Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie is de baas?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Aantal honden: 1
Contacteer:

Wie is de baas?

Ongelezen bericht door Frederique »

Ik pas geregeld op het huis en de 2 hedders (teefjes en nestzusjes) van vrienden van me. Devlin gaat dan altijd gezellig mee.
De dames onderling kunnen het goed vinden.

De ene hedder is duidelijk thuis de baas (althans, volgens haar baasjes).
Als ik echter in huis ben met Devlin dan lijkt het erop alsof de andere teef de baas is.

Kan het zo zijn dat omdat er een andere (3e) hond in huis is de dominantieverhoudingen onduidelijk worden en dat daardoor de ene teef hogerop probeert te komen?

De hedder waarvan de baasjes zeggen dat ze de baas is rijdt bijvoorbeeld vrij veel op de andere hedder.
Dit overigens alleen als deze teveel lawaai maakt of te druk is.

De hedder die de baas is nodigt Devlin altijd uit tot spel (wat de rol als dominantste nog eens bevestigd).
Als Devlin hier echter op in gaat dan komt de andere hedder er meteen tussen om het spel af te breken.
Juist deze laatste aktie doet mij weer twijfelen :denken:

De staarten dragen de dames beiden zo'n beetje even hoog :19:

Hoe zien jullie dat?
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
Moos
Zeer actief

Re: Wie is de baas?

Ongelezen bericht door Moos »

Frederique schreef:
De hedder die de baas is nodigt Devlin altijd uit tot spel (wat de rol als dominantste nog eens bevestigd).
Als Devlin hier echter op in gaat dan komt de andere hedder er meteen tussen om het spel af te breken.
Juist deze laatste aktie doet mij weer twijfelen :denken:
Ik kan er weinig zinnigs over zeggen denk ik :mrgreen: , maar hierover wel iets.

Breekt de ene Herder echt het spel af, of gaat ze zich er een beetje tegenaan bemoeien waardoor het spel uiteindelijk stopt?

Als ik namelijk naar Saar en Moos kijk dan doet Moos niks als Saar met andere honden speelt. Maar owwww wee als Moos eens speelt met een andere hond buiten, dan komt Saar aangerend en gaat dan blaffend rondjes om de spelende honden heenstuiteren, en zodra ze de kans krijgt hapt ze Moos in zijn oren en tadaaaa, Moos speelt verder met Saar :mrgreen:

Saar is daar sowieso een ster in. Als bekende honden die zij leuk vindt met elkaar spelen gaat ze er altijd in spelbuiging omheen dansen, al blaffend.

Maar Saar is dus in huis de ranglagere en in het bos hangt ze ook zeker ergens diep onderaan de ladder :wink:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik heb dus ook 2 herderteven die vrijwel hetzelfde beeld laten zien.
Hera is hier absoluut de dominanste teef maar Ghaya doet zo nu en dan wel verwoede pogingen hogerop te komen.

Als wij visite krijgen is Hera helemaal doldwaas blij, een moment waarop Ghaya denkt dat ze haar kans kan grijpen, die gaat dan Hera lopen te domineren; kop op schouder leggen, hera blokkeren, staart kaarsrecht overeind etc etc.
Maar Hera is op zo'n moment te druk met visite waardoor het lijkt alsof Ghaya hoger staat.....echter zodra de visite even in huis is gaat zae naar Ghaya toe om nog even duidelijk te maken dat er niks geprobeert moet worden.

Hera rijdt ook veel op onze andere honden, vooral Woopy. Maar bij Ghaya wil ze het ook doen na dit soort moment. Dat mag alleen niet vanwege Ghaya haar HD.

Als hera met Milo wil spelen komt Ghaya daar ook een stokje voor steken. Ik baal daar altijd zo van omdat ik het juist zo leuk vind als die 2 willen spelen....Hera stopt dan namelijk met spelen om Ghaya weer te gaan domineren.
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Speluitnodigingen zeggen helemaal niks over wie dominant is over wie. Laag nodigt hoog uit en andersom. Da's afhankelijk van de motivatie om te spelen en niet van de rangorde.

Zoals ik het lees zou ik zeggen dat de herder waarvan de eigenaren zeggen dat ze de baas is, ook daadwerkelijk de baas is.
Frederique
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:Speluitnodigingen zeggen helemaal niks over wie dominant is over wie. Laag nodigt hoog uit en andersom. Da's afhankelijk van de motivatie om te spelen en niet van de rangorde.

Zoals ik het lees zou ik zeggen dat de herder waarvan de eigenaren zeggen dat ze de baas is, ook daadwerkelijk de baas is.
Ok, maar het afbreken van spel tussen 2 honden, is dat geen goede indicatie? :19:
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Frederique schreef:
zepenko schreef:Speluitnodigingen zeggen helemaal niks over wie dominant is over wie. Laag nodigt hoog uit en andersom. Da's afhankelijk van de motivatie om te spelen en niet van de rangorde.

Ok, maar het afbreken van spel tussen 2 honden, is dat geen goede indicatie? :19:
jaloezie? :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Frederique
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Frederique schreef:

jaloezie? :19:
Ja, dat zou inderdaad ook nog kunnen ja :roll:
Ik ga de volgende keer eens heel goed opletten :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”