dat jullie straks prachtige en gezonde pups krijgen, :wink: :ok:
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder

Ongelezen bericht door diana25 »

gefeliciteerd :ok:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Leuk! :ok: Gefeliciteerd! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Gefeliciteerd hoor. :ok:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

Gefeliciteerd!
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Gefeliciteerd!
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Gefeliciteerd!

Ik heb even zitten zoeken wat dat nou inhoudt, klopt dit?
http://www.mncn.nl/uitleg%20magtest.htm

Is dat verplicht voordat je gaat fokken? Voor welke rassen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Gefeliciteerd :cheer: :cheer:
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Goed gedaan van jullie, gefeliciteerd. Spannend allemaal en ik volg jullie op de voet hoor :mrgreen:
Afbeelding
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Van harte gefeliciteerd :ok:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

super!! gefeliciteerd!!!
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Super gefeliciteeeerd :D
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Gefeliciteerd! Een stap dichterbij het fokken met je kanjer! :ok:
Heb je al reuen in gedachten?

Ik vind het top dat je alles zo goed voorbereid en doordacht doet. Daar kunnen sommige anderen een voorbeeld aan nemen...
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Gefeliciteerd! Een stap dichterbij het fokken met je kanjer! :ok:
Er zijn wat namen gevallen van een paar duitse reuen. Beer moet echt een relaxte kerel hebben met een stabiel karakter anders is de kans op adhd weilers te groot, leuk voor de sport maar ik geloof niet dat ze daar allemaal in terecht komen. Gelukkig zijn vrienden van mij heel goed op de hoogte van de lijnen en zoeken we samen naar de geschikte partner.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ragverp schreef:
LongFields schreef:Gefeliciteerd! Een stap dichterbij het fokken met je kanjer! :ok:
Er zijn wat namen gevallen van een paar duitse reuen. Beer moet echt een relaxte kerel hebben met een stabiel karakter anders is de kans op adhd weilers te groot, leuk voor de sport maar ik geloof niet dat ze daar allemaal in terecht komen. Gelukkig zijn vrienden van mij heel goed op de hoogte van de lijnen en zoeken we samen naar de geschikte partner.
Super! Succes!!! :ok:
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Gefeliciteerd!

Ik heb even zitten zoeken wat dat nou inhoudt, klopt dit?
http://www.mncn.nl/uitleg%20magtest.htm

Is dat verplicht voordat je gaat fokken? Voor welke rassen?
even een kleinen kanttekening bij deze uitleg. In principe bestaat de magtest uit al deze onderdelen enkel de interpretatie van de reactie van de hond op deze onderdelen is voor alle rassen verschillend. Bij de mastino mag dus blijkbaar meerder malen grote angst getoond worden en tot 2 keer toe paniek. Bij de rottweiler is eenmaal grote angst en/of paniek toegestaan en moet de hond zich ook snel herstellen. Hierin zit dus al een duidelijk verschil. en zo zijn er nog meer. Zover ik begrepen heb is die van de rottweilers erg streng.

Ja dit is verplicht als je een stamboom bij je rottweiler wil zul je deze test moeten doen. Het is een van de eisen van de raad en van de rasvereniging. Ooit in het leven geroepen om de rottweiler van de gevaarlijke rassen lijst af te krijgen.

Andere rassen zijn oa de amstaff en de mastino napolitano. verder weet ik dat de ridgebacks hem ook doen maar weet niet of dat verplicht is .
Laatst gewijzigd door Ragverp op 11 jun 2006 23:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
keessie
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Contacteer:

Ongelezen bericht door keessie »

Ook hier,toppie Rob :ok:
Blue Rising Star
Actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriër
Contacteer:

Ongelezen bericht door Blue Rising Star »

Van harte gefeliciteerd! :ok: Ik was ook zo blij toen Téole het gehaald had joh! En nu staat Diega alweer op de lijst. Is altijd even spannend. :wink:
Groetjes, Sarah
Afbeelding
"Am Staffs with Attitude"
kelly 1981
Zeer actief

Ongelezen bericht door kelly 1981 »

Van harte gefeliciteerd :ok: :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Gaaf hoor :ok: Ik vind het ook erg mooi dat je rekening met het karakter gaat houden op een manier die eerlijk is. Pure drukke sporthonden fokken is leuk maar dan zullen er inderdaad 8 mensen op een lijst moeten staan die op zeker met de hondjes de sport in willen.
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Wat goed zeg, gefeliciteerd :ok:
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Gefeliciteerd :ok: Oefen je nou voor zo'n test? Of is Beer altijd zo?
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Rataplan schreef:Gefeliciteerd :ok: Oefen je nou voor zo'n test? Of is Beer altijd zo?
Nee we hebben wel degelijk geoefend. Volgens de ontwerper mevr. Planta is dat ook geen enkel probleem en doet dat geen afbreuk aan de test zelf.

Ze was de eerste keer op een van de onderdelen zonder eigenaar volkomen in paniek geraakt en toen heb ik de test afgebroken omdat het de hond zou schaden. Daarna hebben we een half jaar gewacht en de laatste paar weken geoefend met juist die onderdelen. Nog steeds vond ze die onderdelen minder maar was het allemaal ruim binnen de marge.

Ik vind ook echt dat je zeker het karakter van je honden en dan de mindere kanten moet onderkennen zodat je kan verbeteren. Ik zou dat soort dingen dan ook nooit verbergen. Het is zoals het is en van daaruit kun je verder. De perfecte hond bestaat niet.

Laten we wel wezen de magtest is nou eenmaal hondje pesten. ondanks dat de test gevalideeerd is zouden we vanuit de rottweiler wereld graag iets anders zien. Veel mensen (fokkers) zien deze test als fokgeschikheids test en dat is het niet. Het test de maatschapelijke aanvaardbaarheid en niet of de rottweiler is zoals hij hoort te zijn. Dat is een van de redenen dat ik ook de duitse ZTP gedaan heb omdat die test de rottweiler echt op waarde schat.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ragverp schreef:
Rataplan schreef:Gefeliciteerd :ok: Oefen je nou voor zo'n test? Of is Beer altijd zo?
Nee we hebben wel degelijk geoefend. Volgens de ontwerper mevr. Planta is dat ook geen enkel probleem en doet dat geen afbreuk aan de test zelf.

Ze was de eerste keer op een van de onderdelen zonder eigenaar volkomen in paniek geraakt en toen heb ik de test afgebroken omdat het de hond zou schaden. Daarna hebben we een half jaar gewacht en de laatste paar weken geoefend met juist die onderdelen. Nog steeds vond ze die onderdelen minder maar was het allemaal ruim binnen de marge.

Ik vind ook echt dat je zeker het karakter van je honden en dan de mindere kanten moet onderkennen zodat je kan verbeteren. Ik zou dat soort dingen dan ook nooit verbergen. Het is zoals het is en van daaruit kun je verder. De perfecte hond bestaat niet.

Laten we wel wezen de magtest is nou eenmaal hondje pesten. ondanks dat de test gevalideeerd is zouden we vanuit de rottweiler wereld graag iets anders zien. Veel mensen (fokkers) zien deze test als fokgeschikheids test en dat is het niet. Het test de maatschapelijke aanvaardbaarheid en niet of de rottweiler is zoals hij hoort te zijn. Dat is een van de redenen dat ik ook de duitse ZTP gedaan heb omdat die test de rottweiler echt op waarde schat.
Wat prachtig om te lezen hoe serieus jij het aanpakt :ok:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Ragverp schreef: Laten we wel wezen de magtest is nou eenmaal hondje pesten. ondanks dat de test gevalideeerd is zouden we vanuit de rottweiler wereld graag iets anders zien. Veel mensen (fokkers) zien deze test als fokgeschikheids test en dat is het niet. Het test de maatschapelijke aanvaardbaarheid en niet of de rottweiler is zoals hij hoort te zijn. Dat is een van de redenen dat ik ook de duitse ZTP gedaan heb omdat die test de rottweiler echt op waarde schat.
Wat is het verschil tussen MAG en ZTP?
En wat zouden jullie liever anders willen zien aan de MAG? Ik heb eigenlijk altijd het idee gehad dat de rottweiler wereld redelijk tevreden was met de test (oa. vanwege het niet doorgevoerde fokverbod toch?)
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Ragverp schreef:
Het gevaar van trainen vind ik dat het een vertekend beeld kan geven. Als je bepaald gedrag (bv. angst of agressie) gaat wegtrainen in bepaalde situaties (MAG-onderdelen), zal dat prima lukken. Maar in andere (vaak meer stressvolle) situaties, kan dan toch het gedrag weer bovenkomen. De hond valt dan als het ware weer terug op zijn instinctieve gedrag in die situatie.

Maar als je hier, zoals Ragverp, rekening mee houdt bij het uitzoeken van een geschikte dekreu, hoeft dit helemaal geen probleem te zijn voor de pups uit die combi.
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
Ragverp schreef: Laten we wel wezen de magtest is nou eenmaal hondje pesten. ondanks dat de test gevalideeerd is zouden we vanuit de rottweiler wereld graag iets anders zien. Veel mensen (fokkers) zien deze test als fokgeschikheids test en dat is het niet. Het test de maatschapelijke aanvaardbaarheid en niet of de rottweiler is zoals hij hoort te zijn. Dat is een van de redenen dat ik ook de duitse ZTP gedaan heb omdat die test de rottweiler echt op waarde schat.
Wat is het verschil tussen MAG en ZTP?
En wat zouden jullie liever anders willen zien aan de MAG? Ik heb eigenlijk altijd het idee gehad dat de rottweiler wereld redelijk tevreden was met de test (oa. vanwege het niet doorgevoerde fokverbod toch?)
Zoals ik al zei is de magtest een fokongeschikheids test die door al te veel fokkers gezien wordt als een geschikheidstest. Het hele pakket zoals nu verplicht is , de magtest en de kynologe keuring waaraan de hond moet voldoen heet dan ook de foktest. Een foute benaming aangezien enkel de kynologe test van waarde is voor de rottweiler. De magtest doet wat hij moet doen maar daarnaast zouden we beter moeten selecteren op de eigenschappen die bij de rottweiler horen. De zelfstandigheids test die je ook na deze foktest kan doen speelt hier een klein beetje op in. Maar lang niet ver genoeg.

De ztp is puur geent op het karakter van de rottweiler en test het wezen van de hond niet de maatschapelijke aanvaardbaarheid. Dit is dus een test op het kynologe deel, het sociale deel en het werk gedeelte. Allemaal belangerijke aspecten die samen de rottweiler vormen
Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
Ragverp schreef:
Het gevaar van trainen vind ik dat het een vertekend beeld kan geven. Als je bepaald gedrag (bv. angst of agressie) gaat wegtrainen in bepaalde situaties (MAG-onderdelen), zal dat prima lukken. Maar in andere (vaak meer stressvolle) situaties, kan dan toch het gedrag weer bovenkomen. De hond valt dan als het ware weer terug op zijn instinctieve gedrag in die situatie.

Maar als je hier, zoals Ragverp, rekening mee houdt bij het uitzoeken van een geschikte dekreu, hoeft dit helemaal geen probleem te zijn voor de pups uit die combi.
Juist de magtest is zo opgebouwd dat de toename van prikkels in zo'n korte tijd het juiste beeld schept. Dat wil dus zeggen dat in een normale situatie een hond nooit achter elkaar zo snel aan deze prikkels bloot gesteld zou worden en dus maatschapelijk aanvaardbaar is. Immers als we willen krijgen we iedere hond aan het bijten.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ragverp schreef:
Laten we wel wezen de magtest is nou eenmaal hondje pesten.
Dat vond ik ook, vandaar dat ik vroeg of die link die ik gaf een goed beeld geeft. Iets gelijkend op een kat dat wegschiet zonder dat de hond mag reageren? Een pop die je hond moet aanraken als zijnde een kind? Ik vond er wel wat gekke dingen tussen zitten, maar er is vast goed over nagedacht.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”