Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
eigen bed bevuilen??
Moderator: moderatorteam
-
Archibald
- Vaste gebruiker
eigen bed bevuilen??
Hallo,
We hebben sinds twee weken een Airedale terrier pup in huis, 7 weken oud toen we hem meenamen bij de fokker. Heel leuk beestje, leert graag en snel en is niet snel onder de indruk en heel enthousiast voor alles. Er is alleen een ding wat me erg opvalt. Mijn andere twee honden, Welsh Corgi's, hebben dat nooit gedaan.
Hij bevuilt zijn kleed in de bench en het kleed in de kamer....
We laten hem na iedere maaltijd, na ieder spel en steeds als hij wakker wordt buiten lopen om zijn behoefte te doen. Dit leert hij al erg langzaam vind ik. Hij staat zo een kwartier te klieren en te kijken en zodra je binnenkomt en je twee tellen omdraait ligt er wat op de vloer. Dit doet hij ook gewoon op het kleed voor de honden en ook in zijn bench.
Als we het zien dan laten we merken dat het niet gewenst is, zonder te schreeuwen uiteraard. En dan ruimen we het op terwijl de ander hem buiten zet voor een plas buiten.
Nu weet ik dat als je hem in de nacht in zijn bench laat, er niet uitgaat, er natuurlijk wel een plas ligt omdat het te lang is. Maar meteen na het wandelen buiten? Waarom doet hij dat?
Is het een terrier-ding dat het kwartje nog niet gevallen is? Ik bedoel, zindelijk waren mijn andere twee jongens ook pas met een half jaar of meer, maar het aangeven als ze het voelen, deden ze de eerste dagen na aankomst al. En dat naar buiten gaan, plassen betekent was ook snel duidelijk.
Wie heeft hier antwoord op?
We hebben sinds twee weken een Airedale terrier pup in huis, 7 weken oud toen we hem meenamen bij de fokker. Heel leuk beestje, leert graag en snel en is niet snel onder de indruk en heel enthousiast voor alles. Er is alleen een ding wat me erg opvalt. Mijn andere twee honden, Welsh Corgi's, hebben dat nooit gedaan.
Hij bevuilt zijn kleed in de bench en het kleed in de kamer....
We laten hem na iedere maaltijd, na ieder spel en steeds als hij wakker wordt buiten lopen om zijn behoefte te doen. Dit leert hij al erg langzaam vind ik. Hij staat zo een kwartier te klieren en te kijken en zodra je binnenkomt en je twee tellen omdraait ligt er wat op de vloer. Dit doet hij ook gewoon op het kleed voor de honden en ook in zijn bench.
Als we het zien dan laten we merken dat het niet gewenst is, zonder te schreeuwen uiteraard. En dan ruimen we het op terwijl de ander hem buiten zet voor een plas buiten.
Nu weet ik dat als je hem in de nacht in zijn bench laat, er niet uitgaat, er natuurlijk wel een plas ligt omdat het te lang is. Maar meteen na het wandelen buiten? Waarom doet hij dat?
Is het een terrier-ding dat het kwartje nog niet gevallen is? Ik bedoel, zindelijk waren mijn andere twee jongens ook pas met een half jaar of meer, maar het aangeven als ze het voelen, deden ze de eerste dagen na aankomst al. En dat naar buiten gaan, plassen betekent was ook snel duidelijk.
Wie heeft hier antwoord op?
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Het is per hond verschillend, geen pijl op te trekken. Het kan zijn dat de fokker er minder aan gedaan heeft of dat het gewoon wat langer duurt bij deze hond. Vergelijken heeft niet zo veel zin, het is een totaal andere hond met een eigen karakter
Misschien vind hij het buiten te spannend en kan hij binnen beter de rust vinden om zich te ontlasten.
Ik zou me er in ieder geval geen zorgen over maken, wat vaker naar buiten en buiten uitbundig belonen als hij het doet, verder niet.
Misschien vind hij het buiten te spannend en kan hij binnen beter de rust vinden om zich te ontlasten.
Ik zou me er in ieder geval geen zorgen over maken, wat vaker naar buiten en buiten uitbundig belonen als hij het doet, verder niet.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- Annelies
- Zeer actief
Re: eigen bed bevuilen??
Dat zou ik dus niet doen...Archibald schreef:Als we het zien dan laten we merken dat het niet gewenst is
Zindelijkheid met 9 weken kun je nog niet verwachten...
Negeer het vollédig als hij binnen wat doet en beloon uitbundig als hij het buiten doet... Hij is nog zo ontzettend jong en je zult het echt de tijd moeten geven...
Succes en heb geduld...

Overgave kan de grootste overwinning zijn...
-
Archibald
- Vaste gebruiker
Volledig zindelijk met 9 weken? Dat zou fantastisch zijn!Annelies schreef:Dat zou ik dus niet doen...Archibald schreef:Als we het zien dan laten we merken dat het niet gewenst is
Negeer het vollédig als hij binnen wat doet en beloon uitbundig als hij het buiten doet... Hij is nog zo ontzettend jong en je zult het echt de tijd moeten geven...
Succes en heb geduld...
Nee, dat verwacht ik ook zeker niet van hem. Maar dat plassen overal en nergens wanneer hij er zin in heeft, duurt bij hem toch wel langer als ik gewend ben. Dat is ook zeker geen probleem, voorlopig zijn we gewoon hele dagen thuis en hij is nu vooral aan het wennen en ontdekken. Dat verwacht ik echt niet van hem.
Vind het alleen vreemd dat hij dit ook op zijn bed doet, ik dacht dat ze dat van nature juist liever niet doen? Hij doet het namelijk ook als hij de mogelijkheid heeft het gewoon op de vloer te doen. Dus niet per definitie als hij geen andere mogelijkheid heeft. Waarom doet hij dat?
Even een aanvulling
We laten wel merken dat we er niet blij mee zijn, omdat ik het wat dat betreft niet eens ben met negeren. Bij de moederhond en bij volwassen honden die ze tegen komen leren ze ook wat wel en niet kan door correcties en positieve reacties. Ik ben heel erg op het positief leren van iets, maar de opvoeding van tegenwoordig slaat wat mij betreft iets te veel door naar positief. Op die manier geef je nooit een grens aan, en dat is in mijn ogen onnatuurlijk. Al ben ik het met je eens dat je een hond zoveel mogelijk positief probeert te trainen. Zeker een nieuwe oefening als loslopen of zit enz.
Uiteraard moet je natuurlijk wel weten hoe je het begruikt. Op het verkeerde moment streng zijn kan een heel verkeerd effect hebben.
-
Baron Axel
- Actief
Is de bench gesloten als je hondje erin slaapt?
Is de bench aangepast op de grote van de pup – zeer nodig als ze slaapplekje bevuilen?
9 weekjes is nog heel jong natuurlijk en dus geheel zindelijk zou wat veel gevraagd zijn.
Dus vreemd al wat je schrijft; totaal niet!
Soms zie je zelfs dat pups die zeer snel zindelijk lijken een terugslag krijgen na enkele weken. Het eigen slaapplekje bevuilen vraagt toch wel om wat aanpassing en vindingrijkheid.
Vaak wil het slaapplekje bevuilen ook wel gebeuren als dit slaapplekje veel ruimte bied daartoe. Rechts leg ik mijn plasje en drol, links ga ik lekker liggen slapen – teveel ruimte dus.
Vermits de bench is aangepast op zijn grote en hij (of zij) dan alsnog herhaaldelijk in eigen vuil gaat liggen, kun je eraan denken het slaapplekje aangepast klein te laten en de bench niet te sluiten. De vrije ruimte buiten/voor de bench (puppy ren of zelfgemaakte ruimte) daar leg je krantjes welke je bevuilt met zijn urine (ergens in huis of waar ook gevonden), zijn geur daar uitzetten. Onthoud hierbij dan dat je wel je pup moet aanleren waar zijn bedje is en til hem overdag als hij ergens in slaap valt in zijn bedje - anders zou hij wel eens de rollen van de krantjes en de bench om kunnen draaien.
Vermits je de bench met schotjes verkleint hebt, gesloten gebruikt, en hem net voldoende ruimte geboden is om lekker te kunnen slapen, moet je wel zorg dragen dat je een uitlaat moment in de nacht inbouwt en liefst 3 a 4 uur als maximum startduur aanhoud (en of een nachtje waken op welke tijden hij/zij onrustiger wordt en zo zijn biologische klok voor zijn met even buiten zetten. Een hele nacht ophouden is voor veel pups toch teveel en eenmaal uit pure nood je plasje in je bed gedaan, wordt het toch duidelijk maken dat hij niet in zijn bedje moet en “hoeftâ€
Is de bench aangepast op de grote van de pup – zeer nodig als ze slaapplekje bevuilen?
9 weekjes is nog heel jong natuurlijk en dus geheel zindelijk zou wat veel gevraagd zijn.
Soms zie je zelfs dat pups die zeer snel zindelijk lijken een terugslag krijgen na enkele weken. Het eigen slaapplekje bevuilen vraagt toch wel om wat aanpassing en vindingrijkheid.
Vaak wil het slaapplekje bevuilen ook wel gebeuren als dit slaapplekje veel ruimte bied daartoe. Rechts leg ik mijn plasje en drol, links ga ik lekker liggen slapen – teveel ruimte dus.
Vermits de bench is aangepast op zijn grote en hij (of zij) dan alsnog herhaaldelijk in eigen vuil gaat liggen, kun je eraan denken het slaapplekje aangepast klein te laten en de bench niet te sluiten. De vrije ruimte buiten/voor de bench (puppy ren of zelfgemaakte ruimte) daar leg je krantjes welke je bevuilt met zijn urine (ergens in huis of waar ook gevonden), zijn geur daar uitzetten. Onthoud hierbij dan dat je wel je pup moet aanleren waar zijn bedje is en til hem overdag als hij ergens in slaap valt in zijn bedje - anders zou hij wel eens de rollen van de krantjes en de bench om kunnen draaien.
Vermits je de bench met schotjes verkleint hebt, gesloten gebruikt, en hem net voldoende ruimte geboden is om lekker te kunnen slapen, moet je wel zorg dragen dat je een uitlaat moment in de nacht inbouwt en liefst 3 a 4 uur als maximum startduur aanhoud (en of een nachtje waken op welke tijden hij/zij onrustiger wordt en zo zijn biologische klok voor zijn met even buiten zetten. Een hele nacht ophouden is voor veel pups toch teveel en eenmaal uit pure nood je plasje in je bed gedaan, wordt het toch duidelijk maken dat hij niet in zijn bedje moet en “hoeftâ€
Laatst gewijzigd door Baron Axel op 26 jun 2006 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Annelies
- Zeer actief
Door correctie maak je het plas- en poepgebeuren veel te spannend en kan het gebeuren dat je hond zich niet meer durft te ontlasten waar je bij bent; hij zal dan andere manieren gaan zoeken om er toch vanaf te komen: onder banken, in manden e.d.Archibald schreef:Volledig zindelijk met 9 weken? Dat zou fantastisch zijn!Annelies schreef:Dat zou ik dus niet doen...Archibald schreef:Als we het zien dan laten we merken dat het niet gewenst is
Succes en heb geduld...![]()
Nee, dat verwacht ik ook zeker niet van hem. Maar dat plassen overal en nergens wanneer hij er zin in heeft, duurt bij hem toch wel langer als ik gewend ben. Dat is ook zeker geen probleem, voorlopig zijn we gewoon hele dagen thuis en hij is nu vooral aan het wennen en ontdekken. Dat verwacht ik echt niet van hem.
Vind het alleen vreemd dat hij dit ook op zijn bed doet, ik dacht dat ze dat van nature juist liever niet doen? Hij doet het namelijk ook als hij de mogelijkheid heeft het gewoon op de vloer te doen. Dus niet per definitie als hij geen andere mogelijkheid heeft. Waarom doet hij dat?
Even een aanvulling:
We laten wel merken dat we er niet blij mee zijn, omdat ik het wat dat betreft niet eens ben met negeren. Bij de moederhond en bij volwassen honden die ze tegen komen leren ze ook wat wel en niet kan door correcties en positieve reacties. Ik ben heel erg op het positief leren van iets, maar de opvoeding van tegenwoordig slaat wat mij betreft iets te veel door naar positief. Op die manier geef je nooit een grens aan, en dat is in mijn ogen onnatuurlijk. Al ben ik het met je eens dat je een hond zoveel mogelijk positief probeert te trainen. Zeker een nieuwe oefening als loslopen of zit enz.
Uiteraard moet je natuurlijk wel weten hoe je het begruikt. Op het verkeerde moment streng zijn kan een heel verkeerd effect hebben.
Het feit dat je hond buiten niets doet en zodra hij weer terug is je kamer onderplast zou ook te maken kunnen hebben met wat spanning of opwinding.
Als hij eenmaal buiten is doet hij zoveel indrukken op, dat hij eigenlijk 'vergeet' dat ie wat moest doen. Eenmaal weer thuis ontspant hij zich en voilà ...
Misschien werkt het bij hem het beste om meer ontspanning in het hele gebeuren te brengen door in ieder geval niet te gaan wandelen met hem, maar direct na het naar buiten gaan een vaste stek te zoeken en daar net zo lang te blijven staan tot hij iets doet; dan uitbundig belonen en een klein stukje wandelen...

-
Archibald
- Vaste gebruiker
Daar heb je gelijk in hoor, en dat zeg ik, ik verwacht ook niet dat hij nu al niet meer binnen plast. Dan zou het een wonderpuppy zijn!Annelies schreef:Door correctie maak je het plas- en poepgebeuren veel te spannend en kan het gebeuren dat je hond zich niet meer durft te ontlasten waar je bij bent; hij zal dan andere manieren gaan zoeken om er toch vanaf te komen: onder banken, in manden e.d.Archibald schreef:Volledig zindelijk met 9 weken? Dat zou fantastisch zijn!Annelies schreef:Dat zou ik dus niet doen...Archibald schreef:Als we het zien dan laten we merken dat het niet gewenst is
Succes en heb geduld...![]()
Even een aanvulling:
Het feit dat je hond buiten niets doet en zodra hij weer terug is je kamer onderplast zou ook te maken kunnen hebben met wat spanning of opwinding.
Als hij eenmaal buiten is doet hij zoveel indrukken op, dat hij eigenlijk 'vergeet' dat ie wat moest doen. Eenmaal weer thuis ontspant hij zich en voilà ...![]()
Misschien werkt het bij hem het beste om meer ontspanning in het hele gebeuren te brengen door in ieder geval niet te gaan wandelen met hem, maar direct na het naar buiten gaan een vaste stek te zoeken en daar net zo lang te blijven staan tot hij iets doet; dan uitbundig belonen en een klein stukje wandelen...
Op de langere wandelingen doet hij wel wat buiten (dan hebben we hem op de arm mee met de andere honden). Even op een vaste plek neerzetten, met of zonder andere hond, werkt nog niet zo goed, maar er wordt al steeds vaker een plas gedaan.
Mijn vraag was ook meer waarom op een slaapplaats, als dat van nature "vies" is voor hun?
-
Archibald
- Vaste gebruiker
[quote="Baron Axel"]Is de bench gesloten als je hondje erin slaapt?
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Je pup vindt het buiten allemaal veel te spannend. Stel je voor..je moet poepen en vervolgens wordt je midden in de kalverstraat in Amsterdam neergezet.
Na een half uur mag je weer terug naar je eigen veilige huis..nou, ik durf erom te wedden dat je ineens toen je in alle drukte buiten stond niet meer hoefde.
Nu is het misschien een wat vreemd voorbeeld, maar je moet je realiseren dat je pup echt alles nog moet leren..ook buiten. Buiten is nu eng en spannend, dus nog helemala niet veilig genoeg om iets te doen. Pups vergeten dat vaak ook gewoon.
Kies dus een vaste plek waar je eerst heen gaat en wacht daar tot de pup iets heeft gedaan. Dan kun je daarna wat gaan lopen.
Verdre is je pup echt nog heel erg jong. Straffen, ook met je stem, nooit doen, want je jaagt de pup schrik aan waardoor hij zich niet meer zal ontlasten waar je bij bent en dat is erg onhandig als je buiten loopt met je pup aan een riempje.
Iedere hond wordt zindelijk en het enig wat de boel te niet kan doen is menselijk gestraf en gedoe..zoals dus ook je pup over de nacht opsluiten in de bench en maken dat hij daarin moet plassen. Gewoon je wekker zetten en de pup tijdig laten plassen.
Als je de pup noodgedwongen in de bench laat plassen ben je bezig hem onzindelijk te maken.
Maar heb geduld.7 weken....het is echt nog een vreselijk klein jong hondje!
Nu is het misschien een wat vreemd voorbeeld, maar je moet je realiseren dat je pup echt alles nog moet leren..ook buiten. Buiten is nu eng en spannend, dus nog helemala niet veilig genoeg om iets te doen. Pups vergeten dat vaak ook gewoon.
Kies dus een vaste plek waar je eerst heen gaat en wacht daar tot de pup iets heeft gedaan. Dan kun je daarna wat gaan lopen.
Verdre is je pup echt nog heel erg jong. Straffen, ook met je stem, nooit doen, want je jaagt de pup schrik aan waardoor hij zich niet meer zal ontlasten waar je bij bent en dat is erg onhandig als je buiten loopt met je pup aan een riempje.
Iedere hond wordt zindelijk en het enig wat de boel te niet kan doen is menselijk gestraf en gedoe..zoals dus ook je pup over de nacht opsluiten in de bench en maken dat hij daarin moet plassen. Gewoon je wekker zetten en de pup tijdig laten plassen.
Als je de pup noodgedwongen in de bench laat plassen ben je bezig hem onzindelijk te maken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
Baron Axel
- Actief
Zeer vreemd voorbeeld inderdaad....Eline* schreef:Je pup vindt het buiten allemaal veel te spannend. Stel je voor..je moet poepen en vervolgens wordt je midden in de kalverstraat in Amsterdam neergezet.Na een half uur mag je weer terug naar je eigen veilige huis..nou, ik durf erom te wedden dat je ineens toen je in alle drukte buiten stond niet meer hoefde.
Nu is het misschien een wat vreemd voorbeeld
Daar een angstige pup en of opgewonden pup eerder zijn behoefte laat gaan omdat deze juist nog niet zindelijk is en of op kan houden; zeker niet op dergelijke momenten.
Edit: toevoeging
U laat uw baby of een baby totaal onverantwoord dus maar ergens achter of uit het oog met bergen ruimte waar de kleine een wereld vol gevaren in kan vinden en zelf maar uit moet zoeken en of invulling aan moet gaan geven. U maakt dus geen gebruik van een verstelbaar spijlen bedje, box en of ander en u slaapt niet, u blijft waken...Eline* schreef:.....
gestraf en gedoe..zoals dus ook je pup over de nacht opsluiten in de bench en maken dat hij daarin moet plassen.
mijn inziens, totaal onverantwoord !
Laatst gewijzigd door Baron Axel op 26 jun 2006 11:33, 2 keer totaal gewijzigd.
- Annelies
- Zeer actief
Opwinding is in mijn ogen toch iets anders dan spanning...Baron Axel schreef:Zeer vreemd voorbeeld inderdaad....Eline* schreef:Je pup vindt het buiten allemaal veel te spannend. Stel je voor..je moet poepen en vervolgens wordt je midden in de kalverstraat in Amsterdam neergezet.Na een half uur mag je weer terug naar je eigen veilige huis..nou, ik durf erom te wedden dat je ineens toen je in alle drukte buiten stond niet meer hoefde.
Daar een angstige pup en of opgewonden pup eerder zijn behoefte laat gaan omdat deze juist nog niet zindelijk is en of op kan houden; zeker niet op dergelijke momenten.

-
Archibald
- Vaste gebruiker
Pardon? Straffen? Noodgedwongen in zijn bench laten plassen? Niet opstaan in de nacht? zo is niet hoe wij met puppy's omgaan hoor....Eline* schreef:Je pup vindt het buiten allemaal veel te spannend. Stel je voor..je moet poepen en vervolgens wordt je midden in de kalverstraat in Amsterdam neergezet.Na een half uur mag je weer terug naar je eigen veilige huis..nou, ik durf erom te wedden dat je ineens toen je in alle drukte buiten stond niet meer hoefde.
Het niet uitlaten in de nacht nam ik als voorbeeld om aan te geven dat ik dan wel snap dat er een plasje ligt omdat hij niet anders kan, maar bij mij kan hij dus wel anders en wij staan gewoon op in de nacht!
Bovendien straf ik mijn honden niet, ook de volwassen honden niet. Ik ga alleen niet staan juichen als hij in de kamer plast. Ik ruim het niet op waar hij bij staat. We zeggen streng "nee" (dat kent hij al, amders zou ik het niet gebruiken) en zetten hem meteen buiten op de vaste plek, namelijk het perkje voor in een heel rustige straat. We nemen hem wel eens op wandelingen mee, de andere twee moeten er toch ook uit en hij moet gesocialiseerd worden, maar dat is dus op de arm. Vaak plast en poept hij dan wel buiten.
We hebben hem nu twee weken, hij is nu 9 weken oud. Nog steeds ontzettend jong, en voor de derde keer ik verwacht geen zindelijkheid. Ik vroeg me af waarom hij zijn eigen bedje wil vervuilen of denkt te moeten vervuilen want hij heeft de mogelijkheid dat daar niet te doen....
Beter lezen in het vervolg. Ik snap dat het goed bedoeld was, maar ik voel me een beetje aangevallen voor dingen die ik helemaal niet doe.
- Annelies
- Zeer actief
Ik val in herhaling, maar ik vermoed toch dat het te maken heeft met spanning door correctie. Probeer het 'ongelukjesgebeuren' dan gewoon eens totaal maar dan ook totaal te negeren, pak hem op zodra je het ziet en beloon uitbundig als hij het buiten doet; kijken hoe dat gaat. Gewoon dus voor nu even van je principes afstappen; het gaat om het resultaat, toch...?Archibald schreef: Ik vroeg me af waarom hij zijn eigen bedje wil vervuilen of denkt te moeten vervuilen want hij heeft de mogelijkheid dat daar niet te doen....

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb je veel lol in het reageren op mijn berichten op een ziekende wijze?Baron Axel schreef:Zeer vreemd voorbeeld inderdaad....
![]()
Ik pleur mijn pups in garage's. Daar mogen zij vrij pissen en poepen en hoef ik er niet op te letten en kunnen ze zichzelf ook niet aan doen.Edit: toevoegingU laat uw baby of een baby totaal onverantwoord dus maar ergens achter of uit het oog met bergen ruimte waar de kleine een wereld vol gevaren in kan vinden en zelf maar uit moet zoeken en of invulling aan moet gaan geven. U maakt dus geen gebruik van een verstelbaar spijlen bedje, box en of ander en u slaapt niet, u blijft waken...Eline* schreef:.....
gestraf en gedoe..zoals dus ook je pup over de nacht opsluiten in de bench en maken dat hij daarin moet plassen.
Denk je altijd zo zwart wit?
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Archibald schreef:Het niet uitlaten in de nacht nam ik als voorbeeld om aan te geven dat ik dan wel snap dat er een plasje ligt omdat hij niet anders kan, maar bij mij kan hij dus wel anders en wij staan gewoon op in de nacht!
Wat bedoel je dan met Nee? Dat is toch bedoeld om je pup duidelijk te maken dat hij iets fout doet? Dat is voor de pup dus straf. Straf hoeft niet altijd met enorme impact of gedoe gebracht te worden, het gaat erom welke impact het op de pup heeft. Ik persoonlijk zou dus niets zeggen.Bovendien straf ik mijn honden niet, ook de volwassen honden niet. Ik ga alleen niet staan juichen als hij in de kamer plast. Ik ruim het niet op waar hij bij staat. We zeggen streng "nee" (dat kent hij al, amders zou ik het niet gebruiken) en zetten hem meteen buiten op de vaste plek, namelijk het perkje voor in een heel rustige straat.
Het is helemaal niet mijn intentie je aan te vallen, dus vervelend dat het zo overkwam. Ik heb gepoogd uit te leggen waardoor het zou kunnen komen. Maar goed, dat is blijkbaar niet overgekomen omdat je je voelt aangevallen.We nemen hem wel eens op wandelingen mee, de andere twee moeten er toch ook uit en hij moet gesocialiseerd worden, maar dat is dus op de arm. Vaak plast en poept hij dan wel buiten.
We hebben hem nu twee weken, hij is nu 9 weken oud. Nog steeds ontzettend jong, en voor de derde keer ik verwacht geen zindelijkheid. Ik vroeg me af waarom hij zijn eigen bedje wil vervuilen of denkt te moeten vervuilen want hij heeft de mogelijkheid dat daar niet te doen....
Beter lezen in het vervolg. Ik snap dat het goed bedoeld was, maar ik voel me een beetje aangevallen voor dingen die ik helemaal niet doe.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- amelie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Klinkt heeel herkenbaar.
De grootste oorzaak van dit gedrag bij onze pup? Corrigeren bij ongelukjes. Hij weigerde van heel jongs af aan (en echt, er was maar twee keer een stemverheffing voor nodig om dat voor elkaar te krijgen) om zich te ontlasten bij een van ons in de buurt.
We konden buiten lopen tot we en ons wogen, binnen deed hij het zodra we uit zicht waren.
De oplossing bestond uit veel, heel veel geduld. En uiteindelijk zelfs negeren bij plasjes buiten want elke beloning in de vorm van aandachtwas eng voor hem en eten hoefde hij niet zo nodig.
Uiteindelijk is het helemala goed gekomen
De grootste oorzaak van dit gedrag bij onze pup? Corrigeren bij ongelukjes. Hij weigerde van heel jongs af aan (en echt, er was maar twee keer een stemverheffing voor nodig om dat voor elkaar te krijgen) om zich te ontlasten bij een van ons in de buurt.
We konden buiten lopen tot we en ons wogen, binnen deed hij het zodra we uit zicht waren.
De oplossing bestond uit veel, heel veel geduld. En uiteindelijk zelfs negeren bij plasjes buiten want elke beloning in de vorm van aandachtwas eng voor hem en eten hoefde hij niet zo nodig.
Uiteindelijk is het helemala goed gekomen
- Moos
- Zeer actief
Ik heb twee pupjes gehad die ook op de kleedjes en in de mandjes plasten. Ik heb zelf parket op de vloer, dat absorbeert niet lekker, kleedjes en mandjes wel.
Bij de ene pup was de oplossing die kleedjes tijdelijk wegleggen; binnen week week konden ze weer terug op de grond en deed ze het niet meer.
De andere pup was binnen een week 'mandzindelijk'
Als ik hem naar zijn mand zag lopen en hij was iets onrustig dan zette ik hem buiten. Was opzich ook wel makkelijk, want zodra hij onrustig naar de mand liep wist ik dat hij wat moest doen. Is met een maand of 4.5 ook allemaal goedgekomen.
Bij de ene pup was de oplossing die kleedjes tijdelijk wegleggen; binnen week week konden ze weer terug op de grond en deed ze het niet meer.
De andere pup was binnen een week 'mandzindelijk'
Als ik hem naar zijn mand zag lopen en hij was iets onrustig dan zette ik hem buiten. Was opzich ook wel makkelijk, want zodra hij onrustig naar de mand liep wist ik dat hij wat moest doen. Is met een maand of 4.5 ook allemaal goedgekomen.

-
C@rmen
En jij zet de box van je baby af tot een stukje waar het kleine ding alleen met armpjes/beentjes kan bewegen, net zolang het kindje zindelijk is?Baron Axel schreef:Zeer vreemd voorbeeld inderdaad....Eline* schreef:Je pup vindt het buiten allemaal veel te spannend. Stel je voor..je moet poepen en vervolgens wordt je midden in de kalverstraat in Amsterdam neergezet.Na een half uur mag je weer terug naar je eigen veilige huis..nou, ik durf erom te wedden dat je ineens toen je in alle drukte buiten stond niet meer hoefde.
Edit: toevoegingU laat uw baby of een baby totaal onverantwoord dus maar ergens achter of uit het oog met bergen ruimte waar de kleine een wereld vol gevaren in kan vinden en zelf maar uit moet zoeken en of invulling aan moet gaan geven. U maakt dus geen gebruik van een verstelbaar spijlen bedje, box en of ander en u slaapt niet, u blijft waken...Eline* schreef:.....
-
Baron Axel
- Actief
Nee joh,janus-powerrr schreef:En jij zet de box van je baby af tot een stukje waar het kleine ding alleen met armpjes/beentjes kan bewegen, net zolang het kindje zindelijk is?Baron Axel schreef:Zeer vreemd voorbeeld inderdaad....Eline* schreef:Je pup vindt het buiten allemaal veel te spannend. Stel je voor..je moet poepen en vervolgens wordt je midden in de kalverstraat in Amsterdam neergezet.Na een half uur mag je weer terug naar je eigen veilige huis..nou, ik durf erom te wedden dat je ineens toen je in alle drukte buiten stond niet meer hoefde.
Edit: toevoegingU laat uw baby of een baby totaal onverantwoord dus maar ergens achter of uit het oog met bergen ruimte waar de kleine een wereld vol gevaren in kan vinden en zelf maar uit moet zoeken en of invulling aan moet gaan geven. U maakt dus geen gebruik van een verstelbaar spijlen bedje, box en of ander en u slaapt niet, u blijft waken...Eline* schreef:.....
ik STRAF en MISHANDEL mijn bouviers met de bench en als beloning voer ik ze de beentjes en armpjes van mijn kids
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
-
Baron Axel
- Actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik ook, je bent nogal lachwekkendBaron Axel schreef:Denk je?Zoek stok! schreef:Lastig he, omgaan met je gevoelens als mensen het oneens met je zijn.Baron Axel schreef: ik STRAF en MISHANDEL mijn bouviers met de bench en als beloning voer ik ze de beentjes en armpjes van mijn kids
![]()
![]()
![]()
Ik vind totaal niet, ik vermaak me kostelijk![]()

Linda, Izzie en Bram
-
C@rmen
Ik had al zo mijn vermoedens na het lezen van je berichtjes, maar bedankt voor de bevestigingBaron Axel schreef:Nee joh,janus-powerrr schreef:En jij zet de box van je baby af tot een stukje waar het kleine ding alleen met armpjes/beentjes kan bewegen, net zolang het kindje zindelijk is?Baron Axel schreef:Zeer vreemd voorbeeld inderdaad....Eline* schreef:Je pup vindt het buiten allemaal veel te spannend. Stel je voor..je moet poepen en vervolgens wordt je midden in de kalverstraat in Amsterdam neergezet.Na een half uur mag je weer terug naar je eigen veilige huis..nou, ik durf erom te wedden dat je ineens toen je in alle drukte buiten stond niet meer hoefde.
ik STRAF en MISHANDEL mijn bouviers met de bench en als beloning voer ik ze de beentjes en armpjes van mijn kids
![]()
![]()
![]()
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... ight=kleed
Dit probleem had ik met Bowie ook
Als er een kleed lag, en ook die in de bench, was het plassen voor Bowie
Lees vooral de tips van "Bram en Thijs". Dat de pup dat gewoon nog niet ziet als eigen plek. En ook de opmerking van "Inge O " en "Zoek Stok" over dat spetteren en in hun eigen plas staan
Dit probleem had ik met Bowie ook
Lees vooral de tips van "Bram en Thijs". Dat de pup dat gewoon nog niet ziet als eigen plek. En ook de opmerking van "Inge O " en "Zoek Stok" over dat spetteren en in hun eigen plas staan
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik bedenk me nu dat ik nog steeds dezelfde deurmat heb als toenTamara en Bowie schreef:http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... ight=kleed
Dit probleem had ik met Bowie ookAls er een kleed lag, en ook die in de bench, was het plassen voor Bowie
![]()
Maar om ook even on topic te gaan: kun je het kleed in de woonkamer niet een tijdje weghalen en het weer terugleggen als je pup zindelijk is? Toen ik de deurmat weghaalde, maakte Bram echt een sprong in zindelijkheid. Hij had namelijk geen lekker plekje meer om te plassen binnen (spettert), dus koos hij voor buiten.

Linda, Izzie en Bram
-
Sita
- Zeer actief
Ik heb mij nooit echt druk gemaakt over het zindelijk maken
Gewoon plasjes opruimen binnen en als ze buiten plassen goed belonen en lekker gek doen. Vond ze fantastisch. Vaak ging ze dan nog een keer in plashouding... en dan kijken van nog een keer baasje ben toch braaf
Sita was denk ik niet echt heel snel, maar met vijf maanden was ze echt helemaal zindelijk.
Gewoon plasjes opruimen binnen en als ze buiten plassen goed belonen en lekker gek doen. Vond ze fantastisch. Vaak ging ze dan nog een keer in plashouding... en dan kijken van nog een keer baasje ben toch braaf
Sita was denk ik niet echt heel snel, maar met vijf maanden was ze echt helemaal zindelijk.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

-
Archibald
- Vaste gebruiker
Bedankt voor de tips!
Ik heb zijn benchinhoud iets aangepast zodat hij weinig mogelijkheid heeft voor een "plasplaats", we hebben hem er steeds in gevoerd en ingelegd als hij in slaap gevallen was en zijn bench is nu al 24 uur droog
Het kleed in de kamer en de mand van de ene hond is nog steeds doelwit.
Kan het iets met dominantie te maken hebben al?
Ik heb namelijk nog een andere hond en in die mand ligt hij ook wel eens, maar die is tot nu toe nog niet als plasplaats gebruikt.
Het kleed in de kamer wordt door mijn ene hond het meest gebruikt en zijn mand is ook steeds vies.
Gister heb ik het kussen in de was gedaan, vanmorgen neergelegd en nog geen tien minuten later staat hij erin te plassen.
Het kleed in de kamer kan ik wel even opruimen, maar ik kan toch niet de slaapplaats van de andere twee wegruimen? Dan moeten die op de kale grond.... Ze houden juist zo van kussens, zijn net prinsjes op de erwt
Ik heb zijn benchinhoud iets aangepast zodat hij weinig mogelijkheid heeft voor een "plasplaats", we hebben hem er steeds in gevoerd en ingelegd als hij in slaap gevallen was en zijn bench is nu al 24 uur droog
Het kleed in de kamer en de mand van de ene hond is nog steeds doelwit.
Kan het iets met dominantie te maken hebben al?
Ik heb namelijk nog een andere hond en in die mand ligt hij ook wel eens, maar die is tot nu toe nog niet als plasplaats gebruikt.
Het kleed in de kamer wordt door mijn ene hond het meest gebruikt en zijn mand is ook steeds vies.
Gister heb ik het kussen in de was gedaan, vanmorgen neergelegd en nog geen tien minuten later staat hij erin te plassen.
Het kleed in de kamer kan ik wel even opruimen, maar ik kan toch niet de slaapplaats van de andere twee wegruimen? Dan moeten die op de kale grond.... Ze houden juist zo van kussens, zijn net prinsjes op de erwt
-
Baron Axel
- Actief
Het kan best dat je een pittige pup hebt die links en rechts goed zijn aanwezigheid duidelijk wil maken door zijn sporen uit te zetten. Terrein afbakenen.
Onze kleine dame hier in huis had daar ook een handje van aan.
Ze kwam iedere ochtend uit haar eigen bed en rende vervolgens prompt de bench van Axel in en deed daar haar plas en als we dit voorkomen hadden met direct buiten zetten, deed ze het alsnog in de loop van de dag. Dit is gestopt toen ze naar mijn idee het gevoel kreeg dat ze helemaal geaccepteerd was door Axel en zij Axel helemaal accepteerde. Hem niet meer zag als een bedreiging voor eigen plekje, voer, stekkie, speeltjes en al meer. Daar ze toen ook stopte met al het speelgoed naar haar bench dragen en dan vervolgens vanaf die plek Axel ging volgen met haar ogen.
Ik ben braaf blijven wassen en heb in deze de natuur even afgewacht, daar ook ik het gevoel had dat dit gedrag toch net even anders was dan perongeluk in huis plassen. Het is uiteindelijk vanzelf gestopt met zo'n 10 dagen.
Het kan ook zijn dat het gestopt is omdat ze doorkreeg dat Axel een beloning kreeg omdat deze buiten zijn plas deed en zij niet - wie zal het zeggen. Ikzelf ben er bijna van overtuigt dat het hier met elkaar accepteren en of geen bedreiging vormen voor elkaar te maken heeft gehad - iets instinctiefs dus van mezelf.
Het kan natuurlijk ook dat hij domweg nog niet goed weet waar hij dan 'wel' zijn plasje moet laten. Het buiten dus nog niet helemaal vat, losstaand van het al op kunnen houden. Als laatste het geval is, zou ik zo vaak als ging de buitenlucht even opzoeken en het ritueel van prijzen volgen bij een plasje daar waar het oké is.
Mogelijk zijn er nog anderen die een verklaring voor dit gedrag hebben.
Fijn dat het met de bench al wat lijkt te lukken

Onze kleine dame hier in huis had daar ook een handje van aan.
Ze kwam iedere ochtend uit haar eigen bed en rende vervolgens prompt de bench van Axel in en deed daar haar plas en als we dit voorkomen hadden met direct buiten zetten, deed ze het alsnog in de loop van de dag. Dit is gestopt toen ze naar mijn idee het gevoel kreeg dat ze helemaal geaccepteerd was door Axel en zij Axel helemaal accepteerde. Hem niet meer zag als een bedreiging voor eigen plekje, voer, stekkie, speeltjes en al meer. Daar ze toen ook stopte met al het speelgoed naar haar bench dragen en dan vervolgens vanaf die plek Axel ging volgen met haar ogen.
Ik ben braaf blijven wassen en heb in deze de natuur even afgewacht, daar ook ik het gevoel had dat dit gedrag toch net even anders was dan perongeluk in huis plassen. Het is uiteindelijk vanzelf gestopt met zo'n 10 dagen.
Het kan ook zijn dat het gestopt is omdat ze doorkreeg dat Axel een beloning kreeg omdat deze buiten zijn plas deed en zij niet - wie zal het zeggen. Ikzelf ben er bijna van overtuigt dat het hier met elkaar accepteren en of geen bedreiging vormen voor elkaar te maken heeft gehad - iets instinctiefs dus van mezelf.
Het kan natuurlijk ook dat hij domweg nog niet goed weet waar hij dan 'wel' zijn plasje moet laten. Het buiten dus nog niet helemaal vat, losstaand van het al op kunnen houden. Als laatste het geval is, zou ik zo vaak als ging de buitenlucht even opzoeken en het ritueel van prijzen volgen bij een plasje daar waar het oké is.
Mogelijk zijn er nog anderen die een verklaring voor dit gedrag hebben.
Fijn dat het met de bench al wat lijkt te lukken
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Misschien een beetje gek verhaal maar vooruit:
Een van de cursisten ontdekte dan zijn pup steeds naar de kleedjes van de andere honden liep om daar te plassen.
Hij herinnerde zich dat bij de fokker de pups groot werden gebracht in een loopren met vachtjes op de grond i.p.v. kranten.
De pupjes hadden dus geleerd om op vachtjes te plassen.
Zodra hij de vachten van de andere honden had weggehaald werd de pup heel snel zindelijk.
Een voordeel voor de pup om op een kleed te plassen is dat zijn pootjes niet wegglijden. Hetzelfde geldt trouwens voor braken. Daarom plassen pupjes graag op een kleed en braken ook oudere honden liever op een kleed dan op het parket.
Groetjes van Nettie
Een van de cursisten ontdekte dan zijn pup steeds naar de kleedjes van de andere honden liep om daar te plassen.
Hij herinnerde zich dat bij de fokker de pups groot werden gebracht in een loopren met vachtjes op de grond i.p.v. kranten.
De pupjes hadden dus geleerd om op vachtjes te plassen.
Zodra hij de vachten van de andere honden had weggehaald werd de pup heel snel zindelijk.
Een voordeel voor de pup om op een kleed te plassen is dat zijn pootjes niet wegglijden. Hetzelfde geldt trouwens voor braken. Daarom plassen pupjes graag op een kleed en braken ook oudere honden liever op een kleed dan op het parket.
Groetjes van Nettie