Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rangorde
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Rangorde
We hadden het vandaag over de rangorde tussen honden. Willen jullie even meedenken?
Q, Vegas en Bram kunnen prima met elkaar opschieten en volgens ons zijn er geen rangordeverschillen tussen de heren. Q en Bram kennen elkaar nog niet zo goed, dus ik geef even uitleg over Q en Vegas en Bram en Vegas.
Q en Vegas zijn heel lief tegen elkaar. Er totaal geen spanning op geen enkel moment tussen hen.
Bram en Vegas kennen elkaar al heel lang, zien elkaar vaak en hebben wel wat spanning gehad. Nu kan het alleen nog mis gaan als er iets te verdelen is: eten, drinken, aandacht. Ze waren vandaag echt superschattig met elkaar. Maar toen er een stokje te verdelen was, vlogen ze toch even in elkaars haren. Zo gauw het stokje weg was, was het weer helemaal goed.
Blijkbaar kunnen reuen gewoon goed met elkaar omgaan zonder dat er een vastgestelde rangorde is. Of zien we dat verkeerd?
Q, Vegas en Bram kunnen prima met elkaar opschieten en volgens ons zijn er geen rangordeverschillen tussen de heren. Q en Bram kennen elkaar nog niet zo goed, dus ik geef even uitleg over Q en Vegas en Bram en Vegas.
Q en Vegas zijn heel lief tegen elkaar. Er totaal geen spanning op geen enkel moment tussen hen.
Bram en Vegas kennen elkaar al heel lang, zien elkaar vaak en hebben wel wat spanning gehad. Nu kan het alleen nog mis gaan als er iets te verdelen is: eten, drinken, aandacht. Ze waren vandaag echt superschattig met elkaar. Maar toen er een stokje te verdelen was, vlogen ze toch even in elkaars haren. Zo gauw het stokje weg was, was het weer helemaal goed.
Blijkbaar kunnen reuen gewoon goed met elkaar omgaan zonder dat er een vastgestelde rangorde is. Of zien we dat verkeerd?

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Toevallig zat ik me vandaag een klein beetje hetzelfde af te vragen met Moos. Ik denk dat het ook een beetje te maken heeft met of de honden in kwestie pretenties naar elkaar toe hebben, of dat ze schijnbaar elkaar gewoon accepteren als gezelschap waar het best leuk mee vertoeven is.
Moos speelt weing met andere reuen, maar wel als de andere reu een vrolijke frans is zonder pretenties. Moos is zelfs ook zo, mits de andere reu ook zo is, alleen vaak is reu-reu samen toch een beetje aftasten en kijken hoe ver er gegaan kan worden.
Maar komen we een reu tegen die alleen maar leuk en gezellig wil doen, dan is Moos helemaal blij, en gaan ze samen heerlijk spelen. Toevallig gebeurde dat vanochtend met een vrolijke frans van een Jack reu, vandaar dat ik er aan dacht
Nu zijn Bram en Vegas natuurlijk min of meer samen opgegroeid; dat speelt ongetwijfeld ook mee. In die zin dat ze elkaar kennen en zonder spanning gewoon samen op kunnen trekken.
Hier in het bos kent Moos ook heel veel reuen al jaren, en die gaan allemaal prima samen. Spelen doen ze niet echt, maar ze kunnen prima samen oplopen en samen graven enzo. Maar daarin kunnen wij ook nooit echt een rangorde herkennen
Moos speelt weing met andere reuen, maar wel als de andere reu een vrolijke frans is zonder pretenties. Moos is zelfs ook zo, mits de andere reu ook zo is, alleen vaak is reu-reu samen toch een beetje aftasten en kijken hoe ver er gegaan kan worden.
Maar komen we een reu tegen die alleen maar leuk en gezellig wil doen, dan is Moos helemaal blij, en gaan ze samen heerlijk spelen. Toevallig gebeurde dat vanochtend met een vrolijke frans van een Jack reu, vandaar dat ik er aan dacht
Nu zijn Bram en Vegas natuurlijk min of meer samen opgegroeid; dat speelt ongetwijfeld ook mee. In die zin dat ze elkaar kennen en zonder spanning gewoon samen op kunnen trekken.
Hier in het bos kent Moos ook heel veel reuen al jaren, en die gaan allemaal prima samen. Spelen doen ze niet echt, maar ze kunnen prima samen oplopen en samen graven enzo. Maar daarin kunnen wij ook nooit echt een rangorde herkennen

- ceciel
- Zeer actief
Ik denk dat het o.a ook met leeftijd te maken heeft. Zijn Vegas en Bram niet nog jongeheren? Mijn ervaring is dat reuen die vaak met elkaar optrekken als ze jong zijn eerst alles gezellig vinden van elkaar maar op een gegeven ogenblik zijn er toch wel eens onenigheidjes uit te 'vechten'.
Niks mis mee natuurlijk maar zou wel wat met rangorde te maken kunnen hebben toch? Roc ging pas met de leeftijd van 2+ op z'n strepen staan. Voor die tijd mochten z'n reuenvriendjes ook op bezoek komen, z'n stokken afpakken enzo later niet meer.
Met vreemde reuen gaat met mijn reu iig meestal wel goed, soms moet er met andere grote exemplaren alleen even met een hoge houding om elkaar heen gelopen worden. Maar dat heeft bij mijn weten niet met rangorde te maken maar misschien zit ik er helemaal naast hoor
Niks mis mee natuurlijk maar zou wel wat met rangorde te maken kunnen hebben toch? Roc ging pas met de leeftijd van 2+ op z'n strepen staan. Voor die tijd mochten z'n reuenvriendjes ook op bezoek komen, z'n stokken afpakken enzo later niet meer.
Met vreemde reuen gaat met mijn reu iig meestal wel goed, soms moet er met andere grote exemplaren alleen even met een hoge houding om elkaar heen gelopen worden. Maar dat heeft bij mijn weten niet met rangorde te maken maar misschien zit ik er helemaal naast hoor
- Moos
- Zeer actief
Ik weet niet of het hier meespeelt, maar ik denk inderdaad ook dat leeftijd vaak wel een rol kan spelen
Pas toen Moos echt, echt volwassen was, zo rond een jaar of 2 ongeveer denk ik (precies weet ik dat allemaal niet meer zo goed) ging hij echt onderscheid maken tussen reu en teef.
Daarvoor vond hij elke hond wel leuk en een mogelijk speelkameraadje. Dat hele speelse verdween zo rond de 1.5, maar pas zo rond de 2 jaar merkte ik echt dat hij een 'man' was

Pas toen Moos echt, echt volwassen was, zo rond een jaar of 2 ongeveer denk ik (precies weet ik dat allemaal niet meer zo goed) ging hij echt onderscheid maken tussen reu en teef.
Daarvoor vond hij elke hond wel leuk en een mogelijk speelkameraadje. Dat hele speelse verdween zo rond de 1.5, maar pas zo rond de 2 jaar merkte ik echt dat hij een 'man' was

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ze zijn 15 en 16 maanden, dus niet meer echt 'piep'. De onenigheid is juist enorm afgenomen vanaf het moment dat ze een jaar waren. Dat is vreemd omdat er (nog) niet bepaald is wie 'de baas' is.ceciel schreef:Ik denk dat het o.a ook met leeftijd te maken heeft. Zijn Vegas en Bram niet nog jongeheren?
Ik heb een tijd geleden ook al een topic over Vegas en Bram geopend omdat ze elkaar toen steeds vaker in de haren vlogen. De verwachting, ook op het forum, was dat ze toch wel zouden bepalen wie de baas is. Maar dat is dus nooit gebeurd en toch gaat het veeeeeel beter tussen die twee
Q en Vegas zien elkaar ook regelmatig, maar zijn niet met elkaar opgegroeid.
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 24 jun 2006 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Nog even een kleine toevoeging
Moos was zelfs nog wat ouder denk ik toen hij echt een reu bleek. Ik bedenk me namelijk nu dat in Saars nestje ook een heel lief, knuffelig reutje zat, en ik heb nog even getwijfeld of ik die als tweede hond zou nemen.
Nu kan hier dus nog steeds wel een reutje bij, zonder spanning, maar het is absoluut niet iets wat ik zoals Moos nu is als tweede hond overwogen zou hebben.
Wellicht speelt het dan ook mee dat hij nu een teefje heeft hoor, alhoewel hij haar nooit beschermd
, maar toen Saar kwam was Moos 2.5, en overwoog ik dus nog een reutje erbij te nemen omdat ik dacht dat dat die twee ook wel echte maatjes konden worden.
Maar rond die leeftijd lag echt wel ongeveer de grens denk ik.
Maar Vegas en Bram en Vegas en Q kunnen natuurlijk prima gewoon maatjes zijn
(en blijven
).
Moos was zelfs nog wat ouder denk ik toen hij echt een reu bleek. Ik bedenk me namelijk nu dat in Saars nestje ook een heel lief, knuffelig reutje zat, en ik heb nog even getwijfeld of ik die als tweede hond zou nemen.
Nu kan hier dus nog steeds wel een reutje bij, zonder spanning, maar het is absoluut niet iets wat ik zoals Moos nu is als tweede hond overwogen zou hebben.
Wellicht speelt het dan ook mee dat hij nu een teefje heeft hoor, alhoewel hij haar nooit beschermd
Maar rond die leeftijd lag echt wel ongeveer de grens denk ik.
Maar Vegas en Bram en Vegas en Q kunnen natuurlijk prima gewoon maatjes zijn

-
Rob*
- Zeer actief
het klikt wel of klikt niet.
Blisje is bezitterig naar ballen, dan laat ik hem niet bij een hond met bal, rangorde doet er dan niet toe...die bal is een bal en die moet ie hebben, dat een hond die bal beet heeft boeit hem dan niet want hij pakt hem uit de bek waardoor de andere hond hap zegt, rangorde of niet er komt een conflict, dat is bij mij vaak genoeg geweest met blisje en de meiden, honden waar hij goed mee overweg kan idem dito, komt een bal in het spel en het is gewoon dat hij bezitterig word, daarom geen bal voor blisje en vermijd ik spelen met zijn vriendjes als ze een bal hebben.
Zijn beste maatje was een bordeauxdog, niks mocht die bordeaux maar aanvallen, was echt ze maatje, als die bordeaux een bal had was de vriendschap voorbij, je deelt die bal en anders is er oorlog met blisje
....geen enkele hond wil zijn speeltje zomaar delen dus was er knokken tussen die 2 reutjes, bal weg en ze waren dikke vriendjes, tis gewoon ...hebbe....hebbe....en nog eens hebben.
Het zijn zo net kinderen die niet kunnen hebben dat het andere kind wel een mooie glimmende bal heeft en hun niet
Blisje is bezitterig naar ballen, dan laat ik hem niet bij een hond met bal, rangorde doet er dan niet toe...die bal is een bal en die moet ie hebben, dat een hond die bal beet heeft boeit hem dan niet want hij pakt hem uit de bek waardoor de andere hond hap zegt, rangorde of niet er komt een conflict, dat is bij mij vaak genoeg geweest met blisje en de meiden, honden waar hij goed mee overweg kan idem dito, komt een bal in het spel en het is gewoon dat hij bezitterig word, daarom geen bal voor blisje en vermijd ik spelen met zijn vriendjes als ze een bal hebben.
Zijn beste maatje was een bordeauxdog, niks mocht die bordeaux maar aanvallen, was echt ze maatje, als die bordeaux een bal had was de vriendschap voorbij, je deelt die bal en anders is er oorlog met blisje
Het zijn zo net kinderen die niet kunnen hebben dat het andere kind wel een mooie glimmende bal heeft en hun niet
-
tineke
Ik weet natuurlijk niet hoe jullie honden met elkaar omgaan maar kan alleen putten uit de ervaring met mijn eigen honden die ook reuen zijn natuurlijk.
Tot verleden jaar was daar nog een mastinoteefje bij en die had het toen voor het zeggen zoals vrouwen eigen is
Hier zijn de verhoudingen duidelijk alhoewel er nog nooit om gevochten is.
De hiearchi is als volgt wij
,Orson,Rio,Beau ,Micron al denkt die daar soms anders over.
Bij de gewone dagelijkse dingen merk je daar niet continue tot het gaat om iets wat belangrijk is.
Met eten bijv. houd ik ze altijd apart maar geen hond benaderd Orson als hij eet terwijl ze met speeltjes bijv. wel elkaar pesten en pakken en uitdagen.
Op zich verbaasd het me enigzins aangezien Orson 6 jaar is en Rio 3 ,dus op de kracht van zijn leven,en naar mijn idee fysiek sterker.
Orson is echter slimmer.
Rio heeft ook geen enkele interesse voor die ''positie'' en Beau zou hem niet kunnen vervullen.
Beau zou namelijk een bulley zijn als hij het voor het zeggen had.
Hij en Rio zijn even oud ,op een paar maanden na,en lange tijd stond hij boven Rio en verknalde vaak Rio zijn pleziertjes vanuit die positie.
Tijdens een vakantie was Rio dat zat en toen Beau weer eens iets wilde afpakken bleef Rio staan,waar hij normaal altijd weg zou zijn gegaan en bleef Beau strak aankijken en gaf een signaal af als je dit nu wilt hebben knokken we erom.
Beau koos eieren voor zijn geld en vanaf die dag heeft hij nooit meer gebulleyd naar Rio en rijd Rio nu weleens op hem terwijl dit eerst andersom was.
Nu leven hun natuurlijk bij elkaar dus dan zal dat zeker anders zijn er is ontzettend veel comminucatie tussen hun onderling waarbij ze elkaar dingen duidelijk maken.
Het is dus wel mogelijk denk ik dat er regels worden gesteld zonder dat er echt geknokt word en honden hun positie weten.
De lichaamstaal maakt daarin vaak veel duidelijkals Orson bij mij op bed ligt komt Rio daar niet bij liggen tenzij hij een duidelijke uitnodiging krijgt
om maar eens wat te noemen.
Overigens las ik laatst ergens ,ik weet niet meer waar,
van een wolvin die echt helemaal aan flarden was gescheurd door haar eigen roedel maar haar alfa positie was duidelijk op angst gebaseerd voor haar door de andere leden en die waren haar terreur dus zat op een geven moment en sloegen de kaken ineen.
De wolven werden gevolgd vandaar dat men dit wist
Tot verleden jaar was daar nog een mastinoteefje bij en die had het toen voor het zeggen zoals vrouwen eigen is
Hier zijn de verhoudingen duidelijk alhoewel er nog nooit om gevochten is.
De hiearchi is als volgt wij
Bij de gewone dagelijkse dingen merk je daar niet continue tot het gaat om iets wat belangrijk is.
Met eten bijv. houd ik ze altijd apart maar geen hond benaderd Orson als hij eet terwijl ze met speeltjes bijv. wel elkaar pesten en pakken en uitdagen.
Op zich verbaasd het me enigzins aangezien Orson 6 jaar is en Rio 3 ,dus op de kracht van zijn leven,en naar mijn idee fysiek sterker.
Orson is echter slimmer.
Rio heeft ook geen enkele interesse voor die ''positie'' en Beau zou hem niet kunnen vervullen.
Beau zou namelijk een bulley zijn als hij het voor het zeggen had.
Hij en Rio zijn even oud ,op een paar maanden na,en lange tijd stond hij boven Rio en verknalde vaak Rio zijn pleziertjes vanuit die positie.
Tijdens een vakantie was Rio dat zat en toen Beau weer eens iets wilde afpakken bleef Rio staan,waar hij normaal altijd weg zou zijn gegaan en bleef Beau strak aankijken en gaf een signaal af als je dit nu wilt hebben knokken we erom.
Beau koos eieren voor zijn geld en vanaf die dag heeft hij nooit meer gebulleyd naar Rio en rijd Rio nu weleens op hem terwijl dit eerst andersom was.
Nu leven hun natuurlijk bij elkaar dus dan zal dat zeker anders zijn er is ontzettend veel comminucatie tussen hun onderling waarbij ze elkaar dingen duidelijk maken.
Het is dus wel mogelijk denk ik dat er regels worden gesteld zonder dat er echt geknokt word en honden hun positie weten.
De lichaamstaal maakt daarin vaak veel duidelijkals Orson bij mij op bed ligt komt Rio daar niet bij liggen tenzij hij een duidelijke uitnodiging krijgt
Overigens las ik laatst ergens ,ik weet niet meer waar,
van een wolvin die echt helemaal aan flarden was gescheurd door haar eigen roedel maar haar alfa positie was duidelijk op angst gebaseerd voor haar door de andere leden en die waren haar terreur dus zat op een geven moment en sloegen de kaken ineen.
De wolven werden gevolgd vandaar dat men dit wist
-
tineke
Dat is bij mijn honden dus niet zo die delen al hun speelgoed met elkaar zonder problemen.Rob* schreef:het klikt wel of klikt niet.
Zijn beste maatje was een bordeauxdog, niks mocht die bordeaux maar aanvallen, was echt ze maatje, als die bordeaux een bal had was de vriendschap voorbij, je deelt die bal en anders is er oorlog met blisje....geen enkele hond wil zijn speeltje zomaar delen dus was er knokken tussen die 2 reutjes, bal weg en ze waren dikke vriendjes, tis gewoon ...hebbe....hebbe....en nog eens hebben.
Tot voor kort ook als ik op vakantie ging met mijn vriendin en haar doggies,caveliertjes
Micron is echter degene die niet kan delen met andere honden dan zijn eigen roedelgenoten en om problemen te voorkomen nemen we nu niets meer mee op vakantie want Micron ,mat erom en dan trekken mijn honden wel altijd partij voor de spaanse peper,die dat overigens dondersgoed weet en er gebruik van maakt
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Volgens mij is er altijd rangorde. Vaak is dat al bepaald na normale, contacten waarbij honden aan lichaamstaal al kunnen zien hoe de vlag ervoor hangt en er als vanzelf bepaalt wordt wie waar staat op de hierarchinsche ladder. Er komt pas ruzie of krachtmetingen als er getwijfeld wordt over wie er waar staat qua rangorde.
-
tineke
Onze honden leven bij elkaar dus er zal ongetwijfeld meer comminucatie zijn tusen hunZoek stok! schreef:Jij denkt dus dat er wel degelijk bepaald is wie hoger staat? Ik kan daar echt geen tekenen van zien, dat is het rare.tineke schreef: Het is dus wel mogelijk denk ik dat er regels worden gesteld zonder dat er echt geknokt word en honden hun positie weten.
Soms is het ook bijna niet te zien ,zeker bij geen roedelgenoten maar gelegenheidsmaatjes om het maar zo eens te noemen,en liggen ze qua gedrag dicht bij elkaar.
De ene hond houd zich er ook meer mee bezig dan de andere hond maar bij onze honden zie ik wel degelijk rangordeverschillen onderling ondanks dat er nooit geknokt word
-
boxersien
Ik zie hier ook nooit echt vele tekenen van rangorde. Inmiddels na een hele forse vechtpartij en veel DA kosten zie je het wel een beetje, maar dat heeft ook lang geduurd. een half jaar lang was het steeds vechten om iets leuks totdat ik een keer Paco mee had genomen en sem niet. Ik kwam terug en alles ging goed. Ik naar binnen om te zeggen dat nu Sem mee ging om te lopen. Kom ik terug buiten en ligt Sem bloedend voor de schuur en Paco heel strompeld kwam net aan. Bo de Teef had niets, maar had Paco vast gehouden aan zijn staart (zag je duidelijk) voor Sem.
Dit was heel heftig binnen 5 minuten (langer was ik niet weg). Gelukkig zijn ze sindsdien maatjes en is gebleken dat Paco het onderspit gedolven heeft.
Paco vind vreemde reuen nu sinds een poosje niet meer leuk om mee te spelen en dat is ongeveer vanaf 2 jarige leeftijd.
Dit was heel heftig binnen 5 minuten (langer was ik niet weg). Gelukkig zijn ze sindsdien maatjes en is gebleken dat Paco het onderspit gedolven heeft.
Paco vind vreemde reuen nu sinds een poosje niet meer leuk om mee te spelen en dat is ongeveer vanaf 2 jarige leeftijd.
- Tamara&Dana
- Actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterrier & American Pitbullterrier
Dit denk ik ook.Carmen schreef:Volgens mij is er altijd rangorde. Vaak is dat al bepaald na normale, contacten waarbij honden aan lichaamstaal al kunnen zien hoe de vlag ervoor hangt en er als vanzelf bepaalt wordt wie waar staat op de hierarchinsche ladder. Er komt pas ruzie of krachtmetingen als er getwijfeld wordt over wie er waar staat qua rangorde.

- amelie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Geen rangorde betekent totale anarchie en reken maar dat er dan geknokt gaat worden! Om goed met elkaar om te gaan is in ieder samenleven duidelijkheid omtrent afspraken nodig en bij honden onderling wordt dat bepaald door rangorde.
Als de honden beiden tolerant zijn naar elkaar hoeft dat niet eens duidelijk zichtbaar te zijn voor ons. Maar dat wil nog niet zeggen dat het niet bestaat!
Als de honden beiden tolerant zijn naar elkaar hoeft dat niet eens duidelijk zichtbaar te zijn voor ons. Maar dat wil nog niet zeggen dat het niet bestaat!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- starfleet
- Erelid
Ik vind het bij Bram en Vegas ook niet te zien. Ik heb zelf het idee (doe maar een gooi) dat ze dat zelf ook nog niet helemaal weten. Het is opmerkelijk dat het mis gaat bij water of eten geven. Qua type vind ik Bram dominanter maar misschien inschikkelijker?? Hij gaat in vrij dominante houding op andere honden af, maar wijzigt die houding ook weer in speelhouding of weglopen al naar gelang de reactie van de andere hond. Vegas die wijkt weer niet, maar vind ik in aard (voor zover ik kan zien) minder dominant. Het zijn natuurlijk ook totaal andere rassen.Zoek stok! schreef:
Ik heb een tijd geleden ook al een topic over Vegas en Bram geopend omdat ze elkaar toen steeds vaker in de haren vlogen. De verwachting, ook op het forum, was dat ze toch wel zouden bepalen wie de baas is. Maar dat is dus nooit gebeurd en toch gaat het veeeeeel beter tussen die twee![]()
Kortom ik weet het ook niet
Anne
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik denk dat je het goed ziet dat Bram een 'dominanter type' is dan Vegas. De rare tegenstelling is dan wel weer dat Bram confrontaties uit de weg gaat en Vegas loopt niet uit zichzelf weg als een hond moeilijkheden wil (wel direct als Reini roept).starfleet schreef:Ik vind het bij Bram en Vegas ook niet te zien. Ik heb zelf het idee (doe maar een gooi) dat ze dat zelf ook nog niet helemaal weten. Het is opmerkelijk dat het mis gaat bij water of eten geven. Qua type vind ik Bram dominanter maar misschien inschikkelijker?? Hij gaat in vrij dominante houding op andere honden af, maar wijzigt die houding ook weer in speelhouding of weglopen al naar gelang de reactie van de andere hond. Vegas die wijkt weer niet, maar vind ik in aard (voor zover ik kan zien) minder dominant. Het zijn natuurlijk ook totaal andere rassen.Zoek stok! schreef:
Ik heb een tijd geleden ook al een topic over Vegas en Bram geopend omdat ze elkaar toen steeds vaker in de haren vlogen. De verwachting, ook op het forum, was dat ze toch wel zouden bepalen wie de baas is. Maar dat is dus nooit gebeurd en toch gaat het veeeeeel beter tussen die twee![]()
Kortom ik weet het ook niet![]()
Anne
Bram heeft een tijd lang niet willen spelen met Vegas. Vegas heeft die boodschap een tijdje genegeerd, maar na een paar keer was het duidelijk (mede door Reini). Gisteren wilde Bram voor het eerst weer stoeien met Vegas.
Het feit dat ze ruzie maken om 'bezittingen' vind ik toch wijzen op een onduidelijke rangorde. Ze drinken gebroederlijk naast elkaar uit een openbare drinkbak, maar haal ik drinken uit m'n tas, dan moeten we ze uit elkaar houden.
Als het duidelijk zou zijn wie de baas is, dan zouden ze daar toch geen ruzie over krijgen?

Linda, Izzie en Bram
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind dat Bram ook niet zo vreselijk conflictvermijdend is eerlijk gezegd. Met de forumwandeling klom Nelson er natuurlijk even op omdat Bram Kiki even nader wilde inspecteren en dan zie je toch dat hij zich groot maakt en een brom opzet. Gelijk heeft ie overigens, maar hij laat zich niet als lamzak afserveren. Ik heb Nelson toen bij hem weggehaald want die snapte de uitnodiging. 
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- ceciel
- Zeer actief
Bij ons thuis is er sprake van rangorde tussen onze honden. Buiten heb ik 1 hond die dan onder de noemer 'totale anarchie'valt, want als het aan haar ligt wordt er geknokt.
Daarom dacht ik dat er binnen een bekende groep honden sprake is van rangorde en bij vreemden niet perse. Hoewel ze, zoals Carmen schreef, na NORMALE contacten aan elkaars lichaamstaal kunnen zien wie waar staat op de hierarchische ladder.
Daarom dacht ik dat er binnen een bekende groep honden sprake is van rangorde en bij vreemden niet perse. Hoewel ze, zoals Carmen schreef, na NORMALE contacten aan elkaars lichaamstaal kunnen zien wie waar staat op de hierarchische ladder.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Een hond is geen rangordemachine. Het is een dier, wat net zo is behebt met emotie's van angst, boosheid, hebberigheid en wantrouwen als wij mensen. Blaffen of willen vechten met vreemde honden kan dus vanuit allerlei motivatie's komen en rangorde hoeft daar niets mee te maken te hebben.ceciel schreef:Bij ons thuis is er sprake van rangorde tussen onze honden. Buiten heb ik 1 hond die dan onder de noemer 'totale anarchie'valt, want als het aan haar ligt wordt er geknokt.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Zoek stok!
- Zeer actief
Daar heb je gelijk in, hij laat zich niet de kaas van het brood eten. Maar als hij naar een vreemde hond loopt die dat niet wil, gaat hij linea recta terug. Dat bedoel ik met conflictvermijdend.Eline* schreef:Ik vind dat Bram ook niet zo vreselijk conflictvermijdend is eerlijk gezegd. Met de forumwandeling klom Nelson er natuurlijk even op omdat Bram Kiki even nader wilde inspecteren en dan zie je toch dat hij zich groot maakt en een brom opzet. Gelijk heeft ie overigens, maar hij laat zich niet als lamzak afserveren. Ik heb Nelson toen bij hem weggehaald want die snapte de uitnodiging.
Er is in de buurt een Labrador die Bram telkens afblokt en dat heeft al tot heel wat gesnauw geleid. Als ik hem nu aan zie komen, gaat Bram direct aan de lijn, want anders wordt het volgens mij vechten. Dan gaat hij de confrontatie dus wel aan.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ja, dat geloof ik wel. Als ze bij elkaar zouden wonen, zou er geknokt worden om het uit te maken. Maar ze kunnen er nu blijkbaar mee leven dat het niet uitgemaakt is. En dat terwijl Bram toch echt geen partij is voor Vegas.Inge O schreef:ik denk dat er hier iets speelt dat ruim zo belangrijk is, en dat is dat je het hier hebt over een gelegenheidsroedel, en die functioneert absoluut niet zoals een 'echte'.Zoek stok! schreef: Als het duidelijk zou zijn wie de baas is, dan zouden ze daar toch geen ruzie over krijgen?
met de vraagtekens die jij beschrijft zou het dus best kunnen dat er nog een aantal hevige gevechten zouden losbarsten, zou bram definitief bij vegas gaan wonen, of omgekeerd. nu kunnen ze wel een bepaalde 'understanding' hebben, die niet zover gaat als een definitief uitgemaakte rangorde, maar die ook niet voldoende zou blijken te zijn als ze echt samen onder één dak moeten wonen.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
-
tineke
Inderdaad ja ,fysiek denk ik bijna zeker te weten dat Rio sterker is dan Orson maar toch heeft die het nog voor het zeggen.Inge O schreef:fysiek niet, nee - maar er spelen natuurlijk heel wat meer factoren in de rangordebepaling.Zoek stok! schreef: En dat terwijl Bram toch echt geen partij is voor Vegas.
Ten eerste omdat hij een ''goede'' roedelleider is en de honden zich er prima bij voelen en ten tweede omdat hij veel slimmer is dan Rio
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dat is precies waarom we ze het niet laten uitvechten. Ik vertrouw er niet op dat Bram zich overgeeft (en Reini wil Vegas geen vechtervaring geven!). Ik heb daar wel even over nagedacht toen het slechter ging tussen de heren. Gelukkig zijn het nu weer echte maatjes!Inge O schreef:ja en nee. dit zijn dan vaak de moeilijkste gevallen : waar de één fysiek veel sterker is, en de ander mentaal. bram zou bij het gevecht dan wel het onderspit delven, dat houdt nog niet in dat hij er zich zou bij neerleggen. kan, maar hoeft zeker niet.Zoek stok! schreef:Maar als het tot een gevecht komt, is het snel duidelijkInge O schreef:fysiek niet, nee - maar er spelen natuurlijk heel wat meer factoren in de rangordebepaling.Zoek stok! schreef: En dat terwijl Bram toch echt geen partij is voor Vegas.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Maar dan is het waarschijnlijk wel een kleiner fysiek verschil dan een Amstaff tov een Kooikertineke schreef:Inderdaad ja ,fysiek denk ik bijna zeker te weten dat Rio sterker is dan Orson maar toch heeft die het nog voor het zeggen.Inge O schreef:fysiek niet, nee - maar er spelen natuurlijk heel wat meer factoren in de rangordebepaling.Zoek stok! schreef: En dat terwijl Bram toch echt geen partij is voor Vegas.
Ten eerste omdat hij een ''goede'' roedelleider is en de honden zich er prima bij voelen en ten tweede omdat hij veel slimmer is dan Rio![]()

Linda, Izzie en Bram
- ceciel
- Zeer actief
Da's helemaal waar. Onze grote reu ging lange tijd leuk om met een jack russel reu. Op een gegeven moment was onze reu in ieder geval fysiek de baas. Daar kon de jack zich niet in vinden en bleven er confrontaties plaats vinden. Ook om zaken als drinken, aandacht, plaats.Inge O schreef:fysiek niet, nee - maar er spelen natuurlijk heel wat meer factoren in de rangordebepaling.Zoek stok! schreef: En dat terwijl Bram toch echt geen partij is voor Vegas.
De eigenaar van de jack bleef in mijn ogen de rangorde ondermijnen door de jack op de eerste plaats te stellen, waardoor ik Roc weer in bedwang moest houden. Het contact is dan ook verbroken
- Zoek stok!
- Zeer actief
Wat zou jij dan doen? Uit laten vechten?ceciel schreef:Da's helemaal waar. Onze grote reu ging lange tijd leuk om met een jack russel reu. Op een gegeven moment was onze reu in ieder geval fysiek de baas. Daar kon de jack zich niet in vinden en bleven er confrontaties plaats vinden. Ook om zaken als drinken, aandacht, plaats.Inge O schreef:fysiek niet, nee - maar er spelen natuurlijk heel wat meer factoren in de rangordebepaling.Zoek stok! schreef: En dat terwijl Bram toch echt geen partij is voor Vegas.
De eigenaar van de jack bleef in mijn ogen de rangorde ondermijnen door de jack op de eerste plaats te stellen, waardoor ik Roc weer in bedwang moest houden. Het contact is dan ook verbroken
Je kunt het vrij simpel voorkomen door de ene hond even vast te houden als de ander drinkt of eet.

Linda, Izzie en Bram
-
tineke
Ja dat zekerZoek stok! schreef:Maar dan is het waarschijnlijk wel een kleiner fysiek verschil dan een Amstaff tov een Kooikertineke schreef:Inderdaad ja ,fysiek denk ik bijna zeker te weten dat Rio sterker is dan Orson maar toch heeft die het nog voor het zeggen.Inge O schreef:fysiek niet, nee - maar er spelen natuurlijk heel wat meer factoren in de rangordebepaling.Zoek stok! schreef: En dat terwijl Bram toch echt geen partij is voor Vegas.
Ten eerste omdat hij een ''goede'' roedelleider is en de honden zich er prima bij voelen en ten tweede omdat hij veel slimmer is dan Rio![]()
Maar het verschil Micron en Rio en Orson is wel weer groter