Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tongelen
Moderator: moderatorteam
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Aantal honden: 2
Tongelen
Het hondje van 1 van onze clienten vraagt altijd veel om aandacht als je bij haar bent. Maar als ze aangehaald wordt gaat ze vreselijk tongelen en hier houdt ze niet mee op. Wat betekent dit?
Als overspronggedrag? Maar waarom nadrukkelijk aandacht opzoeken en dan onzeker?
Als overspronggedrag? Maar waarom nadrukkelijk aandacht opzoeken en dan onzeker?
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
- Carmen
- Zeer actief
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Tongelen
Misschien is ze juist heel dominant en helemaal niet onzeker? Je zegt zelf dat ze veel om aandacht vraagt en dan gaat tongelen.Carmen schreef:Het hondje van 1 van onze clienten vraagt altijd veel om aandacht als je bij haar bent. Maar als ze aangehaald wordt gaat ze vreselijk tongelen en hier houdt ze niet mee op. Wat betekent dit?
Het kan ook makkelijk een soort van ingesleten overspronggedrag zijn maar ik denk meer dat ze fel is op haar positie en dus gewoon gespannen is in het daar haar aangegeven kunstje dat iedereen op haar commando uitvoert. nl. aai me en stop niet!
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Smakken en dus af en toe de tong in en uit de bek bewegen kan een stressuiting zijn. De hond krijgt een droge bek van spanning en gaat dus smakken om het onplezierige gevoel tegen te gaan.
Als de hond met de tong steeds echt de neus likt is het onderdanig gedrag.
Als de hond met de tong steeds echt de neus likt is het onderdanig gedrag.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Carmen
- Zeer actief
Het hondje lijkt me niet dominant. Het is een maltezer teefje en er gebeurt heel weinig mee dus ze is heel blij als ze iemand ziet. Rondspringen, huppelen, maar haar houding is heel laag. Ze likt zoals Eline zegt ook echt aan haar neus. Ze gaat met de oortjes plat met de rug naar je toe zitten of naast je liggen en je handen likken.MARC_S schreef:Misschien is ze juist heel dominant en helemaal niet onzeker? Je zegt zelf dat ze veel om aandacht vraagt en dan gaat tongelen.Carmen schreef:Het hondje van 1 van onze clienten vraagt altijd veel om aandacht als je bij haar bent. Maar als ze aangehaald wordt gaat ze vreselijk tongelen en hier houdt ze niet mee op. Wat betekent dit?
Als overspronggedrag? Maar waarom nadrukkelijk aandacht opzoeken en dan onzeker?Aandacht vragen is vrij dominant en ik zie toch erg veel dominante honden die andere honden opzoeken tongelen. Zelf vind ik dat eng omdat het spanning aangeeft en Wuilus deed het vlak voordat ze beet. Ze werd even helemaal strak en dan kwam de tong en pats! dan beet ze de andere hond. Wat is de houding van dat hondje als ze tongelt?
Het kan ook makkelijk een soort van ingesleten overspronggedrag zijn maar ik denk meer dat ze fel is op haar positie en dus gewoon gespannen is in het daar haar aangegeven kunstje dat iedereen op haar commando uitvoert. nl. aai me en stop niet!
het is echt een schatje....zegt zij die niet van kleine hondjes houdt
- zepenko
- Zeer actief
In mijn ogen heeft aandacht vragen niks met dominantie te maken, maar met het zoeken van sociaal contact. Als ze dat vervolgens altijd heeft gekregen is het gedrag beloont en zal het dus aanwezig blijven.MARC_S schreef:Misschien is ze juist heel dominant en helemaal niet onzeker? Je zegt zelf dat ze veel om aandacht vraagt en dan gaat tongelen.Carmen schreef:Het hondje van 1 van onze clienten vraagt altijd veel om aandacht als je bij haar bent. Maar als ze aangehaald wordt gaat ze vreselijk tongelen en hier houdt ze niet mee op. Wat betekent dit?
Als overspronggedrag? Maar waarom nadrukkelijk aandacht opzoeken en dan onzeker?Aandacht vragen is vrij dominant en ik zie toch erg veel dominante honden die andere honden opzoeken tongelen. Zelf vind ik dat eng omdat het spanning aangeeft en Wuilus deed het vlak voordat ze beet. Ze werd even helemaal strak en dan kwam de tong en pats! dan beet ze de andere hond. Wat is de houding van dat hondje als ze tongelt?
Bek aflikken (met de tong helemaal over de neus) geeft volgens mij spanning aan. Er wordt warmte opgebouwd door de spanning en om te verkoelen maakt de hond zijn neus nat. Hijgen (kan ook stress zijn) heeft dezelfde oorzaak.
Tongelen (tong snel naar buiten en naar binnen) kan een teken van stress zijn, maar kan ook onderdanig gedrag zijn. Eigenlijk laten ze dan een soort (jouw) bek af likken op afstand zien. Zeker in combinatie met de lage oren denk ik dat het dat is.