Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

niet komen tijdens zwemmen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Roxy1
Vaste gebruiker

niet komen tijdens zwemmen

Ongelezen bericht door Roxy1 »

Roxy luistert best aardig (soms zet ze er een eigenwijze kop op, maar komt vervolgens altijd).
De uitzondering hierop is als we gaan wandelen waar ze kan zwemmen in de rivier. Ik gooi stokken, Roxy haalt ze etc. Wanneer ik door wil lopen zoekt ze een ander baasje die ook met stokken of iets dergelijks aan het gooien is. En weigert om naar mij te komen, als ik maar een stap dichterbij zet gaat ze wat verder het water in, zodat ik er niet bij kan om aan te lijnen. Ze heeft dan gewoon maling aan me.

Hebben jullie tips voor mij hoe ik Roxy toch mee krijg. En weglopen heeft geen zin, ze komt me niet achterna.
Groeten,
Brigitte

Afbeelding
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Leanne »

Aan een lange lijn proberen en met lekkers (en uitbundig) belonen als je haar weer binnen gevist hebt...
Dit is iig de manier waarop ik het Venom bijgebracht heb gekregen...
Want die had daar ook een handje aan...
Afbeelding
Roxy1
Vaste gebruiker

Die lange lijn is misschien een idee, maar wel onhandig tussen alle andere hondjes. En met wat lekkers belonen doe ik haar geen plezier (heeft alleen maar oog voor de stok en neemt de beloning niet aan).
Lastig hoor
Groeten,
Brigitte

Afbeelding
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Kun je het ook niet trainen op tijden of plekken waar minder honden aanwezig zijn?
Want met een lange lijn tussen andere zwemmende honden in is idd geen strak plan...

Een andere stok nemen en haar met deze "belonen" als ze bij je komt...
Maar dan denkt ze natuurlijk :tong: ik heb toch al een mooie :mrgreen:

En als ze zwemt zonder stok..komt ze dan wel?
Afbeelding
Roxy1
Vaste gebruiker

Leanne schreef:Kun je het ook niet trainen op tijden of plekken waar minder honden aanwezig zijn?
Want met een lange lijn tussen andere zwemmende honden in is idd geen strak plan...

Een andere stok nemen en haar met deze "belonen" als ze bij je komt...
Maar dan denkt ze natuurlijk :tong: ik heb toch al een mooie :mrgreen:

En als ze zwemt zonder stok..komt ze dan wel?
Ik ben op alle tijden al eens geweest, maar als er maar 1 andere hond met baas is, heb ik het probleem al.
Dat met die stok achter houden trapt ze niet in, als ik niet gooi, gaat ze direct naar een ander baasje dat wel aan het gooien is.

En zwemmen zonder stok doet ze niet...

Tja
Groeten,
Brigitte

Afbeelding
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Is echt een vervelend probleem omdat je haar niet zelf kan gaan halen en reken er maar op dat ze dat weten!

Retrievereigenaren zullen het probleem ook wel kennen, hond in sloot = hond die niet meer wil luisteren. Volgens mijn trainer destijds was de enige oplossing een paar lieslaarzen aanschaffen en de hond dan maar zelf uit de sloot gaan halen (aanlijnen, uit de sloot kruipen en doorlopen).

Ik heb me er persoonlijk niet aan gewaagd, ga echt niet met lieslaarzen lopen! :pffff: Maar nu is het mooi weer, dus maar badpakje aan onder wandelkleding? :wink:

Moet wel zeggen dat dit gedrag bij Joy wel ineens over was toen ze een paar jaar oud was. Het is wel frustrerend om je hond te blijven belonen als ze uiteindelijk na een half uur roepen toch bij je komen, maar het is en blijft de enige methode..

Kun je trouwens niet het andere baasje vragen om de stok even niet te gooien zodat ze uit het water komt en je haar aan kan lijnen?
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Speelt ze alleen in het water met die stok? :denken:
Anders zou je de stok ook voor je uit kunnen gooien op het land als je verder wilt lopen.
Hoe dicht komt ze bij je als ze de stok terug brengt? Zou je haar dan aan kunnen lijnen en verderop weer loslaten?
Er achter aan gaan het water in levert en leuke spetterpartij op, maar of je haar dan te pakken krijgt?? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Roxy1
Vaste gebruiker

Femmel schreef:Is echt een vervelend probleem omdat je haar niet zelf kan gaan halen en reken er maar op dat ze dat weten!

Moet wel zeggen dat dit gedrag bij Joy wel ineens over was toen ze een paar jaar oud was. Het is wel frustrerend om je hond te blijven belonen als ze uiteindelijk na een half uur roepen toch bij je komen, maar het is en blijft de enige methode..

Kun je trouwens niet het andere baasje vragen om de stok even niet te gooien zodat ze uit het water komt en je haar aan kan lijnen?
Ze heeft het idd donderdsgoed door dat ik er niet bij kan, en nu "misbruik" ik de andere baasjes om m'n hond te kunnen vangen. Is toch van de zotte.
Ik ben echt weer aan het overwegen om gehoorzaamheid te trainen, maar eigenlijk luistert ze aardig, behalve in het water dus. Of ik hier wat mee bereik vraag ik me af.

Ik zie er nu al tegenop als ik de eerste stok het water ingooi, hoe ik 'r weer mee ga krijgen.
Groeten,
Brigitte

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ja, ken het probleem van Luna, die had het ook.

In essentie heb ik het als volgt aangepakt: na het hier c.q. uit het water komen, er weer in laten gaan, eindeloos lang, uren.

Wandelingetjes tussen door wel steeds iets langer maken, maar altijd weer terug naar het water.

Ik denk dat het toch wel bijna een jaar heeft geduurd totdat ze echt helemaal betrouwbaar uit het water terug te roepen was, maar het is gelukt. De grote sprong voorwaarts was in een paar middagen gepiept.
Afbeelding
Roxy1
Vaste gebruiker

Zoie schreef:Wandelingetjes tussen door wel steeds iets langer maken, maar altijd weer terug naar het water.
Die wandelingen tussendoor krijg ik niet voor elkaar als ze niet komt! hoe loste jij dit op dan? En hier komen als ze in het water zit, lukt niet
Ik denk dat de lange lijn eraan doen en laten misschien nog een idee is. Kan ik ze mee binnenhalen, een snoepje erin (als ze dat wil) en weer laten gaan.

Wat denken jullie?
Groeten,
Brigitte

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Roxy1 schreef:
Zoie schreef:Wandelingetjes tussen door wel steeds iets langer maken, maar altijd weer terug naar het water.
Die wandelingen tussendoor krijg ik niet voor elkaar als ze niet komt! hoe loste jij dit op dan? En hier komen als ze in het water zit, lukt niet
Ik denk dat de lange lijn eraan doen en laten misschien nog een idee is. Kan ik ze mee binnenhalen, een snoepje erin (als ze dat wil) en weer laten gaan.

Wat denken jullie?
Zou kunnen helpen :wink:
Proberen kan geen kwaad.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
annemie
Zeer actief

Ongelezen bericht door annemie »

wel oppassen met die lange lijn, mijn hond is er eens hopeloos in verstrikt geraakt in het water. Ik kon hem gelukkig nog op de kant trekken.
groetjes!Afbeelding
Roxy1
Vaste gebruiker

Ja dat vind ik ook weer het enge van zo'n lange lijn, ik ga het gewoon eens proberen, en hopen dat we succes hebben.

Dank je allemaal. En de oplossing is nog steeds welkom!
Groeten,
Brigitte

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Martijn schreef:
Inge O schreef:
Femmel schreef:Ik heb me er persoonlijk niet aan gewaagd, ga echt niet met lieslaarzen lopen! :pffff: Maar nu is het mooi weer, dus maar badpakje aan onder wandelkleding? :wink:
als het mijn hond was, dan zag ik dit dus niet als grapje, maar zou het daadwerkelijk ook zo doen. hond niet uit het water? ook goed, dan ik in het water, aanlijnen, eruit, en negeren die hondse hap. zo snel kwam die van mij niet vanaf :19: .
Zou ik ook doen.
Dat soort grappen werken niet. Ik ga hem gewoon halen.
Kan jij zo snel zwemmen dan? :roll:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Inge O schreef:
Femmel schreef:Ik heb me er persoonlijk niet aan gewaagd, ga echt niet met lieslaarzen lopen! :pffff: Maar nu is het mooi weer, dus maar badpakje aan onder wandelkleding? :wink:
als het mijn hond was, dan zag ik dit dus niet als grapje, maar zou het daadwerkelijk ook zo doen. hond niet uit het water? ook goed, dan ik in het water, aanlijnen, eruit, en negeren die hondse hap. zo snel kwam die van mij niet vanaf :19: .
Ik dus ook en verder zou ik mijn hond niet met een losse lange lijn eraan het water in laten gaan. Het is niet zo leuk als de hond verstrikt raakt en verzuipt. Moet je er toch nog in om je hond te redden.
Verder kun je de hond toch na de laatste keer gooien even aanlijnen? Ze geeft de stok toch gewoon bij je af? Anders zou ik daarop gaan trainen, normaal de stok afgeven en even aaien voordat je weer gooit, zodat je haar gewoon kan benaderen om aan te lijnen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

nou, gewoon halen is niet altijd gemakkelijk.
Puck komt ook pas het water uit als zij er genoeg van heeft.
Ik herinner mij een wandeling, in de regen, uiteraard, toen het nog nat en guur was, en Puck in een gore greppel van anderhalve meter diep met steile zompige oevers, en niet komen, en wij alles geprobeert, tot ik het zat was Diesel naar de auto heb gebracht, en ik dus die "£$ greppel in mocht waarbij madam haar stinkende best deed om net buiten mijn bereik te blijven.
En toen had ik 70 kilo hond beet, die ik die steile zompige kant op moest krijgen.
Ik heb die hond op dat moment in gedachten aan het hek van het asiel gebonden, maar ja, ze ging uiteindelijk mee, dus goed zo, goed zo.... :devil:

Ik wandel daar dus niet meer. En als we naar het water gaan gaan we ook echt alleen naar het water.
Dat helpt, want dan hoeft er niet meegelopen te worden.

Ik train het wel, door haar elke keer als ze bij me komt fors te belonen, met spelen en lekkers en hup terug in het water. En omdat ze toch moe wordt komt dat moment echt.

Maar het blijft lastig.

Om een lang verhaal nog langer te maken, ik ga dus wel het water in, weer of geen weer.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Eline* schreef:
Inge O schreef:
Ik dus ook en verder zou ik mijn hond niet met een losse lange lijn eraan het water in laten gaan. Het is niet zo leuk als de hond verstrikt raakt en verzuipt. Moet je er toch nog in om je hond te redden.
Verder kun je de hond toch na de laatste keer gooien even aanlijnen? Ze geeft de stok toch gewoon bij je af? Anders zou ik daarop gaan trainen, normaal de stok afgeven en even aaien voordat je weer gooit, zodat je haar gewoon kan benaderen om aan te lijnen.
Dat zou bij mij lastig worden omdat puck niks apporteert, of ophaalt , maar haar genoegen eruit bestaat om een plas of een sloot verder uit te graven. Zwemmen doet ze niet.

Ik wil graag leuker zijn voor haar dat wat dan ook.
In 'watersituaties' lukt dat niet.
Dus ik vermijd het of zoek het bewust op.
Zoie
Zeer actief

Roxy1 schreef:
Die wandelingen tussendoor krijg ik niet voor elkaar als ze niet komt! hoe loste jij dit op dan? En hier komen als ze in het water zit, lukt niet ?
door heel kort te beginnen. Je hond moet even de click maken dat een stukje met je meelopen niet betekent dat de lol over is. Dus maakte ik b.v. tochten langs de waterkant. Steeds erin, eruit, erin, eruit, stukje lopen, erin, eruit enz. En enthousiast doen.

Je hond komt niet niet omdat ze weet dat je haar niet kunt pakken, ze komt niet omdat ze denkt dat dan de lol over is :wink:

Moet wel zeggen dat Luna toen ik er mee begon nog lang geen jaar was, ( denk een maand of vijf, zes) en ik het puur als een trainingsituatie zag, en niet als het niet opvolgen van een aangeleerd commando. Ik gaf het commando uberhaupt pas als ze ook echt kwam.

Met de lange lijn werk ik persoonlijk niet graag, maar in het water lijkt het me ook niet ongevaarlijk.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Inge O schreef:
Toevallig had ik een aantal dagen geleden dat 'geintje' met Kaya.
Ze luistert altijd, komt altijd, maar nu was ze maar kort het water in geweest en 'vond ze het nog geen tijd' blijkbaar.
Ik riep haar, ze kwam niet, streng roepen, maar niets :eek:
Wel potverdorie :devil: Ik zocht naar iets wat ik tegen haar aan kon gooien, hahaha, zo boos was ik, maar ik vond niks.
Toen ben ik erheen gelopen en ik was idd in staat het water in te gaan, maar kon het toen gelukkig nog af met een 'en ga je.... heeeeeeeel snel nu!!! :devil: :devil: '.

Hier in de buurt is ook een vrouw met twee jachthonden. Een totale ramp, die honden blijven zwemmen en komen niet. Ze zit soms uren op de kant te wachten, afspraken afbellen, man bellen dat het eten later wordt, enz. enz. :eek: :piew:
Tegenwoordig gaat ze gewoon naar huis en dan komen die honden wel weer eens opdagen, maar dat vind ik bloedlink, want ze moeten een paar straten over.

Oei, dat zou echt allemaal niets voor mij zijn :N:
Komen = komen en geen gedonder!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Gompie
Actief

Ongelezen bericht door Gompie »

Ik heb eens een labrador gehad en die vond het heel leuk om op een surfplank te klimmen bij een ander. :smile:
Prachtig om te zien als ze het deed bij iemand die bang voor haar was. :N: Zij stond dan op die plank te blaffen van plezier en de eigenaar lag er gillend naast. :smile: :smile: :smile: En natuurlijk kwam dan lekker niet terug. :denken:
De oplossing was een lang riem van 4 meter die ik bij mij om mijn pols deed en dan gingen we samen zwemmen. We hadden het zelfde tempo en zo zwommen we rond in het Veersemeer in ondiepten waar ik nog net kon staan (dat is een heel groot gebied). Ze vond dat prachtig en luisterde dan wel goed. Tijdens het zwemmen ging ik ook weleens onder water zwemmen en dan dook zij naar de bodem. Een enkele keer kwam zij dan proestend boven en moest ik haar even vast houden om op adem te komen. Nu heb ik een jonge Jack Russell en die is helemaal gek op kleine kinderen. Met zijn grootte en 12 kg springt hij met alle plezier lekker speels er boven op om eens lekker te puppyworstelen. Dat kan natuurlijk niet, maar dat snapt die kleine Jack niet. :neenee:
Nu ben ik hem ook aan het leren om samen aan de riem te gaan zwemmen. Aan zijn reactie te zien vind hij het eng als ik het water verder in loop als hij al aan het zwemmen is. Misschien denkt hij wel dat ik niet kan zwemmen. :smile2:
Roxy1
Vaste gebruiker

ik heb die lange lijn maar niet gebruikt. Heb Rox regelmatig aangelijnd als ze de stok kwam brengen, snoepje aangeboden (wat ze niet aanneemt en beloond met stem en aai en vrij. Dit ging aardig. maar ik geloof dat we dit nog heel vaak moeten gaan trainen, want tijdens het aanlijnen was ze al weer naar andere baasjes aan het zoeken :19:

Bedankt voor de tips!
Groeten,
Brigitte

Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Roxy1 schreef:ik heb die lange lijn maar niet gebruikt. Heb Rox regelmatig aangelijnd als ze de stok kwam brengen, snoepje aangeboden (wat ze niet aanneemt en beloond met stem en aai en vrij. Dit ging aardig. maar ik geloof dat we dit nog heel vaak moeten gaan trainen, want tijdens het aanlijnen was ze al weer naar andere baasjes aan het zoeken :19:

Bedankt voor de tips!
ja zoiets kan wel wat tijd kosten :wink:
probeer het ook afwisselend te houden, dan maar wat minder zwemmen,maar dit ook gewoon goed trainen buiten het water om, reageert ze op piepballen? op jou? als jij bv erg gezellig weghuppelt van de waterkant, komt ze dan?
Zoie
Zeer actief

yamie schreef:[ als jij bv erg gezellig weghuppelt van de waterkant, komt ze dan?
ja, persoonlijk zou ik daar op trainen en juist niet op aanlijnen. Als je zover bent dat ze met je meeloopt terwijl er voldoende afstand t.o.v. het water ontstaat dat ze weer normaal naar commando's luistert, ben je toch klaar ? Juist het meeslepen aan de lijn van het water weg is m.i. wat haar onwillig maakt. Dat was bij Luna tenminste voor mijn gevoel zo.
Afbeelding
Roxy1
Vaste gebruiker

yamie schreef:
Roxy1 schreef:ik heb die lange lijn maar niet gebruikt. Heb Rox regelmatig aangelijnd als ze de stok kwam brengen, snoepje aangeboden (wat ze niet aanneemt en beloond met stem en aai en vrij. Dit ging aardig. maar ik geloof dat we dit nog heel vaak moeten gaan trainen, want tijdens het aanlijnen was ze al weer naar andere baasjes aan het zoeken :19:

Bedankt voor de tips!
probeer het ook afwisselend te houden, dan maar wat minder zwemmen,maar dit ook gewoon goed trainen buiten het water om, reageert ze op piepballen? op jou? als jij bv erg gezellig weghuppelt van de waterkant, komt ze dan?
Ze komt niet als ik bij het water wegloop, hoe gezellig ik ook doe! Vandaag heb ik haar niet telkens aangelijnd maar meer een aai en de halsband even vastgepakt. Werkte wel. Maar als ik er maar iets te lang over doe,voordat ik gooi, is ze op zoek naar een ander baasje grrrr....
Ik moet dus sneller worden. En dat piepbeestje vonden de andere hondjes wel leuk, maar Roxy niet :19:
Groeten,
Brigitte

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Roxy1 schreef:
yamie schreef:

Bedankt voor de tips!
Ze komt niet als ik bij het water wegloop, hoe gezellig ik ook doe! Vandaag heb ik haar niet telkens aangelijnd maar meer een aai en de halsband even vastgepakt. Werkte wel. Maar als ik er maar iets te lang over doe,voordat ik gooi, is ze op zoek naar een ander baasje grrrr....
Ik moet dus sneller worden. En dat piepbeestje vonden de andere hondjes wel leuk, maar Roxy niet :19:
of niet beginnen met trainen waar andere baasjes zijn, of b.v. langs de waterkant van andere baasjes weglopen.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

ik zou trouwens het leuren om een bal of stok bij een andere baas zowiezo verbieden. Of ik zou de hele situatie vermijden als dat al te moeilijk zou gaan. Vind het eigenlijk een beetje ander probleem dan niet uit het water willen komen.
Afbeelding
Roxy1
Vaste gebruiker

Zoie schreef:ik zou trouwens het leuren om een bal of stok bij een andere baas zowiezo verbieden. Of ik zou de hele situatie vermijden als dat al te moeilijk zou gaan. Vind het eigenlijk een beetje ander probleem dan niet uit het water willen komen.
Dat niet uit het water komen, komt doordat er andere baasjes balletjes of stokken blijven gooien, waar Rox dan naar kijkt, en soms achteraan gaat (als dat hondje van de baas niet gaat). Ze blijft dus loeren in het water naar andere baasjes, als ik geen stok meer heb.

Wat ik vandaag probeerde is om dus op tijd te stoppen en de stok mee te nemen terwijl ik weg loop en lopenderweg spelen met de stok. Dit werkte, ze kwam. Maar... er waren geen andere baasjes met honden.

Een gedeelte kan ik zelf voorkomen, door sneller de stok weer te gooien als Rox die heeft teruggebracht, ipv afgeleid door een andere hond of baas, te treuzelen met gooien.
Groeten,
Brigitte

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Roxy1 schreef:
Zoie schreef:ik zou trouwens het leuren om een bal of stok bij een andere baas zowiezo verbieden. Of ik zou de hele situatie vermijden als dat al te moeilijk zou gaan. Vind het eigenlijk een beetje ander probleem dan niet uit het water willen komen.
Dat niet uit het water komen, komt doordat er andere baasjes balletjes of stokken blijven gooien, waar Rox dan naar kijkt, en soms achteraan gaat (als dat hondje van de baas niet gaat). Ze blijft dus loeren in het water naar andere baasjes, als ik geen stok meer heb.

Wat ik vandaag probeerde is om dus op tijd te stoppen en de stok mee te nemen terwijl ik weg loop en lopenderweg spelen met de stok. Dit werkte, ze kwam. Maar... er waren geen andere baasjes met honden.
maar dat is natuurlijk de hele truc met trainen, eenvoudig beginnen en het steeds een beetje moeilijker maken. Niet in een keer het onmogelijke verwachten.
Een gedeelte kan ik zelf voorkomen, door sneller de stok weer te gooien als Rox die heeft teruggebracht, ipv afgeleid door een andere hond of baas, te treuzelen met gooien.
Ik zou ook trainen op aandacht vast houden. B.v. de stok in je hand, doen alsof je elk moment kan gooien, ondertussen een stukje langs de waterkant lopen weg van eventuele bazen en honden, dan in het water gooien, dan de tijd dat je haar aandacht vast houdt steeds iets langer maken enz.

Dan gaan trainen met van de waterkant af lopen, aandacht en volgen belonen met steeds weer naar het water terug gaan en weer spelen in het water enz. en natuurlijk ook verbaal belonen.

Tijdrovend, maar zo ongeveer heb ik het met Luna gedaan: steeds goed gedrag belonen met weer spelen in het water. Met koekjes werken was volkomen zinloos, en aanlijnen maakte haar onwillig bij me te komen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”