Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

raad gevraagd

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

raad gevraagd

Ongelezen bericht door Shibby »

hallo!
ik zit met een probleem.

mn ouders hebben een hond, leia (border collie teefje, 8), echt een super lief dier, een scheet, maar ook wel een beetje een snauwerd.
nu is het probleem dat ze, als ik haar probeer te corrigeren voor iets, vrijwel direct haar lippen optrekt en al klaar staat om mij een flinke snauw te geven.
toen ik dit de eerste keer merkte (ben 2,5 jaar uit huis geweest en daarvoor deed ze het nooit) heb ik aan mn moeder gevraagd wat zij doet als leia dit doet.
haar recatie: "niks, want dat durf ik niet" :roll: :roll:

weet iemand waarom ze dit doet?
en hoe ik haar het beste aan kan pakken, om het af te leren?

meestal weet ik wel hoe ik op het gedrag van honden moet reageren, maar nu weet ik het echt niet meer :jank:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tsja...
Je moeder durft dit niet aan te pakken?
Als het "vroeger"niet zo was, heeft deze hond de leiding in huis misschien aardig over genomen. Dat is één van de mogelijkheden.
Voordat je dit gedrag gaat "aanpakken", zou ik eventjes een check up laten doen bij de dierenarts. Om zeker te weten dat de hond niets mankeert.
Nettie
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Ik denk dat je hier te maken hebt met een rangorde probleem is, en haar even moet duidelijk moet maken waar haar plaats is.
Afbeelding
Shibby
Zeer actief

kanche schreef:Ik denk dat je hier te maken hebt met een rangorde probleem is, en haar even moet duidelijk moet maken waar haar plaats is.
dat dacht ik zelf ook al...maar nu is de grote vraag...hoe doe ik dat?
hoe kan ik haar duidelijk maken dat zij onder mij en onder de rest van het gezin staat?
Afbeelding
zwijntje
Actief

Ongelezen bericht door zwijntje »

mndfckd schreef:
kanche schreef:Ik denk dat je hier te maken hebt met een rangorde probleem is, en haar even moet duidelijk moet maken waar haar plaats is.
dat dacht ik zelf ook al...maar nu is de grote vraag...hoe doe ik dat?
hoe kan ik haar duidelijk maken dat zij onder mij en onder de rest van het gezin staat?
Ik had ook zo een probleem, ben gewoon wat strikter geworden in de regeltjes

Jij altijd eerst door smalle openingen, de hond mag niet op jou staan, jij eet altijd als eerste,...

Eventueel ook niet meer in bed/ zetel, de hond mag geen hogere positie als jou innemen
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Allereerst; ik ben geen expert, mijn kennis is vooral theoretisch :wink:
Als ik zo'n probleem had zou ik een gedragsdeskundige in de arm nemen..
Ondertussen zou je de voor-wat-hoort-wat-methode (NILIF; Nothing In lLife I Is Free) toe kunnen passen. Ik denk dat je daar weinig risico meeloopt. Dat wil zeggen dat voor alles wat de hond wil, hij iets moet doen. Bijvoorbeeld een zit, een af, poot geven, enz. Wil de hond eten; eerst een zit, wil de hond naar buiten; eerst een af of wat dan ook voor kunstje.
Dit is wat ik zou doen, maar allereerst die deskundige raadplegen. Als je weinig ervaring hebt (met agressie) zou ik niet het risico willen lopen om het fout aan te pakken....
Succes!

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Waarom moet ze gecorrigeerd worden en waar bestaat die correctie dan uit? Soms zie je dat honden zichzelf verdedigen tegen een pijnlijke correctie van de baas. Als ze verder een prima hond is en geen problemen maakt zou dat dus ook de reden kunnen zijn..gewoon zichzelf verweren tegen iets dat zeer doet. Ze dwingt als ik het goed begrijp niets af en is verder ook niet agressief, ze reageert alleen als iemand haar fysiek wil corrigeren.
Ik zou zeggen; gewoon voorkomen. Handjes af en de hond gewoon sturen naar wat wel de bedoeling is. Ik corrigeer mijn honden bijna nooit fysiek en dat is vaak ook helemaal niet nodig.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Shibby
Zeer actief

Eline* schreef:Waarom moet ze gecorrigeerd worden en waar bestaat die correctie dan uit? Soms zie je dat honden zichzelf verdedigen tegen een pijnlijke correctie van de baas. Als ze verder een prima hond is en geen problemen maakt zou dat dus ook de reden kunnen zijn..gewoon zichzelf verweren tegen iets dat zeer doet. Ze dwingt als ik het goed begrijp niets af en is verder ook niet agressief, ze reageert alleen als iemand haar fysiek wil corrigeren.
Ik zou zeggen; gewoon voorkomen. Handjes af en de hond gewoon sturen naar wat wel de bedoeling is. Ik corrigeer mijn honden bijna nooit fysiek en dat is vaak ook helemaal niet nodig.
daar heb je zeer zeker een punt.
want wat je zeg klinkt logisch en vooral toepasselijk bij leia. :ok:

alleen als ze dan toch dingen fout doet, hoe maak ik haar dat dan duidelijk?
verbaal lijkt ze niet echt op te reageren, tenminste qua stemverheffing niet.
streng bij me roepen en dan laten ziten of liggen voor me (en evt, even te laten blijven)?

zowiezo bedankt voor alle reacties en tips!! :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Wat ik bij Tyson doet als hij dit gedrag vertoont is hem even uit de groep plaatsen...dus in de mand die buiten de zitgroep staat....dat vind hij echt heel erg en dit is echt het enigst wat werkt.
Ik verhef mijn stem bijnan niet maar zeg duidelijk wat de bedoeling is en maak er geen woord meer aan vuil.
Na een minuut of 2 mag hij weer terug.

Jacqueline
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”