Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Soms grommen bij oppakken
Moderator: moderatorteam
-
Juf-Marjan
- Vaste gebruiker
Soms grommen bij oppakken
Hoi hoi!
Ik heb even een vraag over het hondje van mijn ouders, een boomertje. Soms heeft hij geen zin om mee te gaan wandelen en dan rent hij weg (in huis nog). Als mijn vader hem dan oppakt, begint hij soms te grommen. Ik vind dit eng en vraag me af wat je in zo'n geval moet doen. Dat die hond gromt, lijkt me een waarschuwing voor mijn vader. Ik denk zelf dat het niet bij grommen blijft en dat hij een keer zal gaan bijten. Hij heeft mijn vader immers al vaak genoeg waarschuwd door te gaan grommen. Maar wat moet je hier nou mee? Het is duidelijk dat die hond zich dominant voelt t.o.v. mijn vader, dus dat moet sowieso veranderen. Maar wat moet hij doen als de hond weer begint te grommen? Toch gewoon oppakken (wat me niet verstandig lijkt), weglopen (maar dan krijgt de hond zijn zin) of bijv. afleiden met een speeltje en hem dan op die manier meekrijgen? Of iets anders? Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ik heb even een vraag over het hondje van mijn ouders, een boomertje. Soms heeft hij geen zin om mee te gaan wandelen en dan rent hij weg (in huis nog). Als mijn vader hem dan oppakt, begint hij soms te grommen. Ik vind dit eng en vraag me af wat je in zo'n geval moet doen. Dat die hond gromt, lijkt me een waarschuwing voor mijn vader. Ik denk zelf dat het niet bij grommen blijft en dat hij een keer zal gaan bijten. Hij heeft mijn vader immers al vaak genoeg waarschuwd door te gaan grommen. Maar wat moet je hier nou mee? Het is duidelijk dat die hond zich dominant voelt t.o.v. mijn vader, dus dat moet sowieso veranderen. Maar wat moet hij doen als de hond weer begint te grommen? Toch gewoon oppakken (wat me niet verstandig lijkt), weglopen (maar dan krijgt de hond zijn zin) of bijv. afleiden met een speeltje en hem dan op die manier meekrijgen? Of iets anders? Ik hoop dat iemand me kan helpen.
-
Marja
- Zeer actief
-
Juf-Marjan
- Vaste gebruiker
-
BeëlzeBubble
- Zeer actief
Hij wil niet opgetild worden. Gewoon lekker niet doen dus. Smekje is er ook niet dol op, hij gromt dan wel niet maar spartelt tegen. Dus tillen we hem alleen op als het echt moet (traplopen bijv) en daar kan hij mee leven.
Maar waarom loopt hij weg als je hem wilt aanlijnen? Of is het spelen? Casper moet je altijd eerst te pakken zien te krijgen om hem aan te lijnen. Maken er altijd een stevige stoeipartij van.
Maar waarom loopt hij weg als je hem wilt aanlijnen? Of is het spelen? Casper moet je altijd eerst te pakken zien te krijgen om hem aan te lijnen. Maken er altijd een stevige stoeipartij van.
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

-
Juf-Marjan
- Vaste gebruiker
Wat fijn, al zoveel reacties.
Het hondje vindt lopen altijd heel fijn, en vindt het normaal gesproken ook helemaal geen probleem om opgepakt te worden (tenminste, zo lijkt het), maar als ik er ben (ik woon niet meer thuis, maar ben er wel heel vaak), wil het hondje graag bij mij blijven en heeft geen zin om mee te gaan lopen. Als hij dus ziet dat mijn vader de riem pakt, maakt hij dat 'ie wegkomt en springt op de bank.
Het hondje vindt lopen altijd heel fijn, en vindt het normaal gesproken ook helemaal geen probleem om opgepakt te worden (tenminste, zo lijkt het), maar als ik er ben (ik woon niet meer thuis, maar ben er wel heel vaak), wil het hondje graag bij mij blijven en heeft geen zin om mee te gaan lopen. Als hij dus ziet dat mijn vader de riem pakt, maakt hij dat 'ie wegkomt en springt op de bank.
-
BeëlzeBubble
- Zeer actief
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
even een vraagje..
niet om dit op te laten volgens door TS trouwens. want de adviezen zou ik ook gegeven hebben
maar even aan de andere kant: ik heb respect voor mijn honden. pak ze niet zomaar op, pluk niet zomaar aan ze.
maar ik zal wel een heks zijn. ik ben dus wel zo dat áls ik ze op wil pakken of aan ze wil plukken omdat ik dat nodig vind dat dat dus wel gewoon toegestaan moet worden.. is dat zo gek?
niet om dit op te laten volgens door TS trouwens. want de adviezen zou ik ook gegeven hebben
maar even aan de andere kant: ik heb respect voor mijn honden. pak ze niet zomaar op, pluk niet zomaar aan ze.
maar ik zal wel een heks zijn. ik ben dus wel zo dat áls ik ze op wil pakken of aan ze wil plukken omdat ik dat nodig vind dat dat dus wel gewoon toegestaan moet worden.. is dat zo gek?

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Nee, dat vind ik niet gek.massam schreef:even een vraagje..
Ik til mijn honden nooit zomaar op ( :N: niet te tillen ook
Heeeeeel soms kan Kaya een grommetje laten horen bij poten afdrogen, maar dan is het meteen 'ehhhhh'(streng) en afgelopen.
Moritz weigert soms te komen als hij geborsteld moet worden, en dan krijgt hij een halsband om en wordt gewoon meegenomen.
Sommige dingen moeten gewoon gebeuren, of ze het leuk vinden of niet (en natuurlijk probeer ik het wél leuk te maken voor ze), maar ik accepteer dan zeker geen gegrom.
-
BeëlzeBubble
- Zeer actief
Af en toe kom je er gewoon niet onderuit. Ik pak Smek ook op om hem de trap op en af te sjouwen of om hem bij de DA op tafel te zetten. Dan heeft hij dat maar te pikken (en dat doet hij). Hij wil niet opgepakt worden voor een knuffel. Doe ik dus ook niet.massam schreef:
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

-
Juf-Marjan
- Vaste gebruiker
Ik ben het ermee eens dat een hond opgepakt moet kunnen worden als dat nodig is, zonder gegrom. Ik vind het dan ook geen optie dat ik de hond uitlaat, hij moet ook zonder te grommen met m'n vader mee kunnen gaan.
Sommige van jullie zeggen: grommen accepteer ik niet.
Maar wat doe je er dan aan? Want ik ben op zoek naar een oplossingvan dit probleem.
Maar wat doe je er dan aan? Want ik ben op zoek naar een oplossingvan dit probleem.
- M@scha
- Zeer actief
wat bij mij opkomt wat ik dan zou doen is verbaal reageren iets van: nee vent dat gebeurt hier niet en dan gewoon verder gaan met wat je van plan was.Juf-Marjan schreef:Ik ben het ermee eens dat een hond opgepakt moet kunnen worden als dat nodig is, zonder gegrom. Ik vind het dan ook geen optie dat ik de hond uitlaat, hij moet ook zonder te grommen met m'n vader mee kunnen gaan.

- M@scha
- Zeer actief
dat bedoel ik ja.Stang schreef:Nee, dat vind ik niet gek.massam schreef:even een vraagje..
Ik til mijn honden nooit zomaar op ( :N: niet te tillen ook), maar moet er bv wat gebeuren, ik noem maar wat: pipetjes geven, wondje verzorgen, borstelen, afdrogen, etc. dan doe ik dat en dan accepteer ik geen gegrom of iets dergelijks.
Heeeeeel soms kan Kaya een grommetje laten horen bij poten afdrogen, maar dan is het meteen 'ehhhhh'(streng) en afgelopen.
Moritz weigert soms te komen als hij geborsteld moet worden, en dan krijgt hij een halsband om en wordt gewoon meegenomen.
Sommige dingen moeten gewoon gebeuren, of ze het leuk vinden of niet (en natuurlijk probeer ik het wél leuk te maken voor ze), maar ik accepteer dan zeker geen gegrom.
ik ga niet voor de lol de hele dag dingen zoeken die ze niet leuk vinden. maar als ik vind dat iets moet dan hebben ze dat te accepteren. precies wat jij zegt idd. schijnbaar werkt het, want ze accepteren het ook

- patricia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Contacteer:
zo denk ik er ook over en ik kan gelukkig ook alles met mijn honden doen,massam schreef:dat bedoel ik ja.Stang schreef:Nee, dat vind ik niet gek.massam schreef:even een vraagje..
Ik til mijn honden nooit zomaar op ( :N: niet te tillen ook), maar moet er bv wat gebeuren, ik noem maar wat: pipetjes geven, wondje verzorgen, borstelen, afdrogen, etc. dan doe ik dat en dan accepteer ik geen gegrom of iets dergelijks.
ik ga niet voor de lol de hele dag dingen zoeken die ze niet leuk vinden. maar als ik vind dat iets moet dan hebben ze dat te accepteren. precies wat jij zegt idd. schijnbaar werkt het, want ze accepteren het ook
als ze in bad of gekamd moeten worden lopen ze weg maar op dat moment hebben ze niets te willen en als ze dan doorhebben dat ze er toch niet onderuit komen stappen ze zelf op de trimtafel waarna ze een koekje krijgen en laten ze verder alles toe zonder tegensputteren,
en grommen bij het oppakeen? gewoon even streng nee zeggen en vooral niet loslaten pas weer neerzetten als de hond rustig zonder grommen in je armen ligt zo leerje dus het omgekeerde, grommen betekent blijven vasthouden en niet grommen betekent weer op de grond gezet worden.
groetjes patries.
Groetjes Patries

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou sowieso de hond niet zomaar steeds optillen. Misschien kan je vader hem gewoon aanlijnen en op die manier meenemen.Juf-Marjan schreef:Ik ben het ermee eens dat een hond opgepakt moet kunnen worden als dat nodig is, zonder gegrom. Ik vind het dan ook geen optie dat ik de hond uitlaat, hij moet ook zonder te grommen met m'n vader mee kunnen gaan.
Verder hangt het van heel veel dingen af hoe te reageren. Als de hele verstandhouding sowieso al krom is, dan moet je het weer heel anders aanpakken als in een situatie waarin alles oké is.
Zo te horen klopt er wel meer niet toch? Dus dan moet je bij de basis gaan werken (kijk eens naar de rangorde regels bv).
-
Marja
- Zeer actief
-
Baily
Begrijpen ze uit jouw "eeeeeeh" dan dat je het gedrag niet accepteert, en dat jouw wil wet is, of begrijpen ze daaruit dat ze niet mogen grommen en de volgende keer, of vele keren later, grommen ze niet meer maar bijten gelijk.Stang schreef:Nee, dat vind ik niet gek.massam schreef:even een vraagje..
Ik probeer ook meestal mijn hond zijn angst weg te nemen als daar tijd voor is, maar inderdaad moeten ze soms wel op de tafel getild worden bij de d.a. Maar dan corrigeer ik het grommen niet, ook al omdat het bij Dino uit angst is. Dan zeg ik "het is goed, even tanden kijken... ofzoiets. En als ze niet grommen dan prijs ik ze de hemel in..........
Ik ben met 4 honden naar de d.a. geweest voor inenten, en Dino stond vervaarlijk bij mijn oor te grommen toen hij op de tafel stond.
Dan zeg ik dus gewoon dat alles goed is, en dan houd hij ook wel op. Want die woorden en toon begrijpt hij wel.
Bij grommen uit zelfverzekerdheid, pak ik wel gewoon door, en vraag dan of hij soms gek geworden is op een beetje strenge toon, maar niet echt dreigend ofzo. Dan is hij afgeleid en houdt er ook wel mee op.
Maar als de rangorde niet duidelijk is zou ik inderdaad heel voorzichtig zijn en niet doorzetten met optillen zoals in het verhaal van TS
-
Baron Axel
- Actief
Juf-Marjan schreef:Ik ben het ermee eens dat een hond opgepakt moet kunnen worden als dat nodig is, zonder gegrom. Ik vind het dan ook geen optie dat ik de hond uitlaat, hij moet ook zonder te grommen met m'n vader mee kunnen gaan.
Op het moment dat honden grommen naar eigen ‘alfa’ vervalt alles t.a.v. optillen en draait het wat mij betreft nu niet meer om ‘het wel of niet opgetild willen worden’!
Deze hond maakt zich ook nog groter door op een bank te springen en gromt daarbij dan naar de alfa – ga opnieuw aan de slag om de rangen duidelijk af te bakenen en vergeet heel het optillen en of niet uitgelaten willen worden; zou mijn advies naar je zijn.
Hoe je dit aan wilt pakken is heel persoonlijk, daar zoals je hier op dit forum al kunt lezen hier legio methoden van aanpak in zijn. Zoek daarin iets dat bij jullie past – rangorde duidelijk maken.
Niet tolereren dus zou mijn advies aan je zijn !
= = = =
Hoe ikzelf dit zou aanpakken bij een volwassen hond (hier dus bouviers a 45 tot 50 kilo, dus ik kan me geen 'even uitproberen' permiteren:
Ik greep hem bij zijn nekvel, zei geen woord meer en smeet hem van die bank af om hem vervolgens voor me te roepen en daar te laten gaan zitten diep aankijkende met ogen en gezicht die zeggen 'pas op jij he, dit pik ik niet van je; hier wordt NIET gegromt'. En daarna zou ik hem voor een tijdje goed negeren en links laten liggen.!
Laatst gewijzigd door Baron Axel op 21 jun 2006 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies, je slaat zelf al de spijker op z'n kopBaily schreef:Begrijpen ze uit jouw "eeeeeeh" dan dat je het gedrag niet accepteert, en dat jouw wil wet is, of begrijpen ze daaruit dat ze niet mogen grommen en de volgende keer, of vele keren later, grommen ze niet meer maar bijten gelijk.Stang schreef:Nee, dat vind ik niet gek.massam schreef:even een vraagje..
Sommige dingen moeten gewoon gebeuren, of ze het leuk vinden of niet (en natuurlijk probeer ik het wél leuk te maken voor ze), maar ik accepteer dan zeker geen gegrom.![]()
Ik probeer ook meestal mijn hond zijn angst weg te nemen als daar tijd voor is, maar inderdaad moeten ze soms wel op de tafel getild worden bij de d.a. Maar dan corrigeer ik het grommen niet, ook al omdat het bij Dino uit angst is. Dan zeg ik "het is goed, even tanden kijken... ofzoiets. En als ze niet grommen dan prijs ik ze de hemel in..........
Ik ben met 4 honden naar de d.a. geweest voor inenten, en Dino stond vervaarlijk bij mijn oor te grommen toen hij op de tafel stond.Maar hij bijt mij toch niet, was tegen de d.a. gericht en daar kon hij niet bij.
Dan zeg ik dus gewoon dat alles goed is, en dan houd hij ook wel op. Want die woorden en toon begrijpt hij wel.
Bij grommen uit zelfverzekerdheid, pak ik wel gewoon door, en vraag dan of hij soms gek geworden is op een beetje strenge toon, maar niet echt dreigend ofzo. Dan is hij afgeleid en houdt er ook wel mee op.
Maar als de rangorde niet duidelijk is zou ik inderdaad heel voorzichtig zijn en niet doorzetten met optillen zoals in het verhaal van TS
Dat hele enkele keer een grommetje bij poten afdrogen, is dus absoluut niet uit angst, maar bv omdat ze geen zin heeft om stil te staan en al door wil lopen.
Dus ja, er wordt hier absoluut begrepen dat mijn wil wet is op dat moment
Als het angst is, en dat heb ik weleens meegemaakt bij Kaya in lichte mate bij de orthopeed (volgens mij bij bloedprikken) dan reageer ik anders. Ook wel kordaat, maar tegelijkertijd geruststellend.