Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
angst.. onzeker door blafband?
Moderator: moderatorteam
-
Fenna
- Vaste gebruiker
angst.. onzeker door blafband?
Boomer was altijd een vrolijk hond, speels en dominand naar andere honden, staart altijd trots omhoog en heel zeker van zichzelf... doet geen vlieg kwaad.
Paar weken terug klaagde mensen in de buurt dat Boomer zo erg zou blaffen. De eigenaar besloot daarop een blafband te kopen. Hij hoorde dat ze dan wel stil waren.
Toen ik het hoorde heb ik uit volle macht geprobeerd om hem om te praten.. dat je niet het probleem maar de oorzaak moet aanpakken enz enz...
Want de reden van 's nachts blaffen is omdat er waakhonden een km buiten het dorp altijd blaffen.. (daar heeft men dan geen last van.. boomer blaft enkel terug en wordt daardoor gestraft)
Meneer luisterde niet en heeft die zelfde avond nog een blafband omgedaan bij mijn lieverd. Ja hoor de eerste nachten was hij erg stil, de stakker. Alleen merkte ik dat zodra ik die band 's ochtends weer af deed, meneer weer vollop begon te blaffen. Na effe spelen was dat dan weer over.
Nu ben ik weer wat verder en ik zie Boomer alleen maar onzekerder worden. Hij gaat niet meer zo zeker op andere honden af.. niks geen hoge staart en piept de laatste tijd veel meer. Is steeds blijer als hij me ziet, want dat betekend meestal 'leuke dingen doen en mn benauwde kennel weer even uit'
Gisteren op het strand gedroeg hij zich ook raar. Luisterde slechter naar 'hier' (de baas bemoeit zich niet met hem zegt 'hier' doet de blafband en gaat slapen)
Ik vind het zo triest. Mijn trotse 'altijd zeker van zijn zaakie' speelse en leergierige 'verzorg' hond is niet meer wie hij was.
De baas zegt dat hij volwassen wordt en rustiger, en dat hij er verder niets van merkt (nee joh hij laat ze niet eens uit!)
Ik denk eigelijk dat het door die blafband komt... Is dat mogelijk? Ik moest ff mn verhaal kwijt.
Paar weken terug klaagde mensen in de buurt dat Boomer zo erg zou blaffen. De eigenaar besloot daarop een blafband te kopen. Hij hoorde dat ze dan wel stil waren.
Toen ik het hoorde heb ik uit volle macht geprobeerd om hem om te praten.. dat je niet het probleem maar de oorzaak moet aanpakken enz enz...
Want de reden van 's nachts blaffen is omdat er waakhonden een km buiten het dorp altijd blaffen.. (daar heeft men dan geen last van.. boomer blaft enkel terug en wordt daardoor gestraft)
Meneer luisterde niet en heeft die zelfde avond nog een blafband omgedaan bij mijn lieverd. Ja hoor de eerste nachten was hij erg stil, de stakker. Alleen merkte ik dat zodra ik die band 's ochtends weer af deed, meneer weer vollop begon te blaffen. Na effe spelen was dat dan weer over.
Nu ben ik weer wat verder en ik zie Boomer alleen maar onzekerder worden. Hij gaat niet meer zo zeker op andere honden af.. niks geen hoge staart en piept de laatste tijd veel meer. Is steeds blijer als hij me ziet, want dat betekend meestal 'leuke dingen doen en mn benauwde kennel weer even uit'
Gisteren op het strand gedroeg hij zich ook raar. Luisterde slechter naar 'hier' (de baas bemoeit zich niet met hem zegt 'hier' doet de blafband en gaat slapen)
Ik vind het zo triest. Mijn trotse 'altijd zeker van zijn zaakie' speelse en leergierige 'verzorg' hond is niet meer wie hij was.
De baas zegt dat hij volwassen wordt en rustiger, en dat hij er verder niets van merkt (nee joh hij laat ze niet eens uit!)
Ik denk eigelijk dat het door die blafband komt... Is dat mogelijk? Ik moest ff mn verhaal kwijt.

-
bike
- Zeer actief
Ik heb ook vaker gehoord dat honden die een blafband met stroomstoot onzeker, agressief, onzindelijk e.d. zijn geworden. Gelukkig heb ik toendertijd de keuze kunnen maken om een tijdje vrij te nemen en met mijn Rico het alleen zijn helemaal van vooraf aan heb kunnen opbouwen. Ik had binnen een paar weken weer een teckel die een paar uurtjes (4 uren) alleen kon zijn zonder dat hij jankte of blafte.
Moet eerlijk toegeven dat ik ook over een blafband had nagedacht, maar na zoveel negatieve reacties van mensen die hem ook gebruikt hadden heb ik het gelukkig anders opgelost. En anders misschien een gedragstherapeut in de arm nemen.
Moet eerlijk toegeven dat ik ook over een blafband had nagedacht, maar na zoveel negatieve reacties van mensen die hem ook gebruikt hadden heb ik het gelukkig anders opgelost. En anders misschien een gedragstherapeut in de arm nemen.
Gr.Bianca, Rico en Dribbel
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Als de blafband op een vrij harde stand staat en de hond is wat traag van begrip waardoor hij meerdere schokken krijgt na het blaffen en overdag dus wel gewoon mag blaffen snap ik wel dat hij meer gedrukt raakt. Het is niet niks om geschokt te worden in je nek zonder dat je weet door wat. Hij kan er bv heel snel omgevings-gebonden angsten door ontwikkelen. De band is er alleen in de kennel dus daar kan hij schokken krijgen, daarbuiten niet
De kennel wordt K*T want daar gebeuren enge dingen als je blaft maar is dus wel het huis van de hond.
Is er geen mogelijkheid de eigenaar te overtuigen van het feit dat zijn hond het elders beter kan hebben? Is het een reu of een teefje?
Is er geen mogelijkheid de eigenaar te overtuigen van het feit dat zijn hond het elders beter kan hebben? Is het een reu of een teefje?
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Je hebt goede, middelmatige en slechte blafbanden. De meeste zijn niet eens middelmatig te noemen.
En je kunt goed, middelmatig of slecht met een blafband werken.
Werk je niet goed met een goede band dan gaat er dus in meerdere of mindere mate van alles fout. Wat resulteert in een probleem voor de hond waar hij niet mee om kan gaan.
Werk je goed met een goede band dan is het hoogst onwaarschijnlijk dat de hond er ernstige en vooral onoverkomelijke problemen van ondervindt.
Blafbanden zijn zeker geen apparaten die zomaar door onkundige mensen gebruikt zouden mogen worden. Maar ook is het niet zo dat een blafband per definitie fout is.
Werk je niet goed met een goede band dan gaat er dus in meerdere of mindere mate van alles fout. Wat resulteert in een probleem voor de hond waar hij niet mee om kan gaan.
Werk je goed met een goede band dan is het hoogst onwaarschijnlijk dat de hond er ernstige en vooral onoverkomelijke problemen van ondervindt.
Blafbanden zijn zeker geen apparaten die zomaar door onkundige mensen gebruikt zouden mogen worden. Maar ook is het niet zo dat een blafband per definitie fout is.
-
speurneus carola
-
Fenna
- Vaste gebruiker
Kon dat maar maar ik kan geen hond in huis nemen (zeker niet in een studente woning)speurneus carola schreef: vraag anders eens of ie een paar dagen bij jou kan blijven en kijk hoe ie dan reageerd
Ik zou hem zo graag helpen, maar z'n eigenaar vind me maar een wijsneus en luisterd gewoon niet naar me. Ik zeg dat ik hem ga trainen met de clicker.. hij lacht me uit maar Boomer heeft binnen een paar dagen al de comando's 'zit', 'down', blijf' en 'kom hier' onder de knie.
Wat ik ook doe, het heeft weinig zin. Heb zelfs een keer 10 a4tjes uitgeprint over voors en tegens over de blafband zodat hij er nog eens over na zou gaan denken..
En Inge.. ik snap je reactie niet helemaal? Ik vroeg me af of dit idd door die blafband komt of gewoon aan iets anders lag..

-
speurneus carola
ik denk dat inge de andere kant verteld wat ik bedoelde.
geef de blafband niet als 1e de schuld, omdat je er meer nadelen dan voordelen van ziet.
maar ja als je andere opties niet kan/wil bekijken of het daaraan ligt.
ik zou zeggen trek je handen van deze hond en baas af. is zijn probleem strak gaat het tegen je keren en is het jouw schuld dat ie zo geworden is.
geef de blafband niet als 1e de schuld, omdat je er meer nadelen dan voordelen van ziet.
ik zou zeggen trek je handen van deze hond en baas af. is zijn probleem strak gaat het tegen je keren en is het jouw schuld dat ie zo geworden is.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik heb zelf die ervaring niet met een blafband.
Marouck heeft hem enkele weken gedragen (een week of 2 op correctiestand, daarna alleen nog op piep) en is er in gedrag totaal niet door veranderd. Wel is een gewoonte (het doorblaffen bij mijn afwezigheid) doorbroken.
Wat ik destijds wel gedaan heb is eerst haar reactie bekijken op de band, ik heb haar niet lukraak de band omgegaan en ben weggegaan.
Als ze echt in paniek zou zijn geraakt had ik de band direct teruggebracht.
Het zou kunnen dat zijn gedragsverandering door de band komt maar het kan ook een andere oorzaak hebben.
Marouck heeft hem enkele weken gedragen (een week of 2 op correctiestand, daarna alleen nog op piep) en is er in gedrag totaal niet door veranderd. Wel is een gewoonte (het doorblaffen bij mijn afwezigheid) doorbroken.
Wat ik destijds wel gedaan heb is eerst haar reactie bekijken op de band, ik heb haar niet lukraak de band omgegaan en ben weggegaan.
Het zou kunnen dat zijn gedragsverandering door de band komt maar het kan ook een andere oorzaak hebben.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
Fenna
- Vaste gebruiker
Hallo zeg, ik houd van die hond en heb hem zien opgroeien en verzorg hem ook zo veel mogelijk. Ik kan m de laatste tijd al niet veel meer zien maar deze hond los laten? Never!speurneus carola schreef:ik denk dat inge de andere kant verteld wat ik bedoelde.
Sorry maar dat komt ook omdat ik echt tegen de blafband ben. Je moet een hond dingen leren door de positieve dingen te benaderen en niet de slechte steeds maar te straffen. Zeker niet omdat een hond blaft 'communiceert' met andere honden hem daardoor straffen.
Ik denk niet dat hij zoiets heeft van 'blaf --> straf = ik stop..
Hij blaft met een reden. Hij hoort geblaf --> reageerd ---> straf = het doet pijn als ik naar andere honden blaf.
Ik denk zelf dat het dus door die blafband is gekomen dat hij nu zo onzeker is. Ik verwachte het aan de hand van de verhalen idd en ze hebben in mijn ogen nog gelijk ook.
Ik vroeg me af of meerdere dit zien of dat sommigen naar andere dingen blijven verwijzen.
*ik kan er gewoon niet bij dat je een hond zo fysiek aan pakt*

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik schat zo in als ik dit lees dat de hond inderdaad de bandjes van 19,95 om de nek heeft gekregen en die gaan te pas en te onpas af.Wil de hond schreef:Je hebt goede, middelmatige en slechte blafbanden. De meeste zijn niet eens middelmatig te noemen.
Verder is er onderzocht welke invloed het gebruiik van stroombanden heeft tijdens het trainen van de hond en daaruit blijkt in de regel dat de hond over de gehele linie meer stresssignalen toont en meer gedrukt is. Niet alleen tijdens de training op het trainingsveld.
Zo'n band kan dus wel degelijk het algehele gevoel van veiligheid van de hond aantasten wat de hond bang en nerveus kan maken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
-
Fenna
- Vaste gebruiker
Het viel me een paar dagen geleden heel erg op.. pas gisteren had ik het met iemand over die blafband en toen bleek het wel te kloppen.. meneer vond ik idd onzekerder geworden sinds dat die die blafband draagt. Het is dus niet zo dat ik het (wil) zien omdat ik gelijk wil hebben. Ik zie mijn lieverd veranderen en nu ik de oorzaak aan het zoeken ben kom ik eigelijk op de blafband uit. Alles is gewoon hetzelfde, behalve die blafband.
Z'n baas heeft veel te makkelijk een oplossing gezocht. Net als dat hij z'n hond trapt als hij in de weg zit. Hij is bang zodra je je been te hoog op tilt. Bij mij heeft hij nou vertrouwen omdat hij weet dat ik hem fysiek geen pijn zou doen. Ik stoei hooguit op een hondse manier met hem 'dus bij de nek ed' maar doe hem geen pijn.
Blafband vind ik wel een manier van fysieke straf. En dat is waar ik zo op tegen ben.
Z'n baas heeft veel te makkelijk een oplossing gezocht. Net als dat hij z'n hond trapt als hij in de weg zit. Hij is bang zodra je je been te hoog op tilt. Bij mij heeft hij nou vertrouwen omdat hij weet dat ik hem fysiek geen pijn zou doen. Ik stoei hooguit op een hondse manier met hem 'dus bij de nek ed' maar doe hem geen pijn.
Blafband vind ik wel een manier van fysieke straf. En dat is waar ik zo op tegen ben.

- Pasqualino
- Actief
- Contacteer:
Hier is die band echt zo zonder enige zorg omgedaan met de gedachte 'nou, mooi nu moet ie wel stil zijn' geen enkele seconde stil gestaan om het op een andere manier proberen op te lossen, naar hem schreeuwen als ie blaft had geen effect dus dan maar een blafband.
Het is een ongelovelijke slimme drukke hond. Van net 2 jaar.
Stel je voor je zit in je uppie in een kennel achter het huis, je komt er amper uit en zindelijk in je kennel ben je ook niet (is de reden waarom hij niet in huis gehouden wordt) dus echt prettig kan hij zich niet voelen in zn vieze kennel.
's nachts en 's avonds komen er wel eens leuke honden voorbij lopen of blaffen in de verte. Je ziet ze niet maar je weet dat ze er zijn 'oh leuk maatjes!!' boomer gaat blaffen. Je moet toch wat.
Hij wil alleen maar aandacht en misschien is het in verloop van tijd inderdaad wel gewoonte gedrag geworden maar dat is nou eenmaal te verwachte.
Dan komt je baas aanzetten met de blafband. Je loopt buiten, je wordt bij je baas geroepen, krijgt de blafband om en wordt in de kennel gezet. Nou nu wordt die kennel pas leuk! En iedere keer als hij naar andere honden blaft krijgt hij pijn. Andere hond = pijn. Vieze smerige kennel = pijn.
Wie kan dit nou goedkeuren?
Ik weet dat als je er zorgvuldig mee omgaat en als je je goed laatinformeren en een goede blafband gebruikt dat een blafband positief effect kan hebben. Maar nog sta ik er niet om te springen om zo'n band te gebruiken. En dat 1e is hier zeker niet gaande.
En ja inderdaad, wat er gezegt werd, eigenlijk zou Arenda (Fenna) afstand moeten nemen van deze hond. Het doet haar natuurlijk alleen maar pijn om te zien wat er met die hond gebeurd. Maar ze heeft zo een ongelovelijke leuke band met die hond. Zij wandelt wél met hem. gaat met hem naar het bos, naar het strand, traint met hem wat hij echt super goed doet, clickertraining vind ie prachtig en ja ik geef toe, het is echt een geweldige hond. Als Boomer haar niet heeft gebeurd ook dat niet meer...
Het is een ongelovelijke slimme drukke hond. Van net 2 jaar.
Stel je voor je zit in je uppie in een kennel achter het huis, je komt er amper uit en zindelijk in je kennel ben je ook niet (is de reden waarom hij niet in huis gehouden wordt) dus echt prettig kan hij zich niet voelen in zn vieze kennel.
's nachts en 's avonds komen er wel eens leuke honden voorbij lopen of blaffen in de verte. Je ziet ze niet maar je weet dat ze er zijn 'oh leuk maatjes!!' boomer gaat blaffen. Je moet toch wat.
Hij wil alleen maar aandacht en misschien is het in verloop van tijd inderdaad wel gewoonte gedrag geworden maar dat is nou eenmaal te verwachte.
Dan komt je baas aanzetten met de blafband. Je loopt buiten, je wordt bij je baas geroepen, krijgt de blafband om en wordt in de kennel gezet. Nou nu wordt die kennel pas leuk! En iedere keer als hij naar andere honden blaft krijgt hij pijn. Andere hond = pijn. Vieze smerige kennel = pijn.
Wie kan dit nou goedkeuren?
Ik weet dat als je er zorgvuldig mee omgaat en als je je goed laatinformeren en een goede blafband gebruikt dat een blafband positief effect kan hebben. Maar nog sta ik er niet om te springen om zo'n band te gebruiken. En dat 1e is hier zeker niet gaande.
En ja inderdaad, wat er gezegt werd, eigenlijk zou Arenda (Fenna) afstand moeten nemen van deze hond. Het doet haar natuurlijk alleen maar pijn om te zien wat er met die hond gebeurd. Maar ze heeft zo een ongelovelijke leuke band met die hond. Zij wandelt wél met hem. gaat met hem naar het bos, naar het strand, traint met hem wat hij echt super goed doet, clickertraining vind ie prachtig en ja ik geef toe, het is echt een geweldige hond. Als Boomer haar niet heeft gebeurd ook dat niet meer...

-
Rovanna
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Een stroomband kan voor bepaald gedrag heel goed en met veel succes ingezet worden. Wat mij vreselijk stoort is het feit dat ze gewoon op iedere hoek van de straat te koop zijn en door iedere jan doedel gebruikt worden. Het is een middel om het gedrag van een hond te corrigeren. Dat moet je goed doen en de meeste mensen kunnen dat niet. Bovendien denken mensen helemaal niet na wat de reden van het blaffen van de hond is. Zoals in een ander topic ook al besproken: wanneer je een angstige hond hiermee corrigeert kun je hem beter direct laten inslapen; er blijft niets van de hond over.
Ik heb dan ook geen goed woord over voor mensen die dat doen. Die moeten zeker niet naderhand bij mij komen klagen over een agressieve, onzekere of zelfs angstig hond.
Een stroomband hoort alleen thuis bij gediplomeerde instructeurs en gedragstherapeuten. Van mij mag ie dan ook uit de reguliere handel worden genomen.
Ik heb dan ook geen goed woord over voor mensen die dat doen. Die moeten zeker niet naderhand bij mij komen klagen over een agressieve, onzekere of zelfs angstig hond.
Een stroomband hoort alleen thuis bij gediplomeerde instructeurs en gedragstherapeuten. Van mij mag ie dan ook uit de reguliere handel worden genomen.
-
speurneus carola
[
Z'n baas heeft veel te makkelijk een oplossing gezocht. Net als dat hij z'n hond trapt als hij in de weg zit. Hij is bang zodra je je been te hoog op tilt.
oja en dan raakt ie hiervan dien niet gestressed van dan?
dat is nou het enige verschil met de blafband gebruiken met deze hond en de honden van mij.
de honden van mij hebben daarbuiten een heel ander leven dan deze hond. das duidelijk.
maar nogmaals de blafband is niet de oorzaak zijn baas is de oorzaak
Z'n baas heeft veel te makkelijk een oplossing gezocht. Net als dat hij z'n hond trapt als hij in de weg zit. Hij is bang zodra je je been te hoog op tilt.
dat is nou het enige verschil met de blafband gebruiken met deze hond en de honden van mij.
de honden van mij hebben daarbuiten een heel ander leven dan deze hond. das duidelijk.
-
Fenna
- Vaste gebruiker
Dat denk ik eerlijk gezegt niet. Hij is naar zijn baas wat dat betreft wat voorzichtige idd maar niet naar andere honden. Ook is hij niet aangevallen ofzo, normaal blafte hij ook als jonge hond naar andere honden, maar dat zie je hem absoluut niet meer doen. Dat is dus écht een duidelijk gevolg van dat ding, want die strafte hem op het moment dat hij naar andere honden blafte.speurneus carola schreef:[
Z'n baas is ook niet veranderd. Die heeft al vanaf dat boomer pup was al die instelling. Hij mishandeld hem niet op de manier dat hij hem express slaat of in elkaar trapt hij schopt hem opzij als hij in de weg ligt. Hij weet n u 'ow baas komt, voorzichtig wezen, ik ga wel iets op zij.' Maar dat heeft hij altijd al geweten, dat de stress hiervan komt geloof ik dus niet. Maargoed je zou hem moeten kennen voor je erover kunt oordelen. Marjolein (pasqualino) heeft hem gezien als enthousiaste dominante en zelfverzekerde reu. En ik zie dat het de laatste tijd minder is geworden. Dat hij onzekerder is en steeds meer bescherming zoekt.