Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veranderd gedrag door ziek baasje?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Veranderd gedrag door ziek baasje?

Ongelezen bericht door Rami »

Mijn vriend (waarmee ik samenleef, woon en werk) is op dit moment door een zenuwontsteking zeer beperkt in zijn bewegingsvrijheid. Dat houdt in dat hij - naast alle andere dingen die hij niet kan - nu ook al een paar weken niet meer kan (mee)wandelen of spelen met de honden.

Sinds mijn vriend dus veel op bed ligt doet één van onze honden (Billy, de 'nep'-Golden) een beetje ehm... 'raar'. Hij negeert mijn vriend eigenlijk vooral, komt uiteindelijke wel als hij wordt geroepen, maar met wat reserve, en laatst gromde hij dus naar mijn vriend...
Ook naar mij toe is Billy's gedrag veranderd. Hij is altijd al erg aanhankelijk maar nu... hij volgt me echt overal (zwaan kleef aan is er niets bij), wil steeds aandacht (kroelen, aaien) en is daar ook behoorlijk dwingend in.
Ik negeer zijn gedrag zo veel mogelijk maar heb niet het idee dat het helpt. Weet iemand of ik nog andere dingen kan doen of juist kan laten?

Vind het vooral zo lullig voor mijn vriend. Hoewel de verzorging van de honden altijd al voor mijn rekening komt, wandelde en speelde hij echt veel met Billy (en Silka) en waren ze gewoon goeie maatjes. En nu voelt 'ie zich al niet erg 'happy' en doet Billy ook nog eens een beetje ehm, tja... onaardig.
Ik zit er best een beetje mee...
Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Beweegt je vriend ook anders door de pijn? (dat zal wel)
Kan goed zijn dat Billy aanvoelt dat je vriend 'anders' is, en hij doet natuurlijk ook anders, en daarom zelf ook anders reageert. Misschien is hij er een beetje bang voor?
Ik denk dat als je vriend weer beter is het zo over is.
Afbeelding
lilalila
Zeer actief
Mijn ras(sen): een pippa
Aantal honden: 1

Re: Veranderd gedrag door ziek baasje?

Ongelezen bericht door lilalila »

Rami schreef:Mijn vriend (waarmee ik samenleef, woon en werk) is op dit moment door een zenuwontsteking zeer beperkt in zijn bewegingsvrijheid. Dat houdt in dat hij - naast alle andere dingen die hij niet kan - nu ook al een paar weken niet meer kan (mee)wandelen of spelen met de honden.

Sinds mijn vriend dus veel op bed ligt doet één van onze honden (Billy, de 'nep'-Golden) een beetje ehm... 'raar'. Hij negeert mijn vriend eigenlijk vooral, komt uiteindelijke wel als hij wordt geroepen, maar met wat reserve, en laatst gromde hij dus naar mijn vriend...
Ook naar mij toe is Billy's gedrag veranderd. Hij is altijd al erg aanhankelijk maar nu... hij volgt me echt overal (zwaan kleef aan is er niets bij), wil steeds aandacht (kroelen, aaien) en is daar ook behoorlijk dwingend in.
Ik negeer zijn gedrag zo veel mogelijk maar heb niet het idee dat het helpt. Weet iemand of ik nog andere dingen kan doen of juist kan laten?

Vind het vooral zo lullig voor mijn vriend. Hoewel de verzorging van de honden altijd al voor mijn rekening komt, wandelde en speelde hij echt veel met Billy (en Silka) en waren ze gewoon goeie maatjes. En nu voelt 'ie zich al niet erg 'happy' en doet Billy ook nog eens een beetje ehm, tja... onaardig.
Ik zit er best een beetje mee...

Waarschijnlijk denkt Billy op een 'roedel-manier', en de belangrijkste reu (jouw vriend) is nu 'uitgeschakeld', is duidelijk minder vitaal.
Ook dat Billy je nu meer volgt, alsmaar bij je wil zijn, is een signaal dat hij nu het eerste mannetje wil zijn.
Ik zou hem je niet overal laten volgen, doe gerust de deur achter je dicht als je door je huis loopt. Laat hem eens een uurtje op zijn mand liggen. Hij mag jou niet gaan dwingen, je bent nog steeds zijn baasje.

Om de hierarchie te herstellen kan je ook je vriend Billy's eten laten geven. Laat Billy eerst zitten en pas als je vriend aangeeft dat hij mag eten, eten. Ook kan jij in je gedrag aangeven dat je vriend belangrijk is, door bijv. wel aandacht aan hem te geven, en Billy dan even 'af' te laten liggen.

Ik weet dat het wat overdreven klinkt, maar volgens mij is er zoiets aan de hand.

Succes ermee !
mirjam-

Ongelezen bericht door mirjam- »

Hier is dit juist niet gebeurd en bleef onze roedelleidster even aanhankelijk naar haar baasje. De band was zo sterk zelfs dat ze vreseljk heeft gehuild dat haar baas stierf.
Iedereen liet ze toe bij haar baasje, artsen-verpleegkundigen iedereen eigenlijk. Nooit een grom.

Dus waarom je hond dit doet, ik weet het niet. Het kan natuurlijk best wel zijn dat honden dit allemaal anders ervaren.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mijn vorige hond was vreselijk beschermend toen haar baasje op sterven lag. Ze liet niemand meer binnen en was echt superbraaf geworden om maar zo goed mogelijk de baas te helpen. Dat was wel een herdermiks die extreem op haar baasje was. Later heb ik haar in huis genomen en ook bij mij was ze erg verzorgend en beschermend als ik dat nodig leek te hebben in haar ogen :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Natas. schreef:Beweegt je vriend ook anders door de pijn? (dat zal wel)
Kan goed zijn dat Billy aanvoelt dat je vriend 'anders' is, en hij doet natuurlijk ook anders, en daarom zelf ook anders reageert. Misschien is hij er een beetje bang voor?
Ik denk dat als je vriend weer beter is het zo over is.
Ja, hij beweegt anders, langzaam en voorzichtig (ontstoken zenuw geeft last in zijn onderrug/bekken/been). Maar of Billy echt bang voor 'm is? Ik weet het niet...
Het is inderdaad wel zo dat dat alles 'anders' is. Zo ging Billy namelijk ook veel samen met mijn vriend naar de werkplaats (naast ons huis) of mee met de auto naar een klus en nu is 'ie of gewoon in huis of bij mij in kantoor of in de tuin.
Ik hoop maar dat je gelijk hebt en dat het allemaal weer normaal wordt zodra mijn vriend weer op de been is!
lilalila schreef: Waarschijnlijk denkt Billy op een 'roedel-manier', en de belangrijkste reu (jouw vriend) is nu 'uitgeschakeld', is duidelijk minder vitaal.
Ook dat Billy je nu meer volgt, alsmaar bij je wil zijn, is een signaal dat hij nu het eerste mannetje wil zijn.
Ik zou hem je niet overal laten volgen, doe gerust de deur achter je dicht als je door je huis loopt. Laat hem eens een uurtje op zijn mand liggen. Hij mag jou niet gaan dwingen, je bent nog steeds zijn baasje.

Om de hierarchie te herstellen kan je ook je vriend Billy's eten laten geven. Laat Billy eerst zitten en pas als je vriend aangeeft dat hij mag eten, eten. Ook kan jij in je gedrag aangeven dat je vriend belangrijk is, door bijv. wel aandacht aan hem te geven, en Billy dan even 'af' te laten liggen.

Ik weet dat het wat overdreven klinkt, maar volgens mij is er zoiets aan de hand.

Succes ermee !
Ik vind het helemaal niet overdreven klinken. Ik kan er dan ook een heel eind in meegaan, alleen heb ik altijd het idee gehad dat ik de belangrijkste in onze roedel was! Aangezien ik Bill heb opgevoed, met hem train, hem eten geef, verzorg, het meest met hem wandel enzovoorts.
Maar goed, verder vind ik je roedel-theorie wel steekhoudend en ik ga idd ook proberen dat achtervolgen tegen te gaan. Dat dwingende gedrag negeerde ik al.
Mijn vriend eten/lekkers laten geven ga ik ook proberen.
Bedankt in ieder geval!
Afbeelding
Rami
Zeer actief

mirjam- schreef: Hier is dit juist niet gebeurd en bleef onze roedelleidster even aanhankelijk naar haar baasje. De band was zo sterk zelfs dat ze vreseljk heeft gehuild dat haar baas stierf.
Iedereen liet ze toe bij haar baasje, artsen-verpleegkundigen iedereen eigenlijk. Nooit een grom.
Ja, dat hoor je wel vaker, dat huilen bij overlijden. Ontzettend aangrijpend lijkt me dat.
mirjam- schreef: Dus waarom je hond dit doet, ik weet het niet. Het kan natuurlijk best wel zijn dat honden dit allemaal anders ervaren.
Dat honden het allemaal anders ervaren is ook zo.
Het gekke is alleen dat toen ik - een paar jaar geleden - een aantal dagen in bed door moest brengen na een operatie, Billy niet van mijn zijde week...
MARC_S schreef:Mijn vorige hond was vreselijk beschermend toen haar baasje op sterven lag. Ze liet niemand meer binnen en was echt superbraaf geworden om maar zo goed mogelijk de baas te helpen. Dat was wel een herdermiks die extreem op haar baasje was. Later heb ik haar in huis genomen en ook bij mij was ze erg verzorgend en beschermend als ik dat nodig leek te hebben in haar ogen :wink:
Dat doet me denken aan de woorden van de ambulance-broeder toen mijn vriend opgehaald werd voor onderzoek in het ziekenhuis.
Hij vroeg (met klem :wink: ) of ik Silka en Billy even op wilde sluiten omdat ze ervaring hadden met honden die het niet accepteerden dat zij aan het baasje zaten...
Afbeelding
Lies en co
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lies en co »

Ik denk ook wel dat een hond z'n gedrag enorm kan veranderen als er iets met een baasje (hogere in rang) is. Toen ik vorig jaar weeën had, ook al waren ze nog helemaal niet zwaar en was ik alleen maar wat aan het zuchten en m'n buik aan 't vastnemen, reageerde Dinah héél duidelijk. Paniek! Paniek!!! Er is iets mis met het baasje!!! Paniek!!! Constant rondlopen, me komen aanporren, blaffen,... :eek: Dus als je vriend zich al moeilijk kan verplaatsen, denk ik dat dit zeker z'n effect zal hebben op Billy.

Kan je hond geen (aangepaste) spelletjes doen met je vriend, terwijl die in z'n zetel zit?
lilalila
Zeer actief
Mijn ras(sen): een pippa
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door lilalila »

Hoi Rami,

Hoe gaat het nu ? Gedraagt Billy zich weer normaler ?

groetjes,
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”