Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schaduw- en lichtvlekken jagen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Schaduw- en lichtvlekken jagen

Ongelezen bericht door Moon »

Een tijd geleden heb ik deze vraag al eens gesteld, toen was er weinig respons, misschien zijn er nu mensen op het forum die ervaring hiermee hebben of weten hoe dit af te leren is..

Denk dat het moeilijk wordt want Dante doet het al heel lang. Hij weet ook precies wanneer het leuk wordt :roll:, anticipeert dus op situatie's. Bijvoorbeeld het openen van de tuindeuren; dit geeft een lichtflits als de zon er op schijnt. Ik hoef dus maar in de richting van de tuindeuren te lopen of hij schiet in de jachthouding. En zo zijn er veel voorbeelden te noemen.
Wat ik er aan gedaan heb; negeren, af leiden en proberen te voorkomen dat schaduwen/lichtvlekken ontstaan. Ook ben ik toen begonnen met veel jachtspelletjes om hem zijn jachtgedrag te laten 'uitleven'. Gelukkig had ik al van het fenomeen gehoord voordat het bij Dante ontstond dus ik heb het nooit gestimuleerd of om gelachen, etc. Anders zou het misschien nog erger zijn geweest. Verder zou het misschien erfelijk kunnen zijn; een oom en een broertje van hem doen het ook?
Heb al twee maal een GT. om raad gevraagd maar de eerste wist niet veel meer te vertellen dan dat ik al deed en de tweede zocht het vooral op de alternatieve medicatie, ik moest dan bloedonderzoek laten doen maar ze wist niet wat voor onderzoek precies, tja dat liep dus op niets uit.
Het is geen mega groot probleem en er valt goed mee te leven, maar af en toe is het wel lastig. Vooral nu, Dante heeft een blessure waardoor hij rustig aan moet doen, ik kan nu dat gekke gespring niet negeren omdat hij anders zijn poot weer opnieuw bezeert.
Nou wie weet is er iemand die dit herkent en de ultieme oplossing weet :wink: ?

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Ik denk dat je dat gedrag moet verbieden het is volgens mij hetzelfde gedrag als staartje draaien.
Ga de hond eens afleiden als hij doet op een positieve manier.
Is het geen verveling van de hond :denken:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Het is hetzelfde gedrag wat veel voorkomt bij Border Collies (een héél ander type hond dus :mrgreen: )
Voor zover ik weet wordt de BC zodra er ergens een lichtje gaat bewegen afgeleid. Eigenlijk hetzelfde wat je ook vaak doet met een pup die aan de tafelpoot wil knagen. "Kijk eens, hier mag je op knagen" en je steekt een kauwbot omhoog.
Zo zou je zodra de hond een lichtje ziet en er achter aan wil een speeltje (in jouw geval iets waar hij rustig mee kan spelen) aanbieden als alternatief.
Omdat je hond die neiging al heeft ontwikkeld zou het iets langer kunnen duren.
Het voordeel is dat je het regelmatig kan oefenen in gecontroleerde omstandigheden omdat je zelf zo'n lichtje kan laten dansen als het jou uitkomt :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Rambo doet dit ook, van mij mag ze. Ze krijgt afleiding genoeg, dus verveling is het niet, maar gewoon zichzelf aangeleerd gedrag. Ik maak er verder geen probleem van hoor, ze gaat dr gang maar. Ik kan me wel voorstellen dat het een probleem zal zijn als ze zich rustig moet houden...

Helaas geen oplossing voor je, wel heel herkenbaar :roll:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

kanche schreef:Ik denk dat je dat gedrag moet verbieden het is volgens mij hetzelfde gedrag als staartje draaien.
Ga de hond eens afleiden als hij doet op een positieve manier.
Is het geen verveling van de hond :denken:
Zoals ik al zei, zodra het is ontstaan ben ik veel jachtgelijkende spelletjes met hem gaan doen. Het heeft geen verandering gebracht in zijn gedrag. Afleiden is moeilijk; het jagen vindt hij zo ontzettend leuk! Alleen iets eetbaars wil wel helpen, alleen moet dan de schaduw/lichtplek direct weg zijn anders holt hij er direct weer naar toe. En ik ben bang dat ik door iets eetbaars te geven hem beloon voor het jagen :denken:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:Het is hetzelfde gedrag wat veel voorkomt bij Border Collies (een héél ander type hond dus :mrgreen: )
Voor zover ik weet wordt de BC zodra er ergens een lichtje gaat bewegen afgeleid. Eigenlijk hetzelfde wat je ook vaak doet met een pup die aan de tafelpoot wil knagen. "Kijk eens, hier mag je op knagen" en je steekt een kauwbot omhoog.
Zo zou je zodra de hond een lichtje ziet en er achter aan wil een speeltje (in jouw geval iets waar hij rustig mee kan spelen) aanbieden als alternatief.
Omdat je hond die neiging al heeft ontwikkeld zou het iets langer kunnen duren.
Het voordeel is dat je het regelmatig kan oefenen in gecontroleerde omstandigheden omdat je zelf zo'n lichtje kan laten dansen als het jou uitkomt :wink:
Zo'n lichtje laten dansen heb ik eigenlijk nooit gedurfd; ben zo bang dat ik het dan stimuleer... Er is eigenlijk geen speeltje wat ik kan verzinnen dat leuker is dan de lichtplekken :19:
Misschien toch eens proberen met een zaklantaarn of zo, maar dan moet ik hem echt iets megalekkers voorhouden om hem te laten stoppen; denk je dat hij dat dan niet als beloning op zal vatten (voor het jagen)?
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

nance schreef:Rambo doet dit ook, van mij mag ze. Ze krijgt afleiding genoeg, dus verveling is het niet, maar gewoon zichzelf aangeleerd gedrag. Ik maak er verder geen probleem van hoor, ze gaat dr gang maar. Ik kan me wel voorstellen dat het een probleem zal zijn als ze zich rustig moet houden...

Helaas geen oplossing voor je, wel heel herkenbaar :roll:
Zoals ik al zei, het is geen mega-probleem maar af en toe best lastig. Ik moet bijv. ook erg uitkijken dat hij niet naar een parkerende auto toevliegt (als het donker is). Hij weet dat er lichtvlekken komen als de deuren open gaan :roll:. Zelfs aan de riem is dat gevaarlijk als ik op de stoep loop, denk ik er even niet bij na, loopt mijn hond haast onder een parkerende auto :N:
Wat wel grappig is; vogels interesseren hem niet (behalve fazanten en patrijzen e.d. :mrgreen:), maar wel als de zon schijnt; dan sjeest hij achter de schaduwen aan, ook van vlinders trouwens...
Het gekke is dat Dante al vanaf maart op non-actief staat ivm zijn blessure. Het schaduwjaag-gedrag is niet veranderd, je zou zeggen dat het door verveling erger zou worden :19:

Bedankt trouwens allemaal voor de reacties tot nu toe!
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
Zo'n lichtje laten dansen heb ik eigenlijk nooit gedurfd; ben zo bang dat ik het dan stimuleer... Er is eigenlijk geen speeltje wat ik kan verzinnen dat leuker is dan de lichtplekken :19:
Misschien toch eens proberen met een zaklantaarn of zo, maar dan moet ik hem echt iets megalekkers voorhouden om hem te laten stoppen; denk je dat hij dat dan niet als beloning op zal vatten (voor het jagen)?
Dat hoeft niet.
Ik heb nog eens zitten denken HOE je dit zou kunnen doen.
Als "stappenplan" dacht ik het volgende:
1. je hebt de hond aangelijnd in zit. Je doet een aandachtoefening met hem (weet je wat ik bedoel?). Op het moment dat je de volledige aandacht van de hond hebt laat je iemand anders héél even een flitsje geven en je gaat zelf nadrukkelijker aandacht vragen. Goed gedaan? Stop de worst er maar in :ok:
De tijdsduur van de flitsbeweging ga je dan langzaam opvoeren.
Pas als hij helemaal niet meer reageert (aangelijnd dus)....
2. Vanaf het begin van oefening 1, maar nu los. Ook dit verder in tijdsduur weer opbouwen totdat het goed gaat.
3. Pas als dit allemaal helemaal goed gaat, laat je iemand met een lichtje flitsen terwijl je niet van tevoren aandacht vraagt, maar pas op het moment dat het flitsen begint.
Ook hier langzaam opbouwen in tijdsduur.
4. Alles goed? Dan reageer je niet direct als er geflitst wordt, maar als je ziet dat de hond de flits ziet en er niet op reageert, maar bijvoorbeeld naar jou gaat kijken, gróóte beloning.
Daarna kan je héél rustig de beloningen gaan afbouwen en alleen op stem belonen.
Als het even mis gaat, gewoon een paar stappen terugdoen in moeilijkheid.

Zie je hier iets in?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Moon schreef:
Dat hoeft niet.
Ik heb nog eens zitten denken HOE je dit zou kunnen doen.
Als "stappenplan" dacht ik het volgende:
1. je hebt de hond aangelijnd in zit. Je doet een aandachtoefening met hem (weet je wat ik bedoel?). Op het moment dat je de volledige aandacht van de hond hebt laat je iemand anders héél even een flitsje geven en je gaat zelf nadrukkelijker aandacht vragen. Goed gedaan? Stop de worst er maar in :ok:
De tijdsduur van de flitsbeweging ga je dan langzaam opvoeren.
Pas als hij helemaal niet meer reageert (aangelijnd dus)....
2. Vanaf het begin van oefening 1, maar nu los. Ook dit verder in tijdsduur weer opbouwen totdat het goed gaat.
3. Pas als dit allemaal helemaal goed gaat, laat je iemand met een lichtje flitsen terwijl je niet van tevoren aandacht vraagt, maar pas op het moment dat het flitsen begint.
Ook hier langzaam opbouwen in tijdsduur.
4. Alles goed? Dan reageer je niet direct als er geflitst wordt, maar als je ziet dat de hond de flits ziet en er niet op reageert, maar bijvoorbeeld naar jou gaat kijken, gróóte beloning.
Daarna kan je héél rustig de beloningen gaan afbouwen en alleen op stem belonen.
Als het even mis gaat, gewoon een paar stappen terugdoen in moeilijkheid.

Zie je hier iets in?
Dat klinkt heel goed! De moeite waard om te proberen. Wat ik me wel afvraag; zou hij dit dan gaan generaliseren naar andere lichtvlekken :19:
En meestal is het zo dat je gedurende zo'n training moet voorkomen dat de hond zijn (zelfbelonende) gedrag voortzet. Maar dat is eigenlijk niet te doen, denk ik :denken: ?
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Als het donker is (lichten van auto's zoals je schreef) zou ik die worst maar meenemen.
Even niet lopen mijmeren :mrgreen: , maar alert blijven. In het donker is hij toch aangelijnd neem ik aan?
Hij zou het zeker kunnen gaan generaliseren als jij er zelf in het begin ook op let.
Ben benieuwd of het je lukt :wink:
Succes. Vertel je hoe het gaat? (kan ook in een PBtje hoor :mrgreen: )
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:Als het donker is (lichten van auto's zoals je schreef) zou ik die worst maar meenemen.
Even niet lopen mijmeren :mrgreen: , maar alert blijven. In het donker is hij toch aangelijnd neem ik aan?
Hij zou het zeker kunnen gaan generaliseren als jij er zelf in het begin ook op let.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat er veel situaties zijn op een dag waarbij ik het jagen niet kan voorkomen. Dus tijdens een eventuele training zal hij dan toch zijn zelfbelonende gedrag kunnen vertonen :19:
Gr. Marijke
Afbeelding
Rovanna
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rovanna »

Een hond die schaduwen, lichtjes of zijn staart najaagt heeft last van chronische stress. Dit is niet leuk en moet je zeker niet stimuleren. Ik zou er gauw een gedragstherapeut bijhalen. Honden die dit gedrag vertonen doen dat omdat ze geen andere uiting aan hun behoefte kunnen geven (zoals al gemeld wordt, doet de BC dat ook omdat hij gewoonweg niet kan drijven - hij gaat dan pluisjes drijven in huis of onzichtbare dingen). Je moet het vergelijken met dierentuindierengedrag: tijgers die heen en weer lopen langs het hek of het 'waven' van olifanten.
Het is stereotiepe gedrag en tast het welzijn van het dier aan.
Ik vind dit een serieus gedragsprobleem!
Moon
Zeer actief

Rovanna schreef:Een hond die schaduwen, lichtjes of zijn staart najaagt heeft last van chronische stress. Dit is niet leuk en moet je zeker niet stimuleren. Ik zou er gauw een gedragstherapeut bijhalen. Honden die dit gedrag vertonen doen dat omdat ze geen andere uiting aan hun behoefte kunnen geven (zoals al gemeld wordt, doet de BC dat ook omdat hij gewoonweg niet kan drijven - hij gaat dan pluisjes drijven in huis of onzichtbare dingen). Je moet het vergelijken met dierentuindierengedrag: tijgers die heen en weer lopen langs het hek of het 'waven' van olifanten.
Er zijn twee GT's geraadpleegd; die konden er niet veel mee (zie eerste bericht).
Mijn hond heeft echt geen last van chronische stress, dat zou misschien zo zijn als het dwangneurotische vormen aan zou nemen. En dat heb ik tot nu toe gelukkig kunnen voorkomen. Wanneer het een soort 'dierentuingedrag' was zou het de afgelopen maanden dramatisch hebben moeten toenemen omdat hij van een zeer gevarieerd leven met veel training, beweging, jachtspelletjes, enz. nu gedoemd is tot wandelingetjes van 10 min., zo rustig mogelijk, wegens een blessure..
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
ranetje schreef:Als het donker is (lichten van auto's zoals je schreef) zou ik die worst maar meenemen.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat er veel situaties zijn op een dag waarbij ik het jagen niet kan voorkomen. Dus tijdens een eventuele training zal hij dan toch zijn zelfbelonende gedrag kunnen vertonen :19:
Ik kan je geen garanties geven dat kan niemand.
Het enige dat je kan doen is proberen :wink:
Wel kan je, als hij het doet zo snel mogelijk zijn aandacht vragen en even een, voor hem verantwoord, oefeningetje doen waar je hem weer voor kan belonen.
Die beloning krijgt hij dus voor de oefening. Dat onderscheid kan een hond goed maken. Een hond ervaart een beloning van jou voor het
laatste gedrag dat hij heeft vertoond.
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Moon schreef:
Ik kan je geen garanties geven dat kan niemand.
Het enige dat je kan doen is proberen :wink:
Wel kan je, als hij het doet zo snel mogelijk zijn aandacht vragen en even een, voor hem verantwoord, oefeningetje doen waar je hem weer voor kan belonen.
Die beloning krijgt hij dus voor de oefening. Dat onderscheid kan een hond goed maken. Een hond ervaart een beloning van jou voor het
laatste gedrag dat hij heeft vertoond.
Nou ik had eigenlijk wel een garantie verwacht :mrgreen: Zo'n oefeningetje is wel een goed idee! Bedankt voor de adviezen!
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
Nou ik had eigenlijk wel een garantie verwacht :mrgreen:
:smile: :mrgreen:
Afbeelding
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Rovanna schreef:Een hond die schaduwen, lichtjes of zijn staart najaagt heeft last van chronische stress. Dit is niet leuk en moet je zeker niet stimuleren. Ik zou er gauw een gedragstherapeut bijhalen. Honden die dit gedrag vertonen doen dat omdat ze geen andere uiting aan hun behoefte kunnen geven (zoals al gemeld wordt, doet de BC dat ook omdat hij gewoonweg niet kan drijven - hij gaat dan pluisjes drijven in huis of onzichtbare dingen). Je moet het vergelijken met dierentuindierengedrag: tijgers die heen en weer lopen langs het hek of het 'waven' van olifanten.
Rambo loopt per dag 10 tot 15 km en verveelt zich echt niet. Ze heeft ook totaal geen stress hoor, ze kan dr energie op een normale manier kwijt en leeft in een rustige stabiele groep honden. Ik ben zo goed als altijd thuis dus ook daar heeft ze geen stress van.
Ramp is gewoon een lichies jager, daar heb ik geen enkel probleem bij. Om dat nu maar een levensgroot probleem te noemen of een stressvolle hond vind ik onzin.....
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Pendrag schreef:Andor heeft een soortgelijk 'probleem': hij jaagt op vliegen. Ik vind het stappenplan van Ranetje heel goed. Bij Andor laten we hem even gaan zodat hij zijn jachtinstinct kan bevredigen maar als het te warm is of voor ons te lastig wordt, is het gewoon afgelopen. Heel simpel af en blijf. Klaar. En anders even verplicht rusten in de bench. Zeker met die temperaturen van afgelopen weken.
Ik zou het wegtrainen met een stappenplan a la Ranetje en b.v. Dante het commando negeer leren, of touch (aanraken van je hand met z'n neus) of kijk of zo iets. Dat gebruik ik ook als ik Andor aan de lijn heb en er vliegt een vogel over. Het luisteren naar mijn commando kijk moet hem meer opleveren dan het nakijken/lopen van de vogel. Dus wel echt wat lekkers bij je hebben met deze jachtidioten!!!
Heel veel succes.

P.S. hoe is het inmiddels met de gezondheid van Dante? Ik ben even kwijt wat hij nu precies mankeert en zie de foto van hem in zijn doggycar.
Hoi Liesbeth, ik zie nu pas jouw post! Ben idd. van plan om met het stappenplan te beginnen alleen vind ik het nog moeilijk om alle 'jaagmomenten' te vangen. Het lukt hem toch af en toe en dan is het natuurlijk zo zelfbelonend :roll: Moet het nog even goed uitdenken allemaal :wink:

Even off topic; Dante houdt nog steeds rust :roll:, uiteindelijk bleek het een diepliggende spier te zijn tussen bekken en dijbeen; ws. pees gescheurd. Staat 3 mnd rust voor, onafgebroken + medicatie (Rimadyl). Afgelopen vrijdag was ik bij mijn dochter (woont op een hofje) Dante liep los, ziet een kat en speert er achteraan voor ik er erg in had. Volgende dag liep hij weer mank :jank:. De moed zakte diep in mijn schoenen toen!
Volgende week komt de dierfysiotherapeut weer, ben benieuwd wat ze zegt. Hopelijk is er geen verdere schade aangericht anders moeten we weer opnieuw beginnen met die drie maanden.. Bedankt voor de belangstelling :wink:

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

nance schreef:
Rambo loopt per dag 10 tot 15 km en verveelt zich echt niet. Ze heeft ook totaal geen stress hoor, ze kan dr energie op een normale manier kwijt en leeft in een rustige stabiele groep honden. Ik ben zo goed als altijd thuis dus ook daar heeft ze geen stress van.
Ramp is gewoon een lichies jager, daar heb ik geen enkel probleem bij. Om dat nu maar een levensgroot probleem te noemen of een stressvolle hond vind ik onzin.....
Zo denk ik er ook over hoor. Alleen wil ik voorkomen dat het erger wordt omdat hij lichtjes én schaduwen jaagt. Ik heb wel gelezen van bijv. bordercollies die niets anders meer doen de hele dag. Dan heb je denk ik een heel groot probleem en is het voor de hond zeer stressvol, enz.
En nogmaals als het van verveling zou komen zou het denk ik de laatste paar maanden veel erger geworden moeten zijn, ivm Dante's immobiliteit.
Gr. Marijke
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”