Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verdiepen in verschillende lijnen van een ras

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Archibald
Vaste gebruiker

Verdiepen in verschillende lijnen van een ras

Ongelezen bericht door Archibald »

Aan mensen die zich aan het voorbereiden zijn op het fokken wordt vaak de tip gegeven zich te verdiepen in de verschillende lijnen van het ras.
Hoe doe je dat precies?

Ga je op bezoek bij fokkers? Doe je dat ook in het buitenland?
Ik kan me voorstellen dat je bij een groot ras lang niet iedere fokker kan bezoeken. Hoe selecteer je?

Hoe doe je dat met de geschiedenis?

Wat leer je nou echt van shows bezoeken en vooral wat leer je daar niet over het ras?
Zelf ben ik van mening dat je op een show weinig van het karakter ziet en dat vind ik toch wel belangrijker dan een kampioenstitel.

Hier ben ik wel benieuwd naar hoe mensen dit aanpakken of aangepakt hebben.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

spreek met veel eigenaren en fokkers, stel kritische vragen, bezoek zoveel mogelijk websites, leg een database aan waarin je alles noteert wat je te weten komt en vergelijk stambomen zodat je weet welke honden waar in voorkomen.
Ga ook bij zoveel mogelijk fokkers langs,

misschien wel eerst handig om te weten wat je wilt zien in een ras, dus ken de rasstandaard ga dan orienteren op het type hond dat jou bevalt qua karakter en uiterlijk en gezondheid en diep die lijnen verder uit, het is namelijk belangrijk dat je door de bomen het bos nog niet en dat het niet een grote wirwar van gegevens word,

Kijk waar je intresse het meest naar uit gaat en ga vanuit daar verder met uitdiepen, ken je die lijnen dan kan je verder uitdiepen. Lijnen waarvan je bv weet dat ze niet intressant voor je zijn vanwege bv. gezonheid of verkeerde type kan je dan in eerste instantie links laten liggen maar hou ze wel in je achterhoofd voor het geval je honden uit deze lijnen toch tegenkomt in de stambomen van de lijnen die je wel bevallen.

een kampioenstitel zegt idd niet zoveel over het karakter maar wel over het exterieur en vele kampioenen zou ik nog niet gratis voor mijn honden willen gebruiken ten eerste omdat het type me niet bevalt en ten tweede omdat ik de lijnen inmiddels ook ken en weet wat er achter zit.

Ik ben bij veel fokkers op bezoek geweest in binnen en buitenland, voornamelijk als ik er in de buurt was en met de meesten had ik al contact. Ik ga bij de fokkers langs die mij uitnodigen en verder vooral bij de fokkers die me mateloos intresseren en dat zijn soms ook fokkers waarvan het type hond me niet bevalt maar die wel heel intressante lijnen hebben en heel veel kennis van het hele gebeuren.

oh ja, hou alles up to date want elke dag komen er wel nieuwe wetenswaardigheden of kom je achter oudere dingen, je bent nooit uitgeleerd of uitgekeken :wink:

pfff laatste wjiziging :mrgreen: maar ik vind het erg belangrijk dat wanneer je dingen hoort je ze wel noteert maar niet klakkeloos aanneemt dat het waar is, zijn het dingen waarvan je het nodig vind er meer over te weten, verifieer dat soort dingen dan bij diverse mensen want er word ook een hoop onzin geluld, ( haat en nijd :evil: ) helaas maar waar, je kan dus ook niet iedereen vertrouwen en veel informatie word niet vrijgegeven omdat voor veel mensen het nog altjid erg moeilijk lijkt te zijn om samen te werken binnen een ras :19:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Verdiepen in verschillende lijnen van een ras

Ongelezen bericht door malinois »

Archibald schreef:Aan mensen die zich aan het voorbereiden zijn op het fokken wordt vaak de tip gegeven zich te verdiepen in de verschillende lijnen van het ras.
Hoe doe je dat precies?

Ga je op bezoek bij fokkers? Doe je dat ook in het buitenland?
Ik kan me voorstellen dat je bij een groot ras lang niet iedere fokker kan bezoeken. Hoe selecteer je?

Hoe doe je dat met de geschiedenis?

Wat leer je nou echt van shows bezoeken en vooral wat leer je daar niet over het ras?
Zelf ben ik van mening dat je op een show weinig van het karakter ziet en dat vind ik toch wel belangrijker dan een kampioenstitel.

Hier ben ik wel benieuwd naar hoe mensen dit aanpakken of aangepakt hebben.
veel heel veel vragen, niet alleen bij fokkers maar ook bij hun pupkopers... shows kom ik niet dus daar kijk ik ook niet naar ik doe hetzelfde wel eigenlijk bij wedstrijden omdat het mij daarom gaat en veel vragen om je heen...
Naar veel verschillende fokkers toe gaan om te kijken en praten... internet zoeken wat er over bekend is ....etc.etc.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Inderdaad heel veel vragen, kijk welk type hond je aanstaat. Wie zijn de honden daarachter.

Zet op een rijtje wat jij belangrijk vind in je ras en zoek contact met andere fokkers en eigenaren.
Veel horen en onthouden (niet altijd voor waar aannemen maar vraag na hoe het zit..)

En je blijft bijleren, verzamel stambomen en ga naar shows, bij eenkomsten (zoals wandelingen enz.) zodat je veel mensen leert kennen.
Fahrah
Actief

Ongelezen bericht door Fahrah »

Podenji schreef: pfff laatste wjiziging :mrgreen: maar ik vind het erg belangrijk dat wanneer je dingen hoort je ze wel noteert maar niet klakkeloos aanneemt dat het waar is, zijn het dingen waarvan je het nodig vind er meer over te weten, verifieer dat soort dingen dan bij diverse mensen want er word ook een hoop onzin geluld, ( haat en nijd :evil: ) helaas maar waar, je kan dus ook niet iedereen vertrouwen en veel informatie word niet vrijgegeven omdat voor veel mensen het nog altjid erg moeilijk lijkt te zijn om samen te werken binnen een ras :19:
Helemaal mee eens daarom vertrouw ik ook meestal alleen maar de info (over ziekten en erfelijke afwijkingen) als ze komen van de eigenaar van de hond. En niet b.v. van een andere fokker. Je kunt aan dit soort info komen door b.v. op een rasforum of in een door de rasclub uitgegeven blaadje een open vraag te stellen. In mijn geval (inmiddels wat jaartjes geleden) heb ik een ingezonden brief in het clubblad gestuurd en gevraagd naar ervaringen met epileptische doggen. (mijn toenmalige blauwe teef Fahrah leed aan epilepsie) Ik heb toen redelijk wat reacties gekregen van doggeneigenaren en (helaas maar) 1 fokker. Heb zelf wel kontakt opgenomen met meerdere fokkers voor info. Daardoor kreeg ik een aardig beeld van de lijnen die in elke lijder voorkwamen. Daaruit heb ik voor mijzelf een conclusie getrokken.
groetjes,
Carolina
Afbeelding
cruiser
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door cruiser »

Het laatse stukje van Podenji, ga ik helemaal in mee.

heb ik zelf ook jaren gedaan, kijken of het waar is en zoals Carolina zelf conclusies trekken en daar mee verder gaan.
ook het epileptie verhaal.
voorkomen is beter dan genezen,maar als het toch weer voorkomt, zoek het uit, waar zou het kunnen zitten, waar moet je vanaf blijven.
zodra je iets hoort, opslaan waar dan ook.
ook als je iets leest, opslaan waar dan ook.

en om stambomen goed te kunnen lezen is ook belangrijk, vaak kun je beter praten met fokkers van een ander ras dan je eigen ras.
ook om ziekte te voorkomen of sommige medicatie te geven.
kijk die hond is hond ongeacht ras.
daar steek je al een hoop van op, omdat er geen concurentie met elkaar is.
dus op medisch gebied, zoveel mogelijk ander fokkers van verschillende rassen in je netwerk brengen. Ieder heeft zo immers zijn of haar ervaring met bepaalde dierenarsten.

en misschien eerst eens wat jaren meelopen, nakomelingen zien voordat je met een eerst teef gaat fokken.

Margreet
Afbeelding

vergeef het de hond, die heeft fokker of eigenaar niet uitgezocht.
Archibald
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Archibald »

Heel interessant om jullie ervaringen te horen!

En inderdaad jammer dat er toch nog erg veel verdoezeld wordt voor de concurrentie. Komt het ras en de pupkopers toch niet ten goede, en dan nog niet over de onderlinge sfeer gesproken!

Zelf heb ik wel een mooie droom, maar voor nu ben ik inderdaad op deze manier aan de slag gegaan om meer te leren. Zowiezo erg interessant.
Ik vind het alleen nog erg moeilijk om lijnen te ontdekken en stambomen te bekijken. Sommige fokdieren lijken wel door het hele ras verweven te zijn. Hoe pakken jullie dat precies aan?
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Sommige honden zijn ook door het hele ras verweven, maar probeer dan zoveel mogelijk van die hond te ontdekken.

Vraag na, evt. foto's gezondheidsonderzoeken....enz.

Mijn ouders zijn zo slim geweest om niet gelijk achter al die "goede" dekreuen aan te rennen en hebben nu redelijk veel keus.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”