Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sterilliseren of niet?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Sterilliseren of niet?

Ongelezen bericht door Mit »

Ik weet even niet waar ik dit neer moet zetten.
Angel was de vorige keer na haar loopsheid schijnzwanger. Heel erg schijnzwanger. Toen er verder niet bij nagedacht.
Maar mevrouw doet er nu een dikke schep bovenop. Weer schijnzwanger. Ze loopt gillend jankend en piepend rond in huis, sjouwt met álles wat ze kan vinden, als ze niks kan vinden zijn de katten de klos. Ze graaft en graaft, de hele vloer moet het ontgelden. Ze heeft haar nest nu in de gordijnen gemaakt.
En ze geeft melk..
We kunnen niet even naar de wc, want dan pakt mevrouw weer wat in haar bek en gaat piepend voor de deur liggen, wachten tot we terugkomen.
Het is hartverscheurend om te zien.
Nu denk ik er dus wel over om haar te laten sterilliseren.
Zouden jullie in mijn geval er ook zo over denken? Wat kan ik het beste doen?
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: Sterilliseren of niet?

Ongelezen bericht door starfleet »

Jinx schreef: Nu denk ik er dus wel over om haar te laten sterilliseren.
Zouden jullie in mijn geval er ook zo over denken? Wat kan ik het beste doen?
Ik zou daar ook over gaan denken als het zo gaat.

Anne
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat is een beslissing die je zelf moet nemen.
Ik kan alleen zeggen wat ik zelf heb gedaan.
Omdat zelfs de sterkste afleiding niet hielp (en mijn hond erg vaak loops was) heb ik haar laten castreren.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Juf-Marjan
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Juf-Marjan »

Ik zou haar echt wel laten castreren, dit is hartstikke zielig.
Mit
Zeer actief

Juf-Marjan schreef:Ik zou haar echt wel laten castreren, dit is hartstikke zielig.
Dat is het ook :jank:
Om de haverklap overlaad ik haar met kusjes en knuffels, ik vind het zo'n sneu gezicht. Ze kijkt er zelf ook zo zielig bij.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Jinx schreef:
Om de haverklap overlaad ik haar met kusjes en knuffels, ik vind het zo'n sneu gezicht. Ze kijkt er zelf ook zo zielig bij.
Naar wat ik me heb laten vertellen is dat het begrijpelijkste maar ook het domste wat je kunt doen. Ik had die neiging dus ook, maar dat werkt averechts. Leuk met haar spelen, een spannend nieuw gebied opzoeken, lekker positief met haar bezig zijn en afleiding zoeken werkt het beste. Niet meegaan in haar zieligheid, wel positieve aandacht en veel afleiding.

Hopelijk helpt dat bij jouw hond ook, bij Buffy scheelde het heel erg veel in haar gedrag.

Anne
Joostie
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Joostie »

Men zegt dat er weinig nadelen aan zijn ik zou het dus in jouw geval echt wel doen. Wat ook kan helpen is een bezoekje bij de dierenarts, die zal ook wel raad weten denk ik
Mit
Zeer actief

starfleet schreef:
Jinx schreef:
Naar wat ik me heb laten vertellen is dat het begrijpelijkste maar ook het domste wat je kunt doen. Ik had die neiging dus ook, maar dat werkt averechts. Leuk met haar spelen, een spannend nieuw gebied opzoeken, lekker positief met haar bezig zijn en afleiding zoeken werkt het beste. Niet meegaan in haar zieligheid, wel positieve aandacht en veel afleiding.

Hopelijk helpt dat bij jouw hond ook, bij Buffy scheelde het heel erg veel in haar gedrag.

Anne
Ja ik had al zo'n idee dat het niet slim was om te doen. We gaan strakkies lekker wandelen en zwemmen met haar, dat zal haar wel afleiden. Maar ik moet er toch niet aan denken dat ze 2 keer per jaar zo ziek ervan is...
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Voor nu: afleiden, afleiden en nog eens afleiden. Veel lichamelijke beweging geven, weinig knuffels en haar 'pups' (bv speeltjes) weghalen. Niet over de buik aaien.
Tegen melkproduktie zou je wat kunnen halen bij de dierenarts.

Om deze reden, hevige schijnzwangerschap dus, heb ik Kaya laten steriliseren (castreren). Zij was in aanloop naar de loopsheid al wanhopig in haar gedrag, dan nog de loopsheid en een paar weken later steeds heviger wordende schijnzwangerschappen die weken aanhielden.

Ik zou er dus zeker over nadenken.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Mit
Zeer actief

Stang schreef:Voor nu: afleiden, afleiden en nog eens afleiden. Veel lichamelijke beweging geven, weinig knuffels en haar 'pups' (bv speeltjes) weghalen. Niet over de buik aaien.
Tegen melkproduktie zou je wat kunnen halen bij de dierenarts.

Om deze reden, hevige schijnzwangerschap dus, heb ik Kaya laten steriliseren (castreren). Zij was in aanloop naar de loopsheid al wanhopig in haar gedrag, dan nog de loopsheid en een paar weken later steeds heviger wordende schijnzwangerschappen die weken aanhielden.

Ik zou er dus zeker over nadenken.
Ik denk inderdaad dat het het beste voor Angel is dat we haar laten helpen. Ze is doodongelukkig, we mogen ook niet weg ofzo. Michel is net naar boven gegaan om te douchen, en ik zit gewoon hier beneden, en dan gaat ze lopen gillen, meteen checken of het nog goed gaat met haar pups etc. De katten bemoedert ze ook al, dus kan ik niet het beste 1 pup laten liggen? Anders gaat ze de katten straks meeslepen naar haar nest, en die zijn daar vast minder van gediend.
Mijn hart breekt als ik mijn meisje zo zie, het is echt te zielig voor woorden.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Jinx schreef:dus kan ik niet het beste 1 pup laten liggen? .
NEE
afleiding zoveel als mogelijk is, maar het beste is om haar niet te laten "moederen"
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

starfleet schreef:
Jinx schreef:

Anne
Wat Anne zegt!

Bowie heeft ook allerlei perikelen gehad tijdens haar schijnzwangerschap. NIET in meegaan!

Haar geestelijk stimuleren en af te leiden. Haar nieuwe dingen leren en laten zien zodat ze geestelijk ergens anders mee bezig is :wink: Misschien kun je thuis nieuwe oefeningetjes doen?

Hoe is Angel buiten? Bowie konden we in de buurt niet loslaten, die wist namelijk niet hoe snel ze weer naar huis moest rennen. Pas daar wel mee op :wink: Misschien auto pakken, en naar een nieuw gebied rijden of war je niet zoveel komt. Daar haar lekker laten rennen en snuffelen en spelen.

Eet Angel goed?
Wat ik heb begrepen is dat je tijdens de schijnzwangerschap je hond minder eten moet geven om de melkproductie af te laten nemen. Maar eerlijk gezegd waren de meningen van wat ik heb gelezen daar over verdeeld :wink: Bowie heeft 2 weken helemaal niets gegeten...

Anders kun je haar eten misschien in een Kong geven? Is ze daar thuis ook weer even mee bezig :wink:

En het antwoordt op je eigenlijke vraag :mrgreen: Ja, dit zou voor mij zeker een reden kunnen zijn om de hond te castreren.
Mit
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
starfleet schreef:
Jinx schreef:

Anne
Wat Anne zegt!

Bowie heeft ook allerlei perikelen gehad tijdens haar schijnzwangerschap. NIET in meegaan!

Haar geestelijk stimuleren en af te leiden. Haar nieuwe dingen leren en laten zien zodat ze geestelijk ergens anders mee bezig is :wink: Misschien kun je thuis nieuwe oefeningetjes doen?

Hoe is Angel buiten? Bowie konden we in de buurt niet loslaten, die wist namelijk niet hoe snel ze weer naar huis moest rennen. Pas daar wel mee op :wink: Misschien auto pakken, en naar een nieuw gebied rijden of war je niet zoveel komt. Daar haar lekker laten rennen en snuffelen en spelen.

Eet Angel goed?
Wat ik heb begrepen is dat je tijdens de schijnzwangerschap je hond minder eten moet geven om de melkproductie af te laten nemen. Maar eerlijk gezegd waren de meningen van wat ik heb gelezen daar over verdeeld :wink: Bowie heeft 2 weken helemaal niets gegeten...

Anders kun je haar eten misschien in een Kong geven? Is ze daar thuis ook weer even mee bezig :wink:

En het antwoordt op je eigenlijke vraag :mrgreen: Ja, dit zou voor mij zeker een reden kunnen zijn om de hond te castreren.
Als ze met haar 'pups' bezig was at ze helemaal niet. Pas later viel het haar dan op. Buiten is ze erg jankerig en pieperig, ze heeft ook weinig puf om lekker te lopen. Ik denk dat we straks idd even de auto pakken en naar een plas hier in de buurt gaan. Hopen dat ze daar even van opknapt.
En morgen bellen we de dierenarts, voor een afspraak. De vorige schijnzwangerschap twijfelde ik nog, maar zei wel: als het erger wordt dan moet het toch maar. En het is nu veel erger geworden.
Dus voor haar is het beter denk ik, om haar toch te laten helpen.
Mijn arme mutsenkind :jank:
Afbeelding
Meeko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Meeko »

Als het zo'n hevige schijnzwangerschap is en dat iedere keer na haar loopsheid is, zou ik mijn hond zonder twijfelen naar de DA brengen voor castratie.
Ik zou mijn hond nooit voor niets onder het mes leggen.
Maar in dit geval wordt er niemand vrolijk van en is het echt alleen maar een last.

Was je trouwens van plan om ooit puppies met haar te krijgen? Want dan heb je natuurlijk weer een heel andere situatie.

In ieder geval succes bij het nemen van een beslissing :ok:
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Meeko schreef:Als het zo'n hevige schijnzwangerschap is en dat iedere keer na haar loopsheid is, zou ik mijn hond zonder twijfelen naar de DA brengen voor castratie.
Ik zou mijn hond nooit voor niets onder het mes leggen.
Maar in dit geval wordt er niemand vrolijk van en is het echt alleen maar een last.

Was je trouwens van plan om ooit puppies met haar te krijgen? Want dan heb je natuurlijk weer een heel andere situatie.

In ieder geval succes bij het nemen van een beslissing :ok:
Nee hoor, het is een kruising, dus pups was ik niet van plan om te krijgen.
Angel zelf ziet er gewoon doodongelukkig uit zo, en normaal zou ik er niet over denken om haar te laten helpen omdat dat i.m.o. nergens voor nodig is, maar aangezien het de vorige keer al erg was, en nu nog veel erger, laat ik haar toch maar helpen denk ik.
Afbeelding
Meeko
Zeer actief

Oeps, je had geantwoord terwijl ik aan het schrijven was :wink:

Lekker afleiden is goed! Hopelijk knapt ze er ff lekker van op!

Ik vind het geen verkeerde beslissing, want geloof niet dat Angel van haar schijnzwangerschap gelukkiger wordt. Moet allemaal maar een vreemd gevoel zijn :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Je kunt vast een afspraak met de DA maken. Het beste tijdstip om de hond te opereren ligt tussen twee loopsheden in. Bij "normale" periodes is dat ongeveer 3 maanden na het begin van de laatste loopheid.
Bij voorkeur dus niet nu op dit moment. Dat gebeurt alleen in noodgevallen (baarmoeder ontsteking )
Afbeelding
Mit
Zeer actief

ranetje schreef:Je kunt vast een afspraak met de DA maken. Het beste tijdstip om de hond te opereren ligt tussen twee loopsheden in. Bij "normale" periodes is dat ongeveer 3 maanden na het begin van de laatste loopheid.
Bij voorkeur dus niet nu op dit moment. Dat gebeurt alleen in noodgevallen (baarmoeder ontsteking )
Nou, Angel is heel laat pas schijnzwanger. Niet meteen na de loopsheid. Ze is nu dus in mei loops geweest, en nu pas schijnzwanger. Ik weet inderdaad dat het het beste is om tussen 2 loopsheden in te opereren, dus dat zou in principe nu kunnen zijn.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Jinx schreef:
ranetje schreef:Je kunt vast een afspraak met de DA maken. Het beste tijdstip om de hond te opereren ligt tussen twee loopsheden in. Bij "normale" periodes is dat ongeveer 3 maanden na het begin van de laatste loopheid.
Nou, Angel is heel laat pas schijnzwanger. Niet meteen na de loopsheid. Ze is nu dus in mei loops geweest, en nu pas schijnzwanger. Ik weet inderdaad dat het het beste is om tussen 2 loopsheden in te opereren, dus dat zou in principe nu kunnen zijn.
Het is beter om niet tijdens een schijnzwangerschap te laten steriliseren.
Je kan dan beter afwachten totdat dit afgelopen is.
Kaya is 4 maanden na aanvang loopsheid gesteriliseerd, vanwege de schijnzwangerschap. Ze had het nog wel een klein beetje, maar later durfde ik ook niet aan.

Echt alle 'pups' weghalen (ja dat is heel moeilijk :jank: ) en echt proberen om er niet in mee te gaan en heel veel afleiden (lekker laten lopen, gelukkig wordt het weer wat koeler nu).
Afbeelding
A good dog never dies...

Mit
Zeer actief

Stang schreef:
Jinx schreef:
Kaya is 4 maanden na aanvang loopsheid gesteriliseerd, vanwege de schijnzwangerschap. Ze had het nog wel een klein beetje, maar later durfde ik ook niet aan.

Echt alle 'pups' weghalen (ja dat is heel moeilijk :jank: ) en echt proberen om er niet in mee te gaan en heel veel afleiden (lekker laten lopen, gelukkig wordt het weer wat koeler nu).
Ja dat scheelt een hoop. We gaan zo ook lekker weg idd. Morgen bellen we in elk geval de DA voor info, alle pups zijn weggehaald en ik knuffel haar maar even niet meer. Dan hoop ik dat het zsm over is, dan kan ze geopereerd worden....En oh wat vind ik dat erg :jank:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Jinx schreef:
Stang schreef:
Jinx schreef:

Ja dat scheelt een hoop. We gaan zo ook lekker weg idd. Morgen bellen we in elk geval de DA voor info, alle pups zijn weggehaald en ik knuffel haar maar even niet meer. Dan hoop ik dat het zsm over is, dan kan ze geopereerd worden....En oh wat vind ik dat erg :jank:
ja joh, ik weet het..... ik vond het ook heel erg.
Al hetgene weghalen wat een teef een teef maakt, ik vond het vreselijk.

Maar toch, achteraf ben ik echt blij dat het gebeurd is. Tijdens de operatie werd ook duidelijk dat het moest gebeuren, want de eierstokken + baarmoeder zagen er niet meer :N:

Kaya is enorm opgeknapt, veel evenwichtiger, niet meer die depressies van schijnzwangerschap.
Wel lijkt het er achteraf toch op dat ze nog een stukje pittiger is geworden naar andere honden toe :N:
Afbeelding
A good dog never dies...

gerritte
Actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door gerritte »

En daarom hebben wij Simba twee maanden geleden ook laten helpen, het was gewoon niet meer te doen die schijnzwangerschappen.
Na haar eerste loopsheid lukt het nog wel om haar veel te laten afleiden, dus lekker zwemmen , lekkere lange wandelingen. Maar de keren erna werd het alleen maar erger, totdat ze buiten liep met staart tussen haar poten, vreselijk rillen en maar èèn ding wilde naar huis naar "haar"puppen terwijl alle knuffels en dingen hier allang weggehaalt werden. Liep er iemand bij de poort en Simba was buiten .... dan was het leiden in last want niemand mocht bij de tuin komen.
En toen hebben wij de knoop doorgehakt, dit kon niet langer en zekers voor haar niet! Hoewel ik het er heel moeilijk mee had.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Jinx schreef:
Schijnzwanger zijn honden ongeveer 9 weken na de 12e dag van de loopsheid. Oftewel, op het moment dat de pups zouden worden geboren als ze was gedekt. Angel is dus volgens mij helemaal niet laat schijnzwanger :wink: .

Verder had Bente ook altijd last van schijnzwangerschap. Bij haar hebben we homeopathische druppels gegeven en dat werkte heel erg goed! Volgens mij kreeg ze pulsatilla, maar ook wel eens albla vetsam. Google maar eens voor info, of kijk op http://www.de-natuur-geneeswijzer.nl/ho ... rschap.htm Bente werd 1 keer per 10-11 maanden loops en slechts tot haar 10e. Dus ik denk dat we een keer of 4 haar homeopathische middelen hebben gegeven.

Natuurlijk, je kunt haar ook laten helpen, maar zelf ben ik daar geen voorstander van als er een andere oplossing mogelijk is.
Martijn en Jessica
Vaste gebruiker

Schijnzwangerschap

Ongelezen bericht door Martijn en Jessica »

Met interesse heb ik net de hele discussie over schijnzwangerschap en het al dan niet laten steriliseren gelezen.

Wij hebben net sinds vier weken een cairn terrier van 8 jaar in huis en bij haar oude baasje had zij vaak last van schijnzwangerschap. Hier kreeg zij het homeopatische middeltje albla vetsum voor. Symptonen bij haar waren verdrietige buiten en veel jeuk. Een paar weken voordat wij haar kregen, is ze loops geweest en nu ze bij ons is, merken we dat ze vaak last heeft van jeuk en vaak verdrietig is, terwijl ze op andere momenten weer hartstikke blij kan zijn (bijvoorbeeld als we met haar gaan wandelen in het bos).

Ik ben erg benieuwd of iemand deze symptonen herkent, want overal lees ik heel andere verhalen over schijnzwangerschap! En waarom mogen honden niet gesteriliseerd worden tijdens een schijnzwangerschap?

Groet,
Jessica
Meeko
Zeer actief

Re: Schijnzwangerschap

Martijn en Jessica schreef:En waarom mogen honden niet gesteriliseerd worden tijdens een schijnzwangerschap?

Groet,
Jessica
Volgens mij (dus ik weet het niet zeker), omdat sterelisatie als gevolg kan hebben dat ze wat aggresief worden.
Tijdens de schijnzwangerschap kunnen honden dus ook wel eens uitvallen en wat agressiever gedrag vertonen. Dus mijn gevoel zou zeggen om haar dan eerst uit die periode te laten komen en dan te stereliseren, vanwege de aggresiviteit dus. :denken: maarja... ik weet het dus ook niet zeker, het ligt meer gevoelsmatig.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Meeko schreef:
Martijn en Jessica schreef:En waarom mogen honden niet gesteriliseerd worden tijdens een schijnzwangerschap?

Groet,
Jessica
Volgens mij (dus ik weet het niet zeker), omdat sterelisatie als gevolg kan hebben dat ze wat aggresief worden.
Tijdens de schijnzwangerschap kunnen honden dus ook wel eens uitvallen en wat agressiever gedrag vertonen. Dus mijn gevoel zou zeggen om haar dan eerst uit die periode te laten komen en dan te stereliseren, vanwege de aggresiviteit dus. :denken: maarja... ik weet het dus ook niet zeker, het ligt meer gevoelsmatig.
Helemaal zeker weet ik het eigenlijk ook niet, maar de schijnzwangerschap duurt dan dacht ik langer voort én de baarmoeder is ook tijdens hevige schijnzwangerschap dus niet in ruste. Wat dus het beste is voor een operatie ivm mindere doorbloeding.
Afbeelding
A good dog never dies...

Mit
Zeer actief

Stang schreef:
Meeko schreef:

Groet,
Jessica
Helemaal zeker weet ik het eigenlijk ook niet, maar de schijnzwangerschap duurt dan dacht ik langer voort én de baarmoeder is ook tijdens hevige schijnzwangerschap dus niet in ruste. Wat dus het beste is voor een operatie ivm mindere doorbloeding.
Volgens mij is het idd dat laatste, de baarmoeder is onrustig, waardoor het meer risico's met zich meebrengt om te opereren. Zo kun je dus beter ook niet tijdens de loopsheid opereren, vanwege dezelfde reden.
Angel is momenteel wel erg aan het zoeken, en ze lijkt ook doodmoe, ze is zichzelf echt niet.
Ik hoop dat de gevolgen voor haar karakter wel meevallen, ze is nu een makkelijke teef, kan met elke andere hond samen, zal zeker niet snel uitvallen. Dus ik hoop dat dat zo blijft, maar ik hou er wel rekening mee dat ze iets pittiger kan worden.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Jinx schreef:
Stang schreef:
Meeko schreef:

Groet,
Jessica
Volgens mij is het idd dat laatste, de baarmoeder is onrustig, waardoor het meer risico's met zich meebrengt om te opereren. Zo kun je dus beter ook niet tijdens de loopsheid opereren, vanwege dezelfde reden.
Angel is momenteel wel erg aan het zoeken, en ze lijkt ook doodmoe, ze is zichzelf echt niet.
Ik hoop dat de gevolgen voor haar karakter wel meevallen, ze is nu een makkelijke teef, kan met elke andere hond samen, zal zeker niet snel uitvallen. Dus ik hoop dat dat zo blijft, maar ik hou er wel rekening mee dat ze iets pittiger kan worden.
Als ze nu zo makkelijk is, dan zal dat pittige wel meevallen :wink:
Meestal gaat dat om honden die sowieso al wat pittig zijn.
Afbeelding
A good dog never dies...

ranetje
Zeer actief

Meeko schreef:

Groet,
Jessica
Het wordt altijd geadviseerd. waarom precies weet ik niet.
Het enige dat ik heb meegemaakt is dat één hond moest worden geopereerd in die periode vanwege een zware baarmoederontsteking.
Die hond is volkomen van slag geraakt (ontzettend in paniek en in de war). Dat is niet meer goedgekomen.
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de hormonenstorm die abrupt wordt afgebroken door die operatie, maar ik neem aan dat een DA je daar veel beter over kan inlichten.
Afbeelding
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Ach meis toch. Arme Angel en arme jullie :jank: Maar hoe moeilijk het ook is, het is inderdaad zoals het nu gaat wel beter voor Angel. Sterkte alvast :knuffel1:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”